Урок з української мови в 3 класі
Урок мислення
Мета: Продовжити формувати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її на письмі; збагатити знання про різноманітність рослинного світу; формувати екологічне мислення, вміння критично обдумувати ситуації взаємодії з природою; розвивати спостережливість, мислення учнів; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Психологічний настрій
- Добрий день, діти! Дуже важливо починати будь-яку справу з хорошим настроєм. Давайте візьмемося за руки, передамо тепло своїх долоньок один одному. Посміхнемося сусіду зліва і справа ( Діти беруться за руки, посміхаються сусіду зліва і справа) Побажаємо одне одному удачі та плідної праці.
2.Вправа ⹂Очікування”
У вас на партах, діти, лежать метелики. Візьміть їх в свої долоньки і нашепчіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку, що ви сподіваєтесь дізнатися, чого навчитися. Метелики покладіть на край парти, хай вони будуть з вами на протязі всього уроку. А в кінці уроку ми дізнаємося чиї сподівання справдилися.
ІІ. Обґрунтування навчання
Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми проведемо його під блакитним небом. Дізнаємося нове і поділимося інформацією, Вчитимемося висловлювати свою думку, отримаємо задоволення від уроку.
(Виводжу дітей на шкільне подвір’я).
ІІІ. Актуалізація опорних знань
( Красуня, чарівниця, добра, чудесна, зеленокрила, тепла, многоцвітна, ясна).
( Березень, квітень, травень).
(Бо всюди вже зеленіють трави на луках, левадах. В травні збирають лікарські трави)
(Деревам подарував свіжу зелень, тюльпану червоний капелюшок, нарцисам білі віночки).
А травень не тільки славно трудився, а й дивинки скрізь розсипав. Адже навколо нас стільки різних дивинок. А що для цього треба , щоб їх помітити? (Спостережливість, любов до природи)
IV ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
От сьогодні ми навчимося з вами ці дивинки збирати і складати до словникової скарбнички. А потім з дивинок складати казку. Травень запросив нас у Квіткове містечко. Там ми познайомимось з квітами. Розгляньте уважно і скажіть, чи знаєте ви жителів цього містечка? Назвіть їх.
Вони кожного ранку, як і ви потягаються. Умиваються дрібною росою. Посміхаються сонечку і блакитному небу.
1 уч. На леваду я пішла б-
Ціла купа там кульбаб
Ніби сонечка малі
Посідали на землі .(Кульбабка)
На що схожа кульбабка?
2уч. Я теж розкажу вірш про кульбабку. А ви подумайте і скажіть. Чому цю квітку кульбабкою назвали?
Отака росте кульбабка-
Вся, мов кулька світляна.
Кругла. кругла і пухнаста,
Повна сонечком вона.
Вітерець над нею віє,
Лине в травах, як струмок,
І стоїть кульбабка в лузі,
Наче терем-теремок.
3уч. - А я хочу розповісти легенду про нарциса. Їх дуже багато, та ось одна з них про цю красиву і ніжну квітку.
Він любив ходити на берег річки і, схиливши голову, дивитися у воду на свою вроду. Одного разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрісно, що парубок гарний.
Чаклун розсердився і сказав хлопцеві.
У цієї гарної квітки голівка схилена і ніколи не підводиться. Ніби сидить красень-хлопець і дивиться у воду.
(Тюльпани дуже красиві квіти, у них струнке стебло, на ньому червона шапочка. Може бути і жовта, і різнокольорова, і навіть чорна).
Про ці чарівні квіти і загадки є і віршів багато і пісень чимало. Давайте розглянемо його і опишемо, який він?
(Барвінок- малий вічнозелений кущ, стебла довгі, повзучі. А називають барвінка ще хрещатим від слова ,, хрест”. Бо його стебла перехрещуються одне з одним. Листки зелененькі продовгуваті і вічнозелені, квіти голубенькі, ніби зірочки)
А от де взявся барвінок і чому таку має назву, дізнаєтесь, коли послухаєте легенду.
Ріс собі невеличкий кущик. Щоранку будили його промінці сонця, він солодко потягався, вмивався і відкривав свої блакитні очі.
І все було добре, тільки ніхто на нього не звертав уваги, і він часто плакав.
Одного разу проходила мимо чарівниця-фея. Вона почула, як хтось схлипував. Підійшла ближче і запитала?
Хто це плаче?
Це я.-відповів тонесеникий голосок. Фея підійшла і побачила невеличкий кущик з голубими зірочками оченятами.
Чого ж ти плачеш? Хто образив тебе?
В мене зовсім немає друзів, на мене ніхто не звертає уваги, адже в мене немає запаху.
Фея була доброю. Вона заспокоїла його і сказала.
Не плач, любий. Запаху тобі дати не зможу, але ти будеш квітнути довше за всі інші квіти, будеш квітнути і тоді, коли друзі твої будуть довго спати.
Коли чарівниця хотіла вже йтим, кущик напружив свої листочки і тихенько попросив.
Добра тітонько, фея, дайте мені, будь ласка, ім’я, адже без імені, я ніби…
Добре, любий, – посміхнулась фея, – тебе будуть звати - барвінком. Барвінок або ,,перемагаю”. Це за те, що ти бажаєш перемогти, вистояти.
Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив- його не займає.
Все мороз поглушив, а мого цвіту не зайняв.
Розповідь вчителя
Барвінок супроводжує людину від колиски до могили. У відварі з барівнку купали немовлят, щоб росли здоровими і щасливими, ними заквітчували коси дівчат. Він ріс біля криниці, щоб вода була чиста й цілюща. Барвінок ми зустрічаємо на кладовищах, бо він – символ пам’яті.
Отже барвінок цінують не тільки за красу, але й за корисність. Він лікарська рослина.
V. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ⹂ПОКАЗУХА”
Прийшов час відпочити. Запам’ятайте:
Повітря - руки вгору.
Вода – нахил тулуба вниз.
Земля – присісти.
Вогонь- знак вогню.
3. СТРАТЕГІЯ ⹂МІКРОФОН”
– Які ви знаєте вірші про барвінок?(відповіді дітей)
Недавно ще гуляла метелиця,
Іще лежить в низинах сніг.
А вже барвінку листя стелиться
Зеленим килимом до ніг.
Воно під снігом і під кригою
Всю зиму зелень берегло
І перше стрінуло з відлигою
Весняне сонце і тепло
Із перемогою і славою
Весна з’являється на світ,
І квітне радісно яскраво
Барвінковий зірчастий цвіт.
Біля хати у садку,
Під кущами в холодку,
Я барвінок посадила,
Поливала кілька днів,
Він розрісся любо-мило,
Аж до снігу зеленів.
А сьогодні, диво див-
Наш барвіночок зацвів!
Рясно- рясно, мов озерце
Синє-синє навесні,
Аж на серці, аж на серці
стало радісно мені!
Хто заходить до двора,
Чт старі, чи дітвора ,
Всі в садочок заглядають
Бач барвіночок зацвів!
І питають , і питають,
А тепер давайте поміркуємо, як потрапив барвінок у наше Квіткове містечко? (відповіді дітей)
Його приніс вітерець, пташка, прийшов учитися до школи).
ТОЖ давайте тепер ми з вами і складемо казку.
Уявимо собі, що це не просто кущик, а маленький хлопчик, який мав і тата . і маму, і свою домівку.
(Жив - був на світі маленький хлопчик Барвінок…)
4.Робота в групах.
Діти усно складають казку.
VІ. ОРГАНІЗОВАНИЙ ПЕРЕХІД В КЛАС
5. Самостійна робота
6. Рефлексія
Вірш ,, Цвіти-зацвітай”
Синій барвінку,
Цвіти –зацвітай.
Сину, мій синку,
Рости- виростай,
Квітка не в’яне,
Їй досить тепла,
Соку живого
Земля їй дала.
Це ж і для тебе-
Цвіт і тепло.
Швидше , мій синку,
Ставай на крило.
Швидше, мій синку,
В небо злітай.
Синій барвінку,
Цвіти, зацвітай.
Вправа ⹂Очікування”
Прийшов час запитати вас, чи справдились ваші очікування від нашого уроку? Ті, чиї очікування справдились, можуть випустити своїх метеликів на волю. (діти прикріпляють на дошці метеликів) VІІ . Підсумок уроку На уроці я вчився … Найбільше мені сподобалося … Я запам’ятала(запам’ятав) …. Я навчився ….