Тема уроку: «Склад, властивості, застосування окремих представників вуглеводнів (метан, етан, етен, етин)»
Мета:
освітня – сприяти повторенню і закріпленю знань учнів про склад, властивості й застосування насичених і ненасичених вуглеводнів на прикладі метану, етану, етену й етину, формуванню вміння складати структурні й напівструктурні формули алканів, етену й етину, складати рівняння реакцій горіння вуглеводнів, хлорування метану, приєднання до етену й етину;
розвиваюча - створити умови для розвитку пам’яті, мислення, вміння узагальнювати, порівнювати, робити висновки.
виховна – сприяти вихованню дисциплінованості, акуратності.
Формування ключових компетентностей: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, уміння вчитися впродовж життя, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні лінії: «Екологічна безпека і сталий розвиток».
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, підручник.
Основні поняття та терміни: вуглеводні, метан, етан, етен, етин
Методи та прийоми: усне опитування, фронтальна бесіда, метод «Мікрофон», прийом «Хімічний диктант», прийом «Міні-практикум» , демонстрація, презентація.
Тип уроку: узагальнення і систематизації.
Дата проведення: ___________
Клас: 10
Структура уроку.
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
ІІ. Етап цілевизначення та планування.
ІІІ.Етап цілереалізації.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
V. Етап повідомлення домашнього завдання.
Хід уроку
І.Етап орієнтації, мотивації діяльності.
Привітання з класом, налаштування на робочий настрій. Ілюстрація зображення.
Перевірка готовності учнів до уроку, налаштування на робочий настрій. «Якщо хочеш бути щасливим – будь ним» - стверджував Кузьма Прудков. Наш оптимізм допомагає подолати труднощі і перешкоди. Оптимісти досягають успіхів у житті. То ж давайте поставимося з оптимізмом до теми уроку.
Психологічна розминка. Давайте посміхнемося о дин одному. Нехай від посмішки вам стане світліше на серці.
І не тільки на уроках хімії, бо як зазначав філософ Е. Ільєнков: «Усе людське життя – це не що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
ІІ. Етап цілевизначення та планування.
Мотивація навчальної діяльності.
У чому різниця між неорганічними й органічними речовинами?
Які органічні сполуки ви знаєте? Де вони поширені у природі? Отже, на сьогоднішньому уроці нам необхідно пригадати все, що стосується основних класів органічних сполук.
Учням пропонується ознайомитися з табличками : "Знати" і "Вміти".
Актуалізація опорних знань учнів.
Класифікація органічних речовин. Схему записують за допомогою учнів (фронтальна бесіда):
ІІІ.Етап цілереалізації.
Пригадаємо, яка його хімічна формула? Хімічна формула — CH4. ( Слайд 2)
Зустрічається в осадовому чохлі земної кори у вигляді вільних скупчень (покладів), в розчиненому (в нафті, пластових і поверхневих водах), розсіяному, сорбованому (породами і органіч. речовиною) і твердому (газогідратному) станах. ( Слайд 3)
Метан є основним компонентом:
Пригадаємо, яка його хімічна формула? C2H6. За звичайних температури та тиску, етан є газом без кольору та запаху. ( Слайд 5)
Етан та інші гомологи метану є складовою частиною природного газу. У різних покладах вміст етану коливається від 0,5% до 4%. ( Слайд 6)
У промисловому масштабі етан відокремлюють від природного газу як побічний продукт переробки нафти ( Слайд 7).
Пригадаємо, яка його хімічна формула? — С2Н4, найпростіший і найважливіший представник ряду ненасичених вуглеводнів з одним подвійним зв'язком. ( Слайд 8).
Етилен — безбарвний газ із слабким приємним запахом. Він трохи легший від повітря. У воді мало розчинний, а в спирті й інших органічних розчинниках розчиняється добре.
( Слайд 9).
Пригадаємо, яка його хімічна формула? Хімічна формула С2Н2, ( Слайд 10).
Ацетилен — при нормальних умовах — безбарвний газ без запаху, малорозчинний в воді, легший за повітря. При сильному охолодженні переходить відразу в білу кристалічну речовину, минаючи рідкий стан. При —83,6°С випаровується (сублімує), не розплавляючись. (Слайд 11).
При стисненні розкладається з вибухом, зберігають в балонах, заповнених активованим вугіллям, що просочене ацетоном, в якому ацетилен розчиняється під тиском в великих кількостях. Вибухонебезпечний. C2Н2 виявлений на Урані і Нептуні. (Слайд 11)
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Прийом «Хімічний диктант» 1. Пропан. 2. Метан. 3. Етин. 4. Гексан. 5. Пропен. 6. Пентан. 7. Етен. 8. Гептан. 9. Бутан. 10. Октан. 11. Нонан. 12. Етан.
Прийом «Міні-практикум»
Метод «Мікрофон».
На уроці ми повторили…
Мене було цікаво, що …
Ці знання мені знадобляться…
V. Етап повідомлення домашнього завдання. Повторити вуглеводні (метан, етан, етен, етин)