Урок 1
Тема. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета уроку:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Цілі.
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, комп’ютер, мультимедійний проектор, екран.
Методи, прийоми та форми роботи: метод « Прес», самостійна робота, робота в групах, «Незакінчене речення», «Теоретичний пошук», «Дослідження-характеристика», прийом «Навчаючись – учусь».
Епіграф: Число - монарх, що зводиться на троні,
На книги й вежі міст являти чудо й суд.
М. Бажан
Перебіг уроку
І Мотивація навчання.
Слово вчителя:
Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Мовна казка про частини мови.
Було це дуже давно. Трапилося непередбачене: сперечалися діти однієї матері – Мови. Кожен поважно і гордовито хвалився, доводив, що саме він є найважливішим із них. У розмову втрутився і Числівник: «Сидіть всі тихо, не сперечайтеся. Ви без мене не знаєте, в якому році ви народилися, скільки років живите на світі. Ану спробуйте без мене купити в крамниці бубликів чи цукерок. Як бачите, серед вас я не пасу задніх, бо також маю відмінки, а часом і три роди».
Число дедалі настійливіше запановує в сучасному житті. Числом вимірюється все, починаючи від футболу й рейтингів й кінчаючи траєкторіями міжпланетних станцій. М. Бажан писав:
Число - монарх, що зводиться на троні,
На книги й вежі міст являти чудо й суд.
Тим часом найбільше помилок трапляється саме у вживанні числівників: при записі чисел словами та промовлянні їх і особливо при творенні непрямих відмінків.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Виходячи з теми уроку, спробуйте визначити мету уроку та спрогнозувати очікувані результати.
Продовжіть моє речення:
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Прочитайте текст.
2. Пригадайте, яка частина мови називається числівником? Знайдіть у тексті числівники, поставте до них питання.
3. Які дві групи числівників ви вивчали в початкових класах. Навести приклади з тексту.
У Великій Хортиці стоїть і досі могутній запорозький дуб, про який існує чимало переказів та легенд. Це один з найстаріших дубів на Україні: він живе уже сьомий вік. Ще за Богдана Хмельницького цьому дубові було 400 років. Могутня крона цього дуба складається з 18 великих гілок, периметр крони - 102 метри. Її зелений тенісний намет має 43 метри в поперечнику і здалека скидається на цілий гай. Окоренок дуба на обмах утовшки 656 сантиметрів, діаметр стовбура 208 см, а висота дерева дорівнює 36 метрів ( І. Шаповал).
«Теоретичний пошук»
Робота в групах. Учні, користуючись підручником та слайдом на інтерактивній дошці, самостійно опрацьовують матеріал уроку, потім від кожної групи виступають «теоретики» й відтворюють його
1 група – вивчають питання про загальне значення, морфологічні ознаки числівників.
2 група – вивчають розряди числівників та їх будову.
3 група – вивчають синтаксичну роль числівників.
ІІІ. Закріплення нових знань
Відгадайте загадки. Вкажіть вжиті у них числівники, випишіть їх у дві колонки: а) кількісні; б) порядкові.
Увага! На уроці мови - математика.
Спишіть, замінюючи числа відповідними числівниками
Зрубав 1 дерево - посади 3. Землю обдуриш раз - вона тебе 100 раз. Брехня стоїть на 1 нозі, а правда - на 2. За 2 зайцями не ганяйся. У 7 няньок дитина без носа. 2 хитрих мудрого не переважать.
Кожна група одержує картку з завданням. Спікер зачитує завдання, організовує порядок виконання, заохочує групу до роботи, підбиває підсумки роботи, визначає доповідача, який повідомляє класу те. Про що дізналися учні під час спілкування.
Картка 1.
Спиши запропоновані речення. Слова, що в дужках постав у потрібному відмінку.
(Два) берізки біля дому поклонилися до ніг. (Один) ластівка весни не робить. Він заблудився між (три) соснами. (Перший) правило історії – не говорити брехні.
Картка 2.
Поясніть значення фразеологічних зворотів.
Один як палець - (самотній);
Сьома вода на киселі - (дуже далекий родич);
Дев’ятий вал - ( найгрізніша хвиля в морі);
П’яте колесо у возі - (зайвий, не потрібний);
Як дві краплі води - (дуже схожі).
Складіть речення з одним із фразеологічних зворотів.
Картка 3.
Доберіть 3 – 4 прислів’я з числівниками.
Зразок. Працює до сьомого поту. Говорить так, як три дні хліба не їв. Семеро одного не чекають.
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого.
Запишіть речення, знайдіть числівник, визначте його морфологічні ознаки та синтаксичну роль.
Перші спортивні ігри відбулися у Стародавній Греції в тисяча п’ятсот вісімдесятому році до нашої ери. Глибина озера Байкал - тисяча шістсот двадцять метрів.
Складіть і запишіть речення із числівниками двадцять один, дев’ять .
Ви всі гарно працювали. Перевірте себе, як засвоїли матеріал, чи справились очікувані результати.
Перевіримо себе. Тестові завдання
А) позначає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?;
Б) вказує на предмети, ознаки, але не називає їх;
В) означає назву предмета і відповідає на питання хто? що?;
Г) означає дію або стан і відповідає на питання що робить предмет?.
2. Що означають кількісні числівники?
А) ознаку предмета;
Б) порядок предметів при лічбі;
В) кількість предметів;
Г) дію предмета.
3. Продовжіть речення: «Порядкові числівники змінюються …»
А) за відмінками;
Б) за числами, родами, відмінками;
В) тільки за числами;
Г) за числами і відмінками.
4. Яку синтаксичну функцію виконує виділений числівник у реченні?
Ой три шляхи широкії докупи зійшлися (Т. Шевченко).
А) у складі підмета;
Б) у складі присудка;
В) додаток;
Г) обставина.
Взаємоперевірка. Учні обмінюються зошитами.
Подумки проаналізуйте урок і дайте відповіді на питання ( метод «Незакінчене речення»)
Урок 2
Тема. Числівники кількісні і порядкові. Прості, складні та складені. Роздільне написання складених числівників
Мета уроку:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Цілі.
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Методи, прийоми та форми роботи: робота в групах, « Мозковий штурм», «Незакінчене речення», самостійна робота, виконання вправ, робота з підручником.
Обладнання: підручник, картки.
Епіграф уроку: Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги,
Ми вшановуєм пам'ять Шевченка.
Перебіг уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку (передаючи м’яку іграшку, учні висловлюють побажання.)
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань. (Метод «Мозковий штурм» )
3. Перевірка домашнього завдання.
ІІ. Цілевизначення і планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
«Теоретичний пошук». Робота в групах. Учні опрацьовують матеріал підручника, потім від кожної групи виступають «теоретики» й відтворюють його біля дошки.
Учитель. Зверніть увагу на епіграф уроку. Скільки у цьому році виповнюється років від дня народження Тараса Григоровича Шевченка. Що ви знаєте про нього.
Виконання вправ.
Народився майбутній поет 9 березня 1814 року в селі Моринцях на Звенигородщині. У дев’ять років малий Тарас залишився без матері, а в одинадцять став років став круглим сиротою. З 47 років життя поет пробував 24 роки в кріпацтві, 10 років на засланні, а решту - під наглядом жандармів.
Із творів Т. Шевченка виписати словосполучення «числівник + іменник» у дві колонки: 1) кількісні числівники; 2) порядкові. Визначити відмінок, а де можливо рід і число.
1. Нехай злидні живуть три дні - я їх заховаю. 2. Минув і рік, минув другий- козака немає. 3. Один собі навік-віки в снігу заночую. 4. Нема на світі України, немає другого Дніпра. 5. Ходить він годину, ходить він і другу. Не виходить чорнобрива із темного лугу. 6. Як діточок двоє, під тую калину прийшли, посідали. 7. І четвертий рік минає тихенько, поволі, і четверту начинаю книжечку в неволі. 8. Ой три шляхи широкії докупи зійшлися. 9. А я так мало, небагато благав у бога. Тілько хату, одну хатиночку в гаю, та дві тополі коло неї ( За Т. Шевченком).
Двоє друзів, семеро братів; п’ятеро качат, семеро козенят; двоє відер, троє вікон; двоє дверей, четверо саней.
Випишіть підряд іменники в дві колонки: 1) ті, які можна вживати із збірними числівниками; 2) ті, які не вживаються із збірними числівниками.
Парашутист, стіна, озеро, листок, сани, основа, тигреня, авіатор, вітер, вікно, осокір, лисеня, юнак.
* З перших букв прочитаєте закінчення вислову Т. Шевченка: « Я на сторожі коло їх … …»
Відгадайте загадки (відповіді - збірні числівники).
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Картка 1.
Від поданих числівників утворіть збірні та запишіть. Чи від кожного кількісного числівника можна утворити збірний?
Три, двадцять, п’ять, вісімнадцять, десять, сім, тридцять, два, сорок п’ять.
Картка 2.
Прочитайте числівники. Випишіть спочатку дробові, а потім неозначено- кількісні.
Дві третини, одна ціла, кілька, половина, третя частина, чимало, чотири п’ятих, одна друга, багато, третина, чимало.
Л янка м
Пі 2 100 і 100 г 1 а
Здійсніть самоконтроль вашої роботи на уроці, відповідаючи на подані запитання.
VІ. Домашнє завдання.
Тема. Відмінювання та написання кількісних числівників. М’який
знак у числівниках.
Мета уроку: виробити в учнів уміння відмінювати та правильно писати кількісні числівники; сформувати навички правильно узгоджувати числівники з іншими частинами мови, правильно утворювати форми числівників та вживати їх у мовленні; розвивати мовлення і логічне мислення школярів, їх уміння працювати з підручником та іншими науковими джерелами, виділяти головне, зв’язно висловлювати свою думку, аналізувати і порівнювати явища; виховувати в учнів любов до праці, навчання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи, прийоми та форми роботи: метод «Прес», «Мікрофон», робота в парах, робота з підручником, гра.
Обладнання: таблиці « Відмінювання числівників», підручник, картки.
Епіграф уроку
Хай живе математика в світі
І для розуму думки дає!
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашньої вправи.
2. Лінгвістична естафета. Метод « Прес».
Записати числівники у дві колонки: у першу - прості, у другу - складені.
Два, дев’яносто, двадцять, сім, сорок один, п’ять, сто двадцять, п’ятдесят, дев’яносто три, перший, двадцять восьмий, сорок, сорок чотири.
ІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми познайомимося з особливостями відмінювання кількісних числівників. При цьому звернемо увагу на правильне утворення форм числівників та вживання їх у мовленні.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Пояснення вчителя. Відмінювання кількісних числівників (робота з таблицею підручника)
Один, одна, одне, одні.
Висновок :
* числівник один має форму числа і змінюється за родами;
* числівники один, одна, одне, одні відмінюються як прикметники твердої групи.
Два, три, чотири і відповідні їм збірні: двоє, троє, четверо.
Висновок:
* числівник два має форми чоловічого і жіночого родів;
* м’який знак не пишеться у числівнику чотири в орудному відмінку.
П’ять - двадцять, тридцять і відповідні їм збірні.
Висновок:
* числівники від п’яти до двадцяти і тридцять мають паралельні форми в непрямих відмінках;
* у родовому, давальному, місцевому відмінках одна з форм має закінчення и;
* в орудному відмінку не має форми з и ;
* на кінці числівників п’ять, шість, дев’ять, десять, одинадцять – двадцять, тридцять пишеться м’який знак.
П’ятдесят – вісімдесят.
Висновок:
* числівники від п’ятдесяти до вісімдесяти мають паралельні форми в непрямих відмінках;
* у складних числівниках на – десят змінюється лише одна частина.
Сорок, дев’яносто, сто.
Висновок:
* числівники сорок, дев’яносто, сто в родовому, давальному, орудному й місцевому відмінках мають закінчення - а.
ІV. Усвідомлення нових знань у процесі практичної роботи.
12, 42, 94, 156, 83.
У народі говорять: «Без граматики не вивчиш і математики». Прочитайте вголос арифметичні дії. Чи відчуваєте ви труднощі у вимові? Поміркуйте, у зв’язку з чим це відбувається.
До 25+ 18 = 43 55 + 6 = 61 7 + 9 = 16 18 + 20 = 38 8 + 4 = 12
Від 97 – 10 = 87 70 – 8 = 62 100 – 36 = 64 90 – 17 = 73
Увага! На уроці мови - математика!
Картка № 1
Прочитайте фразеологізми. Якими словами-синонімами можна їх замінити? Використайте слова з довідки.
В один голос; в один момент; в одну дудку грати; з одного маху; на всі чотири вітри; на один аршин; один як палець.
Для довідок: одностайно, дружно, настійно, настирливо; одностайно; відразу, одноразово; будь-куди; однаково; самотній.
Складіть і запишіть 2 речення з найцікавішими, на вашу думку, фразеологізмами.
Картка № 2
Замініть числівник «один» синонімами.
1. А у вдови один син, та й той якраз під аршин. 2. Тільки одним одно хиталось зелене дерево в степу. 3. І потекли в одно море слов’янськії ріки. 4. Рано – вранці новобранці виходили за село, а за ними, молодими, і дівча одно пішло ( Т. Шевченко).
Для довідок: якесь, сам, спільне, одиноко.
Зробити синтаксичний розбір 3 – го речення.
Позмагайтесь, хто найшвидше та найкраще вимовить скоромовки. Знайдіть у скоромовках кількісні числівники. Визначте відмінок кожного. Провідміняйте виділене словосполучення.
Відгадайте загадки. Перепишіть, замінивши цифри словами, визначте відмінки числівників.
« Мікрофон».
На сьогоднішньому уроці
Я дізнався …
Зрозумів …
Навчився …
Найбільші труднощі я відчув …
VІ. Домашнє завдання.
Тема. Відмінювання порядкових числівників.
Мета уроку: навчити учнів відмінювати порядкові числівники, сприяти зміцненню навичок написання відмінкових закінчень у порядкових числівниках та правопису числівників на - тисячний; розвивати творчі вміння використовувати порядкові числівники різних відмінкових форм у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до навчання, повагу до вчителів та товаришів.
Тип уроку: урок формування знань, умінь і навичок.
Форма проведення: урок-дослідження.
Методи, прийоми і форми роботи: дослідження, робота в групах, гра, метод « Прес», « Незакінчене речення».
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Прислів’я
Хід уроку
І.Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Сьогодні у нас незвичайний урок, сьогодні ви не просто учні, а дослідники. І досліджувати ми будемо особливості відмінювання порядкових числівників. Ви побачите, як багато повсякденних наших справ пов’язані із порядковими числівниками, а в кінці уроку ви скажете, чому знання про відмінювання числівників необхідні кожному із нас. Тому на сьогоднішньому уроці ми повинні:
особливості відмінювання порядкових числівників;
Знати: правила написання порядкових числівників з -тисячний, - сотий.
знаходити порядкові числівники;
Вміти: правильно записувати їх;
використовувати порядкові числівники у власних висловлюваннях.
Цінувати: кожну хвилину уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Прочитайте текст. Про що нове ви дізналися? Які враження викликав у вас цей текст? Дібрати власний заголовок.
Школа
Слово школа є в усіх слов’янських мовах. Було воно і в давньоруській мові. Прийшло до нас із Стародавньої Греції. У перших грецьких школах училися хлопчики з вільних родин. Спочатку їх навчали читати, писати й рахувати. Потім вони навчалися співів, музики, поезії. В інших школах пізніше здійснювалося фізичне виховання й загартування. З них готували майбутніх воїнів. Усі ці школи були приватними.
У Київський Русі перші школи з’явилися в кінці десятого століття. Навчалися там діти багатих. Це діти князів, придворних та купців… ( А. Коваль).
Загартування - ставати фізично або морально стійким, міцним, витривалим, вироблення здатності переборювати незгоди, труднощі.
ІІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Дослідницька робота в групах.
П’ятисотий, стодвадцятип’ятитисячний, дев’яностотисячний, двохсотсімдесятип’ятимільярдний.
Змінити за відмінками: 9 березня, 28 листопада, 17 жовтня. Пояснити написання числівників ( скласти два речення).
ІV. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
З поданих загадок виписати числівники, розподіливши їх за двома колонками: 1) порядкові; 2) кількісні.
1. У світі одна всім потрібна вона. ( Батьківщина) 2. Один ллє, другий п’є, третій росте. ( Дощ, земля, кущ) 3. Перший я приніс весну, розбудив усе від сну. Заспіваю під вікном, люди звуть мене … ( Шпаком) 4. Брат промовив до сестрички: « Он стрибає три синички. А як зловиш ти одну, Скільки лишиться їх, ну?» Скільки діти? Посміхнулася Людмила: « Тільки та, що я зловила». 5. Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи ти триста шістдесят п’ять лебедів. ( Місяці, тижні, дні)
Утворити складні слова, частиною яких є числівник. Пояснити їх правопис. Знайти серед поданих слів числівники, обґрунтувати свій вибір ( метод « Прес»).
Шістдесят, двадцять, п’ятий, чотириста, сімдесят другий, сімдесятимільйонний, тритисячний, чотирикутний, двісті четвертий, дев’ятсот п’ятий, чотирнадцятий, двадцятип’ятиріччя, п’ятдесятимільярдний, чотирьохсотрічний.
Летів гусак, а проти нього – зграя гусей.
Здорові були, сто гусей! – каже гусак.
Нас не сто, - кажуть гуси, - а нас стільки, що якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще ти один, отоді було б сто.
Скільки було гусей?
після третіх півнів - ( на світанку)
десятою дорогою обходити - ( уникати зустріч з ким – небудь)
з першого погляду - ( відразу ж)
покласти на обидві лопатки - ( перемогти).
Розглянути годинник. Яку годину показує він? Використати різні способи називання часу. Пояснити правопис числівників.
1. « Незакінчене речення»
Знання про відмінювання порядкових числівників необхідні кожному із нас тому, що …
VІ. Домашнє завдання.