Розділ фізики «Світлові явища» та розділ з історії України «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.» вивчають учні в 9 класі, тому урок за темою «Розвиток освіти і науки XVIII - ХІХ ст. на прикладі світлових явищ» є інтегрованим, узагальнюючим знання з історії України та з фізики.
Тема: «Розвиток освіти і науки XVIII - ХІХ ст. на прикладі світлових явищ».
Мета:
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Ключові компетентності, які формуються на уроці
Компетентність |
Шляхи формування |
Соціальна |
|
Полікультурна |
|
Комунікативна |
|
Інформаційна
|
1.Використання малюнків, таблиць, схем, як результат роботи учнів з інформацією. |
Самоосвіти і саморозвитку |
1. Використання завдань, які передбачають пояснення учнями певних питань. |
Обладнання: мультимедійна презентація, «Пазли», фізичне обладнання: збиральна лінза, джерело світла, екран, лінійка.
Тип уроку: інтегрований урок.
Хід уроку
Учитель_1: Добрий день, дорогі учні.
Ми сьогодні проведемо не зовсім традиційний урок, у ході якого ви побачити, що одну й ту ж тему можна вивчати і на уроках історії, фізики, математики, української літератури, мистецтва. Щоб налаштуватися на роботу, пропоную взяти участь в інтелектуальній розминці. У вас на партах лежать маленькі папірці. Щоб ви з ними зараз хотіли зробити?
(Відповіді учнів: ….)
Я пропоную вам їх зім’яти. Тепер візьміть їх у праву руку і передайте своєму сусіду по парті так, щоб цей папірець опинився в нього в лівій руці. Тепер повторіть ваші дії декілька разів. Молодці. Діти, а що ми з вами отримаємо в результаті виконання даної вправи? Узагальнимо за допомогою вправи #ФактЧарт(факти і судження).
(Відповіді учнів. Саме так: увагу, роздуми, запитання, як правильно зробити ту чи іншу дію.)
Слайд №1
Учитель_2: Саме увага, роздуми, допитливість провокують нас на ряд певних питань. Наприклад, «зі світловими явищами ми зустрічаємося щодня, адже вони є частиною природних умов, у яких ми живемо.
Деякі зі світлових явищ здаються нам справжнім дивом, наприклад, міражі в пустелі, полярні сяйва. Проте погодьтеся, що й більш «звичні» для нас світлові явища: виблиск краплинки роси в сонячному промінні, місячна доріжка на плесі, блискавка у грозових хмарах, мерехтіння зір у нічному небі, семибарвний міст веселки після літнього дощу — теж є дивами, бо вони роблять світ навколо нас чудовим, сповненим чарівної краси та гармонії [2]». У природі це веселка, а на уроках фізики ми з вами говоримо, що це явище дисперсії.
Слайд №2
Учитель_1: Діти, а якщо об’єднати отримані результати від інтелектуальної розминки і веселки, що ми з вами отримаєм.
Слайд №3
Учитель_2: Отже, тема нашого уроку
Слайд №4
Учитель_2: А епіграф нашого уроку і одночасно проблемне питання сьогодні звучить так.
Слайд №5
Учиель_1: Діяльність у нашому житті спонукає нас до певних вчинків, дій. Так і у 18-19 ст. були певні чинники, які сприяли розвитку культури в Україні в даний період. Що це були за чинники, давайте згадаєм?
Слайд №6
Молодці. Отже, ці події стали рушійною силою до відкриття на території України навчальних закладів.
Слайд №7
Учитель_1: Однак, окрім науки, також активно розвивалась мистецтво, живопис, архітектура. Пропоную розглянути ілюстрацію - зображення парку Олександрія, збудованого у Білій Церкві у 18 ст., який є зразком декоративне-пейзажного парку, тобто класицизму й реалізму.
Учитель_2: Ми розглянули ілюстрацію парку як історичної пам’ятки України, а тепер подивимось на неї з фізичної точки зору. Які фізичні явища ви бачите?
Слайд №8
Відповіді учнів.
Учитель_1: А тепер давайте з вами трохи повернемось у дитинство.
У вас на столах знаходяться пазли.
Ваше завдання №1: Зібрати їх.
Завдання №2: Розповісти отриману інформацію найближчим сусідам по партах. (Перша парта повертається до другої, третя до четвертої. Учні обмінюються інформацією, яку отримали, склавши пазли. )
Слайд №9
Учитель_2: Ви звернули увагу, що пазли були історичні й фізичні. І саме за допомогою колективної роботи ви змогли пригадати, основні історичні пам’ятки й поняття з фізики. Тепер давайте спробуємо отриману інформацію узагальнити за допомогою кросворду.
Слайд №10
Учитель_1: Отже, ключове слово «обсерваторія». Що це за святиня святих? «Миколаївська обсерваторія - одна з найстаріших обсерваторій на території України, заснована в 1821 році як морська. З 1912 року вона стає Миколаївським відділенням Головної астрономічної обсерваторії. У 1992 році - самостійним науковим закладом України, а з 2002 року - Науково-дослідним інститутом "Миколаївська астрономічна обсерваторія"[3]».
Слайд №11
Учень: «Обсерваторія розташована в центральній частині міста Миколаєва на висоті 52 м над рівнем моря з географічними координатами: 31°58' східної довготи і 46° 58' північної широти. Миколаївська обсерваторія була включена до попереднього списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО від України [1]». Вона є не тільки історичним надбанням України і Миколаєва в першу чергу, а й центром дослідження світлових та оптичних явищ.
Учитель_2: Робота науковців в обсерваторії полягає в спостереженнях, визначенні фізичних процесів, законів руху, походження, розташування небесних тіл, розв’язанні різноманітних завдань з дослідження Всесвіту. А тепер, як справжні науковці, ми з вами виконаємо досліди і розв’яжемо задачі.
Слайд №12
Задача: У сонячний день довжина тіні від стовпа дорівнює 6 м, а тіні від пам’ятника – 12 м. Знайдіть висоту пам’ятника, якщо довжина стовпа 3 м.
Дано:
|
Розв’язання
З рисунка бачимо, що
З подібності трикутників випливає:
Відповідь: |
Досліди з використанням обладнання:
Учитель_1: Діти, зверніть увагу, що пам’ятник Дюку де Рішельє - це історична пам’ятка України. Він був зведений одним із перших в Одесі і присвячений видатному історичному діячу.
Учитель_2: Підбиваючи підсумки нашої роботи під час уроку, пропонуємо вам пройти тестування за допомогою сучасних технологій LearningApps.
Слайд №13
Учитель_1: Qr-код. Це можливість швидко перейти за посиланням на необхідну нам інформаційну сторінку. Отже, відскануйте, будь ласка, код і виконайте завдання, а отримані результати надішліть у Cooglе клас.
Учитель_2: Повертаючись до епіграфа нашого уроку «Єдиний шлях до знань це - діяльність», ми з вами переконались у тому, що «Гарно того вчити, хто хоче все знати» .
Учитель_1: А для того, щоб підбити підсумки, пропоную вам за допомогою вправи «Кола емоцій» визначити ваш настрій наприкінці уроку відповідно до кольорів веселки. Для цього візьміть папірець та приклеїти до кольору, який вам на даний момент більш притаманний.
Слайд №14
Аналіз виконаної вправи.
Підсумки уроку
Учитель_2. Прослухайте уважно наступні строки та назвіть автора.
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В небі із тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Т. Шевченко, поема “Княжна”
Учитель_1. Ми отримали задоволення від вашої роботи на уроці, майже всі учні були активними, нам добре вдалося попрацювати. Крім того ви відкрили для себе щось нове та повторили вже відоме.
Домашнє завдання.
Скласти кросворд до даної теми.
Використані при підготовці до уроку інтернет сервіси:
Використані на уроці інтернет сервіси:
LearningApps – безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.
Література:
ISBN 978-617-09 -3356-0
ISBN 978-966-308 -688-0
Додатки:
Матеріали для пазлів з історії:
Пазли з фізики:
Презентація до уроку
Слайд №1:
Слайд №2:
Слайд №3:
Слайд №4:
Слайд №5:
Слайд №6:
Слайд №7:
Слайд №8:
Слайд №9:
Слайд №10:
Слайд №11:
Слайд №12:
Слайд №13:
Слайд №14: