Урок "Що таке права і свободи людини?"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку з етики в 6 класі на тему "Що таке права і свободи людини?" за підручником "Етика 6 клас"
Перегляд файлу

                                                   № 27

Тема : Що таке права і свободи людини?

Мета: навчити пояснювати поняття «права» і «свободи» людини, 

            розповідати про права дитини, визначати права, свободи та 

            обов'язки громадян України;формувати навички аналізу життєвих  

            ситуацій, пов'язаних з реалізацією прав і свобод людини в  

            Україні, обґрунтовувати зв'язок прав і свобод людини з

            обов'язками, характеризувати права і обов'язки учнів, виховувати  

            почуття відповідальності.

Обладнання: таблиця з переліком прав дитини, символи Світової книги

                        прав дитини, Конституція України, конвенція прав людини, 

                         Конвенція прав дитини, робочий зошит «Етика.6клас»    

                          О.Данилевської.

Хід уроку

І. Повідомлення теми і завдань уроку.

Учитель  А що означає – бути громадянином України?

    Як кожний справжній громадянин, ви повинні знати свої права й обов'язки. Сьогодні наш урок буде, присвячений правам і обов'язкам кожного громадянина нашої країни. Ми ще більш дізнаємося про свої права та обов'язки, і зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенції про права дитини. Дізнаємося про те, які закони захищають дітей у різних країнах світу та які закони охороняють дитинство в нашій країні. Ви зможете пояснювати поняття «права людини», «права дитини», «обов'язки людини і громадянина України».

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Бесіда.

  • Ми з вами вже зустрічалися з поняттями «права», «свободи». Як ви розумієте значення цих слів.
  • Про які права вам вже доводилось чути?
  • Чим право відрізняється від обов'язку?
  • Які права у вас? А обов'язки?
  • Які обов'язки виконують ваші батьки на роботі, в сім'ї, перед державою?

Давайте намалюємо малюнок «Дерево людських прав».

 (Діти малюють дерево і листочками позначають свої права )

 Висновок: Право-це одна із систем регулювання людських відносин, що зумовлена природою людини і виражає свободу особистості.

    Основними принципами права є:

  • правова справедливість;
  • правове рівноправ'я;
  • правова законність;
  • правосуддя;
  • правова повага прав особистості.

Учитель  А в якому законі визначено права, свободи, обов'язки людини і громадянина?  (у Конституції України)

ІІІ Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу

1.Розповідь учителя з елементами бесіди.

- Відкрийте ІІ розділ Конституції України, знайдіть права, свободи і обов'язки. Поясніть, як ви їх розумієте.

          (Доповнити «дерево» новими правами)

 – Як ви гадаєте, для чого людині потрібні права?(відповіді дітей)

Отже, людина-це найцінніший скарб матінки Природи. І кожен із нас є неповторною особистістю. Щоб усвідомити неповторність кожної особистості, людству знадобилося не одне тисячоліття. Нам пощастило жити в той час, коли на Землі діють закони, які оберігають людину, її життя та індивідуальність. 10 грудня 1948р. Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй проголосила один із найважливіших правозахисних документів –Загальну декларацію прав людини.

      До скарбнички слів ( за підручником).

    Декларація –офіційний документ, у якому проголошено певні принципи та положення.

    Права людини – можливості людини мати певні матеріальні, культурні і духовні блага, необхідні їй для нормального життя та розвитку.

2.Робота з підручником .

 Завдання №2 (с.152).

    Прочитайте уривок із загальної декларації прав людини та поміркуйте. Про що йдеться в документі? Коли людина отримує свої права? Поясніть твердження з Декларації про те, що «люди народжуються рівними у своїй гідності й правах». Як ви розумієте поняття «взаємини в дусі братерства»? Чи має хтось перевагу у своїх правах?

 Завдання №3 (с.153).

Ознайомтесь у парах, які з прав в Загальній декларації прав людини названо такими, що надані людині від народження. Поясніть, що означає кожне з цих прав. Наведіть із власного досвіду приклади реалізації цих прав. Обміняйтеся думками з найближчими сусідами, а потім з іншими однокласниками.

 Учитель. А чи права дітей захищаються?

-І як ваші права пов'язані з вашими обов'язками?(міркування учнів)

3.Розповідь учителя про соціальне життя дітей у світі.

 Не тільки права дорослих потребують визначення і захисту. Складною проблемою сучасного людства є й права дітей, оскільки, на жаль, життя, здоров'я, навчання, щастя дітей усього світу поки що недостатньо захищені. Про це багато пишуть і говорять, дехто намагається допомагати. Але кількість нещасних дітей не зменшується. Сьогодні майже 250 млн. дітей у світі животіють завдяки тяжкій праці, жебрацтву, пограбуванням. Близько 30 млн. дітей не мають можливості відвідувати школу. Щороку від хвороб помирають більше ніж 5 млн. дітей. Набули поширення торгівля дітьми, використання дітей, від яких відмовилися батьки, для пересаджування органів.

4.Робота з підручником (с. 151).

 - Що зображено на фотографіях? Що відмінного у становищі сфотографованих дітей? Чого можуть досягти, на вашу думку, ці діти у своєму житті? Чому?

 Учитель. Якими ж є права дитини? У загальних рисах вони такі самі, як і в дорослих. Однак діти частіше відчувають образу та несправедливість, оскільки є слабшими і беззахисними. Тому ООН було складено й проголошено спеціальну Декларацію прав дитини (1959 р.) і ухвалено міжнародну Конвенцію про права дитини (1989 р.). Відповідно до статті 1 названої Конвенції, дитиною є кожна людина, доки не досягне 18-річного віку.

Права дитини – це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для життя і досягнення зрілості.

 Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я, має рівні права з усіма іншими дітьми.

 До скарбнички слів.

 Конвенція – договір між державами з якогось спеціального питання.

 ООН – Організація Об'єднаних Націй.

 - Які ж спеціальні права, додаткові права, що не мають дорослі люди, є в дитини?

 Перелік прав, визнаних для дитини в Конвенції, охоплює права громадянські (особисті), соціальні, культурні й політичні. Немає прав економічних, бо визнано, що дитина повинна вчитись, а не працювати.

 Робота з підручником. Завдання №4 (с.153).

 Оберіть одне з прав дитини, працюючи в малих групах, спробуйте втілити йог в символічному малюнку. Доберіть підпис до нього.

  - Робота зі Світовою книгою прав дитини      (таблиця)

 5.  Робота в зошиті. Завдання №4 (с.64)

 Наші поради

 Якщо потрібна допомога або серйозна порада, якщо порушено ваші права, ви зможете звернутися:

  • до дорослих осіб, яким довіряєте;
  • до міліції за телефоном 02;
  • до психолога у школі;
  • до психологічної служби за допомогою телефону довіри;
  • до опікунської ради у нашому районі;
  • до громадських організацій, що опікуються проблемами порушення прав дитини.

Робота в зошиті  (с.64).

Прокоментуй притчу за поданими запитаннями.

                               Гвинтик

 У корпусі морського лайнера був собі маленький Гвинтик – такий самий, як і сотні інших. Якось під час тривалої подорожі океаном Гвинтик зрозумів, що йому обридло його одноманітне життя. «Все, з мене досить. Іду геть», - мовив він і почав розкручуватися. «Коли ти так, то й ми не будемо більше терпіти», - загомоніли з усіх боків інші гвинтики.

 «Схаменіться!» - волали сталеві плити. Та ніхто на них не зважав, бо всі переймалися бунтівним настроєм. Лайнер жалісно скрипів:»Ніхто з нас не врятується!» Тоді всі панелі, вузли, рейки, гвинтики і навіть найменші цвяшки почали благати Гвинтика відмовитися від свого задуму. Опинившись у центрі уваги, Гвинтик запишався й повідомив, що залишається на  своєму місці.

                                                              (За Бруно Ферреро)

  • Чому Гвинтик зчинив бунт?
  • Чи залежала доля всього корабля від рішення ( вчинку ) маленького Гвинтика
  • Чи морально нехтувати своїми вчинками лише на тій підставі, що маєш себе за «маленьку» людину?

Вчитель. А які у учнів є права і обов'язки? (Відповідь учнів .)

6.Аналіз ситуацій, пов'язаних із реалізацією  прав і свободи людини в Україні.

Ситуація 1

Учні вирішили зруйнувати пам'ятник письменнику.

Які обов'язки вони порушили?

Ситуація 2

У повнолітнього юнака мати отримала інвалідність.

Який його обов'язок?

Ситуація 3

Учень закінчив 9 класів і більше не бажав ніде вчитися.

Який обов'язок він порушив?

Ситуація 4

 На автобусній зупинці молода жінка гримала на хлопчика і штовхала його. Малий плакав, намагаючись вивернутися. Перехожі втрутились, вимагаючи припинити знущання. Молода жінка відповіла: «Це мій син, і я виховую його, як вважаю за потрібне!»

Хто правий?

ІV.Підсумок уроку

 Складання віночка прав і обов'язків.( На дошці намальоване коло, діти по черзі називають права та обов'язки громадян і прикріплюють різнокольорові квіти, вирізані з паперу).

  • Чи сподобався вам наш віночок?

Якщо ми будемо добрими громадянами своєї держави, то життя наше буде таке барвисте, як цей віночок.

V.Домашнє завдання 

 1. Опрацювати статтю підручника «Що таке права людини» (с. 152).

 2. Виконати завдання у зошиті (с. 65, №  9, 11).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Етика, 6 клас, Розробки уроків
До підручника
Етика 6 клас (Данилевська О.М., Пометун О.І.)
Додано
16 січня 2022
Переглядів
2535
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку