Урок "Складання короткого тексту за поданим початком"

Про матеріал
ознайомити з різновидами народної творчості; підтримувати інтерес до казок; розвивати вміння придумувати словесні картини до епізодів; формувати навички роботи з творчими завданнях; розширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова; пробуджувати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до творів усної народної творчості, до книжки.
Перегляд файлу

Дата _______ Номер уроку _______         Розвиток мовлення  3 клас

 

Тема. Складання короткого тексту за поданим початком.

Мета. ознайомити з різновидами народної творчості; підтримувати інтерес до казок;

розвивати вміння придумувати словесні картини до епізодів; формувати навички роботи з творчими завданнях; розширити уявлення про влучність, точність, красу рідного слова; пробуджувати інтерес до вивчення рідної мови; виховувати любов до творів усної народної творчості, до книжки.

Обладнання: зошит, роздатковий та ілюстративний матеріал, кольорові олівці,

розфарбовки.

Тип уроку: урок формування практичних знань, вмінь та навичок.

 

Хід уроку

1. Організаційний момент

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Будем добре працювати,

Будем все з тобою знати.

 

2. Нервово-психологічна підготовка

Прослуховування української народної пісні.

 

3. Перевірка домашнього завдання.

 

4. Актуалізація опорних знань

Слухання скоромовки

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці сидить кішка,

Взяв з доріжки Гришка кішку —

Хай спіймає кішка мишку.

 

5. Мотивація учбової діяльності.

— Часто в житті ми чуємо слово фольклор. Що воно означає?

Запис на дошці: «Фольклор — народна творчість...».

— Наш сьогоднішній урок присвячений усній народній творчості.

 

6. Повідомлення теми уроку

 

7. Пояснення нового матеріалу

Виник фольоклор дуже давно. Люди тоді ще не вміли писати і передавали з вуст у вуста твори різних жанрів. Перший жанр усної народної творчості, з якою людина ознайомлюється з перших днів появи на світ,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжувалася дитина, поруч із нею постійно була матуся. А коли вона вкладала дітей спати, то співала пісні. Як вони називаються? (Колискові)

— Як матуся співає колискові? (Тихо, ніжно)

— Отже, перший жанр українського фольклору, про який ми поговоримо,— це колискові пісні. Вони призначені здебільшого тільки для одного слухача і мають одного виконавця — матір або іншу близьку людину. Свою любов і ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним мати виливає в простій і спокійній мелодії, що відповідає ритму гойдання колиски.

— Діти, хто з вас може проспівати колискову пісню, яку матуся співала для вас, братика чи сестрички? (Учні за бажанням співають колискову.)

— Часто в житті ми чуємо слово фольклор. Що воно означає?

Запис на дошці: «Фольклор — народна творчість...».

— Наш сьогоднішній урок присвячений усній народній творчості. Виникла вона дуже давно. Люди тоді ще не вміли писати і передавали з вуст у вуста твори різних жанрів. Перший жанр усної народної творчості, з якою людина ознайомлюється з перших днів появи на світ,— це колискові пісні. Коли в сім’ї народжувалася дитина, поруч із нею постійно була матуся. А коли вона вкладала дітей спати, то співала пісні. Як вони називаються? (Колискові)

— Як матуся співає колискові? (Тихо, ніжно)

— Отже, перший жанр українського фольклору, про який ми поговоримо,— це колискові пісні. Вони призначені здебільшого тільки для одного слухача і мають одного виконавця — матір або іншу близьку людину. Свою любов і ніжність, бажання бачити своє дитя щасливим, здоровим, розумним мати виливає в простій і спокійній мелодії, що відповідає ритму гойдання колиски.

— Діти, хто з вас може проспівати колискову пісню, яку матуся співала для вас, братика чи сестрички? (Учні за бажанням співають колискову.)

Виконання колискових пісень

— Знайдіть і прочитайте слова з пестливим забарвленням. (Малята, хлівець, пастушка, дудочку, торбинку, дитинку, колисоньки, головоньки, росточки, кісточки, здоров’ячко, сердечко, роточок, говорушки, ніженьки, рученьки) Учні в різний спосіб читають колискові «Люлі, ой люлята», «Соньки-дрімки», «А-а-а! Коточок».

— Яким є призначення колискової пісні? (Їх співають, щоб дитина спокійно заснула.)

— У народі кажуть: «Пісня колискова — то найперша материна мова». На уроці музики ви вивчили колискову. Давайте разом заспіваємо її! (Учні виконують колискову, вивчену на уроці музики.)

Робота над скоромовками

— Окремим жанром усної народної творчості виступають скоромовки. Вони вчать дітей правильно, чітко вимовляти окремі складні звуки. Часто їх швидке промовляння перетворює скоромовку на «спотиканку», коли той, хто прагне швидко проказати, «спотикаючись», перекручує слова. Прочитаймо скоромовки!

- Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

- Ти, малий, скажи малому,

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

- Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок — сорок морок.

- Летів горобець, сів на хлівець,

Як вийшов стрілець, то й утік горобець.

Виразне читання скоромовок учителем.

Робота над змістом українських народних казок.

— А тепер пригадаємо казочки, які ти читала раніше.

Робота з ілюстраціями.

Картинки по запросу раскраска котик і півникКартинки по запросу сказки

Картинки по запросу курочка рябаКартинки по запросу колосок сказка

Давай придумаємо інші кінцівки до цих казок.

 

8. Фізхвилинка.

 

9. Закріплення знань. 

— Народна мудрість, фольклор шліфується віками, наче каміння на морському узбережжі. Він дає силу і розум народові, є прикрасою літератури і мистецтва.

— Які фольклорні жанри ви знаєте?

 

10. Рефлексія.

Творча хвилинка

Розфарбуй малюнок.

Картинки по запросу раскраска котик і півник

 

11. Домашнє завдання.

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
13 липня
Переглядів
63
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку