Урок "Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту із творчим завданням «Чернігівська гривна»"

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.

Перегляд файлу

Шолох Н.Т.,

учитель української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель-методист

 

Українська мова (7 клас)

Тема уроку. Розвиток зв’язного мовлення. Переказ тексту із творчим завданням  «Чернігівська гривна».

Мета уроку. Навчити учнів думати, розуміти, осмислювати прочитаний (або прослуханий) текст, складати письмовий переказ із творчим завданням.

Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, пам’ять, творчі здібності учнів, будити інтерес до словесної творчості.

Виховувати культуру мовлення, зацікавлення історичним минулим рідного краю.

Обладнання уроку. Текст переказу.

Тип уроку. Урок розвитку зв’язного мовлення.

Перебіг уроку

  1.            Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
  2.         Актуалізація опорних знань.

Фронтальна бесіда.

  •             Який переказ називається творчим?
  •             Назвіть стилі та типи мовлення.
  1.     Читання вчителем тексту переказу. Аналіз змісту прочитаного. Словниково-орфографічна робота. Визначення творчого завдання.

Чернігівська гривна

1821 року в околицях Чернігова, на березі річки Білоус, було знайдено масивний золотий амулет-змійовик, що дістав назву «Чернігівської гривни». Це круглий диск, прикрашений рельєфними зображеннями й написами з обох боків. Його від­лито в двобічній ливарній формі, а потім ще й оброблено різцем. З одного боку до кола вписана постать архангела Михаїла у візантійському імператорському вбранні, на зворотному - голова медузи, оточена десятьма зміями, а також написами, один з них слов’янською мовою. Кому ж належала ця коштовність? Де виготовлялася? Ім’я Василія, написане на амулеті, було хрестильним Володимира Мономаха, і тому приналежність речі з’ясували цілком переконливо вже перші її дослідники. Змійовик знайдено саме в тих місцях, де Мономах полював на турів, диких коней, ведмедів, вепрів та лосів. Тріщинка в нижній частині виробу якраз свідчить про мисливські пригоди князя.

Час виготовлення змійовика припадає на період князювання Володимира Мономаха в Чернігові (1078—1094). Зображення на амулеті архангела Михаїла - патрона всіх «воєвод» і разом з тим Києва - дозволяє твердити, що річ, імовірно, виготовлено після 1084 року, коли Мономах активно допомагав старому батькові, Всеволоду Ярославовичу, керувати Давньоруською державою й очолював походи.

Це, безперечно, твір ювелірного мистецтва. Технічна особливість «Чернігівської гривни», зокрема спосіб виконання написів, не був поширений у давньоруському зо­лотарстві.

           (З журналу)

  1.          Запитання для бесіди:

 До якого типу мовлення і стилю належить текст?

  •             Поясніть назву тексту. Визначте його головну думку.
  •             Який вигляд мала «Чернігівська гривна»?
  •             Де було знайдено цю коштовність? Кому вона належить? Де виготовлялась?
  •             Коли було виготовлено «Чернігівську гривну»?
  1.          Словникова робота.
  • Поясніть орфограми в словах:

амулет-змійовик, рельєфний, архангел Михаїл, «Чернігівська гривна’ Давньоруська держава, Володимир Мономах.

  1.          Визначення творчого завдання.
  • Напишіть творчий переказ, додавши свої роздуми про сучасну українськ грошову одиницю.
  1.     Повторне читання тексту, робота над планом.

Чернігівська гривна

Орієнтовний план

  1.          Знахідка в околицях Чернігова.
  2.          Вигляд «Чернігівської гривни».
  3.          Приналежність коштовності.
  4.          Час виготовлення гривни.
  5.          Твір ювелірного мистецтва.
  1.        Складання усного переказу з творчим завданням. Коректування, уточнення й доповнення змісту.
  2.     Написання творчого переказу на чернетках. Індивідуальна допомога вчителя окремим учням.
  3. Підсумок уроку.
  4. Завдання додому.

Дописати кінцівку переказу


docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
2411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку