Ознайомити учнів з ознаками офіційно-ділового стилю, сферами його вживання, правилами написання листів, як правильно писати адресу на конверті; формувати вміння та навички правильно визначати міст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення; виховувати мовленнєву культуру.
Тема: Складання особистого листа.Оформлення конверта.
Мета: Ознайомити учнів з ознаками офіційно-ділового стилю, сферами його вживання, правилами написання листів, як правильно писати адресу на конверті; формувати вміння та навички правильно визначати міст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення; виховувати мовленнєву культуру.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: таблиці, пам’ятки, опорні плакати-конверти, папір для листування, «чарівна» скринька квіточки незабудки, «дерево життя», квіточка ромашка.
Епіграф до уроку
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
Ліна Костенко
Хід уроку
Оголошення теми, мети, завдань уроку
Учитель: Сьогоднішній урок зв’язного мовлення незвичайний. Нам поштар приніс листа від матінки Української Мови, а також, чарівну скриньку з мудрими думками.
( Учитель читає листа)
Добрий день, дорогі дітки!
До вас звертається любляча мати Українська Мова. Я надзвичайно щаслива, бо в мене багато дітей. Серед них найулюбленіші — Стилі Мовлення. Я дуже сумую за своїми синами. Із нетерпінням чекаю зустрічі з ними Четверо зателефонували, що вже в дорозі, а п ’ятий щось забарився. У нього завжди термінові справи, ділові зустрічі. Своєю неувагою він мене дуже засмучує.
Милі дітки, допоможіть прискорити приїзд мого сина. Буду вам дуже вдячна.
13 листопада 2017р.
З повагою до вас матінка Мова.
Учитель: Ось такого незвичайного листа ми отримали. Давайте допоможемо матусі Мові скоріше зустрітися з сином.
Бесіда
Учитель: Ми з вами сьогодні розглянемо саме офіційно-діловий стиль. Що
характерне для нього:
А щоб ви могли краще запам’ятати різновиди офіційно-ділового стилю, дівчата – лексикологи підготували картки й зараз роздадуть їх.
Отже, з якими різновидами офіційно-ділового стилю ви ознайомилися.
III. Засвоєння нових знань, формування вмінь і навичок.
(Заходить Офіційно-Діловий стиль )
Доброго дня, дорогі дітки! Ідучи до своєї матусі, я вирішив завітати до вас, бо чув од своїх доповідачів про ваш незвичайний урок і про лист, який надіслала вам моя матінка. Я хочу, щоб ви теж уміли грамотно й правильно писати листи й оформляти конверти. Виконуйте завдання та вчіться. Бажаю успіху!
Учитель: Дякуємо тобі Офіційно-Діловий стиль. Ми обов’язково скористаємося твоїми порадами. Діти! Як ви думаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь зателефонувати, надіслати телеграму або відправити лист по Інтернету?
(Учні висловлюють свої думки)
Отже, ми приділимо увагу листам, бо листування - один із видів письмового спілкування.
(Лист - це писаний текст , метою якого є повідомлення про щось адресата)
(ділові(службові)(особисті(приватні, поздоровні)
II .В особистому листуванні є певні традиції. Розпочинають лист звертанням. Через звертання, як правило, висловлюють ставлення до адресату(повагу, любов, ніжність).
Діти, що таке звертання?
Пропоную вам завдання
4. Лексична сторінка «Подолай рубіж»
На місці крапок написати закінчення, розставити розділові знаки й обґрунтуйте
Учитель: Коли ми листуємось, то часто припускаємось помилок. Щоб цього не сталося, я пропоную вам «відреагувати» кілька сполучень та речень(записуємо лише тільки правильні відповіді)
Учитель: Щоб ви не помилялися так, як Даша, дівчата-лексикологи підготували для вас пам’ятки (Учениціроздають пам ’ятки) Прочитайте уважно, хто такий адресат; а також запам’ятайте, що називається адресою та з яких частин вона складається.
Учитель: Існують загальноприйняті правила як спілкування, так і листування.
Давайте розглянемо пам’ятку і подальшому завжди будемо користуватися нею
Учитель:
Учитель: Діти, як ви вважаєте, чи можна так звертатися до людей?
Висновок який ми можемо зробити?
Валентина Василівна, Наталія Петрівна, Олександр Борисович, Ірина Віталіївна, Валентина Миколаївна, Алла Вікторівна, Олександр Володимирович.
Розповідає, говорить, меле язиком, базікає. Мені дуже шкода, але ніяк не можу. Я категорично відмовляюся! З великою радістю! Я до Ваших послуг! Це зовсім неможливо! З дорогою душею!
З одним із словосполучень скласти речення.
Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся,
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторони розвів,
Мабуть ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки встати.
Учитель: Діти, ми з вами розглянули як написати листа, які правила
листування. А тепер нам треба відправити листа. Я пропоную вам підписати конверт. Скажіть, будь ласка, що називається адресою? З яких основних частин складається адреса?
Завдання: На заздалегідь підготовлених конвертах написати власну адресуй адресу, кому відправляєте листа.
Подивіться на плакат (він має вигляд конверта). Зверніть увагу на правильне скорочення слів, розділові знаки. Запам’ятайте, конверт потрібно підписувати грамотно, без зайвих позначок.
(Учні підписують конверт).
А тепер обміняєтесь конвертами й виконуєте взаємоперевірку.
Учитель: На початку уроку поштар, окрім листа, приніс і чарівну скриньку. (Учитель дістає із скриньки завдання).
Усне завдання. Продовжити прислів’я та приказки.
Учитель: Пишучи листи, спілкуючись один з одним, не забувайте мудрі поради матусі Мови.
висловлюванням вдячності за ваші успіхи в навчанні.
Листи матусі Мові відправимо в «чарівній скриньці».
Виконуючи письмові роботи, звертайте увагу на таблицю «Будь культурним і ввічливим».
Звертання |
Побажання |
Дорогий матусю, люба матінко, дорогенька бабусенько, мила подруго, шановна Ірино Віталіївно |
Усього Вам найкращого, на все добре, з повагою, до скорої зустрічі, міцно обнімаю, з дружнім привітом, ваш Андрій, твоя донечка Ніна |
(Під час виконання роботи звучить тиха, спокійна музика).
Учитель: Діти! Сьогодні у нас на уроці, ваша перша вчителька. Я думаю їй дуже приємно буде отримати від вас листи.
Прослухайте уривок із вірша Ганни Черінь «Пишіть українські листи». У ньому прозвучить ваше домашнє завдання.
В словах української мови
Є музика, ласка й привіт,
І гордість, і сила любові,
І слави дзвінкий заповіт.
Ти, хлопчику, виріс, і в школі Писати вже вивчися ти...
Скрізь друзів у тебе доволі –
Пиши українські листи!
Хай мене в міста і на села –
Де люд український наш є,
Неначе пташина весела,
В листах рідне слово твоє.
Коли ж твої друзі і рідні Всі мешкають і листі твоїм, - До мене пиши, і привітно На лист я тобі відповім.
Написати листа мені, Світлані Володимирівні, використавши питання анкети.
(Питання анкети роздаються кожному школяреві).
Додаток 1
Додаток 3
ПАМ’ЯТКА
Адресат - особа, якій пишеться й адресується лист або інше поштове відправлення.
Адресант - особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.
Адреса - це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення, де проживає чи знаходиться адресат.
Додаток 4
Звертання
Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів –
і до тата й до матусі,
до бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
І дідусю, й бабцю теж,-
Миле, ніжне, сокровенне –
Як ще краще назовеш ?
А Федько звертання творить
Так, що душу виверта :
Замість «мамо»- «ма» говорить,
Замість «тату» каже «та» !
В школі Беллу - «Бе» гукає,
А Меланю кличе «Ме» !
Леле! Школу оглашає
Белькотіння лиш саме.
Учня він імення знає,
Та не встигне підійти,
Як за ґудзика хапає
І вигукує:- Ей ти!
Дома:-Ба-а!- кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать).
Як ви думаєте,друзі,
що йому на це сказать?
Мабуть,треба щось кумекать,
Бо інакше мимохіть
Будем тільки бекать - мекать
Там, де треба говорить!