Повторити й поглибити знання учнів про звертання, їх стилістичну роль; розвивати вміння виділяти в реченнях звертання, правильно їх інтонувати; удосконалювати вміння складати речення зі звертаннями; розвивати навички мовленнєвої діяльності та мовленнєвого етикету; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, повагу до людей.
На уроці використовуються такі методи, прийоми та форми роботи: випереджувальне завдання, робота в парах, групах, дослідження, бесіда, повідомлення «Культура мовлення», гра «Мовний пінг-понг», «Диктант для шпигуна», синтаксичний розбір речення, робота з ментальною картою, графічний диктант, «хвилинка веселинка», перегляд відеороликів, сторітеллінг, тестові завдання у форматі Kаhооt .
Клас 8(м)
Тема. Розділові знаки в реченні зі звертанням
Мета: повторити й поглибити знання учнів про звертання, їх стилістичну роль; розвивати вміння виділяти в реченнях звертання, правильно їх інтонувати; удосконалювати вміння складати речення зі звертаннями; розвивати навички мовленнєвої діяльності та мовленнєвого етикету; виховувати шанобливе ставлення до рідного слова, повагу до людей.
Тип уроку: урок формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.
Обладнання: підручник, ментальна карта, картки для роботи в групах, у парах, індивідуальні картки, тестові завдання у форматі Kаhооt, мультимедійна презентація
Методи, прийоми та форми роботи: випереджувальне завдання, робота в парах, групах, дослідження, бесіда, повідомлення «Культура мовлення», гра «Мовний пінг-понг», «Диктант для шпигуна», синтаксичний розбір речення, робота з ментальною картою, графічний диктант, «хвилинка веселинка», перегляд відеороликів, сторітеллінг, тестові завдання у форматі Kаhооt .
Епіграф:
Мово українська, мово моя мила,
Ти уся із співу, весняних дібров.
Ясна – як усмішка, чиста – як сльозинка.
Ти моє найбільше щастя і любов.
Я до тебе, мово, так горнуся щиро,
У слова вслухаюсь різні і прості.
Мово моя, мово, найдивніше диво,
Ти моя молитва в радості й журбі.
Людмила Лужецька
Перебіг уроку
СЛАЙД - Добрий день! На вулиці весна, але зима не поспішає здавати свої позиції. Посміхніться один одному, гостям, що завітали до нас, і нехай тепло вашої посмішки зігріє всіх і допоможе весні вступити у свої законні права
Заняття почнемо з поетичних слів письменниці Людмили Лужецької.
Читання епіграфа.
Учитель. - Як ви розумієте слова епіграфа?
Мова наша багата, розмаїта й невичерпна. То неоціненний скарб, яким потрібно вміло користуватись. У творі неодноразово прозвучали слова-звернення до мови. У житті нам теж часто доводиться звертатись до людей знайомих чи незнайомих, з різними питаннями й пропозиціями, з викладом своїх думок і почуттів.
Звертання має магічну силу, адже, як стверджує Дейл Карнегі, для людини звучання її імені є найсолодшим і найважливішим звуком людської мови .
Отож, пропоную докласти якомога більше зусиль, щоб згадати все про звертання , доречно використовувати його в мовленні та правильно виділяти на письмі та в усному мовленні.
Отож, пропоную докласти найбільше зусиль, щоб згадати все про звертання та навчитися правильно використовувати його у мовленні.
Запишемо тему уроку «Розділові знаки в реченні зі звертаннями». СЛАЙД
Навчитися:
Розширити знання з історії, етики, культури мовлення.
Тож тема для вас не нова, тому зараз пограємо в «Мовний пінг-понг» і повторимо вивчений раніше матеріал ( учні повертаються один до одного задають/ відповідають на питання сусіда про звертання) Можна звертатися до нашої інтелект-карти
Коментоване письмо
Із епіграфа виписуємо 4 речення: Я до тебе, мово, так горнуся щиро, у слова вслухаюсь різні і прості. – робимо синтаксичний розбір.
Індивідуальна робота біля дошки
Картка №1 Поставити в кличному відмінку слова : словар, круча, мрія, Олена, клен, Сергій, слухач, шарик
Картка №2 Указати будову звертань:1) О мово українська! Ти вода - з кринички, над якою гнуться верби.2) Слово, моя ти єдиная зброя, ми не повинні загинуть обоє.3) Рости, моя пташко, мій маковий цвіте, розвивайся, поки твоє серце не розбите ...
Учитель: Поки діти виконуватимуть індивідуальну роботи, нагадаємо правила гарного тону
Учениця. Як ми сьогодні частіше звертаємося до співрозмовника – на ТИ чи на ВИ? В українців здавна вважається, що тикають лише некультурні, так неввічливо. Але сучасна мода все більше розмиває межі традиційної української культури, зокрема й мовної, та нав’язує панібратське ТИ.
Яке значення займенника ви/Ви?
1) Перше й пряме значення займенника ви – назва кількох співрозмовників, до яких одночасно звертаємося.
Напр.: Шановні студенти! Дорогі друзі!
2) Непряме значення – назва одного співрозмовника для вираження пошани при звертанні.
Напр.: Петре Степановичу, а що Ви скажете з цього приводу?
У такому разі перед нами так звана пошанна множина, а займенник Ви пишеться з великої літери. Якщо з звертається до гурту, то займенник буде писатися з малої літери.
Окреслимо основні випадки, коли ми маємо звертатися до людини на Ви, - звертаємося до незнайомої людини (незважаючи на вік).
Напр.: Чоловіче добрий, чи Ви не підкажете, як пройти до залізничного вокзалу?
- Звертання до знайомої, проте старшої за віком людини.
Напр. (до сусіди): Пане Дмитре, рада Вас знову бачити.
- Звертання до керівника, підлеглого, колеги
- Звертання до близьких родичів – до мами чи тата, дідуся з бабусею, дядьків, тіток…
Напр.: Мамусю! А Ви в дитинстві також не любили манної каші?
Прикро, що така добра українська традиція відходить у минуле.
Також на Ви звертаються в листі чи привітальній листівці
Напр.: Вітаю Вас з Різдвом Христовим…. Бажаю Вам міцного козацького здоров’я…
Отже, ми сьогодні з’ясували, коли потрібно звертатися до співрозмовника на Ви, тобто вживати так звану пошанну множину.
Запрошую Вас, шановні, переглянути коротеньке відео про звертання в українській мові
СЛАЙД - Відеоролик « Як правильно звертатися »
https://www.youtube.com/watch?v=5ziV6Ko3hlM
Перевіряємо роботу з картками на дошці
- Якою частиною мови виражене звертання в реченнях?
- Яка його будова?
- У якому стилі мовлення звертання вживається найчастіше? (Звертання вживаються здебільшого в розмовному, художньому та публіцистичному стилях мови.
Групова робота «Диктант для шпигуна»
Аркуші з текстом прикріплені до стін якнайдалі від групи, для якої вони призначені. Кожний із членів групи стає «шпигуном». Він підходить до тексту (стільки разів, скільки потрібно), читає його, запам’ятовує, повертається до команди й диктує їм свою частину.
Мово! Пресвята Богородице мого народу! З чорнозему, любистку, м'яти, з роси, з дніпровської води, від зорі і місяця народжена!
Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути зеленому вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному олімпі волелюбності, слави і гордого духу.
…Стражденице, великомученице, Матір Божа наша. Прости ж їх, змалілих, здрібнілих, перероджених нащадків козацького роду. Повернися, Рідна, до всіх нас, до кожної оселі та родини, де б ми не були.
СЛАЙД ІЗ ТЕКСТОМ Учень зачитує текст, що записав. З’ясовує стиль і тип мовлення.
Бесіда
Робота з картками.
Списати речення, вставляючи в них слова – звертання.
* Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.
* Слухай багато, а говори мало.
* Не все говори, часто треба й помовчати.
* Якщо б ти помовчав, ти б залишився мудрим.
Індивідуальна робота. Графічний диктант
Підкреслити звертання. Зробити висновок щодо постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями. Зобразити схеми речень у таблиці
Зразок. Люди, бережіть Землю! Зв, ….!
Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять… |
|
Доручаю вам велику справу, капітане. |
|
Язиче, язиче, лихо тебе кличе. |
|
Ой дівчино, шумить гай… |
|
Цвіти, розвивайся, Україно! |
|
Ану, діти, до роботи. |
|
СЛАЙД - Робота в парах «Хвилинка веселинка» - Прочитайте «приблудні думки» Сергія Павленка.
Вам потрібно:
- поясніть значення фразеологізмів, ужитих у реченнях.
- визначте вид речень за будовою.
- до якого типу односкладних речень належать ?
1)Пишу вилами по воді трьома іноземними мовами.
2)Для чого звертатися до окуліста, якщо можна позичити очей у Сірка ?
3)Грав першу скрипку серед тих, хто пас задніх.
СЛАЙД - Перегляд відеоролику «Синочку, повернися живим» - https://www.youtube.com/watch?v=HieAMSM6d1k
Прийом «Сторітелінг»
Цей лист був написаний матір’ю в 1945 році. Сьогодні – 2018. Але, на жаль, це звернення є актуальним , незважаючи на 73 роки, що їх розділяють. На днях в Інтернеті з’явилося оголошення-прохання : ветеран АТО розшукує дівчинку, чий зворушливий лист із малюнком став для нього справжнім оберегом - допоміг вціліти на війні і не зневіритися після. Десантник Володимир Бруньковський проніс клаптик паперу через найгарячіші точки на Сході і тепер хоче подякувати авторці. Але підтримка потрібна не лише солдатам, що воюють за нашу землю, а й тим, хто чекає на них вдома.
СЛАЙД - Домашнє завдання: написати лист-відповідь сина матері, використовуючи звертання
Підсумок уроку. Робота з Інтернет ресурсом.
Інтерактивна вправа Кahoot (7 хв.)
Діти на телефонах( планшетах )та вчитель ( на комп’ютері ) підключаються до мережі Інтернет. Учитель вибирає групову чи індивідуальну форму роботи з тестом. Діти вписують свої прізвища в телефонах. На дошці зявляється список зареєстрованих для роботи дітей. Учитель називає код. Учні вводять його, отримують доступ до роботи.
Початок виконання завдань.
Це лише декілька завдань із 12 :
або ТЕСТ – на СЛАЙДІ
Результати теста видаються автоматично на екран комп’ютера відразу по завершенню.
Учитель: Ну от і все, всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж довели, що свої знання вмієте застосовувати на практиці. І як результат – оцінки за тест. Виставте їх у щоденники.
***Рефлексійно-оцінювальний етап
Гра «3:2:1»
Учні визначають: 3 факти, які зацікавили їх на уроці;
1 положення-правило, яке будуть використовувати
Домашнє завдання. Опрацювати §27, Б-Скласти міні-твір на тему «Краса і багатство рідної мови», використовуючи звертання й односкладні речення
А –Дібрати 6 -7 прислів’їв із звертаннями
Тести з теми «Звертання»
а) називає того, до кого звертаються;
б) називає того, хто звертається;
в) виражає ставлення мовця до висловлюваного.
а) є головним членом речення;
б) є другорядним членом речення;
в) не є членом речення.
а) Читаю знов твої листи, моя ти пташко, рідна, мила. (В.Сосюра)
б) Читаю знов твої листи моя ти пташко рідна, мила.
в) Читаю знов твої листи, моя ти пташко рідна мила.
а) лапками;
б) тире;
в) комами або знаком оклику залежно від інтонації.
а) прості і складні;
б) односкладні і двоскладні;
в) поширені і непоширені.
а) Візьміть мене хмари на крила свої. ( О.Олесь )
б) Не шуміть ліси зелені! Спати йдіть вітри студені! (О.Маковей )
в) Не шуми ти луже. (В.Сосюра )
а) Відлетіли сірі гуси, в лісі осінь вже гуде (М. Стельмах);
б) Мій дід теж Матвієм звався (М. Стельмах);
в) Балакай, пане Свириде, побачиш, що з того вийде (Нар тв.).
а) Дзвінко бийте, ковалі! (П. Тичина);
б) Мовчи, язичку, дістанеш паляничку (Нар тв.);
в) Нарешті я догнав тебе, царівно! (І. Кочерга).
а) Гей, рицарю жадібний, стережись! (М. Бажан);
б) Розмахніться дужче, теслі! (П. Тичина);
в) Коли б ти, нічко, швидше минала (Л. Українка).
а) Ви заграйте гори! Зашуміть діброви! (Ю.Шкрумеляк)
б) Не бійся друже мій мого терпкого слова! ( О.Маковей)
в) Не плач не журися молодий козаче. ( Нар. тв.)
а) 3 добра й любові приходить щастя. (А.Мойсеєнко)
б) Працею людина сильна і красива. (О.Гончар )
в) Благослови мати весну закликати! (Нар. тв.)
а) Ти ж куди, Оксано, проти ночі? (М.Стельмах)
б) Ким хочеш бути хлопчику в житті? (М.Рильський)
в) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В.Сосюра )
Гра «Пінг-понг» ланцюжком. Учні ставлять один одному запитання, які вони підготували вдома (1-ий учень ставить питання 2-му, 2-ий відповідає і ставить питання третьому і т. д.)
- У нагоді нехай вам стане інтелект-карта, яку ми на минулому уроці почали створювати.
(- Що називають звертанням?
- Які вони бувають за будовою?
- Чи виступають членом речення?
- Якою частиною мови виражене звертання найчастіше?
1.ЗВЕРНІТЬ УВАГУ НА ДОШКУ. УЧНІ ВИКОНУВАЛИ ЗАВДАННЯ, (КОЖНЕ ПОЯСНЮЄ ВИКОНАНУ РОБОТУ).
2.УЧИТЕЛЬ:ЯКЕ ВИ СТАВИЛИ ЗАПИТАННЯ, ЩОБ ПОСТАВИТИ У ВІДПОВІДНУ ФОРМУ СЛОВА.
ЧОМУ НЕ Є ЧЛЕНОМ РЕЧЕННЯ СЛОВА У КЛ ВІДМ,
ЯКІ ОСОБЛИВОСТІ ЗАКІНЧЕНЬ . ОТУТ ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТОГО, ЩО СПРАВА В СХЕМІ НИЖЧЕ, БО ЦЕ МАТЕРІАЛ 6 КЛАСУ, ВОНИ ПОВТОРЮЮТЬ
Презентація випереджувального завдання. Повідомлення учнів
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
Запишіть перші два рядки епіграфа ( І варіант)
Знайдіть звертання та схарактеризуйте їх за будовою, місцем у реченні. Звернути увагу на розділові знаки. (КравченкоА.)
І перші два рядки другої строфи ( ІІ варіан )
Зробіть синтаксичний робір ( Педько М.)
Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене непоширеним звертанням та однорідними присудками і означеннями.
Продовжимо роботу з ментальною картою. Нам потрібно згадати , як виділяють звертання в усній вимові, а як на письмі.
Учениця виходить до дошки і , пояснюючи, дописує карту (Ященко Юля )
Робота з картками. (Сергієнко Ю.)
Списати речення, вставляючи в них слова – звертання.
* Стримуй себе у всьому, а найбільше – у словах.
* Слухай багато, а говори мало.
* Не все говори, часто треба й помовчати.
* Тримай язик за зубами.
* Якщо б ти помовчав, ти б залишився мудрим.
Індивідуальне завдання. Графічний самодиктант (Московець Ф.)
Зобразити схеми речень у таблиці. Підкреслити звертання. Зробити висновок щодо постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями.
Зразок. Люди, бережіть Землю! Зв, ….!
Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять… |
|
Доручаю вам велику справу, капітане. |
|
Язиче, язиче, лихо тебе кличе. |
|
Ой дівчино, шумить гай… |
|
Цвіти, розвивайся, Україно! |
|
Ану, діти, до роботи. |
|