Урок розроблено
Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4
Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3
Тема: Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Словник синонімів
Очікувані результати:учень/учениця
Види навчальної діяльності: вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ»,гра «Весела вікторина», вправа «Очікування»,робота з підручником, вправа «Відтвори»,мовний кінозал,робота в парах зі словником синонімів,руханка-танок «Щасливі діти», гра «Збери яблука в кошики», вправа «Парасолька для Батьківщини»,дослідження-пошук,розгадування ребуса,творча робота,вправа «Лейбли думок».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:заготовки аркушів, поділені на три частини до вправи «ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ»,електронні покликання на перегляд казки про синоніми та антоніми, руханку та роботу зі словником, картинки до хмарки слів та розгадування ребуса, заготовки, вирізані з кольорового паперу, для вправи «Лейбли думок».
Урок формує такі компетентності:
Наскрізні вміння:
Процвітай, українська мово,
Заохочуй красою нас:
Що багатший твій слів запас,
Легше вибрати влучне слово.
Д.Білоус
Перебіг уроку
І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
1. Вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ».
Учням пропонується на заздалегідь заготовлених аркушах, поділених на три частини, продовжити речення:
II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Гра «Весела вікторина».
ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.
1. Оголошення теми уроку.
2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.
3. Цілевизначення і планування.
Вправа «Очікування».
IV. Опрацювання навчального матеріалу.
1. Слово вчителя.
Учитель розповідає про особливості слів-синонімів, їхню роль у мовленні та про красу й багатство української мови.
2.Робота з підручником.
Діти розгортають підручник й опрацьовують вправу 49 усно ( с.26 ), читають речення та знаходять слова-синоніми, які означають настання світанку, ранку. Також опрацьовують теоретичний матеріал (с.24). Діти самостійно читають правило.
3.Вправа «Відтвори».
Учні відтворюють спроектовані на мультимедійну дошку правила про синоніми, вставляючи слова і закріплюючи правила.
Синоніми – це слова…, але … чи близькі ….
Синоніми утворюють …
Значення синонім можна знайти у … словнику.
4.Мовний кінозал.
Перегляд казки про синоніми та антоніми.
Електронний доступ:https://www.youtube.com/watch?v=OiP-Tu37vOA
5.Робота в парах зі словником синонімів.
Електронний доступ:http://kropivnitsky.maup.com.ua/assets/files/praktichnij_slovnik_sinonimiv_ukrajinskoji_movi.pdf
Дібрати синоніми до слів: азбука, байдужий, бібліотека, ніжний, розумний, хата, сміливий, довгий.
6.Руханка-танок «Щасливі діти».
Учні за вчителем виконують певні рухи під музику.
Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=bOAepb5ePeg
7.Робота в групах.Гра «Збери яблука в кошики».
Учні об’єднуються в три команди за кольором яблук. 1 команда – червоні яблука, 2 – жовті яблука, 3 – зелені яблука. Розкидані «яблука», їх треба позбирати в кошики, створити синонімічні ряди. Кожна команда вибирає свої слова, і кожен учень повинен покласти їх у кошик. У першої команди слово «бесіда», у другої – «сміливий», у третьої – «великий» (діалог, хоробрий, чималий, відчайдушний, переговори, розмова, величезний, співбесіда, гігантський, мужній, велетенський , безстрашний).
8. Вправа «Парасолька для Батьківщини».
Учитель роздає парам хмарки слів. Завдання: виписати синоніми до слова«Батьківщина».
9.Дослідження-пошук.
Діти виконують вправу 51 (ст.30), читають текст, обираючи з поданих у дужках синонімів найбільш доцільний на їхній погляд, обгрунтовують свій вибір. Потім підбирають до виділених слів синоніми, усно переказують прочитане, використовуючи дібрані синоніми.
10.Розгадування ребуса.
Відгадати зашифроване слово.
11. Творча робота.
Написати 3-4 речення про рідний край, використовуючи синоніми.
V. Рефлексивно-оцінювальний етап.
1. Вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ».
Учні на кінець уроку переосмислюють свої знання, вміння, цінності і знову дають відповідь на поставлені запитання. Обов’язково потрібно порівняти, як змінилися відповіді.
2.Вправа «Лейбли думок».
Учні на заздалегідь заготовлених кольорових лейблах записують свої міркування й озвучують їх.
2. Заключне слово вчителя.
Синоніми нашу мову роблять багатшою й красивішою. Завдяки їм у нас є можливість підбирати найвлучніші слова, щоб передавати свої думки і почуття.
VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.
Завдання для всього класу.
Вивчити правила §4 (с.29-33), виконати вправу 60.
Індивідуальні завдання.
Підібрати синоніми до слів «воїн», «мужній», «захищати», «Україна», «перемога», можна створити авторські неологізми.
Джерела
Електронний доступза QR-кодом:
Електронний доступза QR-кодом: