Урок "Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку"

Про матеріал
Сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати схеми таких речень; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; сприяти осмисленню учнями значення щастя в житті людини.
Перегляд файлу

Українська мова 9 клас

Тема. Складні  речення  з  різними  видами  сполучникового 

           і  безсполучникового  зв’язку

Мета: сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і їх структуру; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати схеми таких речень; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання;  сприяти осмисленню учнями значення щастя в житті людини.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: проектор, презентація, підручник, картки самооцінювання, картки

                      із  завданнями

 

Хід уроку

Як мало людині треба для щастя

і як багато, щоб це зрозуміти

Народна мудрість

І.   Організаційний момент 

- Шановні  діти, я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що вона буде цікавою і результативною.

- Подивіться на мене добрими очима, подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться.

- Отож, давайте сьогодні плідно попрацюємо і отримаємо гарний настрій та високі бали.

ІІ.  Повідомлення  теми і мети

- Тема сьогоднішнього уроку «Складні  речення  з  різними  видами        сполучникового  і  безсполучникового  зв’язку»

(учні записують тему уроку в зошиті)

-   Наші завдання на уроці:

  •     визначати складні речення з різними видами зв’язку;
  •     складати  схеми таких складних речень;
  •     відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання.

- Епіграфом  уроку є народна мудрість.

- Комунікативною темою нашого уроку є поняття «щастя».  

- Крім того, сьогодні ви будете оцінювати себе самі. Тобто, у кінці уроку ми проведемо самооцінювання.

- Протягом уроку ви будете заносити оцінки до картки самооцінювання, також за усні відповіді ви можете отримати додаткові бали. Тож будьте активними, щоб отримати гарні оцінки. (картки самооцінювання – на партах)

 

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

1. Інтерактивна вправа «ТАК чи НІ». 

- Якщо ви згідні з твердженням, то записуєте  «ТАК», а якщо не згідні, то – «НІ». 

1. Складне речення – це таке речення, до складу якого входить два і більше простих речень.   (ТАК)

2. Між частинами складного речення завжди ставиться кома. (НІ) 

3. Складні речення поділяють на такі види: складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове.  (ТАК) 

4. Залежно від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та складні безсполучникові речення.  (ТАК) 

5. Безсполучниковим складним називається речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за допомогою інтонації та сполучників. (НІ)

6. Частини складнопідрядного речення поєднуються підрядними сполучниками і сполучними словами

Відповіді:

2. Перевірка домашнього завдання.

  (Міні-твір про щастя, використавши різні види складних речень.)

(Учні зачитують твори.)

3. Слово вчителя.

- Щастя в кожного своє. Скільки людей, скільки й думок.  Щастя  буває «велике» й «мале». Залежить від особистості людини, від її віку  і багатьох чинників. У творі кожен  висловив своє розуміння щастя.

 

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми

  1.     Творче конструювання.  

- Списати вислови. Підкреслити граматичні основи, виділити частини складних речень.

- Установити відповідність між схемами і вжитими в тексті складними реченнями.

1. Люди люблять розмірковувати про щастя, але ніхто не знає, що найбільше щастя - в ​​розумінні .

2. Існує тільки один шлях до щастя – перестати турбуватися про речі, що не підвладні нашій волі.

 3.Нещасною або щасливою людину роблять тільки її думки, а не зовнішні обставини; керуючи своїми думками, людина управляє своїм щастям.

 

1. […] , але  [ …],  (що...).                 2. […] -  [ ... ],  (що).                 3. [ ... ] ; [ ... ].

 

- Які види зв'язку наявні в першому і другому реченні?

- Який висновок можна зробити про записані щойно складні речення?

 

 

2. Коментар учителя.

- Складне речення, що поєднує в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового (сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку, називається складним реченням з різними видами зв’язку.

Складні речення з різними видами зв'язку ще називають складними синтаксичними  конструкціями або ССК.

Між частинами складного речення з різними видами зв'язку розділові знаки ставляться за загальними правилами.

В людині велике завжди поєднується з дрібним, і думки ті схожі на свіжий пом'ялий обмолот, де  разом лежать зерно і полова (М Стельмах) сурядний і підрядний зв’язок.

3. Робота за підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу §32, с. 112.

(Самостійне читання правила учнями)

- Які є види складних речень з різними видами зв'язку?

V. Закріплення вивченого

1. Робота в групах. Виконання вправи 2, с.113.

І  група (варіант) – виписати речення із сполучниковим і безсполучниковим зв’язком, розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи, побудувати схеми речень; ( 2,3,4 )

ІІ група (варіант) – виписати речення з підрядним і сурядним зв’язком, розставити розділові знаки, підкреслити граматичні основи, побудувати схеми речень.( 1,5 )

- Накреслити схеми речень біля дошки.

2. Кодовий диктант (афоризми).

- На екран  спроектовані  речення, ваше завдання полягає у тому, що ви маєте за номерами речень віднести їх до певного виду, тобто спочатку знайти ССР і виписати номери, потім СПР, БСР і ССК.

  1.    ССР        2 - СПР             3 – БСР              4 - ССК
  1.     Я зробив усе, що зміг, а хто може, хай робить краще.
  2.     Ти щасливий, коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти.
  3.     Хто шукає, той знаходить, а хто стукає, тому відчиняють.
  4.     Багатством живиться лиш тіло,  а душу звеселяє споріднена праця.
  5.     Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе.
  6.     Щастя – це подяка Богові за те, що Він нам посилає.
  7.     Скільки людей є повсюди, стільки в світі й щастя є.
  8.     Дії не завжди щастя, але не буває щастя без дії.

Відповідь : ССР – 4, 8; СПР - 2, 6; БСР – 5, 7; ССК -1, 3.

 

- Записати 5 речення, зробити синтаксичний розбір (робота біля дошки).

 

 

 

3. «Рекламна пауза»

 - Бачу, що ви вже трохи втомилися, тому оголошую «Рекламну паузу». Кожна з груп мала випереджувальне завдання і підготувати рекламу складних речень. Прошу по черзі представників кожної групи продемонструвати підготовлене завдання.

І група       РЕКЛАМА СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з'єднуються сурядними сполучниками.

Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше  використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар, і Ви не пожалкуєте!

ІІ група       РЕКЛАМА СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

Хочете дізнатися, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з'ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам'ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна й підрядна частини з'єднані підрядними сполучниками і сполучними словами! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв'язків. А тепер — спеціально для Вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту — порівняльну — Ви отримаєте безкоштовно!

ІІІ група     РЕКЛАМА БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір — безсполучникове речення!

Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони найчастіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємося щодня. Запам'ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!

  1. Пунктуаційний практикум.

- Записати складні синтаксичні конструкції. Розставити розділові знаки.

- Указати  тип зв'язку між частинами складних речень. (Усно)  

1. Людина __ що живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш щасливою. 2. Якщо ви хочете __ щоб життя посміхалося вам__ подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 3. Щастя   __ як здоров'я ___  його не помічаєш ___ значить воно є. 

Відповідь:

1. Людина, що живе для себе, не може бути щасливою: живи завжди для інших і будеш щасливою. 2. Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам,  подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 3. Щастя - як здоров'я, його не помічаєш  - значить воно є. 

 

  1. Дослідження-відновлення (робота в парах).

 

1.Треба слову мудрості додати

а) той і собі його має

2. Щастя знає

б) те й минає

3. Не родись красивою

в) а нещастя повертає

4. Щастя має ноги

г) кого шукає

5. Хто людям добра бажає

д) щоб уміло душу звеселяти

6. Щастя розум одбирає

е) а родись щасливою

7. Що буває

є) коли на своєму місці

8. Людина щаслива,

ж) а біда роги

Відповідь: 1Д, 2Г, 3Е, 4Ж, 5А, 6В, 7Б, 8Є.  

 

6. Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням.

- Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складні речення, у яких наявні різні типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.

Поглянь, як ясно світить сонце,

Як небо усміхається тобі,

Як пелюстками квітка стука у віконце:

Ні дня ти не повинен жити у журбі.

Бо щастя ходить ось тут, поруч,

Потрібно лиш до нього руку простягнуть,

Відкрити серце для любові,

І рушити за ним в незнану путь.

Дорога може бути десь терниста,

Десь встелена з троянди пелюсток,

А ти іди туди, де полум’я іскристе

Пала любов’ю нездійснених думок.

2. Письмо під диктовку

- Записати поезію під диктовку, відповідно до інтонації розставити розділові знаки. Самоперевірка.

Щастя. Як би його змалювати мені?

Можна й так: білий сніг сутеніє,

Білим цвітом цвіте цикламен у вікні,

На столі ж білий томик рясніє.

                                 С.Павленко

  •         У чому вбачає своє щастя автор? Поет щасливий, що недаремно працював, є результат його праці. Щастя саме не приходить, а дістається важкою працею. Отже, щоб бути щасливим – треба працювати.

 

3. Виведення формули щастя 

- Спробуємо вивести свою формулу щастя, орієнтуючись на основні потреби вашого віку і нашого часу та скласти сенкан

 - А для допомоги пропоную такі слова:

життя  здоров'я  енергія сила  сім'я  друзі 

цінувати   музика  серце  позитив сльози від...      захоплення       радість                             спілкування              улюблена справа                   перешкоди                            віддача                   коханий (кохана)                            підтримка                            похвала                            дах над головою                            сміх                     дитина                            безтурботність                          сон                                                        мить                            пусті балачки        шматочок щастя                            насолода                            любов                            вічні істини              душевна рівновага              свято                            настрій                            дар Божий                     купа золота                            усмішка              не брати, а віддавати                            на дорозі не валяється                            вміти відчувати                     вчитися на помилках     живеш не дарма

  

4. Заключне слово вчителя.

    Вірш «Як тобі пасує щастя» (перегляд відео-ролику)

 

VІ. Домашнє завдання.

  •        § 32, повторити правило,  вправа 3,с. 113, письмово
  • Скласти речення за схемами:

[ ], а [ ], ( що…. ).

           [ ], [ ], і [ ].
          ( Якби …. ), [ ], [ ].

  •        *скласти казку чи рекламу про ССК.

 

V.  Підсумок уроку.

1. Самооцінювання.

- Підрахуйте підсумковий бал. Підніміть руки ті, хто залишився задоволений своєю оцінкою. А іншим я бажаю бути активнішими і наполегливішими у здобутті знань.

2.  « Відкритий мікрофон»:

  •         На уроці я дізнався …
  •         Я не знав , а тепер знаю…
  •         Мені було цікаво…

 

doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
4138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку