Урок. Що може статися з людством в майбутньому? (За оповіданням Р.Д.Бредбері „Усмішка”)

Про матеріал
Мета розробки:навчити учнів давати виважену оцінку подіям, які відбуваються в новелі та у власному житті; розкрити цінності краси справжньої й потворної у творі «Усмішка», поглиблювати навички аналізу прозового твору; розвивати навички вдумливого читання, критичного мислення, зв’язного мовлення, уміння висловлювати свої думки, обгрунтовувати їх; виховувати в них почуття відповідальності за свої вчинки, бажання зберегти надбання людства.
Перегляд файлу

Тема. Що може статися з людством в майбутньому? (За оповіданням Р.Д.Бредбері „Усмішка”)

Мета: навчити учнів давати виважену оцінку подіям, які відбуваються в новелі та у власному житті; розкрити цінності краси справжньої  й  потворної  у творі «Усмішка», поглиблювати навички аналізу прозового твору; розвивати навички вдумливого читання, критичного мислення, зв’язного мовлення, уміння висловлювати свої думки, обгрунтовувати їх; виховувати в них почуття відповідальності за свої вчинки, бажання зберегти надбання людства. 

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, історія, пряме і переносне значення слів, портрет.

Обладнання: виставка творів письменників-фантастів, портрет письменника, презентація, репродукція картини Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», портрети Леонардо да Вінчі, ілюстрації дітей на тему «Моє свято».

Тип уроку:  узагальнення знань, вмінь, навичок.

Учні  повинні знати:

-   факти з життя письменника-фантаста Рея Бредбері;

-   зміст твору «Усмішка»;

-   тему й основну думку твору;

Учні повинні вміти:

-   розповідати про життя і творчість письменника;

-   визначати головну думку твору;

-   переказувати фрагменти твору;

-   аналізувати дії, вчинки, риси характеру головних героїв;

-   оцінювати поведінку персонажів;

-   висловлювати та обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного;

-   робити узагальнення, висновки.

 

Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальне завдання, проблемні запитання, словникова робота, прийом «Мікрофон», метод символічного бачення.

Епіграф.                                    «Усмішка, чарівна усмішка, що обіцяє ранок»

 

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

     Слово вчителя.

Питання до учнів

- Чи любите ви читати гороскопи, якщо так, то чому?

Немає, мабуть людини, яка б не думала про своє майбутнє,  не прагнула хоч краєчком ока зазирнути в нього. Не виняток і письменники, які в своїх творах прагнули побачити майбутнє людства. Як називають таких письменників? (фантасти)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Питання до учнів.

  • Яких письменників-фантастів ви знаєте?

(Згадати Жуля Верна, більше двохсот фантастичних передбачень якого збулися.)

ІІІ.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Намагався уявити і показати, що може статися з людьми в майбутньому  й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. (Записати тему уроку).

Рей Бредбері прожив довге життя – 92 роки. Він являється володарем безлічі літературних нагород у тому числі національної книжкової премії за величезний внесок у всі жанри літератури, отримав також і «Оскара» американської кіноакадемії за сценарій до фільму «Мобі Дік».

65 розповідей письменника були екранізовані, а його розробки інтер'єру Діснейленду припали до душі численним відвідувачам.

За значний внесок у розвиток фантастичної літератури був оголошений фантастом №1.  Його твори були перекладені майже на всі мови світу. Дуже багато прихильників він знайшов і серед українських читачів. Українською мовою його твори перекладали О.Терех, Д.Стельмах, В.Попов. Є.Крижевич, Я.Веприняк.

     Завдання учням.

Чому Бредбері став таким популярним? (відповідь одним реченням)

Постарайтеся дати відповідь на це питання, прослухавши розповідь про його життя і творчість.

1.Відомості про автора. (Слайд 1)

 (оцінити учня)

( Дуже багато працював, почав писати з 12 років – це ваш вік. Людина, яка багато працює , а особливо коли любить свою роботу, робить це із задоволенням обов’язково здобуде успіх і славу.  Був закоханий в літературу. Своїми творами він дає надію, вчить людей не бути байдужими до долі людства.

Запис у зошит.

На дошці записані роки: 1945 – 2023 – 2061

  • Як їх розшифрувати?

(минуле, теперішнє, майбутнє)

  • Схарактеризуймо більш конкретно.

(1945 рік – закінчилася Друга світова війна; 2023 – цивілізоване суспільство з прагненням до миру, процвітання, однак із конфліктами, тероризмом і навіть війнами; 2061 - ?)

Що буде в 2061 році, тобто в майбутньому, ми не знаємо. Але Бредбері це дуже хвилює і тому він задається  питанням

- Що може статися з людьми в майбутньому? Над цим питанням ми будемо працювати протягом уроку.

Пам’ятаєте Бредбері сказав, що всі ми – живі машини часу, отож можемо, звичайно в уяві, відправитися в мандрівку в майбутнє, в 2061 рік.

lV. Робота над змістом новели.

Під час подорожі ми маємо з’ясувати (слайд 2)

Словникова робота. (слайд 3)

Деградація (від лат. зниження) – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось властивостей.

Цивілізація – розвинене суспільство з високою матеріальною культурою, передовою наукою, технікою.

Отож почнемо з першого.

  • Знайдіть і зачитайте цитати, в яких описується, як виглядають люди і місто майбутнього? («Червоні, обвітрені руки»; «засмальцьований, з цупкої мішковини одяг»; «надщерблені філіжанки з несправжньою кавою»; «страхітливий одяг»; «брудні капелюхи»; «зруйновані будинки»; «замість міст – звалища мотлоху, вулиці від бомб ніби після корчування дерев, а половина полів уночі світиться від радіації».)

Троглодити – той, хто живе в печері, первісна печерна людина. Переносне значення – некультурна людина, невіглас.

Як ви гадаєте, що трапилось на Землі, що спричинило такі зміни у житті людства? (Війна, екологічна катастрофа)

 

Які причини деградації людського суспільства називає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору(бездуховність людей; безвідповідальність тих, які керували ними у минулому; байдужість кожного до долі усього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва: «Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого»; «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може, це й нерозумно, але нічого не вдієш – така людська вдача»; «і особливо – всю ту скажену зграю, що керувала нами в минулому.

Чи подобається вам таке майбутнє? Не подобається воно і Бредбері. Письменник застерігає людей і закликає  зробити висновки. Які?

 Уроки для людства від Бредбері.

Урок 1.

 Тепер давайте  з’ясуємо, чому люди розважаються, знищуючи все навколо.

Чому люди зібралися о 5 ранку на міському майдані?

  • Про яке свято йдеться мова?

Давайте послухаємо учнів, які підготували невеличкі повідомлення про Леонардо да Вінчі та його картину „Мона Ліза”. (слайд 4)

Словникова робота   Шедевр – визначний твір мистецтва.

Отже, що мали зробити з картиною? (Давайте зачитаємо цей епізод)

  • Які ще свята згадуються у творі і як їх святкують? Діти зачитують уривки.

Що робили люди під час святкування? (Раділи, сміялися? Ні! Чому вони розважаються, знищуючи все навколо?  Вони знищували те, що нагадувало їм про минуле, святкувати – це знищити, зруйнувати, спалити…(знищити те, що призвело до таких наслідків) Людина стає  руйнівником. Немає любові, віри,надії . Безвихідь… Руїни навколо людей, а в їхніх душах –мертва пустеля, ненависть заполонила їхні серця. (Людина втрачає свою людську подобу, перетворюється на частину бездушного натовпу, переповненого ненавистю, а ненависть завжди призводить до знищення.)

 

  • Чи збігається ваше бачення свята з баченням людей майбутнього?

 

  • Які асоціації у вас виникають зі словом свято? Покажіть це за допомогою своїх малюнків.

     Урок 2.

Зберегти своє істинне людське обличчя. (щоб не стати частиною такого бездушного натовпу)

 

- Чи є надія на спасіння?  Є! 

На кого покладає надію Р.Бредбері?

- На Тома!

  •  Том. Йому приблизно стільки ж років як і вам.
  • Чому Том з’являється на майдані о 5 ранку? (Щоб побачити картину і плюнути в неї)
  • Чи відрізняється (на початку) Том від людей, які стоять у черзі? Так і Ні. Що вирізняє хлопчика з поміж інших? Зачитати. (Том, хоча й стоїть у черзі, щоб плюнути на "Джоконду", починає замислюватись над тим, навіщо плювати, навіщо знищувати все прекрасне.
  • Чи зміг хлопчик плюнути в картину? Що викликало зміну в поведінці Тома?
  • Чому Том  не бере участі у знищенні картини?
  • Чи вся картина була знищена? (Усмішка залишилася у Тома) (Ні, вціліла усмішка)

(Зачитати)

Чому Томові дісталась саме посмішка Джоконди? (Це найбільша загадка у картині Леонардо да Вінчі, вона не підлягала знищенню, вона мала бути врятованою, щоб дати надію людству на відродження)

Чому саме у хлопчика опинилася «Посмішка»? ( Хлопчик є символом майбутнього).

Що ще є символом майбутнього? (Ранок, який є надією на зміну на краще).

 Слайд 5 (образи-символи)

Чи є в творі ще хтось, хто має надію на кращі зміни?

На яку людину очікують у черзі?(«Ще з’явиться тямуща людина, яка її(цивілізацію) підлатає. Запам’ятайте мої слова. Людини з душею.)

Хто може стати такою людиною? (Том, який має якості справжньої людини, чутливе серце, який вміє цінувати прекрасне)

Урок 3.

Людина з чутливим серцем – надія на спасіння.     Отже, надія на спасіння є?

Є! Надія звучить і в  словах Бредбері, які являються епіграфом уроку. Робота з епіграфом

Рефлексійно-оцінювальний етап.

Отже, Бредбері показує нам досить непривабливу картину майбутнього, того що може статися з людьми, з їхнім життям. Але цього може й не статися, адже надія на спасіння є. На кого покладає надію письменник? На дітей, тому що саме ви є запорукою щасливого майбутнього.

Метод «Мікрофон». Питання. А як ви думаєте, що потрібно робити для того, щоб події, описані у творі ніколи не стали реальністю? Якою має бути людина, щоб збудувати щасливе життя на Землі?

(Не забувати ті уроки, які нам дає Бредбері)

Напишіть свої побажання одним-двома словами для сучасників

Отже, ви уже частково підготувалися до домашнього завдання.

Домашнє завдання. Скласти пам’ятку для людства..(Підійти творчо до виконання цього завдання) Обґрунтуйте чому саме такі побажання.

 

 

docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
1354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку