Урок "Шевченко на уроці математики"

Про матеріал
Мета: повторити правила додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел; розв’язувати математичні задачі з використанням вивчених правил; виховувати в учнів математичну етику; сприяти активізації розумової діяльності учнів на уроці; розширити їхні знання з української літератури.
Перегляд файлу

Соколівська  загальноосвітня  школа  I-II ступенів

 

 

 

 

 

 

«Т. Г. Шевченко  на  уроці  математики.

Дії  I-II  ступенів  над  раціональними    

                       числами.»

                                    

                                                      6 клас

 

 

 

(Інтегрований урок математики і української л-ри )

 

 

 

 

 

 

 

                                           Підготувала і провела :

                                                вчитель математики,                                 

                                      спеціаліст вищої категорії                        

                                                     Смолій О. Є.

                                                15 березня 2007 року

 

 

                             2006/2007 н. р.         

               

 

                        

Тема: «Про Т.Г. Шевченка на уроках математики. Додавання віднімання , множення і ділення раціональних чисел.»

Мета: повторити правила додавання, віднімання, множення і ділення раціональних чисел; розв’язувати математичні задачі з використанням вивчених правил; виховувати в учнів математичну етику; сприяти активізації розумової діяльності учнів на уроці; розширити їхні знання з української літератури.

Тип уроку: інтегрований урок математики та української літератури.

Обладнання: портрет Т.Г. Шевченка, український рушник, індивідуальний роздатковий матеріал, твори Т.Г.Шевченка.

 

                                  Х і д       у р о к у :

I. Оголошення теми і мети уроку:

 

Вчитель: Урок сьогодні ми присвятимо Т.Г.Шевченку; будемо вдосконалювати вміння і навички виконувати дії над раціональними числами, але всі математичні дії виконуватимете, повторюючи і дізнаючись більше про життя і творчість великого українського поета Т.Шевченка.

II. Повторення та закріплення:

     Запитання до всіх учнів:

  1. Сформулювати правила додавання чисел: двох від’ємних та чисел з різними знаками.(Приклади)
  2. Як відняти два числа? (Приклади)
  3. Сформулювати правила множення раціональних чисел, враховуючи знаки множників. (Приклади)
  4. Як діляться раціональні числа? Порівняти із множенням. (Приклади)

Вчитель: Сьогодні ви будете розв’язувати завдання, відповіді на які пов’язані із життям і творчістю Т.Г.Шевченка, але перед цим послухаємо уривок із поезії « Як би ви знали паничі...»

 

Там матір добрую мою

Ще молодую -  у могилу

Нужда та праця положила.

Там батько, плачучи з дітьми

( а ми були малі та голі ),

Не витерпів лихої долі,

Умер на панщині !.. А ми

Розлізлися межи людьми,

Мов мишенята. Я до школи –

Носити воду школярам.

Брати на панщмну ходили,

Поки лоби їм поголили !

А сестри ! Сестри ! Горе вам,

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побіліють,

У наймах, сестри, й умрете !

 

Вчитель: Згадайте, учні, коли народився і помер Т.Г.Шевченко? ( 1814-1961 р.р. ) У досить молодому віці вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду в історії української літератури. Скільки ж років на той час було поетові? Для цього виконаємо слідуюче завдання, відповідь на яке і буде відповіддю на це запитання.

 

-4 ½-(-2,5)+(-3,6)-(4 ¾)+22,85=( 26 )

 

Як називається ця збірка ? ( «Кобзар»)

Вчитель: У ваших індивідуальних картках є намальована таблиця з пропусками, які потрібно заповнити, також виконавши ряд завдань – « Цікаво знати»

 

 

Т.Шевченко із 47 років життя

 (10) * років був на засланні,

 (24) * років кріпаком, і лише

 (13) * років на волі.

 

 

1. |-1,4|+(-4,7)-|-3,4|+16,7           (10)

2. |-11 3/11|-|5 3/5|+|2 8/11|-(-15,6)      (24)

3. х-|-3,8|=9,2                                    (13)

 

Вчитель: Ви заповнили вільні місця і дізналися про такі факти життя  Т.Шевченка, які вам знадобляться і в наступних класах.

А зараз я вам пропоную наступне завдання:

            Розв’яжіть рівняння:        -5,2= - 1 11/15     (х = 3 )

         Це була не просто задача. У відповіді ви одержали число 3, що відповідає кількості букв у назві вірша, який ви вивчали. Що це за вірш?        ( Сон )

( учениця виразно читає вірш )

На панщині пшеницю жала,

Втомилася, не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина годувать.

Воно сповитеє кричало

У холодочку за снопом.

Розповила, нагодувала,

Попестила; і ніби сном,

Над сином сидя, задрімала.

І сниться їй той син Іван

І уродливий, і багатий,

Не одинокий, а жонатий

На вольній, бачиться, бо й сам

Уже не панський, а на волі;

Та на своїм веселім полі

Свою-таки пшеницю жнуть,

А діточки обід несуть.

І усміхнулася небога,

Проснулася – нема нічого...

На сина глянула, взяла

Його тихенько, сповила

Та, щоб дожать до ланового,

Ще копу дожинать пішла.

 

Бесіда за змістом твору:

  1. По які часи розповідається в поезії ?
  2. Про що мріє мати ?
  3. Чи здійснилися її мрії ?

Вчитель: А зараз за поданим алфавітом ми з вами попробуємо розшифрувати  назву ще одного вірша Т.Г.Шевченка.

1. |-10|      ( 10 )

7. х * 1/46+(-3/7)=-5/14

3. -2*(-2)*|-5|    ( 20 )

4. |х|=19   (або -19 не враховувати )

5. Яке число протилежне до -3?       (3)

6. -3*(-3)*(-1/3)*(-1/3)*12                  (12)

2. Обчисліть невідомий член пропорції:

          х/(-1 3/7)=3/(-4 2/7)                  ( х =1 )

Питання: 1. Чи виконано заповіт Т.Г.Шевченка?

 2. Що таке акровірш?

Вчитель:

                   Колись ще за царату

 Обірване село

Безрадісне, забите,

Затуркане було.

Але в нім рідне слово

Розкішно розцвіло.

( учні читають власні акровірші )

 

Ти математику вивчаєш,

А тому багато знаєш.

Раз задача, два задача...

Ати мусиш все пізнати,

Сам задачі розв’язати.

 

Ти – математика,

А я твій раб,

Раб, бо я тебе кохаю.

А щоб і ти мене кохала

Сам розв’яжу я прикладів чимало.

 

Той, хто вивчає математику,

А вона цариця всіх наук,

Ракети в космос буде запускати,

А ще всі перешкоди подолає

Сам, тому що математику він знає!

 

Ти міркуй, фантазуй і твори,

А з задачами, певно, дружи.

Розв’яжи всі цікаві задачі,

А тебе обійдуть всі невдачі.

Сміливо ти в математику йди !

 

Ти визнана главою всіх наук,

А той, хто математики не знає,

Розумником себе не називай,

А краще вчись, міркуй, дерзай,

Скоріше математику пізнай !

 

Вчитель: Молодці! Ви вдало поєднали літературу з математикою.

 

Резервне завдання: Розв’яжіть приклад на всі дії з раціональними – як звичайними, так і десятковими дробами. З чим у біографії поета зв’язане число, яке ви одержали?   (вік поета – 47 років )

 

 

[ 0,5/1,25+(-7/5)/(-1 4/7)+(-3/11)] / [ (1,5+1/4)/18 1/3 ] +15        (= 47 )

 

III. Підсумок уроку: Учитель підводить підсумок уроку, запитуючи в учнів, чи цікавим для них був урок та що нового вони дізналися на ньому.       

                        

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 лютого 2020
Переглядів
1860
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку