Урок "Що відомо про сусідів у Сонячній системі" (Т.Коршевнюк)

Про матеріал
Мета: дослідити основні характеристики планет та інших об'єктів, які обертаються навколо Сонця, вивчити астероїди, комети та інші космічні об'єкти, які обертаються навколо Сонця, розширити уявлення учнів про тіла, що входять до складу Сонячної системи; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

Урок №33-34. Що відомо про сусідів у Сонячній системі 

Мета: дослідити основні характеристики планет та інших об'єктів, які обертаються навколо Сонця, вивчити астероїди, комети та інші космічні об'єкти, які обертаються навколо Сонця, розширити уявлення учнів про тіла, що входять до складу Сонячної системи; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.

Очікуванні результати: учні мають базові знання про планети, супутники, астероїди, комети та інші об'єкти в сонячній системі, розуміють важливі характеристики кожної планети, такі як розмір, маса, склад атмосфери та інші параметри, порівнюють внутрішніх та зовнішніх планет, розуміння їхньої різноманітності та унікальних властивостей, застосовують здобуті знання для вирішення завдань, пов'язаних із сонячною системою.

Обладнання: мультимедійний комплект

http://surl.li/oupek

1. Організація класу

а) вправа «Новорічні передбачення»

http://surl.li/oirqt

б) вправа «Погода»

2.Актуалізація знань

Наведи один приклад впливу людини на гідросферу, два — на атмосферу, три — на літосферу .

Поясни, як пов’язані між собою оболонки Землі та господарська діяльність людей. Наведи приклади.

Доведи або спростуй твердження: «Створення людиною будь-якого виробу впливає на зовнішні оболонки Землі».

Запропонуй, як зменшити споживання води в побуті.

3. Мотивація навчальної діяльності

Десять десятків, роман і „я” –

Науку про зорі складе ця сім’я. (Астрономія)

 

Астрономія — природнича наука, що вивчає небесні тіла — зорі, планети, комети, супутники, зоряні скупчення, туманності, галактики та їхні скупчення, а також міжзоряну речовину. Предметом вивчення астрономії є явища, які відбуваються за межами Землі, еволюція зоряних систем, космічні вибухи, чорні діри, а також факти, які стосуються будови та виникнення Всесвіту.

 


Високо ходить,
Землю водить,
Одне око має,
Всюди заглядає,
Дивиться в віконце.
Що це? … (Сонце)

Серед ночі на небі біліє,

Тьмяно світить,

Та зовсім не гріє.

(Місяць)


-Що зна про Сонце і Місяць?

 Гра «Сонце чи Місяць?»

а) зірка С

б) рухається навколо Землі; М

в) випромінює світло й тепло; С

 г) має більший за Землю діаметр? С

д) супутник  М

 загадка

Бігають круг сонечка

Шість синочків і дві дочки,

Промайнуть роки і дні,

Але не зустрінуться вони. (Планети)

4. Набуття знань і досвіду

а) розповідь вчителя

Сонячна система складається з Сонця й тіл, що обертаються навколо нього.  До них належать 8 планет, велика кількість малих небесних тіл, таких, як  комети та астероїди. Сила тяжіння Сонця утримує небесні тіла й змушує їх рухатися навколо нього на різних відстанях по орбітах. За висновками вчених, характерний розмір Сонячної системи сягає 1,5 квадрильйона кілометрів.

Планета — велике кулеподібне небесне тіло, що рухається навколо Сонця по своїй орбіті та не випромінює світла. Планети відрізняються одна від одної розмірами, складом речовин, температурою поверхні, наявністю і складом атмосфери, часом обертання навколо Сонця.

б) робота за підручником с.117

Ознайомлення з характеристиками планет

 Запиши назви планет Сонячної системи за віддаленням від Сонця.

Як запам'ятати планети Сонячної системи http://surl.li/oscoj

Вивчи мнемонічне правило для запам’ятовування розташування планет відносно Сонця.

Маючи Великі Здібності, Малий Юрко Співає Українські Наспіви

планети Сонячної системи (порядок)

 

Запиши, яка планета:

 найменша;   Меркурій

 найбільш віддалена від Сонця;    Нептун

найгарячіша     Венера

 

Вислови думку про можливість існування організмів на інших планетах. Поясни, на чому ґрунтується твоє судження.

 

в) Гра «Планети Сонячної системи»  http://surl.li/mgazu

 

Між небесними тілами величезні відстані, які незручно вимірювати кілометрами. Тож в астрономії існують свої одиниці вимірювання, наприклад астрономічна одиниця (позначають а. о.). Одна астрономічна одиниця дорівнює відстані від Сонця до Землі. (150 млн.км)

Як бачиш, планети розташовані на різних відстанях від Сонця. Земля перебуває від Сонця на такій відстані, що одержує достатньо світла і тепла для росту й розвитку організмів.

Перші чотири планети, найближчі до Сонця (Меркурій, Венера, Земля, Марс), мають тверду поверхню, утворену гірськими породами. Більші за розмірами планети, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, розташовані дуже далеко від Сонця. Вони набагато холодніші, перебувають в газоворідкому стані. З-поміж газів на них найбільше водню.

Небесні тіла, які обертаються навколо планети по своїх орбітах і менші за неї, називаються супутниками. Вони є у всіх планет Сонячної системи, крім Венери й Меркурія. Супутник Землі — Місяць. Уран має 27 супутників, назви яких взято з творів англійського поета і драматурга Вільяма Шекспіра. Найбільше супутників у Юпітера й Сатурна.

 Планети Сонячної системи астрономи почали вивчати давно, спостерігаючи за небесними тілами у телескопи. Але тодішні телескопи не давали великого збільшення спостережуваних тіл, фокусували розмиті зображення. Перша планета, яку відкрили за допомогою телескопа, — Уран.

Для дослідження Сонячної системи вчені використовують потужні телескопи й різні космічні апарати. На половину планет Сонячної системи опускались космічні зонди. Так називають безпілотні космічні кораблі для дослідження небесних тіл Сонячної системи. Зонди обертаються навколо планет чи їхніх супутників, деякі приземляються на їх поверхню, інші — розташовуються на певній відстані задля дослідження. За допомогою спеціального обладнання зонди збирають, аналізують і відправляють на Землю інформацію, наприклад фотографії поверхні планети, дані про

Для дослідження далеких планет (Юпітера, Сатурна, Урана та Нептуна) майже півстоліття тому був запущений у космос космічний апарат «Вояджер-2». Його середня швидкість руху становить близько 50 000 км/год. Втім «Вояджеру-2» знадобилося 12 років, аби дістатися Нептуна — найвіддаленішої від Сонця планети. Апарат наблизився до Нептуна на відстань 48 000 км, зробив фото планети, відкрив кільця навколо неї та 5 нових її супутників. Зображення Нептуна, зроблені пристроями на «Вояджері-2», дотепер використовують астрономи всіх країн для спостереження за цим льодяним гігантом.

Хоча жодна людина ще не ступала на Марс, на ньому побувало багато роботів-марсоходів. Вони обладнані інструментами для вивчення поверхні цієї планети. На марсоходах встановлено камери, які знімають краєвиди, і є роботизована рука, що збирає зразки марсіанського ґрунту для дослідження.

Астероїди й комети є прикладами малих небесних тіл. Астероїди — це великі брили каміння або сплав каменю й металу, наприклад заліза. Між Марсом та Юпітером перебувають мільйони астероїдів, що утворюють так звані пояси астероїдів .

Комети — це льодяні брили вкупі з пилом та пористими кам’яними частинками. Коли комета наближається до Сонця, лід тане, випаровується, а навколо ядра комети утворюється кома — хмара з пилу й газу. Під дією Сонця пил і газ вириваються з голови комети, утворюючи пиловий і газовий хвости, які простягаються на мільйони кілометрів.   Щороку астрономи спостерігають декілька десятків комет. Але тих, що видно неозброєним оком, за століття буває всього кілька. Більшість комет після наближення до Сонця зникають назавжди. Але є такі, що час від часу з’являються. Найвідоміша з таких комет комета Галлея, котра «навідує» Сонце раз у 76 років. На величезній швидкості в земну атмосферу інколи проникають уламки комет чи астероїдів. Внаслідок тертя з повітрям вони розжарюються й згорають, залишаючи за собою світний слід. У науці це явище називають метеор (болід). Такі яскраві рухомі спалахи люди зазвичай називають «падаючими зорями». Їх напевно доводилося бачити й тобі на нічному небі. Залишки небесних тіл, що пройшли крізь атмосферу і потрапили на земну поверхню, називають метеоритам.

Мільйони років тому на поверхню Землі потрапляло чимало метеоритів. Вони залишили за собою велетенські кратери. Їх виявили вчені на різних материках. На території України теж є метеоритні кратери. Один з них — це Бовтиська западина в Кіровоградській області, що має діаметр близько 25 км й утворилася понад 100 мільйонів років тому. На Вінниччині біля села Іллінці є вирва чотирикілометрового діаметра, яку утворив кам’яний метеорит масою близько 40 млн тонн.

Воно прилетіло на Землю 400 млн років тому. Це, без сумніву, була подія планетарного масштабу. Космічне тіло діаметром 230-300 метрів, яке врізалося на території Вінниччини в Український кристалічний щит, залишило по собі вибуховий кратер глибиною понад 700 метрів. Первісний діаметр метеоритної вирви, розташованої поблизу райцентру Іллінці у межиріччі річок Соб і Сібок, - близько 7 кілометрів! Нині вчені називають його Іллінецькою астроблемою, що з латини перекладається, як зоряна рана.

Руханка https://www.youtube.com/watch?v=0a7dfpihN6s&ab_channel=CreativeTeacher

 

5. Узагальнення  та систематизація знань

а) https://ua.izzi.digital/DOS/306708/355673.html    

Перегляньте відео про планети різних груп та виконайте завдання:

Розподіліть планети Сонячної системи у відповідні комірки.

Супутники

Порівняйте розміри планет Сонячної системи в кожній парі. Поставте відповідно знак «>» або «<».

Юпітер  > Марс
Меркурій   <Земля
Сатурн  >  Венера

 

б) https://artsandculture.google.com/project/our-solar-system

в) перегляд відео http://surl.li/oupxw

г)   планети Сонячної системи

http://surl.li/oupue        (колективно)

 

Вікторина http://surl.li/ozmum     (колективно)

 

6. Підсумок

https://jamboard.google.com/d/1WsyaNtLi8LApI8iVJIPmoFxvtyIbGJlafMBkHuYl75c/viewer?mtt=5eo8993ckc6f&f=0

Зелена зірка – мені все зрозуміло

Жовта – щось не зрозумів

Червона – мені було важко на уроці.

Тест

https://naurok.com.ua/test/scho-vidomo-pro-susidiv-u-sonyachniy-sistemi-2640988.html

 

7. ДЗ  подивитись відео

http://surl.li/oupyy

Прочитати §17, дати відповіді на запитання.

http://surl.li/oupkd- Гра «Планети Сонячної системи»

http://surl.li/oupoc

 

Змоделюйте Сонячну систему у будь-якій формі, наприклад постер, інфографіка, анімована презентація Power Point, рольова гра

Ласкаво просимо на Марс! NASA пропонує всім охочим зробити фотографію на Марсі. Віртуальну фотокабіну ти знайдеш за посиланням: Mars Photo Booth.

   

docx
Додано
17 березня
Переглядів
611
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку