Тема уроку: «Сенсорна система слуху та рівноваги. Вухо. »
Мета уроку: Сформувати в учнів знання про особливості будови і функції слухової сенсорної системи. Розвивати вміння встановлювати взаємозв’язки між будовою та функціями окремих складових слухової сенсорної системи. Виховувати дбайливе ставлення до зору.
Обладнання і матеріали: розбірна модель вуха, таблиця «Орган слуху», механічний годинник, сантиметрова лінійка, черепашка виноградного слимака.
Базові поняття і терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка, передня і задня камери ока, брови, повіки, вії, слізні залози, кон’юнктива, рогівка, судинна оболонка, райдужна оболонка, оптична сила, діоптрія, фокус, фокусна "відстань, акомодація.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Постановка мети та мотивація навчальної діяльності.
Прийом «Здивуй»
Найменший звук, який ви може почути становить 0 децибел. Рівень гучності реактивного двигуна складає 120 децибел, а пострілу з рушниці 140 децибел. Якщо протягом 8-ми годин на вас впливає 90 децибел і більше, це може пошкодити ваш слух. Все, що перевищує 140 децибел, викликає його негайне пошкодження.
Слон може чути інфразвук частотою від 1 Гц (мінімум для людини – 20 Гц). Слони використовують низькочастотні звуки для спілкування з одноплемінниками. Втім, слони здатні чути не тільки вухами, а й ногами. Так, вони можуть відчувати переміщення іншого стада слонів, що знаходиться за кілька десятків кілометрів, а також чути і обходити далекі зони бойових дій.
Цвіркуни і коники "слухають" передніми лапками. Вони вкриті волосками, на яких знаходиться чутливадо звуку мембрана. Голландські фізики зуміли відтворити цей орган слуху, який виявився одним з найбільш чутливих акустичних інструментів.
Риби вловлюють коливання води бічною лінією, що складається з тоненьких чутливих трубочок.
Вушна раковина кішок налаштовується на джерело звуку рефлекторно. Шкірясті складки на котячих вухах є резонаторами, а число нервових закінчень у слухових органах вдвічі перевищує їх кількість у людини.
Барабанна перетинка жаб знаходиться зовні тіла, за очима. Звук бурхливого моря, який ми чуємо, коли прикладаємо морську мушлю до вуха – це не море, а звук крові, що біжить по венах у вусі.
Проблемні питання
Залучення учнів до формулювання мети, виходячи із зазначеної теми
II. Актуалізація опорних знань.
Кросворд (по вертикалі — «рогівка»).
1. Еластичне, прозоре тіло, що має форму двоопуклої лінзи.
2. Допоміжний апарат ока.
3. Нерівномірне заломлення світла різними ділянками оптичної системи.
4. Отвір у центрі райдужки.
5. Світлосприймальна оболонка ока.
6. Відхилення лінії зору одного ока від спільної точки фіксації з порушенням бінокулярного зору.
7. Світлочутливі клітини сітківки ока.
Метод « Асоціативний кущ» ( які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово « слух»?).
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Значення слуху ( розповідь учителя)
Завдяки слуховій сенсорній системі людина сприймає слухові коливання та розрізняє звуки навколишнього середовища. Людина спроможна визначити напрямок звуку з його джерела, що дає змогу орієнтуватися в навколишньому середовищі, а також силу, тембр і висоту звуку. Слух є одним із чуттів людини, які сприяють психічному розвитку повноцінної особистості. Слух бере участь у мовному спілкуванні.
2. Будова слухового аналізатора (складання схеми)
Слуховий аналізатор
Периферичний відділ Провідниковий відділ Центральний відділ
(вухо) (слуховий нерв) (слухова зона кори
головного мозку)
2.Будова органа слуху ( самостійна робота з підручником , заповнення таблиці)
Назва відділу |
Особливості будови |
Значення |
Зовнішнє вухо |
|
|
Середнє вухо |
|
|
Внутрішнє вухо |
|
|
3. Особливості сприйняття звуків ( розповідь учителя з переглядом відеофрагмента про проходження звукового імпульсу)
Повітряні звукові хвилі, потрапляючи в зовнішній слуховий хід, зумовлюють коливання барабанної перетинки. Далі коливання барабанної перетинки передаються через середнє вухо. Система слухових кісточок, діючи як важіль, посилює звукові коливання і передає їх рідині, що міститься між кістковим і перетинчастим лабіринтами завитки. В рідині містяться рецепторні волоски, які саме і сприймають звукові подразнення. Слуховий нервовий імпульс з рецепторних клітин передається наступним нервовим клітинам, чиї аксони утворюють слуховий нерв. Далі імпульси по волокнах слухового нерва надходять у мозок, до підкіркових слухових центрів, в яких слухові імпульси сприймаються підсвідомо. Усвідомлені сприйняття звуків, вищий їх аналіз і синтез відбуваються в кірковій центрі слухового аналізатора, який знаходиться в корі верхньої скроневої звивини. Звукові коливання можуть передаватися і через повітря, яке є в середньому вусі.
4. Гігієна слуху( робота в парі) - скласти пам’ятку « Гігієна слуху».
Бесіда.
— Які заходи боротьби із шумом проводять у транспорті, на підприємстві?
— Як використовуються на підприємствах звукопоглинаючі та ізоляційні матеріали?
— Як використовується на підприємстві музика з метою стимуляції трудової діяльності?
8. Успіхи фізіології і медицини в боротьбі з глухотою. Створення «штучного вуха». (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
IV. Узагальнення та систематизація знань
Завдання на встановлення відповідності
1.Зовнішнє вухо А. Завитка
Б. Коваделко
В. Слуховий прохід
2. Середнє вухо Г. Мембрана овального вікна
Д. Стремінце
Е. Барабанна перетинка
3. Внутрішнє вухо Є. Молоточок
Ж. Вушна раковина
З. Кортіїв орган
Обґрунтуйте правила гігієни слуху.
— Чистити вуха гострими предметами — заборонено!
— Різкі та сильні звуки — небезпечні!
— Шум — ворог слуху!
— Забороняється діставати предмети, що випадково потрапили до вушного проходу, самостійно!
— Шкідливо слухати дуже голосну музику!
— Забороняється при сильному вітрі й мінусовій й температурі ходити без головного убору!
Рольова гра « Хворий та пацієнт» (необхідно встановити діагноз)
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника
Скласти сенкан зі словом « Слух»
VI. Підсумок
- Метод «Впізнай слово» ( вчитель на дошці пише термін, що стосується вивченої теми, учень, що знаходиться до дошки спиною, повинен впізнати це слово з пояснень решти учнів класу)
- Повернення до мети та проблемних питань, сформульованих на початку уроку.