Тема. Складне речення. Урок-дослідження
Мета. Узагальнити вивчений матеріал про складне речення, виявити прогалини у знаннях учнів і зробити відповідну корекцію знань,умінь та навичок із розділу Синтаксис, поглиблювати інтерес до вивченого мовного матеріалу,формувати культуру мовлення учнів,повторити основні орфограми.
Спираючись на суб'єктний досвід школярів, формувати життєві компетентності учнів: ініціативність і підприємливість, соціальну та громадянську компетентності.
Обладнання: інтерактивна дошка, «Формула успіху», хрестоматія «Українська література» 9 клас.
Хід уроку
Записи на дошці
Епіграф
Надмір породжує пересит,
пересит — нудьгу,а хто хворіє
на цю хворобу,того не можна назвати здоровим
Григорій Сковорода
Словник
Надмір−излишек, изобилие, избыток, пресыщение.
Шановні друзі, ви на порозі юності. Сьогодні ми продовжуємо серію уроків Дорослості. Повторюючи відомості про складне речення, ми будемо вирішувати проблему, як стати успішною людиною.
Отже, мета нашого уроку — узагальнити вивчений матеріал про складне речення, виявити прогалини і зробити відповідну корекцію, поглиблювати інтерес до вивченого матеріалу, формувати культуру мовлення, повторити правопис складних слів і вивести формулу успіху.
У багатьох відомих людей була своя формула успіху. Для прикладу візьмемо висловлювання видатного філософа Григорія Сковороди, яке стане епіграфом до нашого уроку.
Епіграф
Надмір породжує пересит,
пересит — нудьгу,а хто хворіє
на цю хворобу,того не можна назвати здоровим
Григорій Сковорода
Спробуємо розібратися з чужою формулою успіху.
Як зрозуміли зміст цього речення?
(учні відповідають)
Накреслити схему цього речення. Визначити його вид.
Розподільний диктант на повторення складних слів( з використанням дошки):
Сільськогосподарський Рано-вранці
кораблебудівник екс-чемпіон
лісостеп червоно-чорний
авіаквиток електронно-ядерний
далекосхідний нежданий-негаданий
новобудова ніжно-білий
електромережа яскраво-зелений
Щоб стати успішною людиною, треба бути інформованим, тому пропоную вам взяти участь у “Газетній хвилинці”. Покажіть елементи лінгвістичного аналізу тексту.
Усе повертається, але роки йдуть без вороття.
І серцю дано не бідніти, і думам не дано всихать.
До кого я пригорнуся і хто приголубить.
Яке чудове море, як легко дихається біля нього!
То сонце усміхається нам крізь хмари, то дощик рясно землю поливає(спікер оголошує результати роботи в групі.
Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої(з'ясувальне).
Немає гірше, як в неволі про волю згадувать(з'ясувальне).
Коли загине й тінь негоди, тоді лиш поклади, народе, у піхви правого меча(обставинне часу).
А чи знаєте ви, що сьогодні у вас у класі аж три іменинники? Пропоную вам привітати своїх однокласників. Звучить вірш “Ключ від успіху”.
“Мікрофон”(привітання дітей), які записані на ключах.
Звучить пісня “Зеленеє жито, зелене...”(вручення ключів іменинникам).
Творче завдання. Написати есе.
1. Який він світ за вікном?
2. Мої досягнення.
3. Що нового я дізналася на цьому уроці?
Учням пропонуються диференційовані завдання на картках.
Картка 1. Перепишіть спочатку безсполучникові речення, у яких потрібно ставити двокрапку потім ті, у яких треба ставити тире.
Ключ. Підкресливши останню букву кожного речення, допишіть поетичні рядки Ф. Петрова:
Січень січ...,
Лютий люту...,
Березень плаче,
Квітень ...
Картка 2. Перепишіть спочатку безсполучникові речення, у яких потрібно ставити двокрапку, потім ті, у яких требя ставити тире.
Ключ. Підкресливши останню букву кожного рядка допишіть поезію Сосюри.
Люблю весну, та хто її не любить,
Коли життя цвіте, як пишний сад.
І мов у сні, шепочуть листя-губи,
І квіти шлють солодкий...
1. Замело кругом через дорогу перейти не можна.
2. Вітер притих тихо стало над степом.
3. Дівчинці радість сонце пофарбувало квітку в рожевий колір.
4. Приснився мені сон воду з криниці додому носила(К. Гордієнко).
5. Чудовий краєвид послався перед ним стави лисніючи у сяєві нічнім один до одного горнулися пестливо( А. Міцкевич).
6.Нехай за кордоном і хмари, і тучі на все ми зуміємо дати отвіт(П. Тичина).
Картка 3. Культура мовлення. Міні-проект(домашня робота) «Про особливості вживання слова “розгорніть” і “розкрийте”».
Картка 4. Синтаксичний розбір окремих речень карток (за вибором учнів).
Картка 5. Програмовані завдання(на інтерактивній дошці). Класифікація складних речень.
Завдання
Визначити тип складного речення:
а). складносурядне;
б). складнопідрядне;
в). безсполучникове;
г). складне речення із сурядним і підрядним зв'язком;
ґ). складне речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком;
д). дане речення є простим.
1. Весільний хліб, коровай, шишки треба скоро з'їсти, щоб не засохли, бо в молодих “життя всохне”.
2. Гаснуть вранішні зорі, і пливуть хвилі вітру в достиглому житі.
3. Золотими хлібами дзвенить українська земля, молодими садами квітує широке роздолля.
4. Людей, які пришли з доброю місією, з чистим серцем чи з доброю новиною, на нашій землі завжди зустрічали з хлібиною на вишитому рушникові.
5. Пахощі зрілого хліба особливо відчутні вечорами, коли спадала спека і настояне на колосках повітря розтікалося селом, гарячий вітер з рідного поля сповіщав: пора косити.
Відповідь.
1 б); 2 а); 3 в); 4 б); 5 д).
Пояснювальний диктант. Речення взяті на правила, коли не ставляться розділові знаки в складносурядних реченнях.
Вивести формулу успіху допоможе вам хрестоматія з української літератури. Сторінка 85, де надруковані афоризми Григорія Сковороди. Кожен учень зачитує афоризм, який, на його думку, виражає його сенс життя, коментує, розкриває своє розуміння його змісту.
Вправа “Мікрофон”.
Що вивчає синтаксис?
Які типи складного речення ви знаєте?
Які розділові знаки ставляться в складних реченнях?
Чи завжди у складному реченні між його частинами ставиться певний розділовий знак? Відповідь обґрунтуйте.
Учень: Цей урок - відкриття формули успіху. У кожного вона своя. Але спільне одне — треба позбавитися трьох найнебезпечніших недоліків характеру, вад: безхарактерності, ліні, роздратування.
Щоб стати успішним, необхідно виховати в собі:
- наполегливість,
- впевненість,
- вміння спілкуватися з людьми,
- працелюбність,
- гарний настрій.
Повторити параграф 29.
Виконати вправи :
I група — 365.
II група —364.
III група—367.