Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами

Про матеріал
ознайомити учнів з основними видами підрядних частин та навчити знаходити їх у тексті, визначати межі головної й підрядної частин; розвивати вміння і навички визначення основних видів підрядних частин; виховувати людську гідність, повагу та пам'ять до жертв злочинів геноциду
Перегляд файлу

                                Технологічна карта уроку української мови

Тема

Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами

Мета

 

 

 

ознайомити учнів з основними видами підрядних частин та навчити знаходити їх у тексті,         

визначати межі головної й підрядної частин;

розвивати вміння і навички визначення основних видів підрядних частин;

виховувати людську гідність, повагу та пам'ять до жертв злочинів геноциду.

Клас

9

Тип

Урок засвоєння нових знань

Ресурси

Таблиця "Види складнопідрядних речень", презентація до уроку, відеоролик до фільму "Гіркі жнива", текст, дидактика

Очікувані результати

 

учні знають основні види СПР , визначають головну і підрядну частини,  їх істотні ознаки, межі головної і підрядної частин, кількість частин.

Епіграф

 

 

Я вас прошу, щоб у серці запалили

Скорботи полум’я священне.

Та крізь століття пронесли Ви

Сльозу безвинно убієнних!

               Наталка Тривайло

                                                         Хід уроку

І. Оргмомент

 

1 хв

 

Доброго дня, молоді люди. Мене звати Юлія Іванівна. Доля розпорядилася так, що ми сьогодні не тільки зустрілися, а й повинні разом попрацювати. Зверніть увагу, у кожного на парті є картки - , що несуть у собі певний настрій на урок. Хто налаштований на командну роботу, підніміть картку синього кольору, на позитивне саморозкриття - зеленого, на успішний результат - червоного. Дякую. Я ж очікую отримати найбільшу віддачу, тому прикріплюю ось такий смайлик, який, вірю, нам у цьому допоможе.

Оцінювати результат роботи на уроці будемо разом. На вашому робочому місці є картки самооцінювання. Максимальну кількість балів по кожному виду діяльності я буду оголошувати протягом спільної роботи. У ваших інтересах занотовувати отримані бали.

Тож уперед.

ІІ. Мотивація

1 хв

Успіх... Слово чи результат щоденної праці? Сьогодні спробуємо досягти успіху, ступаючи крок за кроком. Та щоб почати рух, потрібно мати багаж знань. Тож пригадаймо дещо.

ІІІ. Актуалізація

4 хв

1. Що таке речення?

2. На які види поділяють речення за метою висловлювання?

3. Які види речень за будовою ви знаєте?

4. Що називають складним реченням?

5. Як поєднуються частини складного речення?

6. Назвіть види складних сполучникових речень.

7. Яке речення називається складносурядним?

8. Яке речення називається складнопідрядним?

9. Як ми визначаємо змістові відношення між головною та підрядною частиною?

10. Які розділові знаки ставимо між частинами складнопідрядного речення?

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку

2 хв

Молодці! Хочу внести ремарку - 9 грудня весь світ відзначає День пам"яті жертв злочинів геноциду та вшанування їхньої людської гідності.

 За епіграф до уроку правитимуть рядки Наталки Тривайло... До чого закликає нас автор? Вкажіть у даній строфі складне речення. До якого виду складних речень належить? Прочитайте головну і підрядну частину.

Сьогодні продовжимо працювати над складнопідрядним реченням. Тема уроку" Основні види складнопідрядних речень: з означальними, з'ясувальними, обставинними підрядними частинами ".  Мета уроку.... 

ІV. Сприйняття навчального матеріалу

5 хв

 

 

 

3хв

1 крок - "Опрацюйте"

1. Пояснення теоретичного матеріалу вчителем, опираючись на таблицю "Основні види складнопідрядних речень".

2. Робота з підручником - ст. 100 -101

2 крок - "Розробіть"

1. Схематичне відтворення теоретичного матеріалу (Фішбоун)

V. Усвідомлення навчального матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Узагальнення навчального матеріалу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Домашнє завдання.

3 хв

 

 

 

 

 

 

4хв

 

5хв

 

 

 

 

4хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 хв

 

 

 

 

 

 

8хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2хв

3 крок - "Дослідіть"

1. Дослідження-аналіз на основі тексту. Прочитайте текст вголос. Доберіть заголовок. Проаналізуйте будову висловлення : які речення переважають - прості чи складні?

- Випишіть складнопідрядні речення в такій послідовності. 1)  з підрядними означальними; 2) з підрядними з"ясувальними; 3) з підрядними обставинними.

(робота за варіантами)

4 крок - "Практикуйте"

- Вправа 162 (робота біля дошки).

 

5 крок - "Редагуйте".  Колективна робота.

Я рахую, що екзамен по українській мові здам прекрасно. У зустрічі прийняли участь поети і письменники різних поколінь. Згадуючи дитинство, перед моїми очима постає батьківська хата.

 

6 крок - "Творіть" (2 групи)

- Ситуативна вправа "Фантастичний елемент"

Уявіть, Ви влаштувались на роботу у кіноіндустрію. Перед вами завдання - запросити якомога більше людей на прем"єру українського кінофільму про геноцид-голодомор 32-33 рр. Складіть невелику рекламу фільму, використовуючи різні види складнопідрядних речень.

Підказка

Дізнайтеся страшну правду про злочин радянської імпервї, яка нищила гордий народ.

Станьте свідками історичних подій народу, що "найбільше боровся за волю та найменше мав її..."

"Ми маємо продовжувати опір, бо помремо!"

"Якщо я врятую хоч одне життя, я жив недаремно"

2. Дослідження-трансформація.  (Колективна робота з класом)

-Працюючи в парах, змоделюйте й запишіть народні вислови, увідповіднивши частини речень із правого й лівого стовпців.

-Визначте місце розташування підрядної частини.

- Назвіть номери складнопідрядних речень із 1)  з підрядними означальними; 2)

з підрядними з"ясувальними; 3) з підрядними обставинними.

 

Ну що ж, попрацювали ми на славу. Пройшли всі кроки до успішної здачі ЗНО. Дійшли до вершини! Але чи досягли успіху?

Вправа "Хмаринка тегів"

- Моделювання

[- =], (коли - =).

(Якщо =), [=]

[- ... , (який =), ... =]

А тепер оцінимо роботу. Підрахуйте, будь ласка, свої бали.... А я залишила 2 бонусних бали за собою. І ті учні, які , на мою думку, працювали найкраще, зараз їх отримають.

 

Опрацювати п. 14 (теорет. мат.), вправа 161 (1,2); напишіть твір-мініатюру "Я - син (дочка) гордого народу"*

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
17 березня
Переглядів
314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку