Урок "Синтез та взаємодія мистецтв. У музичному театрі"

Про матеріал
План-конспект уроку "У музичному театрі" розкриває та поглиблює знання з теми ІІ семестру “Cинтез і взаємодія мистецтв”, покликаний спонукати до роздумів про місце та роль жанру опери в житті сучасної людини
Перегляд файлу

План-конспект уроку

 

Тема. Синтез і взаємодія мистецтв. У музичному театрі

Мета: ознайомити з оперним жанром, як одним з найпопулярніших жанрів музичного мистецтва для поглиблення знань з теми «Синтез і взаємодія мистецтв»; знайомство з творчістю Семена Гулака-Артемовського на прикладі фрагментів опери «Запорожець за Дунаєм»; розвиток уявлення про синтез мистецтв, як складових оперного жанру, інтересу до опери і творчості композитора С.Гулака-Артемовського, інтонаційно-образного сприймання та аналізу музичних творів; розвиток вокально-хорових навичок учнів під час роботи над піснею Ігоря Білозіра «Ласкаво просимо», розвиток навичок емоційно виразного виконання пісні; виховання естетичних смаків учнів, любові й поваги до рідної Батьківщини; формування потреб сприймати та виконувати високохудожні музичні твори.

Обладнання: фортепіано, комп’ютер, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація уроку «У музичному театрі», тестові завдання.

Музичний матеріал: C.С.Гулак-Артемовський. Фрагменти з опери «Запорожець за Дунаєм»; І.Білозір. «Ласкаво просимо».

Тип уроку: адаптивний комбінований урок.

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

1. Вхід учнів до класу під музику.

2. Музичне вітання.

3. Повідомлення теми уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Розв’язання кросворду

 

 

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

1. Оголошення теми, мети уроку.

Тема нашого уроку «У музичному театрі». Ми познайомимось з оперним мистецтвом на прикладі творчості українського композитора Семена Гулака-Артемовського та його оперою «Запорожець за Дунаєм» та з’ясуємо значення опери в житті людини.

2. Підготовка до засвоєння знань.

Любі діти! За час нашої подорожі театрами ви змогли впевнитися, що без співдружності, взаємодії різних видів мистецтв неможливо створити жодного витвору театрального або музичного мистецтва. Давайте згадаємо, які види мистецтв об’єднуються, коли митці створюють лялькову виставу?

Відповіді учнів

  • Музичне мистецтво (композитори пишуть музику до вистави).
  • Література - письменники пишуть п’єси, а сценаристи складають сценарії вистави.
  • Образотворче мистецтво - художники малюють декорації, а майстри виготовляють ляльки.
  • Драматичне мистецтво – актори вживаються в ролі персонажів.

Отже, як бачите, театральне мистецтво – це синтез багатьох видів мистецтва. Сьогодні ми познайомимося чи не з найскладнішим із музичних жанрів – оперним жанром. У ньому злиті в єдиному дійстві драматичне мистецтво, вокальна та інструментальна музика, танці й пантоміма, живописні декорації та костюми. Але перед тим, як почати знайомство безпосередньо з оперним жанром, давайте здійснимо заочну подорож оперними театрами України, я знаю, що ви добре готувалися до уроку та знайшли цікаву інформацію.

Доповідь учнів про найбільші оперні театри України

Дякуюємо юним дослідникам. Тепер ми маємо уяву про найбільші оперні театри нашої країни і дуже хочемо потрапити на виставу.

Але для того, щоб краще зрозуміти оперне дійство, нам потрібно дізнатися багато специфічних термінів та понять. Щоб вам було зрозуміліше, візьмемо для прикладу оперу українського композитора С.С.Гулака-Артемовського.

3. Засвоєння нових знань.

Розповідь про С.С.Гулака-Артемовського.

Семен Степанович Гулак-Артемовський (1813—1873) — український композитор, співак (бас-баритон). Долю Семена Гулака-Артемовського вирішив його прекрасний голос.

 Пропоную вашій увазі фрагмент відеофільму про життя і творчість митця.

Перегляд відеофільму про С.С.Гулака-Артемовського

Розповідь про оперу С.С.Гулака-Артемовського. Слухання та перегляд фрагментів з опери «Запорожець за Дунаєм».

 Широку популярність Гулаку-Артемовському, як композиторові, принесла опера «Запорожець за Дунаєм». Прем’єра опери «Запорожець за Дунаєм» відбулась у Маріїнському театрі в Петербурзі 1863 року. Роль Карася виконував автор. Згодом музика С.Гулака -Артемовського зазвучала на оперних сценах Києва, Харкова, Одеси та багатьох інших міст.

«Запорожець за Дунаєм» — це яскравий зразок опери. Дія відбувається в часи переселень козаків із Запорозької Січі. У творі втілено тему любові до батьківщини й туги за рідним краєм на чужині. Сюжет побудовано навколо двох ліній — ліричної і комічної. Перша розкривається в характеристиках закоханих Оксани й Андрія, які мріють таємно втекти з турецького полону. У створенні цих образів переважають пісенні інтонації, споріднені з українським фольклором. Комічні образи козака Карася та його дружини Одарки (друга лінія сюжету) мають дещо інше забарвлення. Вони пройняті народним гумором, інтонаціями й ритмами, характерними для жартівливих і танцювальних народних пісень. Східний колорит відчувається у сценах свята, що відбувається в палаці султана.

  

Отже, з головними героями ми познайомилися. А тепер розберемо, що ж таке опера та як композитор втілює свій задум саме в оперному жанрі. Композитор пише оперу на певний сюжет, нерідко взятий із літератури. Словесний текст опери називається лібрето. Проте головним «героєм» оперного синтезу є музика.

Починається опера з увертюри — симфонічного вступу, який уводить слухача в загальну емоційну атмосферу вистави, знайомить із головними музичними темами. Послухайте, будь ласка, фрагмент увертюри до опери «Запорожець за Дунаєм».

Увертюра до опери С.С. Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм»

Оперні співаки виконують арії, у яких розкриваються характери героїв, їхні почуття, мрії, бажання. Під час виконання арії музика «малює» портрет героя. Я пропоную познайомитися вам з романсом Оксани «Місяцю ясний».

  • Який ви вважаєте, чи передала музика романсу ліричний, закоханий образ Оксани?

Відеофрагмент з фільму-опери «Запорожець за Дунаєм».

Романс Оксани «Місяцю ясний».

  Відповіді учнів

Так. Мелодія романсу дуже мелодійна, плавна, лірична.

В оперній виставі дійові особи співають не тільки соло, а й об’єднуються в ансамблі.

- Послухайте дует Одарки й Карася та визначте характер образів цих персонажів.

Відеофрагмент з фільму-опери «Запорожець за Дунаєм».

Дует Одарки й Карася

  Відповіді учнів

Образ Карася – комічний, жартівливий, А Одарка – одночасно сварлива і дуже нещасна (коли жаліється на долю).

Важливою «дійовою особою» оперної вистави є хор, який має велике значення в розвитку дії, він часто звучить у фіналі, де зображуються народні сцени. Послухайте заключний хор опери «Там за тихим за Дунаєм».

Відеофрагмент з фільму-опери «Запорожець за Дунаєм».

Заключний хор опери «Там за тихим за Дунаєм»

  • Який фрагмент з опери С.С.Гулака-Артемовського вам сподобався найбільше? Чому?

Відповіді учнів

Завдяки романтичному сюжету, гумору, і головне — чарівній музиці з її наспівними мелодіями і легкою оркестровкою опера С.Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» залишається однією з найпопулярніших українських опер, що ставиться в театрах України та за кордоном.

Увертюра, арії та речитативи, ансамблі й хори, а інколи й балетні епізоди — найважливіші складники оперної вистави. Підготовку оперної вистави здійснюють режисер, диригент, хормейстер і балетмейстер.

Отже, давайте відкриємо наші Словнички термінів та занотуємо все що ви дізналися про оперний жанр.

 

 

 

 

 

ІV. Вокально-хорова робота.

  1. Бесіда за темою уроку.

Уявіть себе композитором, який задумав створити оперу про мешканців своєї рідної країни.

  • Якими ви уявляєте сюжет майбутнього твору та його музику?
  • Які відомі вам пісні можна було заспівати в цій опері?

Відповіді учнів

Краса української душі, її гостинність і привітність розкриваються у чудовій пісні українських авторів Ігоря Білозіра і Вадима Крищенка «Ласкаво просимо!». Від щирого серця ми вітаємо дорогих гостей словами, що «скупані в любові», і зустрічаємо хлібом-сіллю «на світлому, як доля, рушникові…».

2. Розспівування. Робота з вокально-хоровими вправами.

  1.          Спів на заданій висоті фрази «Рідний край» на округлення голосних.
  2.          Вправа на рухливість голосу в мажорному звукоряді низхідного напрямку («Моя Україна»).
  1.   «Концертне» виконання  пісні І.Білозіра «Ласкаво просимо!».
    1.                      Повторення вивченої пісні.

Виконання пісні І.Білозіра «Ласкаво просимо»

  1.                      Робота над художнім виконанням пісні І.Білозіра «Ласкаво просимо».

Виконання пісні під фонограму

 

 

V. Висновки й оцінювання.

Підсумок уроку «У музичному театрі» за індивідуальними картками з тестовими завданнями.

Оцінювання тестових завдань (взаємоперевірка).

Зачитую відповіді, учні проставляють

                        кількість балів за кожну відповідь

 

  1. Опера.
  2. Лібрето.
  3. Арія.
  4. Семен Гулак-Артемовський.
  5. Лірико-комічною.
  6. І.Білозір на вірші В.Крищенка.

Підрахунок загальної кількості балів.

  • Хто з учнів одержав 12 балів? 10 балів? 8 балів? 6 балів?…

 

VІ. Підсумок уроку.

  • - Які види мистецтва складають оперний синтез?
  • - Які вокальні та інструментальні номери входять до складу оперної вистави?
  • - Поясніть роль оркестру і хору в оперній виставі.

Відповіді учнів 

VІІ. Домашнє завдання.

Вміти розповідати про складові оперної вистави, про творчість Семена Гулака-Артемовського.

Завдання за вибором:

  1.                      Музичний проєкт - створити сюжет опери про шкільне життя.
  2.                      У вільний час послухати музику відомих опер, занотувати враження.
  3.                      Створити ескіз світильників для інтер’єрів сучасного музичного театру, використовуючи стилізовані форми, наприклад – образи музичних інструментів.

Вихід з класу під звучання Увертюри до опери "Запорожець за Дунаєм" С.Гулака-Артемовського.

doc
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
10 березня 2021
Переглядів
2393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку