29 вересня о 18:00Вебінар: Крок уперед чи стоїмо на місці: реалії роботи вчителя початкової школи

Урок "Тире в безсполучниковому складному реченні"

Про матеріал
Матеріал уроку "Тире в безсполучниковому складному реченні" допоможе повторити відомості про безсполучникове складне речення та розділові знаки в ньому; удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового складного речення
Перегляд файлу

Урок

Тема: Тире в  безсполучниковому складному реченні

Мета: навчальна: повторити відомості про безсполучникове складне речення та розділові знаки в ньому; удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати  безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням тире в безсполучникових складних реченнях; сформувати вміння визначати доцільність уживання тире між частинами безсполучникового         складного речення;

розвивальна: розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями умови, часу, наслідку, протиставлення й зіставлення;

виховна: виховувати кращі моральні якості

Тип уроку: урок формування умінь та навичок

Щоб бути великим,

треба почувати себе малим.

 

Латинський вислів

Хід уроку

І. Організаційний момент

Читання вчителем напамять поезії Василя Симоненка «Матері»

В хаті сонячній промінь косо
На долівку ляга з вікна…
Твої чорні шовкові коси
Припорошила вже сивина.

Легкі зморшки обличчя вкрили —
Це життя трудового плід.
Але в кожному русі — сила,
В очах юності видно слід.

Я таку тебе завжди бачу,
Образ в серці такий несу —
Материнську любов гарячу
І твоєї душі красу.

Я хотів би, як ти, прожити,
Щоб не тліти, а завжди горіть,
Щоб уміти, як ти, любити,
Ненавидіть, як ти, уміть.
14.09.1955

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

2. Фронтальне опитування

  • Яке речення називають безсполучниковим?
  • Які розділові знаки можуть ставитися між частинами безсполучникового складного речення?
  • За яких умов ставиться кома, крапка за комою, двокрапка?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Вступне слово вчителя.

2. Робота за підручником

  • Опрацювання теоретичного матеріалу, с. 131
  • Вправа 254

3. Творче спостереження з елементами вибіркової роботи

  • Виразно прочитати вірш В. Симоненка. Виписати безсполучникові складні речення, яким властива інтонація зіставлення. Визначити смислові відношення, накреслити схеми.

ПІЧ

Лиже полум’я жовте черево,

Важкувато сопе димар,

Галасує від болю дерево,

Піднімаючись димом до хмар.

Бубонять рогачі і кочерги —

Щось пригадують з давнини,

І чекають покірно черги

Засмаглілі горшки й чавуни.

З тітки полум’я сон злизало,

Тітка гладить рукою глек,

Теплий ватяник зав’язала

На застуджений свій поперек.

Біга тітка із кухні в сіни,

З-під повітки заносить дров —

З них струмує жовтаво-синя

Віковічна печаль дібров.

Звично грюкають мляві двері,

Піч гуде і димить у світ —

Скільки в пащу цій ненажері

Тітка вкинула кращих літ!

Сновигають по зморшках думи,

На щоках танцює вогонь,

Сажа в’їлася чорним глумом

У пелюстки її долонь.

Біля печі вона, мов бранець,

Слугувала під шурх спідниць,

Віддавала дівочий рум’янець

Чистоті смачних паляниць...

Менше ми гіркоти нестимем,

Стане ближчою наша мета,

Як не будуть у небо димом

Підніматись жіночі літа.

В. Симоненко

  • Дослідити, яких речень за будовою найбільше в тексті. Яку стилістичну роль виконує нагромадження таких конструкцій?
  • Яку роль відіграє інтонація в безсполучникових складних реченнях цього вірша?

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота за підручником

  • Вправа 261

2.Творче моделювання

  • Із поданих пар простих речень скласти й записати безсполучникові складні. Виразно прочитати. Яка інтонація властива побудованим конструкціям?

1. Стихла пісня. Тихо стало над степом (С. Скляренко).  2.Зникає мова. Народу більше нема (К. Ушинський). 3. Я не бував за дальніми морями, чужих доріг ніколи не топтав. В своїм краю під буйними вітрами щасливим я і вільним виростав (В. Симоненко).

4. Над лісом знялося сонце. Туман справді почав розступатися (Д. Міщенко).

  • Визначити смислові відношення між частинами безсполучникових складних речень. Накреслити схеми.

3.Гра «Знайди пару»

  • Прочитати народні вислови. Дослідити, яку функцію виконує в них тире. Утворити логічну пару: правило пунктуації – речення-приклад до нього.
  1. Порожня бочка гучить, а повна — мовчить. 
  2. Склав план — діло зробиш.
  3. Слово без діла — гітара без струни. (Нар. творчість).

 

 а) тире між підметом і присудком;

 б) тире в неповному реченні;

 в) тире в безсполучниковому складному реченні.

Відповідь: 1 – б, 2 – в, 3 – а.

  • Навести приклади двох-трьох речень, у яких уживається тире при однорідних членах. Сформулювати пунктуаційне правило.

4.Творче завдання

  • Продовжити речення так, щоб утворилося складне безсполучникове речення. Пояснити розділові знаки.

Десь на дні мого серця заплела дивну казку любов (П. Тичина)

VІ. Підсумок уроку

1.Гра «Незакінчене речення»

  • Для безсполучникових складних речень, у яких уживається тире, властиві такі смислові відношення:….( зіставно-протиставні, наслідкові, умовні, часові).
  • Безсполучниковим складним реченням, що виражають наслідок, умову або час, характерна інтонація   (зіставлення).
  • Якщо друга частина БСР містить порівняння з тим, про що йдеться в першій, їх можна зєднати сполучниками (наче, як).
  • Якщо зміст частин БСР зіставляється або протиставляється, їх можна зєднати сполучниками (а, але).

2. Обговорення епіграфа уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VІІІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 25, виконати вправи 262, 259*, виписати прислівя або вислови відомих людей у формі безсполучникових складних речень, у яких вживається тире (не менше 3)**

 

docx
Додано
7 квітня
Переглядів
297
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку