Показовий урок зарубіжної літератури у 7 класі
Тема: О.Грін “Пурпурові вітрила“ Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил
Цілі (формувати компетентності):
-
предметні(поглибити знання учнів про зміст повісті Олександра Гріна “Пурпурові вітрила“; схарактеризувати образи Ассоль і Грея, визначити художні засоби створення героїв, дослідити символічність образів пурпурових вітрил у творі; розвивати уміння характеризувати духовно-емоційний стан головних героїв повісті-казки).
-
ключові( уміння вчитися: активну пізнавальну діяльність, критичне й аналітичне мислення; комунікативні: навички спілкування в колективі; толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: навички роботи з книгою, вміння виокремлювати головне; загальнокультурні: естетичний смак, вишукані читацькі вподобання, віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися.
Обладнання: портрет О. Грін, текст повісті, ілюстрації до твору.
Тип уроку: систематизації та узагальнення знань.
…Я розумів одну немудру істину.
Вона в тому, щоб робити так звані чудеса своїми руками.
О. Грін
(Емоційне налаштування на урок)
Доброго дня! Закрийте очі і подумки відправте одне одному добрі думки і найкращі побажання. Подаруйте посмішку товаришу для створення хорошого настрою.
Гра за повістю О.Гріна “Пурпурові вітрила“
“Завершуй!“
-
Мері померла від …(запалення легенів).
-
Лонгрен поїхав у місто, звільнився зі служби і почав…(ростити маленьку Ассоль).
-
Лонгрен крикнув Меннерсу: “Вона так само…“ (благала тебе).
-
Що надихнуло Егля на створення дивовижної казки, “яка розквітне в Каперні“ (Кораблик з пурпуровими вітрилами).
-
Коли Ассоль минуло 8 років, батько навчив її… (читати й писати).
-
Перед Ассоль був не хто інший, як… (мандруючий Егль).
-
Грей кілька разів приходив у бібліотеку, щоб… (подивитися на картину).
-
На 15-му році життя Артур потай залишив дім і дістався до… (моря).
-
Артур плавав на “Секреті“ доти, поки доля привела його в… (ліс)
-
Не раз Ассоль йшла вночі на морський берег, де, діждавшись світанку, виглядала корабель з Пурпуровими… (Вітрилами).
-
На її пальці блищав… (променистий перстень Грея).
-
Грей повідомив команді, що йому потрібні пурпурові … (вітрила).
Мозковий штурм
Словникова робота
Мрія – процес фантазування, при якому людина прогнозує деякі майбутні події, настання яких вона натхненно бажає
Слово вчителя
Мрія – заповітне бажання. У кожної людини своя мрія. І кожна мрія має право на існування.
Саме про мрії сьогодні і піде мова. А точніше, про тих, хто не боїться мріяти і здійснювати їх власними руками. Такими є у повісті “Пурпурові вітрила“ Олександра Гріна образ Ассоль, а поруч із нею – і Грея, хто здійснив надїї.
Бесіда. Аналіз образу Ассоль
-
В якому місті жила Ассоль?
-
Чому люди вважали її божевільною?
-
Розкажіть про стосунки Ассоль і батька.
-
Схарактеризуйте моральні якості Ассоль.
-
Прочитайте опис портрета Ассоль під час зустрічі з Еглем.
Бесіда. Аналіз образу Грея
-
Чому Грей ріс самотнім?
-
Яку картину любив дивитися Грей?
-
Назвіть епізоди з життя Грея – хлопчика.
-
Ким у дитинстві мріяв стати Грей?
-
Як Грей ставився до своїх батьків, особливо до матері?
-
Як Грей ставився до простих людей, до моряків?
Психологічне дослідження
-
Учитель. Ми знаємо, що мрія Ассоль здійснилася..
-
Що це була за мрія, розкажіть.
(Ассоль несла іграшки на продаж, серед них була біла яхта з пурпуровими вітрилами. Дівчинка вирішила погратися і спустила іграшку на воду. Течія підхватила і понесла яхту по струмку, а дівчинка побігла слідом. Яхту віднесло на берег моря, де її зловив Егль (збирач казок), він напророкував дівчині майбутнє.
Слово вчителя
-
Сподіваюсь, що ви маєте мрію, яка надихає на працю, на виховання у собі почутті любові, добра, людяності, формує у вас велике бажання стати Людиною.
Робота з ілюстрованим матеріалом. (роздатковий матеріал)
Робота з символами
-
Ви звернули увагу на те , що у творі О. Гріна “Пурпурові вітрила“ є багато символів?
Словникова робота
-
Символ – це предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища. У казковій повісті-феєрії Олександра Гріна “Пурпурові вітрила“ є багато символів. Зараз ми спробуємо їх знайти і визначити, що вони означають.
Символи повісті:
-
Ассоль – символ світла, добра;
-
Грей – символ втілення мрії в життя;
-
Пурпуровий колір – колір радості і краси, якої не вистачало у Каперні;
-
Білий парусник під пурпуровими вітрилами – символ кохання та нового життя для Ассоль;
-
Море – символ бурхливої долі, символ свободи , волі;
-
Зоря – символ пробудження душі;
-
Сонячне світло – символ просвітлення душі.
Узагальнення знань, умінь і навичок:
Слово вчителя
“Пурпурові вітрила“ Гріна – символ мрії, що стала реальністю. Книга увібрала в себе велику силу: красиву мрію і правдиву реальність, любов до людини і віру в її сили, надію на краще і любов до прекрасного.
Узагальнююче запитання
Учитель. Зверніть увагу на епіграф нашого уроку, слово Грея, “ дива потрібно робити своїми руками“. Я пропоную вам на пурпурових стіках записати свої мрії і прикріпити їх до нашого кораблика.
(Учні на пурпурових стіках пишуть істини, які вони зрозуміли)
Підбиття підсумків уроку.
Рефлексія
Слово вчителя
Дуже добре, коли у маленької дитини є мрія, до якої вона йде. Бажаю , щоб мрії всі збувалися, щоб ваші мрії обов’язково стали прекрасною реальністю.
Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного. Вустами головного героя письменник проголошує провідну ідею твору: “Чудеса треба робити своїми руками…“
Заключне слово вчителя
Досягти певної мети можна завдяки своїй працьовитості, наполегливості. Навчіться посміхатися людям.
Оцінювання учнів один одного на смайликах.
Домашнє завдання:
Роберт Бернс, життєвий і творчий шлях.