Урок "Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Словник синонімів"

Про матеріал
Урок розроблено Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 та Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3. Через різноманітні види навчальної діяльності (мовний кінозал, гра «Збери яблука в кошики», вправа «Парасолька для Батьківщини» формуються усі компетентності та наскрізні вміння учнів.
Перегляд файлу

Урок розроблено

Чифурко Іриною Євгенівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів №4

Маслюк Галиною Іванівною, вчителькою української мови і літератури Чернівецької гімназії №3

Тема: Синоніми (повторення і поглиблення). Синонімічний ряд. Роль синонімів у мовленні. Словник синонімів

Очікувані результати:учень/учениця

  •              дотримується норм у виборі мовленнєвих засобів;
  •              висловлює власні почуття, враження,викликані прочитаним;
  •              використовує для розв’язання завдань актуальні та достовірні медіа текстові джерела інформації;
  •              складає та оформлює власне висловлення згідно з усталеними лексичними нормами;
  •              добирає доречні засоби мовної виразності для оформлення власного висловлення;
  •              створює невеликі типові повідомлення на спеціальних(захищених) цифрових сервісах і в соціальних мережах;
  •              знаходить і виправляє недоліки та помилки в змісті, будові й мовному оформленні;
  •              пояснює окремі виправлення з урахуванням вивчених правил;
  •              виокремлює та розрізняє мовні одиниці різних рівнів(слова, речення,тексти);
  •              порівнює текст щодо наявності в ньому багатозначних слів, синонімів;
  •              вирізняє лексичні явища у своєму та чужому мовленні,пояснює їх суть;
  •              творчо використовує лексичні засоби,обираючи доречні нестандартні рішення;
  •              урізноманітнює власне мовлення завдяки роботі із словниками та довідковими джерелами.

Види навчальної діяльності: вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ»,гра «Весела вікторина», вправа «Очікування»,робота з підручником, вправа «Відтвори»,мовний кінозал,робота в парах зі словником синонімів,руханка-танок «Щасливі діти», гра «Збери яблука в кошики», вправа «Парасолька для Батьківщини»,дослідження-пошук,розгадування ребуса,творча робота,вправа «Лейбли думок».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:заготовки аркушів, поділені на три частини до вправи «ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ»,електронні покликання на перегляд казки про синоніми та антоніми, руханку та роботу зі словником, картинки до хмарки слів та розгадування ребуса, заготовки, вирізані з кольорового паперу, для вправи «Лейбли думок».

Урок формує такі компетентності:

  •              вільне володіння державною мовою;
  •              математична;
  •              компетентності в галузі природничих наук і технологій;
  •              інноваційність;
  •              інформаційно-комункаційна компетентність;
  •              екологічна;
  •              навчання впродовж життя;
  •              громадянські та соціальні компетентності;
  •              культурна;
  •              підприємливість і фінансова грамотність.

Наскрізні вміння:

  •              читати з розумінням;
  •              висловлювати власну думку усно і письмово;
  •              критично та системно мислити;
  •              діяти творчо;
  •              виявляти ініціативність;
  •              здатність логічно обґрунтувати позицію;
  •              конструктивно керувати емоціями;
  •              оцінювати ризики;
  •              приймати рішення;
  •              розв’язувати проблеми;
  •              здатність співпрацювати з іншими людьми.

Процвітай, українська мово,

Заохочуй красою нас:

Що багатший твій слів запас,

Легше вибрати влучне слово.

Д.Білоус

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

1. Вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ».

Учням пропонується на заздалегідь заготовлених аркушах, поділених на три частини, продовжити речення:

 

II. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2. Гра «Весела вікторина».

  •              Що таке лексикологія?
  •              Що таке лексика?
  •              Що таке лексичне значення слова?
  •              Які слова називаються однозначними?
  •              Які слова називаються багатозначними?
  •              Що таке лексична помилка?
  •              Яке значення називається прямим?
  •              Яке значення називається переносним?

ІІІ. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2.Учитель звертає увагу на епіграф уроку.

3. Цілевизначення і планування.

Вправа «Очікування».

Блог вчителя початкових класів Мельник Тетяни: Мої уроки

 

IV. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Учитель розповідає про особливості слів-синонімів, їхню роль у мовленні та про красу й багатство української мови.

2.Робота з підручником.

Діти розгортають підручник й опрацьовують вправу 49 усно ( с.26 ), читають речення та знаходять слова-синоніми, які означають настання світанку, ранку. Також опрацьовують теоретичний матеріал (с.24). Діти самостійно читають правило.

3.Вправа «Відтвори».

Учні відтворюють спроектовані на мультимедійну дошку правила про синоніми, вставляючи слова і закріплюючи правила.

Синоніми – це слова…, але … чи близькі ….

Синоніми утворюють …

Значення синонім можна знайти у … словнику.

4.Мовний кінозал.

Перегляд казки про синоніми та антоніми.

Електронний доступ:https://www.youtube.com/watch?v=OiP-Tu37vOA

5.Робота в парах зі словником синонімів.

  •              Що таке словник?
  •              Якими словниками ви вже користувалися?
  •              З якими словниками синонімів ви знайомі?

Електронний доступ:http://kropivnitsky.maup.com.ua/assets/files/praktichnij_slovnik_sinonimiv_ukrajinskoji_movi.pdf

Дібрати синоніми до слів: азбука, байдужий, бібліотека, ніжний, розумний, хата, сміливий, довгий.

6.Руханка-танок «Щасливі діти».

Учні за вчителем виконують  певні рухи під музику.

Електронний доступ: https://www.youtube.com/watch?v=bOAepb5ePeg

7.Робота в групах.Гра «Збери яблука в кошики».

Учні об’єднуються в три команди за кольором яблук. 1 команда – червоні яблука, 2 – жовті яблука, 3 – зелені яблука. Розкидані «яблука», їх треба позбирати в кошики, створити синонімічні ряди. Кожна команда вибирає свої слова, і кожен учень повинен покласти їх у кошик. У першої команди слово «бесіда», у другої – «сміливий», у третьої – «великий» (діалог, хоробрий, чималий, відчайдушний, переговори, розмова, величезний, співбесіда, гігантський, мужній, велетенський , безстрашний).

 

Шпалери для робочого столу Кошик яблук на oboi.tochka.net

8. Вправа «Парасолька для Батьківщини».

Учитель роздає парам хмарки слів. Завдання: виписати синоніми до слова«Батьківщина».

C:\Users\Користувач\Downloads\Word Art (2).png

 

9.Дослідження-пошук.

Діти виконують вправу 51 (ст.30), читають текст, обираючи з поданих у дужках синонімів найбільш доцільний на їхній погляд, обгрунтовують свій вибір. Потім підбирають до виділених слів синоніми, усно переказують прочитане, використовуючи дібрані синоніми.

10.Розгадування ребуса.

Відгадати зашифроване слово.

C:\Users\Користувач\Downloads\rebus (1).png

11. Творча робота.

Написати 3-4 речення про рідний край, використовуючи синоніми.

 

V. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Вправа«ХОЧУ, ТРЕБА, МОЖУ».

Учні на кінець уроку переосмислюють свої знання, вміння, цінності і знову дають відповідь на поставлені запитання. Обов’язково потрібно порівняти, як змінилися відповіді.

2.Вправа «Лейбли думок».

Учні на заздалегідь заготовлених кольорових лейблах записують свої міркування й озвучують їх.

2. Заключне слово вчителя.

Синоніми нашу мову роблять багатшою й красивішою. Завдяки їм у нас є можливість підбирати найвлучніші слова, щоб передавати свої думки і почуття.

 

VІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

Завдання для всього класу.

Вивчити правила §4 (с.29-33), виконати вправу 60.

Індивідуальні завдання.

Підібрати синоніми до слів «воїн», «мужній», «захищати», «Україна», «перемога»,   можна створити авторські неологізми.

 

Джерела

  1.               Заболотний О.В., Заболотний В.В., Лавринчук В.П., Плівачук К.В., Попова Т.Д.Модельнанавчальнапрограма «Українськамова. 5-6 класи» для закладівзагальноїсередньоїосвіти (за редакцієюО.В.Заболотного, В.В.Заболотного, В.П.Лавринчука, К.В.Плівачука, Т.Д.Попова)

Електронний доступза QR-кодом:

  1.                Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українськамова: підруч. для 5 кл. закл. загальн. середн. освіти / О.В.Заболотний, В.В.Заболотний. — Київ: Генеза, 2022. — 283 с.

Електронний доступза QR-кодом:

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку