Урок "Складні речення з різними видами звязку"

Про матеріал

Урок навчить:

- визначати складні речення з різними видами зв'язку;

- складати схеми таких складних речень;

- відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання.

Перегляд файлу

УРОК № 39

ДАТА :

Тема:

Складні  речення  з  різними  видами  сполучникового  і  безсполучникового  зв’язку.

Мета:

сформувати в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку; навчити дев’ятикласників визначати основні ознаки складних синтаксичних конструкцій і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних речень з різними видами зв’язку, відрізняти їх від інших видів складних речень і простих ускладнених речень, складати лінійні й рівневі схеми; формувати творчі вміння відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання;  сприяти осмисленню учнями значення щастя в житті людини.

Тип уроку:

комбінований.

Обладнання:

проектор, презентація, підручник.

Хід уроку

Як мало людині треба для щастя і як багато, щоб це зрозуміти

Народна мудрість

І.   Організаційний момент 

  Шановні  діти, я рада зустрічі з вами і сподіваюсь, що вона буде цікавою і результативною.

 Подивіться на мене добрими очима, подаруйте доброзичливий погляд один одному. Посміхніться.

 Отож, давайте сьогодні плідно попрацюємо і отримаємо гарний настрій та високі бали.

ІІ.  Повідомлення  теми і мети. Слайд 1-2

              Сьогоднішній урок навчить мене:

  • визначати складні речення з різними видами зв’язку;
  • складати  схеми таких складних речень;
  • відновлювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання.

 

Для успішного досягнення мети клас поділений на 2 групи, адже:

 

                                               Зібратися разом – це початок,

                                                   триматися разом – це прогрес,

                                                   працювати разом – це успіх.

Комунікативною темою нашого уроку є поняття «щастя».  Епіграфом нашого уроку є народна мудрість. Слайд 3

 Крім того, сьогодні ви будете оцінювати себе самі. Тобто, у кінці уроку ми проведемо самооцінювання.

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

1. Інтерактивна вправа «ТАК і НІ».  Слайд 4

 

Якщо ви згідні з твердженням, то записуєте  «ТАК», а якщо не згідні, то – «НІ». 

 

  1. Складне речення – це таке речення, до складу якого входить два і більше простих речення.   (ТАК)
  2. Між частинами складного речення завжди ставиться кома. (НІ) 
  3. Складні речення поділяють на такі види: складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове.  (ТАК) 
  4. Залежно від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та складні безсполучникові речення.  (ТАК) 
  5. Безсполучниковим складним називається речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за допомогою інтонації та сполучників. (НІ)
  6. Частини складносурядного речення з’єднуються сурядними сполучниками. (ТАК)
  7. Частини складнопідрядного речення поєднуються підрядними сполучниками і сполучними словами.  (ТАК)
  8. Безсполучникові складні речення можуть бути синонімічними як із  складносурядними, так і складнопідрядними  реченнями.  (ТАК) 

Відповіді: Слайд 5

2. Перевірка домашнього завдання. Слайд 6

  (Міні-твір про щастя, використавши різні види складних речень. Записують 3 речення – ССР, СПР, БСР, визначають засіб зв'язку, вид, розділові знаки; робота біля дошки).

3. Слово вчителя.

Щастя в кожного своє. Скільки людей, скільки й думок.  Щастя  буває «велике» й «мале». Залежить від особистості людини, від її віку  і багатьох чинників. У творі кожен  висловив своє розуміння щастя.

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи з теми

  1. Творче конструювання.   Слайд 7

1. Люди люблять розмірковувати про щастя, але ніхто не знає, що найбільше щастя - в ​​розумінні (К. Паустовський) . 2. Існує тільки один шлях до щастя – перестати турбуватися про речі, що не підвладні нашій волі  (Віктор Гюго).  3.Нещасною або щасливою людину роблять тільки її думки, а не зовнішні обставини; керуючи своїми думками, людина управляє своїм щастям. (Фрідріх Ніцше). 

1. […] , але  [ …],  що ( ...).                 2. [ ... ] ; [ ... ].                 3. […] -  [ ... ],  (що).

2. Запитання до учнів. Слайд 8

- Який висновок можна зробити про записані щойно складні речення?

3. Робота за підручником. Слайд 9

Опрацювання теоретичного матеріалу §24, с. 179.

Складне речення, що поєднує в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового (сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку, називається складним реченням з різними видами зв’язку.

Комбінації типів зв’язку можуть бути різними і поєднувати різну кількість частин-компонентів:

В людині велике завжди поєднується з дрібним, і думки ті схожі на свіжий пом'ялий обмолот, де  разом лежать зерно і полова (М Стельмах) – сурядний і підрядний зв.

Між частинами складного речення з різними видами зв'язку розділові знаки ставляться за загальними правилами.

4. Коментар учителя.

Складні речення з різними видами зв'язку ще називають складними синтаксичними  конструкціями або ССК.

 

5. Робота в групах. Виконання вправи 291. І  група – 1,2 речення: 2 група – 3,4 речення (робота біля дошки).

 1. […],  […] : […], і […].

 2. […], […], і […].

 3. […], (що), […], як (…).

 4. […], […], […] і […].

6. Кодовий диктант (афоризми). Слайд 10

  •     На екран  спроектовані  речення, ваше завдання полягає у тому, що ви маєте за номерами речень віднести їх до певного виду, тобто спочатку знайти ССР і виписати номери, потім СПР, БСР і ССК.
  1. ССР        2 - СПР             3 – БСР              4 - ССК
  1. Я зробив усе, що зміг, а хто може, хай робить краще.
  2. Ти щасливий, коли ти твердо йдеш шляхом, яким почав іти.
  3. Хто шукає, той знаходить, а хто стукає, тому відчиняють.
  4. Багатством живиться лиш тіло,  а душу звеселяє споріднена праця.
  5. Щастя твоє в тобі самому: пізнавши себе, пізнаєш усе.
  6. Щастя – це подяка Богові за те, що Він нам посилає.
  7. Скільки людей є повсюди, стільки в світі й щастя є.
  8. У щастя людського два рівних є крила: троянди й виноград – красиве і корисне.
  9. Дії не завжди щастя, але не буває щастя без дії.
  10.        Щастя завойовується і виробляється, а не дістається в готовому вигляді із рук благодійника.

Відповідь : ССР – 4, 9,10; СПР - 2, 6; БСР – 5, 7,8; ССК -1, 3. Слайд 11

  •     Записати 1 речення, зробити синтаксичний розбір, визначити спосіб творення виділеного слова (робота біля дошки). Слайд 12

7. Слово вчителя.

 - Бачу, що ви вже трохи втомилися, тому оголошую «Рекламну паузу». Кожна з груп мала випереджувальне завдання, надіюсь, що всі впорались  і підготували рекламу складних речень. Прошу по черзі представників кожної групи продемонструвати підготовлене завдання. Слайд 13

І група

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОСУРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

  Якщо Ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину «Філологія». До Ваших послуг складносурядне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з'єднуються сурядними сполучниками.

  Зручні у використанні і його розділові знаки. Найчастіше  використовується кома. Якщо ж Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар, і Ви не пожалкуєте!

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОПІДРЯДНОГО РЕЧЕННЯ

  Хочете дізнатися, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з'ясувати, коли і за яких умов Ви вчора повернулися додому? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам'ятаєте? У такому випадку складнопідрядне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна й підрядна частини з'єднані підрядними сполучниками і сполучними словами! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв'язків. А тепер — спеціально для Вас! Купивши три підрядні частини за ціною чотирьох, четверту — порівняльну — Ви отримаєте безкоштовно!

 

ІІ група

РЕКЛАМА БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ

 Ти енергійний? Ти любиш спілкуватися? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і ти заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір — безсполучникове речення!

  Складні безсполучникові речення емоційніші, інтонаційно багатші, ніж складносурядні та складнопідрядні. Тому вони найчастіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим ми користуємося щодня. Запам'ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!

 

РЕКЛАМА СКЛАДНОГО РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ

      Ми – найскладніші речення з усіх складних. Запитаєте чому?  А тому, що ми поєднуємо в собі мінімум три, а то й більше простих речень. Ми – найцікавіші з усіх! Спитаєте чому? Наші частини з'єднуються між собою різними видами зв'язку. Комбінації типів зв'язку можуть бути різними. До нашого складу входять як рівноправні, так і не рівноправні частини.

      Вибирайте саме нас! Вивчіть добре, що таке складносурядне, складнопідрядне і безсполучникове речення, і в вас не буде проблем визначити, який тип зв'язку між нашими частинами.

  1. Пунктуаційний практикум. Слайд 14

1. Щастя подібно метелику __ чим більше ловиш його __ тим більше воно вислизає __ але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі__ воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина __ що живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш щасливою. 3. Якщо ви хочете __ щоб життя посміхалося вам__ подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 4. Щастя   __ як здоров'я ___  його не помічаєш ___ значить воно є. 

 Відповідь: Слайд 15

1. Щастя подібно метелику: чим більше ловиш його, тим більше воно вислизає, але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі, воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина, що живе для себе, не може бути щасливою: живи завжди для інших і будеш щасливою. 3. Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам,  подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 4. Щастя - як здоров'я, його не помічаєш  - значить воно є. 

  1. Дослідження-відновлення (робота в парах). Слайд 16

 

1.Треба слову мудрості додати

а) той і собі його має

2. Щастя знає

б) те й минає

3. Не родись красивою

в) а нещастя повертає

4. Щастя має ноги

г) кого шукає

5. Хто людям добра бажає

д) щоб уміло душу звеселяти

6. Щастя розум одбирає

е) а родись щасливою

7. Що буває

є) коли на своєму місці

8. Людина щаслива,

ж) а біда роги

 

Відповідь: 1Д, 2Г, 3Е, 4Ж, 5А, 6В, 7Б, 8Є.  

 

V. Закріплення вивченого

1. Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням. Слайд 17

  •     Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складні речення, у яких наявні різні типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.

Поглянь, як ясно світить сонце,

Як небо усміхається тобі,

Як пелюстками квітка стука у віконце:

Ні дня ти не повинен жити у журбі.

 

Бо щастя ходить ось тут, поруч,

Потрібно лиш до нього руку простягнуть,

Відкрити серце для любові,

І рушити за ним в незнану путь.

 

Дорога може бути десь терниста,

Десь встелена з троянди пелюсток,

А ти іди туди, де полум’я іскристе

Пала любов’ю нездійснених думок.

2. Виведення формули щастя.  Слайд 18

Виведення формули щастя — класична філософська проб­лема.

Універсальна формула щастя передбачає щастя нелегке, важке.

Особливість щастя полягає в тому, що для нього немає рамок, воно завжди нове, несподіване, непов­торне, воно в постійному русі, становленні. .

   Давайте спробуємо вивести свою формулу щастя, орієнтуючись на основні потреби вашого віку і нашого часу.  Кожен має вибрати слова, в які вкладає розуміння щастя, а потім відтворити отриманий результат, склавши складне речення. 

 А для допомоги пропоную такі слова:

 

життя    здоров'я  енергія   сила    сім'я                             друзі             

цінувати   музика  серце   позитив   сльози від...      захоплення

радість    спілкування улюблена справа  перешкоди  віддача   коханий (кохана)                                          підтримка                            похвала                                          дах над головою              ромашка                            сміх             

дитина   безтурботність марево   сон    мить                пусті балачки

шматочок щастя  насолода  любов   вічні істини   душевна рівновага             

свято    настрій  дар Божий   купа золота  усмішка                           

не брати, а віддавати    на дорозі не валяється    вміти відчувати 

вчитися на помилках    живеш не дарма     не можна пощупати

 

Щастя — це ...      (це відчуття власної свободи над буденщиною життя, це вміння втішатись найменшим і мріяти про майбуття)

Найбільше щастя, це коли... (коли твоя посмішка не викликає підозрілих поглядів дорослих, а кохана людина ніколи не зрадить)

VІ. Домашнє завдання. Слайд 19

  •   § 24. Вправа 292.
  •   Високий рівень – скласти лінгвістичну казку про розділові знаки.

V.  Підсумок уроку. Самооцінювання. Слайд 20

1. Заключне слово вчителя.

    Притча про щастя -  Слайд 21

Впало з необережності в глибоку яму щастя. Йде чоловік, бачить - щастя в ямі сидить! Запитує мужика щастя: «Чого ти хочеш?» Чоловік  відповідає:  «Хочу багато грошей!» У той же момент до ніг чоловіка впав мішок з грошима. Зрадів чоловік, взяв мішок і пішов.

Сидить щастя горює. Йде ще один чоловік і бачить сидить в ямі щастя. «Чого ти хочеш?» - питає цього чоловіка щастя. «Хочу любові», - відповідає чоловік. З'явилася перед ним дівчина краси неписаної, поцілувала його і пішли вони далі разом. Знову щастя сидить журиться.

Йде третій чоловік. І в третій раз щастя запитує: «Чого тобі треба?» Чоловік пошкодував щастя і каже: «Я хочу, щоб ти вибралося з ями!», і пішов далі. Щастя вилізло з ями, наздогнало чоловіка, встрибнуло йому на шию і більше вони не розлучалися!

Тож бажаю всім присутнім, щоб щастя вас ніколи не покидало!

2.  « Відкритий мікрофон»: Слайд 22

  • На уроці я дізнався …
  • Я не знав , а тепер знаю…
  • Мені було цікаво…

або

 

На аркушах кожен напише розуміння поняття щастя.

 

 

 

 

 

 

Додаток до уроку

  • Записати поезію під диктовку, відповідно до інтонації розставити розділові знаки.

 

Щастя. Як би його змалювати мені?

Можна й так: білий сніг сутеніє,

Білим цвітом цвіте цикламен у вікні,

На столі ж білий томик рясніє.

                                 С.Павленко

 

  • Які синтаксичні конструкції використав автор?
  • Які художні засоби?
  • В чому вбачає своє щастя автор?
  • Поет щасливий, що недаремно працював, є результат його праці. Щастя саме не приходить, а дістається важкою працею. Отже, щоб бути щасливим – треба працювати.
  • Пригадайте , хто з письменників вбачав щастя в праці? (Г.Сковорода розвивав ідею «сродної праці». Щастя людини – в праці за покликанням.

 

1

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Грицюк Галина Дмитрівна
    Прекрасна робота. Оригінальний підхід щодо висвітлення теми. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Федоренко Віра Юріївна
    Дякую за чудовий конспект уроку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Федоренко Віра Юріївна
    Дякую за чудовий конспект уроку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Федоренко Віра Юріївна
    Дякую за чудовий конспект уроку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Вахоніна Ганна Вадимівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
doc
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
44845
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку