Урок Складні речення без сполучників, з сурядним та підрядним зв’язком. Засоби зв’язку частин складного речення: сполучники, сполучні слова, інтонація, порядок частин, співвідносні

Про матеріал
Урок спрямований на поглиблення знань учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком, вміння визначати граматичні основи складного речення, засоби зв’язку між його частинами, навчити знаходити їх у текстах; розвиток уваги, логічного мислення, пам’яті; виховування любові до життя, вчити усвідомлювати те, що життя треба цінувати, наповнювати оптимізмом, позитивними моментами.
Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ

9 КЛАС (СЛАЙД 1)

Тема:  Складні речення без сполучників, з сурядним та підрядним зв’язком. Засоби зв’язку частин складного речення: сполучники, сполучні слова, інтонація, порядок частин, співвідносність форм дієслів-присудків.

Мета:

  • поглибити знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком, вміння визначати граматичні основи складного речення, засоби зв’язку між його частинами, навчити знаходити їх у текстах;
  • розвивати увагу, логічне мислення, пам’ять; формувати вміння й навички роботи з підручником і таблицею, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів;
  • виховувати любов до життя, вчити усвідомлювати те, що життя треба цінувати, наповнювати оптимізмом, позитивними моментами.

Тип уроку: комбінований (вивчення нового матеріалу та систематизація набутих знань).

Обладнання:  Українська мова: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./ Олександр Авраменко. – К.: Грамота, 2017, таблиці «Сполучники підрядні», «Сполучники сурядні», тести.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

  1. Привітання.
  2. Перевірка присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Запис слова життя. (СЛАЙД 2)

а) Поясніть орфограми в слові (ненаголошені е, и в корені слова, подовження приголосного звука).

б) Доберіть синоніми до слова життя (існування, буття).

в) Складання асоціативного куща до слова «Життя» (сенс, повітря, земля, початок, пульс, насолода, позитив, легкість, емоції, події, випробування, натхнення, новий день, цивілізація, атмосфера, пригоди, якість, зміни, оптимізм, новизна…)

  1. Розповідь вчителя.
  • Найцінніше, що є у людини – це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній своє. Довге чи коротке, воно триває лише від народження і до смерті, його не можна прожити двічі. Проте як вона зуміє розпорядитись цим даром залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень, насолод. Але таке життя – порожнє. Життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтринькувати його на щось менш цінне, в тому числі лише на самі задоволення. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно у неї чомусь не складається, коли у ньому більше незгод, ніж радощів. Багато видатних людей були у своєму особистому житті нещасливими, але вони зуміли настільки збільшити цінність свого життя, що стали практично безсмертними.
  • Епіграфом нашого уроку будуть слова Ліни Костенко:

«А ми живі, нам треба поспішати

Зробити щось, лишити по собі» (СЛАЙД 3)

  • Як ви розумієте ці слова?
  1. Визначити  граматичні основи в реченнях. (СЛАЙД 4)

Життя… Щасливе життя.  Життя іде і все без коректур.

Життя - це квітка, а любов - нектар
Життя – це те, що з тобою відбувається, поки ти будуєш плани.

  • Чим відрізняються речення?
  1. Метод “Атака на учня”.
  • Що таке реченням? (Речення – це синтаксична одиниця, оформлена за законами даної мови, що виражає закінчену думку;  найменша комунікативна одиниця)
  • На які розподіляються речення  за будовою? (Прості і складні)
  • Яке речення називається простим? (Що має одну граматичну основу)
  • Складне речення – це…(Речення, яке має дві або більше граматичних основ)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. (СЛАЙД 5)

  • Діти, сьогодні на уроці ми з вами будемо поглиблювати знання про складне речення, його будову, ознаки, інтонаційні особливості; вчитися знаходити в тексті складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв’язками; будувати схеми речень. Ці знання знадобляться вам при оформленні, повідомленні й вираженні своїх думок, вольових почуттів та емоцій, під час складання тестів ЗНО.

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.     Мовне дослідження.  (Повернення до аналізу речень, їх порівняльних характеристик, висновок)

2.     Робота з підручником. (СЛАЙД 6)

-         Прочитайте правило на стор.46 – 47, будьте готові дати відповіді на такі питання:

а) Що передає комунікативну завершеність речення в усному мовленні? (Інтонація)

б) А в писемному мовленні? (Крапка, знак питання чи знак оклику)

в) За метою висловлювання як розподіляються речення? (Розповідні, питальні, спонукальні)

г) Які речення називаються сполучниковими? (Частини з'єднані за допомогою інтонації та сполучників або сполучних слів)

д) Які речення називаються безсполучниковими? (Частини з'єднані за допомогою інтонації та  без сполучників або сполучних слів)

є) На які види розподіляються складні сполучникові речення? (Пригадати сполучники сурядні та підрядні).

ж) Що відіграє важливу роль у структурі складного речення? (Інтонація, сполучні засоби, порядок предикативних частин, наявність спільних компонентів)

ВИСНОВОК:  Засоби зв'язку в СР: інтонація, зміст, сполучники та СС, порядок частин, співвідношення форм дієслів-присудків, лексичні засоби зв'язку.

3. Слово вчителя.

 -  «Життя прожити  – не поле перейти». У цьому крилатому вислові втілено одвічне питання про сенс життя. «Навіщо я живу?» - запитує себе людина, пригадуючи минуле або розмірковуючи про майбутнє, розчарувавшись чи зневірившись, або коли відчуває втому чи сумує... Слово «життя» зустрічається у фразеологізмах. Виконуємо завдання:

   Встановіть відповідність між фразеологізмом та його значенням. (СЛАЙД 7)

   Використовуючи фразеологізми (на вибір) , складіть три речення: з безсполучниковим, підрядним та сурядним зв'язком (прослухати складені речення, найкращі три записати, виконати розбір, скласти схеми).

   Самоперевірка: А – 3; Б – 2; В - 1;Г – 5; Д – 4. (СЛАЙД 8)

 

А. Важити життям.

1.Створювати умови, можливості для розвитку, розквіту чогось.

Б. Вступати в життя.

2. Починати діяти самостійно.

В. Дати життя.

3.Наражати кого-небудь на смертельну небезпеку.

Г. Хапатися за життя

4. Загинути, борючись за кого-, що-небудь, захищаючи когось, щ

Д. Покласти життя

5. Виявляти велике бажання жити, незважаючи ні на що; намагатися, прагнути вижити, докладаючи великих зусиль.

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок.
  1. Робота в парах. (СЛАЙД 9)Вправа «Збери розбите скельце». Кожна пара отримує завдання в конверті.

Завдання: правильно і швидко відновити речення. Один із пари записує речення на дошці, підкреслює граматичну основу, доводить, що речення  складне, називає вид, складає схему.

  • У людини два життя: друге починається, коли розумієш, що життя тільки одне.
  • Чи думав же він, що там життя стратить?
  • Батько новонародженого був просто на сьомому небі, що в життя приходить ще один Мамайчук
  • Скрипаленчиха вже давно б із життям розпрощалась, коли б не трималася поки що душа в тілі надією на побачення з сином 
  • Скрипаленчиха вже давно б із життям розпрощалась, коли б не трималася поки що душа в тілі надією на побачення з сином 
  • Найвище щастя в житті – це впевненість в тому, що вас люблять.
  • Якщо ви хочете вести щасливе життя, ви повинні бути прив'язані до мети, а не до людей або речей.
  1. Синтаксичний тренінг. (СЛАЙД 10)

Завдання: спишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть їх уживання.

   Хтось не уявляє свого життя без читання книжок, для когось обов'язковою умовою є можливість здобувати нові знання, для когось - творчість. Ми не уявляємо себе щасливими без спілкування з рідними, друзями, без душевного тепла, яке дарує відчуття радості. Ці та багато інших потреб називають духовними потребами людини «Не хлібом єдиним житиме людина» - навчає Біблія, і ми повсякчас переконуємося, що духовна жага може бути дошкульнішою, ніж голод чи спрага.

   Внутрішній світ – це все, що пов'язане з людською душею, а саме: почуття, думки, бажання, прагнення, інтереси досвід тощо.

 

  1. Підсумок уроку.
  1. Слово вчителя.

Життя – це дарунок долі, яким людина має мудро та розважливо розпорядитися. Незважаючи на те, що інколи настають важкі часи, у житті також повно приємних речей, які ми маємо цінувати. У кожного є вибір, кожен може досягти успіху, треба лише старанно працювати. І можливо, через багато років і наш життєвий шлях ставитимуть у приклад наступним поколінням.

  1. Перегляд відео «Цінуй життя» (СЛАЙД 11)

Посилання: https://www.youtube.com/watch?v=RKUO8Q05r04

  • Прослухайте уважно зміст відео та зробіть висновок, продовжіть складнопідрядне речення «Треба цінувати життя, бо…»
  1. Домашнє завдання: (СЛАЙД 12)

 

docx
До підручника
Українська мова для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології 9 клас (Караман С. О., Горошкіна О. М., Караман О. В., Попова Л. О.)
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
2521
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку