Соколівська загальноосвітня школа I-II ступенів
«Т. Г. Шевченко на уроці математики.
Дії I-II ступенів над раціональними
числами.»
6 клас
(Інтегрований урок математики і української л-ри )
Підготувала і провела :
вчитель математики,
спеціаліст вищої категорії
Смолій О. Є.
15 березня 2007 року
2006/2007 н. р.
Тема: «Про Т.Г. Шевченка на уроках математики. Додавання віднімання , множення і ділення раціональних чисел.»
Мета: повторити правила додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел; розв’язувати математичні задачі з використанням вивчених правил; виховувати в учнів математичну етику; сприяти активізації розумової діяльності учнів на уроці; розширити їхні знання з української літератури.
Тип уроку: інтегрований урок математики та української літератури.
Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, український рушник, індивідуальний роздатковий матеріал, твори Т.Г.Шевченка.
Х і д у р о к у :
I. Оголошення теми і мети уроку:
Вчитель: Урок сьогодні ми присвятимо Т.Г.Шевченку; будемо вдосконалювати вміння і навички виконувати дії над раціональними числами, але всі математичні дії виконуватимете, повторюючи і дізнаючись більше про життя і творчість великого українського поета Т.Шевченка.
II. Повторення та закріплення:
Запитання до всіх учнів:
Вчитель: Сьогодні ви будете розв’язувати завдання, відповіді на які пов’язані із життям і творчістю Т.Г.Шевченка, але перед цим послухаємо уривок із поезії « Як би ви знали паничі...»
Там матір добрую мою
Ще молодую - у могилу
Нужда та праця положила.
Там батько, плачучи з дітьми
( а ми були малі та голі ),
Не витерпів лихої долі,
Умер на панщині !.. А ми
Розлізлися межи людьми,
Мов мишенята. Я до школи –
Носити воду школярам.
Брати на панщмну ходили,
Поки лоби їм поголили !
А сестри ! Сестри ! Горе вам,
Мої голубки молодії,
Для кого в світі живете?
Ви в наймах виросли чужії,
У наймах коси побіліють,
У наймах, сестри, й умрете !
Вчитель: Згадайте, учні, коли народився і помер Т.Г.Шевченко? ( 1814-1961 р.р. ) У досить молодому віці вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури. Скільки ж років на той час було поетові? Для цього виконаємо слідуюче завдання, відповідь на яке і буде відповіддю на це запитання.
-4 ½-(-2,5)+(-3,6)-(4 ¾)+22,85=( 26 )
Як називається ця збірка ? ( «Кобзар»)
Вчитель: У ваших індивідуальних картках є намальована таблиця з пропусками, які потрібно заповнити, також виконавши ряд завдань – « Цікаво знати»
Т.Шевченко із 47 років життя (10) * років був на засланні, (24) * років кріпаком, і лише (13) * років на волі.
|
1. |-1,4|+(-4,7)-|-3,4|+16,7 (10)
2. |-11 3/11|-|5 3/5|+|2 8/11|-(-15,6) (24)
3. х-|-3,8|=9,2 (13)
Вчитель: Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти життя Т.Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.
А зараз я вам пропоную наступне завдання:
Розв’яжіть рівняння: -5,2:х = - 1 11/15 (х = 3 )
Це була не просто задача. У відповіді ви одержали число 3, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчали. Що це за вірш? ( Сон )
( учениця виразно читає вірш )
На панщині пшеницю жала,
Втомилася, не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина годувать.
Воно сповитеє кричало
У холодочку за снопом.
Розповила, нагодувала,
Попестила; і ніби сном,
Над сином сидя, задрімала.
І сниться їй той син Іван
І уродливий, і багатий,
Не одинокий, а жонатий
На вольній, бачиться, бо й сам
Уже не панський, а на волі;
Та на своїм веселім полі
Свою-таки пшеницю жнуть,
А діточки обід несуть.
І усміхнулася небога,
Проснулася – нема нічого...
На сина глянула, взяла
Його тихенько, сповила
Та, щоб дожать до ланового,
Ще копу дожинать пішла.
Бесіда за змістом твору:
Вчитель: А зараз за поданим алфавітом ми з вами попробуємо розшифрувати назву ще одного вірша Т.Г.Шевченка.
1. |-10| ( 10 )
7. х * 1/46+(-3/7)=-5/14
3. -2*(-2)*|-5| ( 20 )
4. |х|=19 (або -19 не враховувати )
5. Яке число протилежне до -3? (3)
6. -3*(-3)*(-1/3)*(-1/3)*12 (12)
2. Обчисліть невідомий член пропорції:
х/(-1 3/7)=3/(-4 2/7) ( х =1 )
Питання: 1. Чи виконано заповіт Т.Г.Шевченка?
2. Що таке акровірш?
Вчитель:
Колись ще за царату
Обірване село
Безрадісне, забите,
Затуркане було.
Але в нім рідне слово
Розкішно розцвіло.
( учні читають власні акровірші )
Ти математику вивчаєш,
А тому багато знаєш.
Раз задача, два задача...
Ати мусиш все пізнати,
Сам задачі розв’язати.
Ти – математика,
А я твій раб,
Раб, бо я тебе кохаю.
А щоб і ти мене кохала
Сам розв’яжу я прикладів чимало.
Той, хто вивчає математику,
А вона цариця всіх наук,
Ракети в космос буде запускати,
А ще всі перешкоди подолає
Сам, тому що математику він знає!
Ти міркуй, фантазуй і твори,
А з задачами, певно, дружи.
Розв’яжи всі цікаві задачі,
А тебе обійдуть всі невдачі.
Сміливо ти в математику йди !
Ти визнана главою всіх наук,
А той, хто математики не знає,
Розумником себе не називай,
А краще вчись, міркуй, дерзай,
Скоріше математику пізнай !
Вчитель: Молодці! Ви вдало поєднали літературу з математикою.
Резервне завдання: Розв’яжіть приклад на всі дії з раціональними – як звичайними, так і десятковими дробами. З чим у біографії поета зв’язане число, яке ви одержали? (вік поета – 47 років )
[ 0,5/1,25+(-7/5)/(-1 4/7)+(-3/11)] / [ (1,5+1/4)/18 1/3 ] +15 (= 47 )
III. Підсумок уроку: Учитель підводить підсумок уроку, запитуючи в учнів, чи цікавим для них був урок та що нового вони дізналися на ньому.
1