Урок "Система уроків з теми "Числівник"

Про матеріал
Представлені конспекти уроків з української мови з теми «Числівник» у 6 класі у системі розвивального навчання. Розвитку мислення і мовлення на уроках української мови сприяє застосування інтерактивних методів навчання. У конспектах уроків представлені такі методи і прийоми навчання: метод «Прес», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Навчаючи – учусь», «Теоретичний пошук», «Мікрофон» та інші.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема. Числівник:  загальне  значення,  морфологічні  ознаки,   синтаксична роль

Мета уроку: 

  • навчальна - поглибити уявлення учнів про числівник як частину мови, зокрема про його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, формувати вміння розпізнавати числівники в тексті;
  • розвивальна - розвивати в учнів логічне мислення, творчі вміння використовувати числівники у власних висловлюваннях;
  • виховна - виховувати естетику мовлення, свідоме ставлення до мови.

Тип  уроку:  урок  засвоєння  нових  знань.

Цілі.

Учні  знатимуть:

  •                 Відомості  про  числівник  як  самостійну  частину  мови;
  •                 Граматичні  ознаки  числівника;
  •                 Синтаксичну  роль  числівника.

Учні  вмітимуть:

  •                 Знаходити  числівники  в  тексті;
  •                 Визначати  їх  граматичні  ознаки;
  •                 Складати  речення,  висловлювання  з  використанням прислів’їв,  до  складу  яких  входять  числівники.

Обладнання:  підручник,  дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.

Методи,  прийоми  та  форми  роботи:  метод  « Прес»,  самостійна  робота,  робота в групах, «Незакінчене речення», «Теоретичний пошук», «Дослідження-характеристика», прийом «Навчаючись – учусь».

 

                                   Епіграф:      Число  - монарх,  що  зводиться  на  троні,

                                                        На  книги  й  вежі  міст  являти  чудо  й  суд.

                                                                                                             М. Бажан

 

Перебіг  уроку

І  Мотивація навчання.

Слово вчителя:

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Мовна казка про частини мови.

Було це дуже давно. Трапилося непередбачене: сперечалися діти однієї матері – Мови. Кожен поважно і гордовито хвалився, доводив, що саме він є найважливішим із них. У розмову втрутився і Числівник: «Сидіть всі тихо, не сперечайтеся. Ви без мене не знаєте, в якому році ви народилися, скільки років живите на світі. Ану спробуйте без мене купити в крамниці бубликів чи цукерок. Як бачите, серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, а часом і три роди». 

Число  дедалі  настійливіше  запановує  в  сучасному  житті.  Числом  вимірюється   все,  починаючи  від  футболу  й  рейтингів  й  кінчаючи  траєкторіями  міжпланетних  станцій.  М. Бажан  писав:

 Число  - монарх,  що  зводиться  на  троні,

 На  книги  й  вежі  міст  являти  чудо  й  суд.

Тим  часом  найбільше  помилок  трапляється  саме  у  вживанні  числівників:  при  записі  чисел  словами  та  промовлянні  їх  і  особливо  при  творенні  непрямих  відмінків.

ІІ.  Оголошення  теми,  мети  і  завдань  уроку.

Виходячи з теми уроку, спробуйте визначити мету уроку та спрогнозувати очікувані результати.

Продовжіть моє речення:

  •                 Ми навчимося …
  •                 Зможемо …
  •                 Розвинемо вміння …
  •                 Будемо використовувати …

ІІІ.  Сприймання  й  усвідомлення  учнями   нового  матеріалу.

  •              Дослідження - характеристика

1. Прочитайте  текст.

2. Пригадайте,  яка  частина  мови  називається  числівником?  Знайдіть  у  тексті  числівники,  поставте  до  них  питання.

3.  Які  дві  групи  числівників  ви  вивчали  в початкових  класах.  Навести  приклади з тексту.

   У  Великій  Хортиці   стоїть  і  досі  могутній  запорозький дуб,  про  який існує  чимало  переказів  та  легенд.  Це  один  з  найстаріших  дубів  на  Україні:  він  живе  уже  сьомий  вік. Ще  за  Богдана  Хмельницького  цьому  дубові  було  400  років.  Могутня  крона  цього  дуба  складається з  18  великих  гілок,  периметр  крони  -  102  метри.  Її  зелений  тенісний  намет  має  43  метри  в  поперечнику  і  здалека  скидається  на  цілий  гай.  Окоренок  дуба  на  обмах  утовшки  656   сантиметрів,  діаметр  стовбура  208  см,  а  висота  дерева  дорівнює  36  метрів  ( І. Шаповал).  

 «Теоретичний пошук»

Робота в групах. Учні, користуючись підручником  та слайдом на інтерактивній дошці, самостійно опрацьовують матеріал уроку, потім від кожної групи виступають «теоретики» й відтворюють його

1 група – вивчають питання про загальне значення, морфологічні ознаки числівників.

2  група – вивчають розряди числівників та їх будову.

3  група – вивчають синтаксичну роль числівників.

ІІІ.  Закріплення  нових  знань

  •              Завдання-тест. Метод  « Прес».  Випиши   з  поданих  слів  тільки  числівники. Свій  вибір  обґрунтуй.  До  якої  частини  мови  належать  інші  слова,  що  мають  числове  значення?
  1.               Один,  одиниця,  одинокий,  перший.
  2.               Два,  другий,  двійка,  двоє,  подвоїти.
  3.               Три,  третій,  трійка,  третина,  трикілометровий,  потроїти.
  4.               П’ять, п’ятірка, п’ятий, п’ятирічка.
    • Вибірково – розподільний  диктант

Відгадайте загадки. Вкажіть вжиті у них числівники, випишіть їх у дві колонки: а) кількісні; б) порядкові.

  1. Має шкур сім, витискає сльози всім. 2. Три ноги, два вуха, а шостий живіт. 3. Один літає, другий п’є, а третій живиться. 4. Сімсот поросят на кілочку висять. 5. Живе один батько, дев’ятсот синів має, всім шапки справляє, а сам не має. 6. У двох матерів по п’ятеро синів.
  •              Хвилинка  - веселинка

Увага!  На  уроці  мови  -  математика.

  1.               Скільки  було:  баба,  дві  матері,  дві  дочки  і  онука?  ( Три)
  2.               П’ять,  п’ятнадцять,  без  двох  двадцять,  семеро,  троє,  ще  й  малих  двоє.  Скільки?  ( П’ятдесят)
  3.               У  хлопчика  стільки  ж  сестер,  скільки  й  братів,  а  в  його  сестри   сестер  двоє  менше,  ніж  братів.  Скільки  в  сім’ї  сестер  і  братів? (Три  сестри  й  чотири брати).
    • Творче списування

Спишіть,  замінюючи  числа  відповідними  числівниками

Зрубав  1  дерево  -  посади  3.  Землю  обдуриш  раз  -  вона  тебе  100   раз.  Брехня  стоїть  на  1  нозі,   а  правда    -  на  2.  За  2  зайцями  не  ганяйся.  У  7  няньок  дитина  без  носа.  2  хитрих  мудрого  не  переважать.

  • Прийом «Навчаючи – учусь»  ( робота в малих групах)

     Кожна група одержує картку з завданням. Спікер зачитує завдання, організовує порядок виконання, заохочує групу до роботи, підбиває підсумки роботи, визначає доповідача, який повідомляє класу те. Про що дізналися учні під час спілкування.

 

Картка 1.

Спиши запропоновані речення. Слова, що в дужках постав у потрібному відмінку.

(Два) берізки біля дому поклонилися до ніг. (Один) ластівка весни не робить. Він заблудився між (три) соснами. (Перший) правило історії – не говорити брехні.

Картка 2.

Поясніть  значення  фразеологічних  зворотів.

Один  як  палець  - (самотній);

Сьома  вода  на  киселі  - (дуже  далекий  родич);

Дев’ятий  вал  -  (  найгрізніша  хвиля  в  морі);

П’яте  колесо  у  возі  -  (зайвий,  не  потрібний);

Як  дві  краплі  води  -  (дуже  схожі).

Складіть  речення  з  одним  із  фразеологічних  зворотів.

Картка 3.

Доберіть 3 – 4 прислів’я з числівниками.

Зразок. Працює до сьомого поту. Говорить так, як три дні хліба не їв. Семеро одного не чекають.

ІV.  Узагальнення  і  систематизація  вивченого.

  •              Синтаксичний  розбір  речення

Запишіть  речення,  знайдіть  числівник,  визначте  його  морфологічні  ознаки  та  синтаксичну  роль.

Перші  спортивні  ігри  відбулися    у  Стародавній  Греції  в  тисяча  п’ятсот  вісімдесятому  році  до  нашої  ери.  Глибина  озера  Байкал  -  тисяча  шістсот   двадцять  метрів.

  •              Творча  робота

Складіть  і  запишіть  речення із  числівниками    двадцять один,  дев’ять .

  1.             Рефлексійно-оцінювальний етап.

Ви всі  гарно працювали. Перевірте себе, як засвоїли матеріал, чи справились очікувані результати.

Перевіримо себе. Тестові завдання

  1. Продовжіть речення: «Числівник – це частина мови, яка

А) позначає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання  скільки? котрий?;

Б) вказує на предмети, ознаки, але не називає їх;

В) означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?;

Г) означає дію або стан і відповідає на питання що робить предмет?.

2. Що означають кількісні числівники?

    А) ознаку предмета;

    Б) порядок предметів при лічбі;

    В) кількість предметів;

    Г) дію предмета.

3. Продовжіть речення: «Порядкові числівники змінюються …»

    А)  за відмінками;

    Б) за числами, родами, відмінками;

    В) тільки за  числами;

    Г) за числами і відмінками.

4. Яку синтаксичну функцію виконує  виділений числівник  у реченні?

Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т. Шевченко).

     А) у складі підмета;

     Б) у складі присудка;

     В) додаток;

     Г) обставина.

Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами.

Подумки проаналізуйте урок і дайте відповіді на питання ( метод «Незакінчене речення»)

  • Опрацювавши тему, я дізнався (дізналася) про …
  • Нашу співпрацю на уроці я оцінюю …
  • Свої знання з теми я оцінив би (оцінила б)  на …
  •  Знання про числівник ми використаємо 
  1.         Домашнє  завдання
  1.               Опрацювати  матеріал  підручника.
  2.               Скласти  зв’язну  розповідь  « Числівники  в  моєму  мовленні» (  на  бали  високого  рівня).
  3.               Добрати  5 - 6   прислів’їв  із  числівниками.
  4.               Пригадати  твори  Т. Шевченка,  в  який  вживаються  числівники              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2

Тема.   Числівники  кількісні  і  порядкові. Прості,  складні  та  складені.  Роздільне  написання  складених  числівників

Мета  уроку: 

  • Навчальна - навчити  учнів розрізняти  кількісні  й  порядкові  числівники;  прості,  складні  і  складені  числівники,  сприяти  зміцненню  вмінь  і  навичок  їх  правопису;  формувати  загальнопізнавальні  вміння  знаходити  прості,  складні  і  складені  числівники  в  текстах,  визначати  їх  роль  у  реченнях; 
  • Розвивальна - розвивати  творчі  вміння  використовувати  числівники  у  власних  висловлюваннях  відповідно  до  мовленнєвої  ситуації; 
  • Виховна - за  допомогою  мовленнєво-комунікативного  дидактичного  матеріалу  прищеплювати  любов  до  творчості  Т. Шевченка.

Тип  уроку:  урок  формування  практичних  умінь  і  навичок.

Цілі.

Учні  знатимуть:

  •                 Розряди  числівників   за  значенням;
  •                 Розряди  числівників  за  будовою.
  •                 Особливості  написання  складених  числівників.

Учні  вмітимуть:

  •                 Правильно  вживати  збірні  числівники  з  іменниками;
  •                 Знаходити  прості,  складні  та  складені  числівники  в  текстах;
  •                 Правильно  писати  складні  та  складені  числівники.

Методи,  прийоми  та  форми  роботи:   робота  в  групах,  « Мозковий  штурм»,  «Незакінчене  речення»,  самостійна  робота,  виконання  вправ,  робота  з  підручником.

Обладнання:  підручник,  картки.   

                                      Епіграф  уроку:  Щовесни,  коли  тануть  сніги

                                                                   І  на  рясті  просяє  веселка,

                                                                   Повні  сил  і  живої  снаги,

                                                                  Ми  вшановуєм  пам'ять  Шевченка.

                                                    Перебіг  уроку

І.  Мотиваційний  етап.

1.  Забезпечення  емоційної   готовності  до  уроку  (передаючи   м’яку   іграшку,  учні  висловлюють  побажання.) 

2.  Актуалізація  суб’єктивного  досвіду  й  опорних  знань.  (Метод                            «Мозковий  штурм» )

3.  Перевірка  домашнього  завдання.

ІІ.  Цілевизначення    і  планування.

  1.               Повідомлення  теми  й  завдань  уроку.
  2.               Узгодження  цілей  уроку  з  учнями.
  •             «Незакінчене  речення».  Доповніть  цілі  уроку,  продовжуючи  висловлювання.
    •                  На  уроці  хочу  почути,  дізнатися  про  … .
    •                  Мені  цікаво  було  б  з’ясувати  … .
    •                  Хочу  навчитися  правильно  визначати … .
    •                  Хочу  поглибити  знання  з   … .
    •                  Сподіваюся  відкрити  для  себе  щось  нове  про  … .

ІІІ.  Опрацювання  навчального  матеріалу.

«Теоретичний  пошук».   Робота  в  групах. Учні  опрацьовують  матеріал   підручника,  потім  від  кожної  групи  виступають  «теоретики»  й  відтворюють  його  біля  дошки.

Учитель.  Зверніть  увагу  на  епіграф  уроку.  Скільки  у цьому році  виповнюється  років  від  дня  народження  Тараса  Григоровича  Шевченка.   Що  ви  знаєте  про  нього. 

Виконання  вправ.

  •              Прочитайте  текст,  правильно  вимовляючи  числівники.  Випишіть  словосполучення    «числівник  +   іменник».  Числа  замініть  словами,  визначте  розряд  за  значенням  та  будовою.

Народився  майбутній  поет  9  березня  1814  року  в  селі  Моринцях на  Звенигородщині.  У  дев’ять  років  малий  Тарас  залишився  без  матері,  а  в  одинадцять  став  років  став  круглим  сиротою.  З  47  років  життя  поет  пробував  24  роки  в  кріпацтві,  10  років  на  засланні,  а  решту  -  під  наглядом  жандармів.

  •              Вибірково-розподільний  диктант

Із  творів  Т. Шевченка  виписати    словосполучення  «числівник  + іменник»  у  дві  колонки: 1)  кількісні  числівники; 2)  порядкові.  Визначити  відмінок,  а  де  можливо  рід  і  число.

1. Нехай  злидні  живуть  три  дні -  я  їх  заховаю. 2. Минув  і  рік,  минув  другий-  козака  немає. 3. Один  собі  навік-віки  в  снігу  заночую. 4. Нема  на  світі  України,  немає  другого  Дніпра. 5. Ходить  він  годину,  ходить  він  і  другу.  Не  виходить  чорнобрива  із  темного  лугу. 6. Як  діточок  двоє,   під  тую  калину  прийшли,  посідали.  7. І  четвертий   рік  минає  тихенько,  поволі,  і  четверту  начинаю  книжечку  в  неволі. 8. Ой  три  шляхи  широкії  докупи  зійшлися.  9. А  я  так  мало,  небагато  благав  у  бога.  Тілько  хату,  одну  хатиночку  в  гаю,  та  дві  тополі  коло  неї  ( За  Т. Шевченком).                       

  •              Завдання  «Ми дослідники»
  •                   прочитайте  словосполучення ;
  •                   визначте,  з  якими  іменниками  вживаються  збірні  числівники.

Двоє  друзів,  семеро  братів;  п’ятеро  качат,  семеро  козенят;  двоє  відер,  троє  вікон;  двоє  дверей,  четверо  саней.

  •              Вправа  з  « ключем»

Випишіть  підряд  іменники  в  дві  колонки: 1)  ті,  які  можна  вживати  із  збірними  числівниками; 2)  ті,  які  не  вживаються  із  збірними  числівниками.

Парашутист,  стіна,  озеро, листок,  сани,  основа,  тигреня,  авіатор,  вітер,  вікно,  осокір,  лисеня,  юнак.

*  З  перших  букв  прочитаєте  закінчення  вислову  Т. Шевченка: « Я  на  сторожі  коло  їх     …» 

  •              Хвилинка  - веселинка

Відгадайте  загадки  (відповіді  -  збірні  числівники).

  1.               Летіли  гуси:  один  попереду  два  позаду,  два  попереду,  один  позаду,  один  між  двома  і  троє  вряд.  Скільки  гусей? ( Троє) 2. Летіло  стадо  гусей  та  й  сідало  в  лісі.  Як  посідають  по  двоє,  то  одне  дерево  зайве  лишиться,  а як по одному, то ніде сісти.  Скільки  гусей  і  скільки  дерев?  ( Четверо гусей,  три  дерева)

ІV.  Закріплення  вивченого  матеріалу.

  • Самостійна  робота.  Завдання  на  картках.

Картка 1.

Від  поданих  числівників  утворіть  збірні  та  запишіть.  Чи  від  кожного  кількісного  числівника  можна  утворити  збірний?

Три,  двадцять,  п’ять,  вісімнадцять,  десять,  сім,  тридцять,   два,  сорок  п’ять.

Картка  2.

Прочитайте числівники.  Випишіть  спочатку  дробові,  а  потім  неозначено- кількісні.

Дві  третини,  одна  ціла,  кілька,  половина,  третя  частина,  чимало,  чотири  п’ятих,  одна  друга,  багато,  третина,  чимало.

  • Розгадати  ребуси

           Л                   янка          м

     Пі  2               100                 і   100       г  1  а 

 

  1.             Рефлексія.  Наші  досягнення.

Здійсніть  самоконтроль  вашої  роботи  на  уроці,  відповідаючи  на  подані  запитання.

  • Що  ви  з’ясовували  на  сьогоднішньому  уроці?
  • Чи  вдалося  досягнути  мети?  Яким  чином?
  • Чи  звернули  увагу  на  добір  мовного  матеріалу?  Якою  темою  об’єднаний  він?
  • Виконання   яких  завдань  викликало  труднощі?
  • Над  чим  варто  ще  попрацювати?
  • Чи   справдилися  очікування  від  уроку?

                                                                                      

   VІ.   Домашнє  завдання. 

  1.               Опрацювати  матеріал  підручника.
  2.               Записати  назви  творів  Т. Шевченка,  в  яких  зустрічаються  числівники.
  3.               Вправа  на  вибір.  Свій  вибір  обґрунтувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема.  Відмінювання  та написання  кількісних  числівників.  М’який

            знак   у  числівниках.

Мета  уроку:  виробити  в учнів  уміння  відмінювати  та  правильно  писати  кількісні  числівники;  сформувати  навички  правильно  узгоджувати   числівники  з  іншими  частинами  мови, правильно утворювати  форми числівників та вживати їх у мовленні; розвивати мовлення  і логічне мислення школярів,  їх уміння працювати з підручником  та  іншими науковими джерелами,  виділяти  головне,  зв’язно висловлювати свою думку, аналізувати і  порівнювати явища; виховувати в учнів любов  до праці,  навчання.   

Тип  уроку: урок  засвоєння  нових  знань.

Методи,  прийоми  та форми  роботи:  метод  «Прес»,  «Мікрофон»,  робота  в  парах,  робота  з  підручником,  гра.

Обладнання:  таблиці  « Відмінювання   числівників»,  підручник,  картки.

                                                                                    Епіграф  уроку

                                                                        Хай  живе  математика  в  світі

                                                                        І  для  розуму  думки  дає!

                                                  Перебіг  уроку

І.  Актуалізація  опорних знань.

1.  Перевірка  домашньої   вправи.

2.  Лінгвістична  естафета.  Метод  « Прес».

Записати  числівники  у  дві  колонки: у  першу  -  прості,  у  другу  -   складені.

Два,  дев’яносто,  двадцять,  сім,  сорок  один,  п’ять,   сто  двадцять,  п’ятдесят,  дев’яносто  три,  перший,  двадцять  восьмий,  сорок,  сорок  чотири.

ІІ.  Оголошення   теми,  мети   і  завдань  уроку.

Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.

Сьогодні  на  уроці  ми  познайомимося  з  особливостями  відмінювання  кількісних  числівників.  При  цьому  звернемо  увагу   на  правильне  утворення  форм  числівників  та  вживання  їх  у  мовленні. 

ІІІ.  Сприймання  й  усвідомлення   учнями  нового  матеріалу.

  Пояснення вчителя. Відмінювання  кількісних  числівників  (робота  з  таблицею   підручника)

Один, одна,  одне,  одні.

Висновок :

* числівник   один  має  форму  числа  і  змінюється  за  родами;

*  числівники  один,  одна,  одне,  одні  відмінюються  як  прикметники  твердої  групи.

Два,  три,  чотири  і  відповідні  їм  збірні:  двоє,  троє,  четверо.

Висновок:

* числівник  два  має  форми  чоловічого  і  жіночого  родів;

* м’який  знак  не  пишеться  у  числівнику  чотири   в  орудному  відмінку.

П’ять -  двадцять,  тридцять    і  відповідні  їм  збірні.

Висновок:

*  числівники  від  п’яти  до  двадцяти  і  тридцять  мають  паралельні  форми  в  непрямих  відмінках;

*  у  родовому,  давальному,  місцевому  відмінках  одна  з  форм  має  закінчення  и;

*  в  орудному  відмінку  не  має  форми  з  и ;

*  на  кінці  числівників  п’ять,  шість,  дев’ять,  десять,  одинадцять – двадцять, тридцять  пишеться  м’який  знак.

П’ятдесят – вісімдесят.

Висновок:

* числівники  від  п’ятдесяти  до  вісімдесяти  мають  паралельні  форми  в непрямих  відмінках;

*  у  складних  числівниках  на – десят  змінюється  лише  одна  частина.

Сорок,  дев’яносто,  сто.

Висновок:

* числівники  сорок,  дев’яносто,  сто  в  родовому,  давальному,  орудному  й  місцевому  відмінках  мають  закінчення  - а.

ІV.  Усвідомлення  нових  знань  у  процесі  практичної  роботи.

  • Запишіть  числівники  словами  у  формах  родового,  давального,  орудного  та  місцевого  відмінків.  Поясніть  правопис:

12,  42,  94,  156,  83.

  • Усний  рахунок

У  народі  говорять: «Без  граматики  не  вивчиш  і  математики».  Прочитайте  вголос  арифметичні  дії.  Чи  відчуваєте  ви  труднощі  у  вимові?  Поміркуйте,  у  зв’язку  з  чим  це  відбувається.

До          25+ 18 = 43    55 + 6 = 61   7 + 9 = 16   18 + 20 = 38   8 + 4 = 12

Від         97 – 10 = 87   70 – 8 = 62   100 – 36 = 64     90 – 17 = 73

  • Хвилинка – веселика

Увага!  На  уроці  мови  -  математика!

  1.               Скільки  їх  було:  мати,  дочка,  брат,  сестра,  дядько,  племінниця?  ( Троє)
  2.               П’ять,  п'ятнадцять,  без  двох  двадцять,  сорок  чотири,  три  і  п'ятнадцять. Скільки?  ( 100)
  3.               У  мене  в  двох  кишенях  є  гроші:  коли  з  одної  перекладу  в  другу  один  карбованець,  то  буде  порівну,  а  коли  з  другої  перекладу  в  першу  один  карбованець,  то  в  першій  буде  вдвічі  більше,  ніж  у  другій  (П’ять  і  сім).
    •             Лексична  робота.  Завдання  на  картках

Картка    1

Прочитайте  фразеологізми.  Якими  словами-синонімами  можна  їх  замінити?  Використайте  слова  з  довідки.

В  один  голос;  в один момент; в одну дудку грати; з одного маху; на всі чотири вітри; на один аршин; один як палець.

Для довідок: одностайно, дружно, настійно, настирливо; одностайно; відразу, одноразово; будь-куди; однаково; самотній.

Складіть  і  запишіть  2  речення  з  найцікавішими,  на  вашу  думку,  фразеологізмами.

 

Картка № 2

Замініть числівник «один» синонімами.

1.  А  у  вдови  один  син,  та  й  той  якраз  під  аршин.  2. Тільки  одним одно хиталось  зелене  дерево  в  степу. 3. І  потекли  в  одно  море  слов’янськії  ріки.            4. Рано – вранці  новобранці   виходили  за  село,  а  за   ними,  молодими,  і  дівча  одно  пішло  ( Т. Шевченко).

Для  довідок: якесь,  сам,  спільне,  одиноко.

Зробити  синтаксичний  розбір  3 – го  речення.

  • Гра  « Хто  швидше  та  найкраще»

Позмагайтесь,  хто  найшвидше  та  найкраще  вимовить  скоромовки. Знайдіть  у  скоромовках  кількісні  числівники.  Визначте  відмінок  кожного. Провідміняйте  виділене  словосполучення.

  1. У  чотирьох  черепашок  четверо  черепашенят. 2. Хитру  сороку  спіймала  морока,  а  на  сорок  сорок – сорок  морок.
    • Робота  в  парах.

Відгадайте  загадки.  Перепишіть,  замінивши  цифри  словами,  визначте  відмінки  числівників.

  1. У  2  матерів  по  5  синів,  і  всім  1  ім’я.  ( Рука  й  пальці)  2. Бігає  Марушка  у  100  кожушках,  як  вітер  повіє,  то  й  спина  замріє.  (Курка) 3. Що  то  за  птах,  що  на  8  ногах? ( Павук)
  1. Рефлексійно – оцінювальний  етап.

« Мікрофон».

На  сьогоднішньому  уроці 

Я  дізнався 

Зрозумів 

Навчився 

Найбільші  труднощі  я  відчув 

VІ.   Домашнє  завдання.

  1. Опрацювати  матеріал  підручника.
  2. Записати  прислів’я  та  приказки,  в  яких  зустрічається  цифра 
  3. Виконати  арифметичні  дії:  7 + 27 = 34;  90 – 64 = 26;  100 – 17 = 83;                                                22 + 12= 34

Тема.       Відмінювання  порядкових  числівників.

Мета  уроку: навчити  учнів  відмінювати  порядкові  числівники,  сприяти  зміцненню  навичок  написання  відмінкових  закінчень  у  порядкових  числівниках  та  правопису  числівників  на  - тисячний;  розвивати  творчі  вміння  використовувати  порядкові  числівники  різних  відмінкових  форм  у  власних  висловлюваннях;  за  допомогою  мовленнєво – комунікативного  дидактичного  матеріалу  виховувати  любов  до  навчання,  повагу  до  вчителів  та  товаришів.

Тип  уроку:  урок  формування  знань,  умінь  і  навичок.

Форма  проведення:  урок-дослідження.

Методи,  прийоми  і  форми  роботи:  дослідження,  робота  в  групах,  гра,  метод  « Прес»,  « Незакінчене  речення».

Обладнання:  підручник,  дидактичний  матеріал.

                                                           Мудрим  ніхто  не  вродився,  а  навчився.

                                                                                                                     Прислів’я

                                                           Хід  уроку

І.Мотивація  навчальної  діяльності.

Учитель.  Сьогодні  у  нас  незвичайний  урок,  сьогодні  ви  не  просто  учні,  а  дослідники.  І  досліджувати  ми  будемо  особливості  відмінювання  порядкових  числівників.  Ви  побачите,  як  багато  повсякденних  наших  справ  пов’язані  із  порядковими  числівниками,  а в  кінці  уроку  ви  скажете,   чому  знання  про  відмінювання  числівників  необхідні  кожному із  нас.  Тому  на  сьогоднішньому  уроці  ми  повинні:

               особливості  відмінювання  порядкових  числівників;

Знати:  правила  написання  порядкових  числівників  з  -тисячний,  - сотий.

                знаходити   порядкові  числівники;

Вміти:  правильно  записувати  їх;

                використовувати  порядкові  числівники  у  власних  висловлюваннях.

 

Цінувати:  кожну  хвилину  уроку.

ІІ.  Актуалізація  опорних  знань.

  •              Творче  спостереження  над  мовним  матеріалом.

Прочитайте  текст.  Про  що  нове   ви  дізналися?  Які  враження  викликав  у  вас  цей  текст? Дібрати  власний  заголовок.

Школа

     Слово  школа  є  в  усіх  слов’янських  мовах. Було  воно  і  в  давньоруській  мові.  Прийшло  до  нас  із  Стародавньої  Греції.  У  перших  грецьких  школах  училися  хлопчики  з  вільних  родин.  Спочатку  їх  навчали  читати,  писати  й  рахувати.  Потім  вони  навчалися  співів,  музики,  поезії.  В  інших  школах  пізніше  здійснювалося  фізичне  виховання   й  загартування.  З  них  готували  майбутніх  воїнів.  Усі  ці  школи  були  приватними.

    У  Київський  Русі  перші  школи  з’явилися  в  кінці  десятого  століття.  Навчалися  там  діти  багатих.  Це  діти  князів,  придворних  та  купців…                              ( А. Коваль). 

  •            Знайти  в  тексті  числівники.  Які  з  них  є  порядковими?  Зачитати  речення  з  порядковими  числівниками,  дотримуючись  орфоепічних  норм.
  •            Пояснити  значення  виділеного  слова.  Скласти  з  ним  речення.

Загартування  -  ставати  фізично  або  морально  стійким,   міцним,  витривалим,  вироблення  здатності  переборювати  незгоди,  труднощі.

ІІІ.  Сприймання  й  усвідомлення  учнями  нового  матеріалу.

Дослідницька  робота  в  групах.

  1.                 група  -  провідміняти  порядкові  числівники  третій,  п’ята.  Зробити  висновок  про  відмінювання  порядкових  числівників.
  2.                 група   -  провідміняти  складений  кількісний  і  порядковий  числівники.  Зробити  висновок.
  3.                 група – поясніть  творення  й  правопис  поданих складних  числівників.

П’ятисотий,  стодвадцятип’ятитисячний,  дев’яностотисячний,   двохсотсімдесятип’ятимільярдний.

  •      Лінгвістичне  дослідження

Змінити  за  відмінками: 9 березня,  28  листопада,  17  жовтня.  Пояснити  написання  числівників  (  скласти  два  речення).

  •            Висновок:  для  позначення  дат  використовуються  порядкові  числівники  у  сполученні  з  іменниками,  причому  числівники  у  словосполученнях  відмінюються,  а  іменники – назви  місяців  вживаються  у  родовому  відмінку  однини.
  •            При  позначенні  знаменних  дат  порядковий  числівник  пишеться  з  великої  букви: Перше  травня,  Восьме  березня.
  •            Якщо  ж  порядковий  числівник  у  складній  назві  написаний  цифрою,  то  з  великої  букви  пишеться  назва  місяця:  1 Травня,  8 Березня.

ІV. Усвідомлення  здобутих  знань  у  процесі  практичної  роботи.

  • Вибірково – розподільна  робота  з  елементами  гри.

З  поданих  загадок  виписати  числівники,  розподіливши  їх  за  двома  колонками: 1) порядкові; 2)  кількісні.

1.  У  світі  одна   всім  потрібна  вона. ( Батьківщина)  2. Один  ллє,  другий  п’є,  третій  росте. ( Дощ,  земля,  кущ)  3. Перший  я  приніс  весну,  розбудив  усе  від  сну.  Заспіваю  під  вікном,  люди  звуть  мене  … ( Шпаком)  4. Брат  промовив  до  сестрички: «  Он  стрибає  три  синички.  А  як  зловиш  ти  одну, Скільки  лишиться  їх,  ну?» Скільки  діти?  Посміхнулася  Людмила: « Тільки  та,  що  я  зловила». 5. Виходило  дванадцять  молодців,  випускало  п’ятдесят  два  соколи  ти  триста  шістдесят  п’ять  лебедів. ( Місяці,  тижні,  дні)

  • Дослідження  - конструювання

Утворити  складні  слова,  частиною  яких  є  числівник.  Пояснити  їх  правопис. Знайти  серед  поданих  слів  числівники,  обґрунтувати  свій  вибір ( метод                    « Прес»).

  1.            днів,  90  кілограмів,  200  квартир,  5  тисяч,  25  мільярдів,  40  хвилин,  80 тонн,  50  років,  575 мільйонний.
    • З  утвореними  словами  скласти  словосполучення  ( усно).
    • Записати  2 -3  словосполучення,  визначити  головне  і  залежне  слова.
      • Робота  біля  дошки:  естафета  хвилинних  випробувань.

Шістдесят,  двадцять,  п’ятий,  чотириста,  сімдесят  другий,  сімдесятимільйонний,  тритисячний,  чотирикутний, двісті  четвертий, дев’ятсот  п’ятий,  чотирнадцятий,  двадцятип’ятиріччя, п’ятдесятимільярдний,   чотирьохсотрічний.

  •              Хвилинка – веселика

Летів  гусак,  а проти нього – зграя гусей.

Здорові були, сто гусей! – каже гусак.

Нас не сто, - кажуть гуси, - а нас стільки, що якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще ти один, отоді було б сто.

Скільки було гусей?

  •              Лексична  робота
  1.                 група -  згадати  прислів’я  або  приказки,  загадки,  які  містять  у  собі:
    • кількісні  числівники;  ( сім потів зійде; сім п’ятниць на тиждень)
    • порядкові  числівники; ( грати першу скрипку; п’яте колесо до воза)
    • збірні  числівники. ( один з сошкою, а семеро з ложкою)
  2.                 група пояснити  значення  фразеологічних  зворотів:

після  третіх  півнів  -  (  на  світанку)

десятою  дорогою  обходити -  (  уникати  зустріч  з ким – небудь)

з  першого погляду  -  (  відразу  ж)

покласти  на  обидві  лопатки  -  ( перемогти).

  •              Творча  робота

Розглянути  годинник.  Яку  годину  показує  він? Використати  різні  способи  називання  часу.  Пояснити  правопис  числівників.

  1.             Рефлексі йно – оцінювальний  етап.

1. « Незакінчене  речення»

Знання  про  відмінювання  порядкових  числівників  необхідні  кожному  із  нас  тому,  що 

  1.               Оцініть  свою  роботу  на  уроці.

VІ.  Домашнє  завдання.

  1.               Скласти  і  записати  діалог  на  тему  « Мій  розпорядок  дня»
  2.               Подумати,  чи  є  різниця  в значенні  словосполучень:  тривали  24  роки -  тривали  років  24;  років  250  тому  -  250  років  тому.  Відповідь  обґрунтуйте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Курило Татьяна
Додано
14 грудня 2019
Переглядів
4241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку