Закріпити, систематизувати і узагальнити знання учнів про текст, вчити розпізнавати типи текстів, їх стиль, складати художні тексти за початком, серією малюнків і планом. Розвивати зв'язне мовлення, увагу, вміння слухати, поповнювати словниковий запас
1
Тема: Складання художнього тексту за початком, сюжетними малюнками і планом
Мета: Закріпити, систематизувати і узагальнити знання учнів про текст, вчити розпізнавати типи текстів, їх стиль, складати художні тексти за початком, серією малюнків і планом.
Розвивати зв’язне мовлення, увагу, вміння слухати, поповнювати словниковий запас.
Виховувати чуйність, дбайливе ставлення до природи, любов до рідної мови.
Обладнання: серія малюнків, картки для складання асоціативного куща, підручник «Українська мова» 3 кл. М.Д.Захарійчук, М.Д.Захарійчук «Зошит з розвитку писемного мовлення»3 кл., мультимедійна презентація, комп’ютер, проектор.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок!
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Отже, починаймо наш урок. Промовляємо разом.
На уроці рідну мову
Будемо вивчати
Отже, будьте всі уважні,
Щоб її нам краще знати
Прочитайте речення. Чи можна їх назвати текстом? Чому?
Сушить і складає їх у своєму дуплі.
Білочка готується до зими.
Вже осінь.
Не страшна звірятку зима.
Цілий день вона носить горіхи, жолуді.
Визначте, у якому порядку слід розташувати речення, щоб вийшов текст?
- Що називається текстом?
(Текст – це група речень, які розміщені послідовно й пов'язані між собою за змістом)
- З яких частин складається текст?
(Зачин, основна частина, кінцівка)
Знаємо ми, як потрібне навчання.
Мріємо мову вкраїнську вивчать.
Розповідь, опис і міркування –
Це типи текстів, що треба всім знать.
- Які типи текстів ви знаєте?
(Текст-розповідь, текст-опис, текст-міркування)
- Що таке текст-розповідь?
Текст-розповідь – це текст, у якому йдеться
про події, пов'язані між собою, про дії героїв (персонажів) розповіді.
- Що ми називаємо текстом-описом?
Текст-опис – це словесне зображення предмета, істоти, явища, місцевості, приміщень
- Як ви розумієте поняття текст-міркування?
Текст-міркування доводить, переконує.
- Які є ще види текстів?
(Діловий, науковий, художній)
Діловий текст – це текст документів. Цей текст має бути коротким і чітким. Він не містить виражальних засобів (пестливих слів, порівнянь та ін.)
Наприклад, оголошення, закони, накази
У наукових текстах подається коротке й точне повідомлення про предмет
Наприклад, правила в підручниках
Тексти літератури (казки, оповідання, вірші) називають художніми.
У цих текстах присутні виражальні засоби
( пестливі слова, порівняння, слова з переносним значенням та ін.).
План тексту – це назви (заголовки) частин тексту, розміщені послідовно за змістом.
Речення плану можуть бути розповідні, питальні, спонукальні.
План допомагає відновити зміст прочитаного.
3.Вправа «Асоціативний кущ»
( Абзац, план, заголовок, текст-міркування, художній текст, кінцівка, текст-опис, зачин, основна частина )
ІІІ. Фізкультхвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми будемо письменниками. Саме завдяки письменникам ми в своїй уяві можемо потрапити на дно океану, невідому планету чи в надра землі; радіємо і сумуємо разом із героями їхніх творів, переборюємо з ними різні труднощі, і взагалі, кожна гарна книжка - це цікавий світ думок, пригод, знахідок. А допоможуть нам попередні знання і серія малюнків.
У коробці він лежить,
Стрічкою обв'язаний ,
Під папером там пакунок,
Захований … (Подарунок)
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота в парах (Робота за підручником с. 54, впр. 114)
Мишка (яка?)...
Хатка (яка?)...
Весна (яка?) …
Зернятко (яке?)...
Паросток (який?)...
Дівчинка (яка?)...
2. Самостійна робота. Складання художнього тексту
— Складіть продовження розповіді, використовуючи план і сюжетні малюнки.
3. Перевірка і редагування учнівських робіт
4. Вправа в зошиті(с.51)
VІ. Підсумок уроку
1. Бесіда
- Чи сподобалося вам сьогодні на уроці?
- Які труднощі виникли під час написання творчих робіт?
2. Вправа «Продовжте речення».
- Я сьогодні на уроці зацікавився…
Мені вдалося …
Діти, а тепер відпочинемо разом. Посміхнемося гуртом.
Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні».
Тобі питання я даю
Готуй же відповідь свою,
Відповідай, коли мастак
Єдиним словом «НІ» чи «ТАК»
Скажи, співає сам пісні?
Не гайся з відповіддю! (НІ)
Чи вміє плавати гусак?
Ну, що на це ти скажеш? (ТАК)
Скажи мені, червоний мак в січневу пору квітне? (НІ)
А крокодили на сосні
Свої будують гнізда? (НІ)
Чи може віще гір літак
У вишину злетіти? (ТАК)
Узори пишні на вікні
Мороз малює взимку? (ТАК)
Чи достигають навесні
Пшениця й жито в полі? (НІ)
Ріка біжить у далині
Чи є у неї ноги? (НІ)
Чи правда це, що вовк усмак
Наївся груш і яблук? (НІ)
А під кінець скажи мені:
Цікава гра у „ТАК" чи „НІ" (ТАК)
-Молодці! Дякую вам за роботу.