5клас
Номер уроку 59
Розвиток мовлення №15
12.01.2021
Тема: Складання й написання твору-опису тварини у художньому стилі.
Мета: ознайомити учнів з жанровими особливостями художнього опису, удосконалити творчі вміння створювати опис тварини в художньому стилі, мовну й мовленнєву культуру п’ятикласників; розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до тварин.
Методи і прийоми: бесіда, творча робота учнів, виконання вправ.
Обладнання: мультимедіапрезентація, картки, ілюстрації
Вид уроку: урок розвитку усного і писемного мовлення.
ХІД УРОКУ
1.Організаційний момент (1 хвилина)
Вчитель: Шановні учні, на адресу нашого класу надійшло таке запрошення:
«Увага! Увага! Школа журналістики запрошує п’ятикласників у свої ряди. Завдання претендентам — написати твір-опис улюбленої тварини в художньому стилі.
2. Ознайомлення п’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку, створення відповідного настрою (2 хвилини)
Вчитель: Як ви вже зрозуміи, що сьогодні ми з вами працюватимемо над створенням твору-опису у художньому стилі, тому ми ознайомимося з жанровими особливостями художнього опису, удосконалимо творчі вміння та будемо створювати опис тварини в художньому стилі.
3. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників(2 хвилини)
Вчитель: Ви — журналісти-початківці, любителі. З блокнотом і ручкою в
руці збираєте робочий матеріал до твору-опису тварини. Напевно у вас виникає питання:
А з чого почати? Що потрібно знати? Що писати?
4. Актуалізація опорних знань
(мультимедійна презентація СЛАЙД 1) (7хвилин)
Вчитель: Так ось спочатку журналіст збирає всю необхідну інформацію для написання тексту, тому пропоную згадати, що таке тема, ідея, жанр твору, що таке опис та стиль за яким ми будемо працювати. Мої маленькі журналісти, а нагадайте мені, у якому стилі ви повинні написати твір-опис? Бо я поки говорила, вже й забула.
Діти: (у художньому стилі)
Вчитель: правильно, як журналісти-початківці ви слухаєте мене уважно.
ПОВТОРЕННЯ(УСНО)
Тема— це предмет мовлення, те, про що йдеться у творі.
Ідея — основна думка твору, те, що хотів сказати автор.
Тема нашого твору: «Опис тварини в художньому стилі»
Жанр твору — опис.
Пригадайте, що таке опис.
Опис— це зображення будь-якого предмета, явища дійсності, особи шляхом перерахування, розкриття його основних ознак. Наприклад, описуючи тварину, ми вкажемо на такі ознаки, як розмір, форму тіла, колір шерсті, вираз очей, поведінку. Мета опису в тому, щоб читач міг уявити предмет опису.
Опис можна використовувати у будь-якому стилі мовлення, у художньому акцент роблять на найяскравіших деталях.
Художній стиль(стиль художньої літератури) використовують у літературних творах різних родів і жанрів: оповіданнях, повістях, романах, віршах і т. ін.
Художній стиль відрізняється від інших стилів тим, що в ньому думки автора зазвичай характеризуються образністю, виразністю, емоційністю, авторською індивідуальністю, багатством мовних засобів. Завдання художнього стилю — намалювати живу картину, передати читачеві почуття, які переживає автор.
5. Колективна робота з текстовим зразком(5 хвилин)
Вправа для спостереження
(ПРЕЗЕНТАЦІЯ- Слайд 2) Прочитайте текст(ланцюжком зачитують). Визначте тему тексту та запишіть у зошиті. До якого стилю можна віднести цей текст? У реченнях усно виділіть прикметники. Визначте настрій уривка.
Прикметник(відповідає на питання який?)
• Мурчик — добрий і лагідний кіт. Він великий, пухнастий, вогненно-рудий. Мордочка, груди й кінчики передніх лапок біленькі. Очі великі, зелені. Увечері вони горять, мов ліхтарики, зеленим вогнем. Він гордо піднімає вгору свій пишний хвіст і нечутно ступає по підлозі м’якенькими лапками. Довгі білі вуса ледь закручені на кінчиках. У вухах — м’якенька кучерява шерсть.
Мурчик дуже охайний. Після сніданку він довго й старанно миє мордочку, вуха і шию.
6. Формування практичних навичок опису тварини (4 хвилини)
Робота в парах
Згадати синоніми й антоніми(усно)
Завдання 1
Доберіть антоніми, 2-3 утворених словосполучення
(ПРЕЗЕНТАЦІЯ-СЛАЙД 3) (усно).
Меткий рух — повільний рух
Ноги криві — ноги прямі
Шерсть шорстка — шерсть гладенька
Маленька голівка — масивна голова
Тулуб короткий — видовжений тулуб
Дужа істота — слабка істота
Плями темні — світлі плями
Куций хвіст — довгий хвіст
Ніс сухий — ніс мокрий
Вуса обвислі — вуса прямі
Кігті гострі — кігті тупі
Очі сумні — очі веселі
Завдання 2
Дібрати синоніми до слова кіт — (чотириногий друг, бігун, дужа істота, слабка істота, звірок, домашній мешканець, улюбленець, котик, «брат менший»).
7. Колективне складання плану художнього твору-опису (робота вчителя з учнями), (Усно) (3 хвилини)
1.Вступ(перше речення)
2. Порода
3. Опис зовнішніх ознак
4. Характер тварини
5. Якщо домашня тварина (родинне ставлення до тварини).
8. Орфографічна й пунктуаційна робота.
(ПРЕЗЕНТАЦІЯ - СЛАЙД 3)(3 хвилини)
Повторення вживання великої літери у кличках тварин.
Кома між однорідними членами.
9. Інструктаж до творчої роботи. (2 хвилини)
Текст твору повинен мати вступ, основну частину, кінцівку. Текст повинен розкривати тему (моє кошеня; домашній улюбленець) та підпорядковуватись основній думці (ставлення до описуваної тварини, впевненість у тому, що «брати менші» потребують піклування).
10. Самостійне складання твору-опису тварини в художньому стилі
Написати твір-опис про улюблену тварину.(10 хвилин)
Робочий матеріал на картках(на кожну парту вчитель роздає одну карточку з додатковим описом тварини):
тулуб — довгий, маленький, великий, витягнутий;
шерсть — довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста;
лапи — довгі, короткі, криві, рівні;
хвіст — довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблевидний;
вуха — довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі;
морда — загострена, коротка, тупа, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла;
очі — чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, злі, сумні, веселі, радісні, хитрі.
11. Підсумок уроку(4хвилин)
Вчтель:Ну, що ж журналісти, написали?
Можливе хтось хоче висловити своє творіння(по бажанню)
Дякую за сьогоднішню колективну працю
IХ. Домашнє завдання(2хвилини)
Пропоную дописати твір-опис на тему улюблена тварина й на наступний урок, ви, як журналісти, вже набравшись досвіду зачитаєте свої тексти.