Урок "Східний похід Александра Македонського і утворення елліністичних держав"

Про матеріал
Розробка уроку. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс). 6 клас. Тема "Східний похід Александра Македонського та утворення елліністичних держав".
Перегляд файлу

 Всесвітня історія. Історія України.           6 клас                         

 

Тема: «Східний похід» Александра Македонського й утворення елліністичних держав

 

Мета уроку:

 - дослідити події, повʼязані зі східним походом Александра Македонського;    розширити та узагальнити знання про видатного правителя та полководця; розкрити причини перемог Александра Македонського та утворення його імперії;

  • розвивати пам'ять, увагу, вміння критично мислити, формувати навички самостійної роботи з історичними документами, історичною картою; аналізувати історичні події та висловлювати власну точку зору;
  •  виховувати культуру спілкування та інтерес до історії.

 

    Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:

 застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;

розповідати  про походи Александра Македонського;

пояснювати причини перемог війська Александра Македонського;

показувати на карті шлях походу Александра та межі його імперії;

пояснювати наслідки «Східного походу»;

 висловлювати своє ставлення до постаті Александра Македонського – полководця та   правителя.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Терміни: імперія, діадохи, елліністичні держави.

Обладнання: підручник, карта, презентація, проєктор, роздатковий матеріал, портрет Александра Македонського,

       Вислови про Александра Македонського на дошці.

«Я вважаю, що в той час не було ні народу, ні міста, ні людини, до яких не дійшло б імʼя Александра». (Плутарх)

 

                                                         ХІД УРОКУ

    І. Організаційний момент

Метод «Покажи свій настрій»

Привітання. Емоційне налаштування (вибір смайлика за кольором і станом настрою).

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

   Метод «Мозковий штурм»                                                                                                                   

На минулому уроці ми дізналися про підкорення Греції Македонією. Давайте згадаємо:               1.Коли і чому Греція втратила незалежність?

  2. Хто успадкував владу Філіппа ІІ?

 III.  Мотивація навчальної діяльності                                                   

Метод «Припущення» Діти, як ви думаєте,  про що ми з вами сьогодні дізнаємося  на уроці?

 Вправа «Мозковий штурм»

     Подивіться на історичну карту (слайд 1)та назвіть якості, якими повинен володіти правитель, щоб створити таку державу (перелік якостей записати на дошці, щоб у кінці уроку визначити, чи володів Александр такими якостями).

   Метод «Проблемне запитання»                                                                                                               Наприкінці уроку  ми маємо дати відповідь на запитання:

Чому Александра Македонського називають Великим?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Оголошення теми, визначення завдань та очікуваних результатів. (слайд 2)

Опрацювання нового навчального матеріалу. 

                           План (слайд 3)

  1. Початок східного походу. Завоювання Сирії, Фінікії та Єгипту.
  2. Завоювання Індії.
  3. Наслідки і результати «Східного походу».

Імперія Александра Македонського.   

 Словникова робота (слайд 4)

Імперія – це велика держава, що включає в себе силоміць підкорені різні народи та території.

 Еллінізм – це період в історії країн Східного Середземномор'я між 323 і 30 рр. до н. е., час поширення і розквіт еллінської культури.

 Діадохи – «спадкоємці, наступники царя», командуючі армії  Александра Македонського.

 

1.Початок Східного походу. Завоювання Сирії, Фінікії та Єгипту

  Учні повинні під час розповіді доповідачів заповнювати хронологічну таблицю подій Східного походу Александра Македонського (слайд 5)

Дата

Подія

Результат

 

Битва на р.  Гранік

 

 

Битва біля м. Ісс

 

 

Облога та взяття Тіра

 

 

Завоювання Єгипту

 

 

Битва біля селища Гавгамели

 

 

Війна в Індії

 

 

Смерть Александра Македонського

 

 

Дата

Подія

Результат

334 р. до н.е.

Битва на р.  Гранік

Перемога македонян, відкрито шлях до Малої Азії, грецьких міст, що перебували під перським володарюванням

333 р. до н.е.

Битва біля м. Ісс

Перемога македонян

332 р. до н.е.

Облога та взяття Тіра

Перемога македонян; перси втратили Сирію, Фінікію

332-331 рр. до н.е.

Завоювання Єгипту

Забезпечено підвіз продовольства до Греції та інші області Македонської держави

331 р. до н.е.

Битва біля селища Гавгамели

Повністю знищене військо Дарія ІІІ

326 р. до н.е.

Війна в Індії

Значне послаблення сил македонського війська

323 р. до н. е.

Смерть Александ ра Македонського

Початок розпаду створеної в процесі завоювання імперії Александра Македонського

 

  Учитель. Македонський цар Александр, син Філіппа ІІ, на відміну від багатьох інших володарів, справедливо отримав прізвисько Великий. Величезні території від Єгипту і до р. Інд були завойовані за короткий час (слайд 1).

         Сьогодні на уроці ми здійснимо уявну подорож по містах та землях, де пролягав маршрут кращої на ті часи македонської армії. Бажаю вам успішної праці та цікавих відкриттів.

         Навесні 334 р. до н. е. Александр Македонський на чолі війська рушив у похід проти Персії. Східний похід було проголошено як помсту за руйнацію храмів під час походу персидського царя Ксеркса. Тоді йшлося про відвоювання в персів Малої Азії.

 

 Випереджальне домашнє завдання 

 Битва на р. Гранік (повідомлення учня). (слайд6)

 

     Малоазійські сатрапи, які підкорялися Дарію III, вирішили дати бій Александру біля річки Гранік, що впадає в Мармурове море. Битва відбулася в 334 р. до н. е. Перська армія зазнала розгрому. Потім Александр рушив до малоазійських грецьких міст, звільняючи їх.

 

Битва біля м. Ісс (повідомлення учня). (слайд 7)

     Наступна битва відбулася біля міста Ісс. Військо персів налічувало приблизно 130 тис. вояків проти 30-40 тис. армії Александра. Однак у найвідповідальніший момент Дарія III охопила паніка. Долю битви визначила втеча царя. У полон потрапили мати, дружина й дві доньки Дарія.

 

      Учитель.  Після перемоги Александр рушив на південь. Спочатку він підкорив Сирію та Фінікію. Найскладнішою для війська Александра виявилася облога Тіра. П’ять місяців (січень-травень 332 р. до н. е.) трималися мешканці міста. Тільки засипавши протоку, що відділяла острів, на якому стояло місто, від берега, греко-македонці змогли захопити його.

       І знову Александр рушив на південь – до Єгипту. Він звільнив цю державу від перського панування. Тож македонського правителя в Єгипті зустріли як визволителя. Тут він заклав нове місто, яке назвали на його честь Александрією. Жерці бога Амона проголосили Александра сином Амона, тобто богом і фараоном, – тільки так народи Сходу могли визнати його законним правителем.

 

Загибель Перської держави

(Випереджальне домашнє завдання). Повідомлення учня. (слайд 8)

         Навесні Александр рушив далі. Дарій III також готувався до битви. Перський цар обрав для бою зручну рівнину, де його нові колісниці та слони мали б простір для дій. Там біля селища Гавгамели (територія сучасного Іраку) 1 жовтня 331 р. до н. е. відбулася одна з найбільших битв давнини. Армія персів була вдвічі чисельніша за македонську: 95 тис. проти 47 тис. в Александра. Проте попри таку значну перевагу перси зазнали нищівної поразки. Як і в битві біля м. Ісс, Дарій III, оточений «безсмертними», побачивши Александра, утік з поля бою. Дарій III зупинився в столиці Мідії. Александр тим часом без бою захопив Вавилон. Потім македонська армія взяла столицю Персії Сузи, а також резиденцію перських царів – місто Персеполь. Це місто цар піддав жорстокому пограбуванню та знищенню. Дарій III з невеликою групою охорони втік до Парфії. Дорогою він був убитий своїми воєначальниками. Після смерті Дарія III Александр став спадкоємцем його держави.

 

2. Завоювання Індії

      Самостійна робота з підручником

Прийом «5 запитань» (Прочитати текст с.146 «Завоювання Індії» та скласти 5 запитань «Хто? Що? Де? Коли? Чому? Скільки?) (Складаємо по 3 запитання).

      327 р. до н. е. Александр вирішив дійти до «краю землі» Індії. Наступного року на березі річки Гідасп (східна притока Інду) він переміг військо місцевого царя Пора, яке використовувало бойових слонів. Ця битва була останньою великою битвою македонського царя в Східному поході. Втрати македонської армії були відчутними, складний перехід у тропічних джунглях і запекла боротьба індійців за свою землю вкрай виснажили стомлену армію, яка відмовилася йти далі. На цьому Східний похід Александра було завершено. У 323 р. до н. е., розробляючи плани наступного походу, Александр захворів і невдовзі помер.

 

    Завдання окремим учням на картках.

  А) Робота з історичною картою. Знайдіть Македонію. Порівняйте територію Македонії з територією держави, утвореної після походів Александра.

1. Де відбулася битва, після якої Александр здійснив похід на Сирію, Фінікію та Єгипет?

 2. Де відбулася вирішальна битва, що призвела до падіння Перської держави?

3. Яке місто стало столицею нової  держави Александра Македонського?

 

Зробіть висновки.

 

Б) Накресліть лінію часу і вирішіть історичну задачу.

  Східний похід Александра Македонського розпочався в 334 р. до н.е. Скільки років назад він розпочався?

 Яка битва була раніше – битва на р. Гранік (334 р. до н.е.) чи Марафонська битва (490 р. до н.е.)? І на скільки років раніше?

 

 Робота в групах. Аналіз історичних джерел.

Група 1. Римський історик Плутарх про битву на річці Ґранік

...Парменіон не радив йому ризикувати... Але Александр відповів, що йому буде соромно перед Геллеспонтом, якщо після переправи через морську протоку він побоїться Ґраніка. І сам першим кинувся в річку з тринадцятьма відділами кінноти. Він вів військо на ворожі стріли й списи, на стрімкі скелі, вщерть заповнені піхотою і кіннотою ворога, через бурхливу річку, яка несла і топила коней і людей... Перси втратили там убитими 20 тисяч піхотинців і 2,5 тис. кіннотників. ...Втрати Александра становили всього 34 чоловіки, у тому числі 9 піхотинців. Запитання до документа

1. Поміркуйте, чому Александр вчинив саме так, адже міг, скориставшись порадами своїх воєначальників, напасти на персів зненацька?

 2. Про які риси вдачі Александра свідчить наведений уривок?

 

Група 2.                                                                                                                                                          Із розповідей римського історика Плутарха про Александра Македонського                                                                                                                                                     

       Кожен раз, коли приходила звістка, що цар Філіпп II завоював якесь місто або здобув славну перемогу, Александр ставав хмурним і говорив друзям: «Хлопці, батько встигне захопити все, так що мені разом із вами не вдасться зробити нічого великого і блискучого».

     Одного разу молодого Александра, який відзначався швидкістю у бігу, запитали, чи не бажає він, коли стане дорослим, змагатися на Олімпійських іграх. Він відповів: «Так, але якщо моїми суперниками будуть царі!».

     У місті Гордії Александру показали колісницю, на дишлі якої був заплутаний вузол. При цьому цар почув такий переказ: хто розв’яже вузол, стане володарем світу. Александр вирішив випробувати долю, але вузол не піддавався. Тоді він вихопив меч і одним ударом розрубав його.

Запитання до документа                                                                                                                      На які риси характеру Александра вказує Плутарх?

Група 3. Курцій Руф про битву на річці Гранік                                                                         ...Обидві армії вже бачили одна одну і перебували на відстані, недосяжній для списа. Тоді перси, що були попереду, підняли ґвалт. Македонці відповіли їм криком, який не відповідав їх кількості, оскільки це було відлуння з гірських вершин і з глибин лісів: адже скелі й діброви завжди посилають назад із подвоєною силою кожен сприйнятий ними звук...

Запитання до документа                                                                                                                          Яку воєнну хитрість використали македонці у цій битві?

Група 4.  Про похід Александра Македонського в Індію

    ...Ми (армія)  стоїмо вже майже на самому краю світу... Ти ж готуєшся йти в інший світ і хочеш проникнути в Індію, невідому самим індам, хочеш підняти з затишного ложа людей, що живуть серед диких звірів та змій, і своєю перемогою висвітлити більше земель, ніж освітлює сонце. Це задум, гідний твого генія, але він нам не до снаги. Твоя доблесть буде зростати, а наші сили наближаються до результату...

Запитання до документа

Чому Александр Македонський був змушений припинити свій похід в Індію?

   4. Виникнення елліністичних держав

  Метод «Ти – мені, я – тобі». Робота в парах. Самостійна робота з підручником.

Учні опрацьовують п.2 с.147  і задають один одному запитання та дають на них відповіді.

 

 V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

  Метод «Фронтальне опитування»

1. Які країни та народи ввійшли до складу створеної Александром імперії?

2. Унаслідок яких подій була зруйнована Перська держава?

3. Чим закінчився індійський похід Александра?

4. Що таке еллінізм?

Робота в парах. Виправити помилки в тексті

   327 р. до н. е. Александр вирішив дійти до Дворіччя. Наступного року на березі річки Пелла він переміг військо місцевого царя Пора. Ця битва була першою великою битвою македонського царя в Східному поході. Складний перехід у тропічних джунглях і запекла боротьба індійців за свою землю вкрай виснажили стомлену армію індійців. На цьому Східний похід Александра було завершено. У 325 р. до н. е. Александр захворів і невдовзі помер.

 

   VІ.  Підсумки уроку

Наш урок завершується. Давайте повернемося до проблемного питання.

 Метод «Коло ідей». Чому Александра Македонського називають Великим? (слайд 9)

 

Метод «Рефлексія» (слайд 10)

  • Сьогодні на уроці я  навчився…
  • Сьогодні на уроці було важко…
  • Я зрозумів, що…
  • Ці завдання допомогли мені…
  • Своєю роботою на уроці я…
  • Мені видалось важливим…
  • Я відчув, що…
  • Я вважаю, що ці хвилини не пройшли дарма, тому що…
  • Цей урок змусив мене задуматись над…
  • Урок мене зацікавив тим..
  • Цей урок навів на роздуми…

 

VІІ. Домашнє завдання

1.Опрацювати §33, виконати завдання в контурній карті, дописати таблицю.

 2.Творче завдання: створити власну карту за допомогою paint або формат А4.                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Проценко Ніна
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
24493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку