Тема. Сім᾿я. Склад сім᾿ї .
Мета: з᾿ясувати значення нових слів, понять; вчити учнів складати схему родовідного дерева; розвивати вміння будувати висловлювання; збагачувати словниковий запас; виховувати шанобливе ставлення до рідних.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: макет сонечка, ракета, родовідне дерево, старі родинні фотокартки
Хід уроку
І. Організаційний момент
Встали, діти, підтягніться,
Один одному всміхніться.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли всі рівненько, будем працювати.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо значення нових слів, понять; вчитимемося складати схему родовідного дерева і шанувати рідних. Роботи у нас багато, і щоб усю її подолати, ви повинні бути: уважними, розумними, організованими, кмітливими. Звичайно. Нам потрібний помічник. Ним буде сонечко з незвичайними промінцями, по яких ми будемо подорожувати космічним кораблем. ( Показує корабель ).
Сіли всі рівненько, приготувалися до цікавої подорожі по сонячних промінчиках.
ІІІ. Подорож космічним кораблем.
1 – й промінь – «Сім’я, склад сім’ї.» Саме так звучить тема уроку
а) У кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це? Звичайно ж, тато, мама, братик, сестричка – це найрідніші на світі люди, які один одного шанують, люблять і є членами єдиної сім’ї. Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас, у ній панує злагода, повага до старших, особливо дідусів і бабусь. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і вміють. Кожна сім’я – це частина великого українського народу.
А чи знаєте ви вірші про членів своєї родини?
( Діти декламують вірші).
б) Робота за підручником ст. 44
* Розгляньте малюнок.
* Кого на ньому зображено?
* Покажіть бабусю, дідуся, маму, тата, сина.
* Як назвати їх одним словом? ( Сім’я ).
в) Розповідь, які бувають сім’ї
г) Гра «Телефон»
Один іграшковий телефон знаходиться у вчителя, інший – в учня.
Бесіда
* Алло, Юрко, добрий день! Будь добрий, розкажи мені про себе. Де ти живеш?
* Як звати твою маму, тата, братика, сестричку, дідуся, бабусю?
( Гра проводиться з кількома учнями )
- Молодці. Дуже добре ви працювали з першим промінчиком. Тож вирушаємо в подорож на другий промінець.
2 й промінь – «Родовід»
- Космічний корабель летить дуже швидко, а тому ми приземлились на другий промінчик «Родовід».
* Чи знаєте ви, що означає слово «рід»? Рід – це багато – багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів.
* Що ж таке родина? Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів. Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід.
Робота за таблицею «Родовідне дерево»
( фізкультхвилинки )
Тут трава росте висока,
Тут стежинонька вузька.
Вище руки, вище ноги —
Не проста у нас дорога.
Походили на носочках,
А тоді на п’ятках.
Випростали добре спини
І звели лопатки.
Ну що ж, подорожуємо далі.
3 – й промінь – «Сімейний альбом»
Попереду на нашому шляху третій промінь «Сімейний альбом».
В мене є одна давня фотографія. Вона пожовкла від часу, але я люблю її розглядати. На ній зображені родичі.
А чи є у вас такі фотографії?
Чи є у вашій родині сімейний альбом?
Це дуже добре, адже він має велике значення для сім’ї. Сімейний альбом – це історія родини.
Що ви знаєте про своїх родичів? Принесіть до школи їхні фотографії, і ми спробуємо уявити, якими вони є в житті. Ось закінчилася подорож і з третім промінчиком. Прямуємо далі.
4 – й промінь – «Сімейний календар»
Наш космічний корабель приземлився на четвертий промінь, що має назву «Сімейний календар».
* Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?
* Чи святкуєте ви дні народження, іменини?
* Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
* На які свята збирається вся ваша родина?
* Чи є у вас сімейний календарик, у якому записані дні народження всіх членів родини.
Але є , що в родині передається від покоління до покоління не тільки якась традиція, але й професія. Родину, яка передає своє діло від батька до сина , від покоління до покоління , називають династією.
ІV. Підсумок уроку.
Ось і закінчується наша подорож. Ми повертаємося з неї з новими враженнями. Діти, пригадайте, на які промінчики ви потрапляли?
Що нового ви дізнались?
Що треба зробити, аби стати гідним продовжувачем свого роду?
Скажіть, як ви розумієте слово сім᾿я,
Погляньте на малюнок, що зображений на сторінці 47 підручника, поміркуйте, яка поведінка дітей допомагає створити й підтримувати вдома гарний настрій.
Діти, запам’ятайте слова В. О. Сухомлинського: «Бути хорошою людиною, принести щастя матері і батькові, не допускати, щоб старість їхня стала горем,- нехай все це стане бажанням всього вашого життя».
V. Домашнє завдання
Намалюйте разом із батьками родовідне дерево. На наступному уроці позмагаємось, чиє дерево більш розлоге, на чиєму — більше гілок.
А наш урок я б хотіла завершити піснею «Родина»
( Лунає пісня «Родина» ).