Даний урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.). Використовуються проблемне навчання, прийоми «Асоціації», «Фішбоун», «Хмари слів», парна, групова та індивідуальна робота. Реалізація міжпредметних зв'язків з біологією, екологією,англійською мовою дає змогу підвищити ефективність уроку. В розробці розкрити наскрізні змістовні лінії: Здоров'я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність.
Тема уроку: «Синтетичні високомолекулярні речовини. Полімери. Пластмаси»
Урок відповідає програмі для 10 класу рівня стандарт (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро
Цілі: дати поняття про пластмаси; формувати знання учнів про їх види, властивості, застосування. З’ясувати вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля, звернути увагу на проблеми утилізації полімерів і пластмас в контексті сталого розвитку суспільства. Виховувати бережливе ставлення до природи. Вчити учнів комунікативним вмінням (співпраці з однокласниками).
Обладнання: роздавальний матеріал, мультимедійний проектор, комп’ютер.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: проблемне навчання, прийоми «Асоціації», «Фішбоун», «Хмари слів», парна, групова та індивідуальна робота.
Міжпредметні зв’язки: інтеграція з біологією, екологією, англійською мовою.
Наскрізні змістові лінії: Здоров’я і безпека. Екологічна безпека і сталий розвиток. Громадянська відповідальність.
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Мотиваційний момент. Оголошення теми й мети уроку
На слайді зображена інфографіка на англійськой мові, вчитель пропонує перекласти інформацію, та сформулювати тему та мету уроку
Яка країна найбільше забруднює океан пластиком? Міжнародна дослідницька група екологічних учених вказує, що Китай (8,8 млн тонн на рік) та Індонезія є найпопулярнішими джерелами пластику, що потрапляють у Світовий океан, що становить більше третини пластикових пляшок, мішків вимитих у море.
Учні формулюють тему та мету уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Прийом «Асоціації»
Учні говорять асоціації до поняття «Полімери. Пластмаси». Відповіді оформлюються на дошці.
ІV. Викладення нового матеріалу
1. Полімери — природні та штучні сполуки, молекули яких складаються з великого числа повторюваних однакових або різних за будовою атомних угруповань, сполучених між собою в довгі лінійні або розгалужені ланцюги. Сировиною для отримання полімерів є нафта, природний газ, кам’яне вугілля, сланці.
Одним із видів полімерів є пластмаси.
Пластмаси матеріали на основі полімерів, що зберігають після нагрівання і наступного охолодження надану їм форму. Крім полімерів, пластмаси мають різні добавки (розмелені деревина, крейда, графіт, подрібнений папір, сажа, різні волокна), які покращують їх властивості, підвищують стійкість до хімічно агресивних речовин і зміни зовнішніх умов.
Полімери дуже різноманітні за своїм складом, методами одержання і властивостями. Саме це й визначає швидке впровадження їх у різні галузі.
2. Види пластмас.
Полімери поділяються на:
3. Властивості пластмас.
Учням пропонуються на основі асоціацій та власного досвіду сформувати властивості пластмас.
Для пластмас характерні наступні властивості:
Недоліком більшості пластмас є їх невисока теплостійкість (до 100 – 120°С). В даний час верхній температурний межа для деяких видів піднявся до 300 – 400 про С. Пластмаси можуть працювати при помірно низьких температурах (до -70°С), а в окремих випадках – при кріогенних температурах. Недоліками пластмас також є їх низька твердість, схильність до старіння, повзучість, нестійкість до великим статичним і динамічним навантаженням. Однак позитивні властивості значно переважають їх недоліки, що зумовлює високі темпи щорічного зростання виробництва пластмас.
4. Використання пластмас.
Робота в парах із роздавальним матеріалом - хмарами слів. ( Знайти 10 пунктів використання пластмас) https://wordart.com/create
Слова в хмарі-штучна шкіра, резервуар, протези, упаковка, плівка, посуд, лінолеум, крани, труби, матеріал для будівництва.
V. Узагальнення та систематизація знань
Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля
Робота в групах. Треба заповнити схему «Фишбоун». В голові записуємо проблему: «Чи впливає використання товарів з пластичних мас на довкілля та здоров’я людини?» На верхніх кисточках – причини, на нижніх – певні наслідки. На хвості записується загальний висновок. Результати обговорюється з класом.
VI. Домашнє завдання
Заповнити таблицю «Види полімерів»
Назва та формула полімеру |
Властивості |
Застосування |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VІII. Підсумок уроку. Рефлексія. Закінчити фразу «Сьогодні на уроці я …»
Джерела:
2. http://plastmasa.com/