Тема. Симетрія відносно точки
Мета: сформувати поняття про симетрію відносно точки, вчити будувати фігури симетричних даним відносно точки; розвивати спостережливість, увагу, графічну культуру; виховувати відповідальність, спонукати до самостійного здобуття знань; отримати уявлення про прояви симетрії в природі, різних галузях науки й людської діяльності; розв’язувати елементарні задачі на поняття симетрії.
Типи уроків: засвоєння нових знань, комбіновані.
Бути прекрасним означає бути симетричним і пропорційним
Платон
І. Організаційний момент
(Учитель запрошує поміркувати над епіграфом уроку, просить учнів пояснити, як вони розуміють цей рядок.)
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Так чи ні?»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Симетрія оточує нас у повсякденному житті, вона спостерігається у будові тіла людини, тварин, рослин, молекул, симетричні будівлі ваблять око, симетричне розташування елементів побуту приносить гармонію у наше світосприйняття. ЇЇ використовують не тільки в геометрії, але й у фізиці, хімії, мистецтві , біології та архітектурі . Тому вивчення властивостей симетрії в просторі є важливим і актуальним.
В математиці розглядаються різні види симетрії: осьова симетрія (симетрія відносно прямої), центральна симетрія (симетрія відносно точки) і дзеркальна симетрія (симетрія відносно площини).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Історичні відомості.
Симетрія — слово грецького походження і означає співрозмірність, пропорційність, однаковість у розташуванні частин. Вперше поняття симетрії було введено у V ст. до н.е. філософом і геометром Піфагором. Він хотів підкреслити найважливішу сторону побудови світу — це його впорядкованість, організованість, симетрію, а значить і красу.
Видатний італійський вчений, дослідник, вихідник, художник, архітектор, інженер Леонардо да Вінчі вважав, що пропорційність і гармонія, під якими він розумів симетрію, відіграють головну роль при створенні художнього твору.
Німецький художник, математик, теоретик мистецтва Альбрехт Дюрер стверджував, що правильні симетричні многогранники лежать в основі побудови креслень різних інженерних споруд, і тому кожен художник повинен знати способи побудови правильних симетричних фігур.
Німецький математик Герман Вейль у своїй книзі "Симетрія" проаналізував перехід від простого чуттєвого сприйняття симетрії до її наукового розуміння. Згідно йому, під симетрією слід розуміти незмінність будь-якого об'єкта за певного роду перетворень. Отже, можна сказати, що симетрія фігури це будь-яке перетворення, що переводить фігуру в себе.
Сьогодні ми ознайомимося з перетворенням фігури за допомогою симетрії відносно точки.
Практична робота №1
1. Позначимо довільні точки А і О.
2. Проведемо промінь АО.
3. Відкладемо на ньому з другого боку від точки О відрізок ОВ (АО=ОВ).
Побудована таким чином точка В називається симетричною точці А відносно точки О.
Точки А і В, називаються симетричними відносно точки О, якщо точки А, О, В лежать на одній прямій і точка О – середина відрізка АВ. Точка О називається центром симетрії.
Перетворення фігури F на фігуру F1, при якому кожна точка Х фігури F переходить у точку Х1 фігури F1, симетричну точці X відносно даної точки О, називається перетворенням симетрії відносно точки О. Фігури F і F1 називаються центрально-симетричними (симетричними відносно точки О).
Властивості
1. Перетворення симетрії відносно точки є переміщенням.
2. Перетворення симетрії відносно точки перетворює пряму на паралельну їй пряму або на себе; відрізок – на рівний і паралельний йому відрізок; многокутник – на рівний йому многокутник.
3. Будь-яка пряма, що проходить через центр симетрії, відображається при цій симетрії на себе.
Запам’ятаємо
Якщо точка Х(х;у) симетрична точці Y(х1; у1) відносно початку координат О, то виконуються умови
V. Засвоєння знань та формування навичок
Вправа 1 (Усно)
Серед точок А(5;3), B(-2;-4), C(-2;4), D(5;-3), K(-5;3), P(-5;-3), М(2;4) укажіть пари точок, які симетричні відносно початку координат.
Відповідь. А і Р; В і М.
Вправа 2 (Усно)
Точки А(3;-5) і С(1;1) симетричні. Знайти їх центр симетрії.
Відповідь. (2;-2).
Вправа 3 (Усно)
Складіть рівняння кола, симетричного колу з центром в точці О(2;-5) і радіусом 4см.
Відповідь. і .
Вправа 4 (Усно)
Які з фігур мають центр симетрії? Де він розміщений?
Відповідь. Відрізок, коло, паралелограм, рівносторонній трикутник.
Вправа 5
Побудувати відрізок А1В1 , симетричний відрізку АВ відносно точки О.
Вказівка. Будуємо промені АО і ВО та відкладаємо відрізки ОА1=АО, ОВ1=ВО.
Вправа 6
Побудувати кут А1В1С1 , симетричний куту АВС відносно точки О.
Вказівка. Будуємо точки симетричні А, В, С відносно точки О.
Вправа 7
Побудувати трикутник, симетричний трикутнику АВС відносно точки В.
Вказівка. Будуємо точки симетричні А, В, С відносно точки В.
Вправа 8
Побудувати точку, симетричну точці А(3;-4) відносно початку координат і точці В(2;5) відносно точки О(-1; 1).
Відповідь. А1(-3;4) і В1(-4;-3).
Вправа 9
Побудуйте чотирикутник А1В1С1К1 симетричний чотирикутнику АВСК, у якого А(2;3), В(4;1), С(2;0), К(-1;1), відносно початку координат.
Відповідь. А1(-2;-3), В1(-4;-1), С1(-2;0), К1(1;-1).
Вправа 10
Записати рівняння прямої яка симетрична прямій 2х-5у=-7 відносно початку координат.
Відповідь. 2х-5у=7.
Вправа 11
Визначте кути ромба, якщо кут між діагоналлю ромба і перпендикуляром, що проведений з центра симетрії ромба до сторони, дорівнює 48°.
Відповідь. 84° і 96°.
Вправа 12
Кут між перпендикулярами проведеними з центра симетрії до сторін ромба 60°. Знайти площу ромба , якщо сторона 6см.
Відповідь. 18см2.
VІ. Підбиття підсумків
Запитання до класу
Про який вид переміщення ви довідались? (Симетрія відносно точки)
Яку фігуру дістаємо при симетрії відносно точки? (Рівну)
Які фігури називають симетричними?
Які фігури називаються центрально-симетричними?
Що мають квадрат, ромб, але не має рівносторонній трикутник? (Центр симетрії)
Як змінюються координати точки фігури при симетрії відносно початку координат? (На протилежні)
При послідовному виконанні двох симетрій відносно середини гіпотенузи, у яку фігуру перейде прямокутний трикутник? (У даний прямокутний трикутник)
VІІ. Домашнє завдання.
Складається з теоретичної частини – текст пункту підручника, та практичної – кількох вправ , подібних до завдань класної роботи та творчого завдання – знайти приклади симетричних фігур у навколишньому світі.