Формування вмінь самооцінки власних знань та знань своїх колег; вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати вивчене; виховання діалогічного спілкування.
Міністерство освіти і науки України
Дрогобицький коледж нафти і газу
Методика проведення
ділової гри з Хімії
тема : „Хімія неметалів”
Спеціальність 5.091615 „Переробка нафти і газу”
Методична мета : Формування вмінь самооцінки власних знань та знань своїх колег; вміння
аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати вивчене; виховання
діалогічного спілкування.
Викладач:_________________________________ (Богак Л.Р.)
Дрогобич
Тема заняття :
Мета заняття:
Міжпредметні зв’язки:
Внутрішні зв’язки:
Забезпечення :
Література:
|
„Хімія неметалів”
Формування вмінь самооцінки власних знань та знань своїх колег; вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, систематизувати вивчене; виховання діалогічного спілкування.
Предмети, які забезпечуються: органічна хімія аналітична хімія
Наочність: плакати, демонстрації
В.П. Басов, В.М.Фодіонов Хімія, Навчальний посібник, 4 видання Київ „Каравела”, 2004, с.320 Н.М.Буринська Хімія 8 клас , Київ „Ірпінь”, 2000, с.158 Н.М.Буринська, Л.П. Величко Хімія 10 клас , Київ „Ірпінь”, 2000, с.172
|
ХІД ЗАНЯТТЯ
№ п/п |
Елементи заняття |
Зміст питань, що вивчаються; методи і методичні прийоми їх вивчення |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
Організаційна частина |
Перевірка присутніх студентів.
|
|
2 |
Повідомлення теми, плану та мети заняття |
На даному занятті ми проведемо ділову гру з предмету Хімія. Ми завершуємо вивчення неорганічної хімії, а саме хімії неметалів. Метою даного заняття є узагальнити набуті вами знання щодо фізичних та хімічних властивостей неорганічних речовин, удосконалити вміння розпізнавати речовини за допомогою якісних реакцій, планувати й проводити досліди.
|
|
3 |
Мотивація навчаль-ної діяльності сту-дентів, постановка проблемних завдань |
На протязі семестру ми з вами вивчали хімію – неметалів. Детально зупинялись на головних представниках 4, 5 та 6 груп, а саме: Оксиген і Сульфур, Нітроген і Фосфор, Карбон і Силіцій. Вивчали їх фізичні та хімічні властивості, будову, застосування, а також вивчали фізичні та хімічні властивості, будову, застосування сполук утворених цими елементами. Набуті вами знання з даного курсу є важливими, так як є основою для вивчення таких дисциплін як органічна хімія, яку ми будемо вивчати у другому семестрі, та аналітична хімія. |
|
4 |
Інформаційний ввід |
Участь у даній діловій грі приймають студенти групи 07-Т-1. Студенти поділилися і сформували дві команди. За І столом сидить І команда , а за ІІ столом - ІІ команда. Крім того кожна команда обрала собі капітана: Капітаном І команди є – Кондрацов Віталій Капітаном ІІ команди є – Пупін Оксана
Також на заняття присутні гості та класний керівник, які виступають у ролі жюрі. Лічильна комісія буде здійснювати підрахунок балів одержаних командами за конкурси, заносити дані в протоколи та оголошувати результати команд після кожного конкурсу. В кінці ділової гри лічильна комісія оголосить кінцевий результат. Ділова гра передбачає проведення шести конкурсів, а саме: 1 „Презентація команди” 2 „Естафета” 3 „Хімічний диктант” 4 „Поясни чому?” 5 „Чорна скринька” 6 „Підказка” Деякі з цих конкурсів буде оцінювати жюрі.
|
|
5 |
Оголошення початку ділової гри |
Отже, розпочинаємо ділову гру.
І конкурс – „Презентація команд”
Кожна команда повинна була присвоїти собі ім’я, створити емблему та девіз. Ім’я, девіз та емблема повинні бути максимально пов’язані з предметом „Хімія” та майбутньою професією. Даний конкурс оцінює жюрі. Максимальна оцінка 5 балів. Розпочне свою презентацію І команда.
Після презентації обох команд членам жюрі для оцінювання передається зразок емблеми, записаний девіз та ім’я команди.
Отже, з командами ми познайомились: взнали ім’я, почули девіз та побачили емблему. І поки жюрі оцінює ваші творчі роботи я продемонструю Вам декілька цікавих дослідів.
Далі демонструю та коментую досліди. Навколишній світ розмаїтий і загадковий. Наука розкриває його таємниці. Одне з провідних місць у цьому посідає хімія. Хімія – це чарівний і захоплюючий світ метаморфоз. 1 Демонстрація „Вулкан” При вивченні теми „Нітроген і Фосфор” ми також вивчали солі амонію, їх будову та властивості. Однією з властивостей солей амонію є розклад при нагріванні. Зараз я продемонструю екзотермічний розклад (з виділенням теплоти) (NH4)2Cr2O7, що дуже нагадує виверження справжнього вулкану. (NH4)2Cr2O7 = N2 + 4H2O + Cr2O3 - Q Для досліду необхідно висипати порошок (NH4)2Cr2O7 на велику металеву пластину, надаючи йому форму гірки. На вершині вулкана паличкою роблять лунку і вливають у неї 1-2 мл етилового спирту. Спирт підпалюють сірником. Коментар: від горіння спирту починає бурхливо розкладатися дихромат амонію . При цьому з „кратера” викидається сніп яскравих іскор і „вулканічний попіл” – брудно-зелений Сг2О3, об’єм якого в багато разів перевищує взятого дихромату амонію.
2 Демонстрація „Вогонь від рідкої солі” При вивченні теми „Нітроген і Фосфор” ми познайомились з нітратами – солями нітратної кислоти. Однією з властивостей нітратів є їх розклад при нагріванні. Продукти розкладу нітратів залежать від металу, який входить до складу солі. Зараз я продемонструю Вам розклад нітрату срібла при нагріванні. Продуктами розкладу даної солі є чисте срібло, кисень та диоксид нітрогену. Ми знаємо, що диоксид нітрогену є отруйним газом і тому для його нейтралізації отвір пробірки я закрию ватною кулькою, змоченою розчином гідроксиду натрію (NaOH). 2 AgNO3 = 2Ag + 2NO2 + O2 Для досліду необхідно фарфорову чашу накрити 2-3 аркушами фільтрувального паперу. У пробірку насипати 1-2 г кристаликів AgNO3 і нагріти на полум’ї спиртівки. Сіль плавиться і перетворюється на блідо-зеленувату рідину. Розплавлений нітрат срібла виливають на папір, який умить спалахує і горить. Коментар: розплавлений нітрат срібла - надзвичайно сильний окисник, а тому він і газоподібні продукти його розкладу - енергійно окислюють клітковину.
Поки я демонструвала досліди, члени жюрі мабуть встигли оцінити Ваші творчі роботи і зараз ми почуємо, які ж бали одержали команди за „Презентацію”. Слово надається членам жюрі. Лічильна комісія заносить дані в протокол.
Переходимо до наступного конкурсу.
ІІ конкурс – „Естафета”
На навчальній дошці виставлено два плакати (1-й для однієї команди, 2-й для другої ), які поділено на 3 частини. В кожній частині записана назва одного з класів неорганічних речовин. Крім того на столі лежать аркуші для кожної команди, на обороті яких написані формули неорганічних речовин.
Суть конкурсу: студенти, по одному учаснику з команд, прочитавши на звороті листа неорганічну речовину кріплять її до сегменту плакату, згідно якому класу належить ця речовина. Завдання необхідно виконати за 2 хв.
Для І команди: Для ІІ команди:
NaCl солі MgSO4 солі CaCO3 -„- Na3PO4 -„- KNO3 -„- K2SiO3 -„- Cu(OH)2 основи Mg(OH)2 основи Fe(OH)3 -„- Al(OH)3 -„- LiOH -„- Ca(OH)2 -„- H2SO4 кислоти H2SiO3 кислоти H3PO4 -„- H2CO3 -„- HNO3 -„- HCl -„-
По закінченню даного командам часу лічильна комісія перевіряє правильність результатів, підраховує кількість вірних відповідей, заносить результати в протокол та оголошує бали одержані командами.
Лічильна комісія: І команда за конкурс „Презентація” одержала _____ балів; за конкурс „Естафета” одержала _______ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
ІІ команда за конкурс „Презентація” одержала ___ балів; за конкурс „Естафета” одержала ___ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
Переходимо до наступного конкурсу.
ІІІ конкурс – „Хімічний диктант”
Команді задається блок питань, на які треба дати відповідь на протязі 2 хвилин, участь у конкурсі приймають усі члени команди. /прохання до команд відповідати чітко та голосно і по-одному, а не гуртом !/ Кількість правильних відповідей чисельно дорівнює кількості балам, які команда одержить за даний конкурс. Конкурс розпочинає команда, яка лідирує за кількістю балів на даному етапі. Лідирує команда ......... з неї і розпочнемо ІІІ конкурс. Задаю обом командам блок питань. Після закінчення конкурсу представник лічильної комісії оголошує кількість питань заданих командам та скільки вірних відповідей дали команди за 2 хвилини. Лічильна комісія заносить дані в протокол та оголошує результати команд на даному етапі.
Лічильна комісія: І команда за конкурс „Хімічний диктант” одержала _____ балів; Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
ІІ команда за конкурс „Хімічний диктант” одержала ___ балів; Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
Переходимо до наступного конкурсу
IV конкурс – „Поясни чому ?”
Командам демонструються по-черзі два досліди. Завдання команд уважно спостерігати за тим що відбувається. У письмовому вигляді описати спостереження, обґрунтувати та пояснити їх. На обговорення командам дається по 5 хвилин на кожний дослід. Даний конкурс оцінює жюрі. Максимальний бал - 5 балів. Після закінчення конкурсу слово надається членам жюрі. Лічильна комісія заносить дані в протокол та оголошує результати команд на даному етапі.
Слово надається лічильній комісії.
Лічильна комісія: І команда за конкурс „Поясни чому” одержала _______ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
ІІ команда за конкурс „Поясни чому” одержала ___ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
Переходимо до наступного конкурсу
V конкурс – „Чорна скринька”
В даному конкурсі командам необхідно, використавши три підказки, назвати предмет, що міститься в чорній скриньці. Після кожної підказки команди пропонують свій варіант відповіді. Якщо команда використає всі 3 підказки і дасть правильну відповідь - за даний конкурс отримує 1 бал, якщо 2 підказки – 2 бали, якщо лише 1 підказку – одержує 3 бали. І першою встановити вміст скриньки має можливість команда_______.
Зачитую 3 підказки для І команди:
В скриньці знаходиться протигаз.
Зачитую 3 підказки для ІІ команди:
В скриньці знаходиться пісок SiO2.
Оголошую скільки балів одержали команди за конкурс „Чорна скринька”. Лічильна комісія заносить дані в протокол. Слово надається лічильній комісії.
Лічильна комісія: І команда за конкурс „Чорна скринька” одержала _______ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
ІІ команда за конкурс „Чорна скринька” одержала ___ балів. Сумарний бал на даному етапі _________ балів.
Переходимо до наступного конкурсу.
VІ конкурс – „Підказка”
Представник команди сідає спиною до дошки. Командам по-черзі демонструються рисунки, схеми, слова. Завдання команди за допомогою підказок допомогти члену команди відгадати, що зображено чи написано на плакатах. Конкурс триває 2 хвилини. Кількість правильних відповідей чисельно дорівнює кількості балам, які команда одержить за даний конкурс. Максимальний бал – 10. Запрошую представника команди зайняти робоче місце.
Для І команди: Для ІІ команди:
КАРАТ ДІАМАНТ КИСЕНЬ ОЗОН БІЛИЙ ФОСФОР СО2 ПІСОК СО 6.02 . 1023 NH4OH H2S NO2 ІНДИКАТОР ПОВІТРЯ Н2О N2О ГРАФІТ ХІМІЧНИЙ ЕЛЕМЕНТ NaCl МЕНДЕЛЄЄВ
А тепер слово надається лічильній комісії:
Лічильна комісія:
І команда за конкурс „Підказка” одержала ______ балів Загальний результат команди за гру: _____________________
ІІ команда за конкурс „Підказка” одержала ______ балів Загальний результат команди за гру: _____________________
|
Творча робота студентів
Розвиток пізнавальної активності студентів
Актуалізація опорних знань
Актуалізація опорних знань
Проблемне питання
Розвиток логічного мислення
Розвиток логічного мислення, та вміння формулюва- ти думку |
6 |
Підведення підсумків |
Підсумовую результати ділової гри, даю оцінку роботі студентів.
|
|
„ХІМІЧНИЙ ДИКТАНТ” для І команди
„ХІМІЧНИЙ ДИКТАНТ” для ІІ команди