Розробка уроку містить інтеграцію предметів " Літературне читання" та "Трудове навчання". Теми з даних предметів підібрані таким чином, що учні спочатку знайомляться з творами українських письменників про зелену красуню, про необхідність збереження ялинок, та альтернативи живим красуням, а потім вчаться виготовляти святкову ялинку власними руками.
Інтегрований урок читання та трудового навчання в 2 класі.
Тема. Сергій Носань. Ялинка. Олександр Олесь. Ялинка
Трудове навчання
Тема. Виготовлення штучної ялинки
Мета: навчати учнів орієнтуватися в тексті, інтонувати тексти за розділовими знаками; удосконалювати навички читання прозових та віршованих творів, здобувати з підручника необхідну інформацію; розвивати пізнавальні інтереси, звя’зне мовлення, творче мислення; формувати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки з прочитаного, уміння працювати з папером і ножицями; виховувати почуття відповідальності за свої вчинки, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання. Складові таблиці, таблиця голосних звуків; портрети О. Олеся, С. Носаня; аудіозапис вірша «Ялинка», відеофізкультхвилинка «Ялинка», зразки штучних ялинок, зроблених руками дітей, кольоровий папір, ножиці, клей, технологічна карта виготовлення ялинки.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Активізація і мотивація знань, умінь і навичок.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Зелену сукню маю –
Ніколи не знімаю.
Один – єдиний раз на рік
Зірками прикрашаю.
- Правильно, це ялинка. І ми з вами сьогодні познайомимось з оповіданням Сергія Носаня «Ялинка» і однойменним віршем Олександра Олеся.Та колективно виготовимо ялинку своїми руками.
ІV. Робота над технікою читання.
А) вправи на дихання:
– подули легенько, щоб не загасити свічку;
– набрали повітря і на рахунок 12 – видихнути .
Б) вправи на розвиток сили голосу і артикуляцію:
– читання голосних А, О, У, И, І, Е з різною силою голосу;
– чистомовка:
Ма-ма-ма – а на дворі вже зима.
Ні-ні-ні – візерунки на вікні.
Оз-оз-оз –скоро прийде Дід Мороз.
На-на-на – стоїть ялинка чарівна.
В) вправи на розвиток швидко читання:
– вправи зі складовими таблицями
– читання слів з підручника
V. Робота над оповіданням Сергія Носаня «Ялинка»
1. Слово вчителя про автора Сергія Носаня.
Сергій Носань – український письменник. Народився на Черкащині в 1939 році. Рано залишився сиротою. Жив із своїми старшими братами. Закінчивши школу, працював будівельником, потім навчався у педагогічному підінституті, після чого став учителем. Ще в 5 класі став писати п’єси. У своїх творах він торкається теми збереження природи і це спонукало його написати оповідання «Ялинка»
2. Читання оповідання вчителем.
– Яку ялинку прикрашає автор на Новий рік?
– Після якої події він перестав купувати ялинки на базарі?
3. Словникова робота
– як ви розумієте вислів « … я геть би заборонив…»?
Прикрашаємо, щонайменше, погомоніли, карбованці, нищити, болісно, втіхи.
4.Самостійне, напівголосне читання.
- Зверніть увагу на виділені речення
5. Вибіркове читання.
– Прочитайте виділені слова.
Чи передають вони основну думку твору?
VІ. Фізкультхвилинка. (відео з ялинкою)
VІІ. Робота над віршем Олександра Олеся «Ялинка».
Вірш «Ялинка» відомий не одному поколінню дітей і дорослих. Написав його чудовий майстер слова Олександр Олесь. Це псевдонім письменника, а справжнє – Олександр Іванович Кандиба. Він народився на Сумщині. Писати твори для дітей він почав тоді, коли у нього народився син Олег. Батько розповідав у віршованій формі сину абетку, про математичні примудрості, а ще про зайчиків, курей, качок, гусей.
2.Слухання аудіозапису вірша
- На що схожий цей вірш?
3. Диференціація:
*Читання вірша підготовленими учнями (в ролях).
- Що казкового в цьому вірші?
Чи перегукується зміст цього вірша з попереднім оповіданням?
*. Читання вірша разом з вчителем «луною», звертаючи увагу на виразність.
- від чийого імені ведеться розмова у цих творах?
3. Читання в особах.
- Скільки осіб у вірші?
2) В оповіданні Карпо Івановича висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних прикрас, а у вірші думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.
VІІІ. Як давно ялинка стала атрибутом Новорічних свят, і що вона символізує?
Цар Петро І Указом „ Про святкування Нового року" повелів роки обчислювати з 1 січня, і прикрашати домівки сосновими і ялиновими гілками. Ці зелені в будь - яку пору року гілки символізували безсмертя , вічну молодість. Хвойні дерева є довгожителями: вони живуть до 600 років. Ялинка за десять років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік і її викинуть на смітник.
ІХ. Аналіз виставки штучних ялинок, зроблених руками дітей.
- Діти, ви проявили винахідливість, креативність. У вас вийшли чудові альтернативні ялинки. Але я хочу запропонувати вашій увазі ще один спосіб виготовлення штучної ялинки.
Х. Колективне виготовлення штучної ялинки.
- У вас на партах лежать папір і ножиці. По контуру ви повинні вирізати «заготовку» ялинки. Потім я покажу, як заготовку скласти, щоб отрималася ось така (показ) ялинка, яку ви зможете прикрасити на свято. (Робота за технологічною картою.)
ХІ. Рефлексія.
– Чи отримали ви на уроці те, що очікували?
– Що вам найбільше сподобалося?
– Що було найважче?
– Що ви взяли для себе з цього уроку?
ХІІ. Домашнє завдання.
Ст. 81 – 82, виразно читати. Знайти і прочитати кінцівку вірша О. Олеся «Ялинка»