Урок "Розвиток освіти і науки XVIII - ХІХ ст. на прикладі світлових явищ"

Про матеріал

Розділ фізики «Світлові явища» та розділ з історії України «Культура України кінця XVIII – першої половини ХІХ ст.» вивчають учні в 9 класі, тому урок за темою «Розвиток освіти і науки XVIII - ХІХ ст. на прикладі світлових явищ» є інтегрованим, узагальнюючим знання з історії України та з фізики.

Перегляд файлу

Тема: «Розвиток освіти і науки XVIII - ХІХ ст. на прикладі світлових явищ».

Мета:

  • охарактеризувати  особливості  розвитку  української культури  в  кінці  XVIII  -  першій  половині  ХІХ ст., з’ясувати  основні  досягнення  українців  у  галузі  освіти  та  науки в даний період;  узагальнити, систематизувати, скорегувати знання і вміння учнів з теми «Світлові явища»;
  • розвивати в учнів уміння й навички критичного мислення, роботи з різними  джерелами інформації, аналізувати історичний матеріал, робити висновки, узагальнення, розвивати логічне мислення, пам’ять, розумову активність, пізнавальний інтерес, потребу в самоосвіті;
  • виховувати гордість за досягнення українських учених, виховувати такі людські якості, як: сумлінність, здатність до переборення труднощів, працелюбство, уміння працювати в команді.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • на основі різних джерел інформації характеризувати особливості процесу розвитку освіти і науки  в Україні в цей період;
  • пояснювати суперечливі процеси модернізації розвитку освіти й культури;
  • висловлювати судження щодо діяльності В. Каразіна;
  • називати дати відкриття університетів в українських землях;
  • давати визначення основних фізичних понять з розділу фізики «Світлові явища»;
  • застосовувати на практиці знання формул з розділу фізики «Світлові явища»;
  • визначати оптичну силу та фокусну відстань збиральної лінзи.

 

Ключові компетентності, які формуються на уроці

Компетентність

Шляхи формування

Соціальна

  1.                   Вибір учителем завдань, які передбачають для учнів самостійний пошук їх розв’язання.
  2.                   Використання самооцінки та взаємооцінки.
  3.                   Учням надати можливості для виявлення ініціативи.

Полікультурна

  1.                   Використання інформації з історії фізичних відкриттів.
  2.                   Характеристика значення історичних, фізичних явищ у повсякденному житті.

Комунікативна

  1. Стимулювання вміння учнів висловлювати власну точку зору.
  2.                   Сприяння удосконаленню вмінь вести  діалог.
  3.                   Удосконалення вмінь дітей формулювати цілі власної навчальної діяльності
  4.                   Забезпечення толерантного спілкування.

Інформаційна

 

1.Використання  малюнків, таблиць, схем,  як результат роботи учнів з інформацією.

Самоосвіти і саморозвитку

1. Використання завдань, які передбачають пояснення учнями певних питань.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, «Пазли», фізичне обладнання: збиральна лінза, джерело світла, екран, лінійка.

Тип уроку: інтегрований урок.

Хід уроку

Учитель_1: Добрий день, дорогі учні.

Ми сьогодні проведемо не зовсім традиційний урок, у ході якого ви побачити, що одну й ту ж тему можна вивчати і на уроках історії, фізики, математики, української літератури, мистецтва. Щоб налаштуватися на роботу, пропоную взяти участь в інтелектуальній розминці.  У вас на партах лежать маленькі папірці. Щоб ви з ними зараз хотіли зробити?

(Відповіді учнів: ….)

Я пропоную вам їх зім’яти. Тепер візьміть їх у праву руку і передайте своєму сусіду по парті так, щоб цей папірець опинився в нього в лівій руці. Тепер повторіть ваші дії декілька разів. Молодці. Діти, а що ми з вами отримаємо в результаті виконання даної вправи? Узагальнимо за допомогою вправи #ФактЧарт(факти і судження).

(Відповіді учнів. Саме так: увагу, роздуми, запитання, як правильно зробити ту чи іншу дію.)

Слайд №1

 

Учитель_2: Саме увага, роздуми, допитливість провокують нас на ряд певних питань. Наприклад, «зі світловими явищами ми зустрічаємося щодня, адже вони є частиною природних умов, у яких ми живемо.
    Деякі зі світлових явищ здаються нам справжнім дивом, наприклад, міражі в пустелі, полярні сяйва. Проте погодьтеся, що й більш «звичні» для нас світлові явища: виблиск краплинки роси в сонячному промінні, місячна доріжка на плесі, блискавка у грозових хмарах, мерехтіння зір у нічному небі, семибарвний міст веселки після літнього дощу — теж є дивами, бо вони роблять світ навколо нас чудовим, сповненим чарівної краси та гармонії [2]». У природі це веселка, а на уроках фізики ми з вами говоримо, що це явище дисперсії.

Слайд №2

 

Учитель_1: Діти, а якщо об’єднати отримані результати від інтелектуальної розминки і веселки, що ми з вами отримаєм.

  1.                   Роздуми, питання…… ми отримуємо в …..школі, а школа це ….. наука, освіта.
  2.                   Дисперсію, світлові явища, тінь ми вивчаєм на уроках ….. фізики...
  3.                   Об’єднуючи школу як освіту і фізику як науку, ми з вами визначаємо тему уроку

Слайд №3

 

Учитель_2: Отже, тема нашого уроку

Слайд №4

 

Учитель_2: А епіграф нашого уроку і одночасно проблемне питання сьогодні звучить так.

Слайд №5

 

Учиель_1: Діяльність у нашому житті спонукає нас до певних вчинків, дій. Так і у 18-19 ст. були певні чинники, які сприяли розвитку культури в Україні в даний період. Що це були за чинники, давайте згадаєм?

Слайд №6

 

Молодці. Отже, ці події стали рушійною силою до відкриття на території України навчальних закладів.

Слайд №7

 

Учитель_1: Однак, окрім науки, також активно розвивалась мистецтво, живопис, архітектура. Пропоную розглянути ілюстрацію - зображення парку Олександрія, збудованого у Білій Церкві у 18 ст., який є зразком декоративне-пейзажного парку, тобто класицизму й реалізму.

 

Учитель_2: Ми розглянули ілюстрацію парку як історичної пам’ятки України, а тепер подивимось на неї з фізичної точки зору. Які фізичні явища ви бачите?

Слайд №8

Відповіді учнів.

Учитель_1:  А тепер давайте з вами трохи повернемось у дитинство.

У вас на столах знаходяться пазли.

Ваше  завдання №1: Зібрати їх.

Завдання №2: Розповісти отриману інформацію найближчим сусідам по партах. (Перша парта повертається до другої, третя до четвертої. Учні обмінюються інформацією, яку отримали, склавши пазли. )

Слайд №9

 

Учитель_2: Ви звернули увагу, що пазли були історичні й фізичні. І саме за допомогою колективної роботи ви змогли пригадати, основні історичні пам’ятки й поняття з фізики. Тепер давайте спробуємо отриману інформацію узагальнити за допомогою кросворду.

Слайд №10

 

  1.                   Розділ фізики, який вивчає світлові явища?
  2.                   Один із видів лінз?
  3.                   Залежність швидкості світла в речовині від частоти проходження світла або довжини хвилі?
  4.                   У 1817 році в Одесі розпочав свою роботу ліцей……?
  5.                   Вищу освіту можна було здобути в ……..?
  6.                   Початкові знання діти отримували в школі ……….?
  7.                   Засновник Харківського університету?
  8.                   Простір між областями повної тіні і повного світла?
  9.                   Окрім двокласних шкіл, кріпаки мали можливість навчатись в ….училищах?
  10.               Лінія, вздовж якої поширюється світло?
  11.               Прозоре тіло, яке обмежене двома сферичними поверхнями?
  12.               Окрім ліцеїв і училищ, середню освіту можна отримати в …… гімназіях.

Учитель_1: Отже, ключове слово «обсерваторія». Що це за святиня святих? «Миколаївська обсерваторія - одна з найстаріших обсерваторій на території України, заснована в 1821 році як морська. З 1912 року вона стає Миколаївським відділенням Головної астрономічної обсерваторії. У 1992 році - самостійним науковим закладом України, а з 2002 року - Науково-дослідним інститутом "Миколаївська астрономічна обсерваторія"[3]».

Слайд №11

 

Учень: «Обсерваторія розташована в центральній частині міста Миколаєва на висоті 52 м над рівнем моря з географічними координатами:  31°58'  східної довготи і 46°  58' північної широти.   Миколаївська обсерваторія була включена до попереднього списку об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО від України [1]».  Вона є не тільки історичним надбанням України і Миколаєва в першу чергу, а й центром дослідження світлових та оптичних явищ.

Учитель_2: Робота науковців в обсерваторії полягає в спостереженнях, визначенні фізичних процесів, законів руху, походження, розташування небесних тіл, розв’язанні різноманітних завдань з дослідження Всесвіту. А тепер, як справжні науковці, ми з вами виконаємо  досліди і розв’яжемо задачі.

Слайд №12

 

Задача: У сонячний день довжина тіні від стовпа дорівнює 6 м, а тіні від пам’ятника – 12 м. Знайдіть висоту пам’ятника, якщо довжина стовпа 3 м.

Дано:

Розв’язання

З рисунка бачимо, що

З подібності трикутників випливає:

Відповідь:

Досліди з використанням обладнання:

  1.                   Є дві лінзи з рівним поперечником: одна — збиральна, друга — розсіювальна. Як визначити, яка з них має більшу оптичну силу, не користуючись жодними приладами? (Відповідь: слід скласти обидві лінзи впритул. Якщо отримана система діятиме як збиральна лінза, оптична сила збиральної лінзи більша. В іншому випадку більшу оптичну силу має розсіювальна лінза.)
  2.                   Визначити оптичну силу та фокусну відстань збиральної лінзи, отримавши на екрані чітке збільшене зображення.

Учитель_1: Діти, зверніть увагу, що пам’ятник Дюку де Рішельє - це історична пам’ятка України. Він був зведений одним із перших в Одесі і присвячений видатному історичному діячу.

Учитель_2: Підбиваючи підсумки нашої роботи під час уроку, пропонуємо вам пройти тестування за допомогою сучасних технологій LearningApps.

Слайд №13

 

Учитель_1: Qr-код. Це можливість швидко перейти за посиланням на необхідну нам інформаційну сторінку. Отже, відскануйте, будь ласка, код і виконайте завдання, а отримані результати надішліть у Cooglе клас.

Учитель_2: Повертаючись до епіграфа нашого уроку «Єдиний шлях до знань це - діяльність», ми з вами переконались у тому, що «Гарно того вчити, хто хоче все знати» .

Учитель_1: А для того, щоб підбити підсумки, пропоную вам за допомогою вправи «Кола емоцій» визначити ваш настрій наприкінці уроку відповідно до кольорів веселки. Для цього візьміть папірець та приклеїти до кольору, який вам на даний момент більш притаманний.

Слайд №14

 

Аналіз виконаної вправи.

 

 Підсумки уроку

Учитель_2. Прослухайте уважно наступні строки та назвіть автора.

Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В небі із тобою.

Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає.

 Т. Шевченко, поема “Княжна”

 

  1. Що нове ви дізналися на уроці?
  2. Що більше вас зацікавило цікавило?
  3. Які питання виникли стосовно вивченого?

Учитель_1. Ми отримали задоволення від вашої роботи на уроці, майже всі учні були активними, нам добре вдалося попрацювати. Крім того ви відкрили для себе щось нове та повторили вже відоме.                                                                

 

 Домашнє завдання.

Скласти кросворд до даної теми.

 

Використані при підготовці до уроку інтернет сервіси: 

  • LearningApps – безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.
  • Програмне забезпечення: PowerPoint 2013.

 

Використані на уроці інтернет сервіси: 

            LearningApps – безкоштовний онлайн-сервіс, дозволяє створити різноманітні інтерактивні вправи для перевірки знань.

  1.  https://ru.wikipedia.org/ https://go-gl.com/TXCYwyaDR

 

Література:

  1. Підручник: Фізика 9 кл. для загальноосвітн. навч. закл. / В,Г.Бар`яхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова, О.О. Кірюхіна, за ред. В,Г.Бар`яхтара, С.О. Довгого.  – Харьків: Видавництво «Ранок»,  2017 –  271 с.: іл., фот.

ISBN 978-617-09 -3356-0

  1. Підручник: Істрія України для 9 класу загальноосвітн. навч. закл. / Бурнейко І.О., Хлібовська Г.М., Крижановська М.Є., Наумчук О.В. – Тернопіль: Астон, 2017. – 296 с.: іл.

ISBN 978-966-308 -688-0

 

 

 

 

Додатки:

Матеріали для пазлів з історії:

 

 H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\гімназія.jpg                         H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\вербицький.jpg

              

 

H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\гулак-артемовський.jpg                                          H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\шевченко.jpg

 

 

H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\університет.jpg                  H:\відкритий урок\відкритий урок_1\відкритий урок\ліцей.jpg

 

 


 

 

Пазли з фізики:

 


sijanije.jpg      Похожее изображение

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Презентація до уроку

Слайд №1:

Слайд №2:

Слайд №3:

 

 

 

 

Слайд №4:

 

Слайд №5:

Слайд №6:

Слайд №7:


 

 

 

 

 

Слайд №8:


 

 

Слайд №9:

 

Слайд №10:

Слайд №11:

 

Слайд №12:

Слайд №13:

Слайд №14:

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
24 травня 2021
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку