Урок "Складні розрізи"

Про матеріал
Методрозробка може бути використана на уроках креслення при вивченні теми "Перерізи і розрізи". Дозволяє використати метод проектів.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ,МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ТЕРНОПІЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ №4 ІМ.М.ПАРАЩУКА

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка уроку з предмету

«Креслення»

на тему:

Складні розрізи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

викладач спецдисциплін

Млинко Л. Й.

 

Тема уроку: «Складні розрізи»

Мета уроку:

Навчальна -

  • Закріпити в учнів знання про перерізи та прості розрізи,їх утворення,зображення на кресленні;
  • Сформувати в учнів знання про складні розрізи, їх позначення;
  • Навчитись якнайповніше уявляти форму предмета;
  • Сприяти формуванню навичок самостійної роботи з опорними конспектами,робочими кресленнями, робочими кресленнями деталей,які містять розрізи.

Розвивальна –

  • Розвивати творче мислення та просторову уяву,логічне мислення учнів;
  • Розвивати пізнавальний інтерес до предметів професійної підготовки та уроків креслення зокрема;
  • Розвивати комунікабельність,формувати навички групової роботи,уміння вирішувати поставленні завдання:

Виховна –

  • Виховувати в учнів усвідомлення важливості якості роботи при виконанні креслення;
  • Виховувати акуратність, точність,наполегливість;
  • Розуміння вимог до сучасного фахівця;
  • Підвищувати інтерес та виховувати любов до обраної професії.

Форма уроку: комбінована.

Метод проведення:

  • Пояснювально-ілюстративний (пояснення,розповідь з елементами бесіди та виконання слайд-фільму,робота з опорними конспектами);
  • Дослідницький (практична робота та виконання креслення);
  • Тестові завдання,мозковий штурм,фронтальне опитування.

Міжпредметні зв’язки:

  • Уроки виробничого навчання;
  • Спецтехнологія.
  • Читання креслень.
  • Геометрія.

Матеріально-технічне забезпечення уроку:

  • Мультимедійний проектор,презентація до уроку;
  • Опорні конспекти з теми «Складні розрізи»
  • Макети деталей,для зображення яких доцільно використовувати складні розрізи

Розрізи;

  • Тестові завдання;
  • Динамічний плакат «Ступінчастий розріз»
  • Креслярські інструменти,папір для креслення:
  • Підручники.

Основні поняття і позначення,які вводяться вперше:

Ступінчастий і ламаний розрізи,позначення ліній перегину січних площин при складних розрізах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

1. Організаційний момент:

  • Привітання;
  • Перевірка присутності учнів на уроці;
  • Організація учнівської уваги;
  • Формування робочого настрою;

 

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання,

Щоб ви захотіли новеньке пізнати

Й на практиці його приміняти.

Тож посміхнемось один одному та побажаємо удачі. Епіграф нашого уроку пропоную вам назвати самим розгадавши ребус. (Слайд1)(Додаток 1)

(В ребусі зашифровано вислів «Креслення – це мова техніки»)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 

На попередніх уроках ми вивчали перерізи та прості розрізи. Почнемо з перевірки засвоєних вами знань.

       3 учні отримують тестові завдання (Додаток 2)

На виконання цих завдань маєте 8 хвилин.

      З рештою учнів виконаємо вправу «Так або Ні». Перед вами аркуші з твердженням. Кожен має свій варіант. Вам потрібно навпроти твердження, з яким ви погоджуєтесь, написати «Так» Навпроти твердження, з яким не погоджуєтесь, написати «Ні»

На виконання даного завдання вам дається час – 5 хв.

 

А зараз кожен поміняйтесь аркушами із сусідом по парті і оцініть опонента. Кожне питання оцінюється по 0,5 бала. Увага! На екрані правильні відповіді.                                                (Слайд2).

Бачу, що з завданням ви впорались,  а чи правильно ви оцінили роботи, я пізніше перевірю. За виконані тести оцінки поставлю після того, як перевірю.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

    Ви майбутні слюсарі. До речі, ця професія дуже потрібна на ринку праці в нашій країні. А яку роль відіграють у вашій професії креслення? ( виступ учня) (додаток 3).

Уявіть собі, що для ремонту автомобіля необхідно виготовити нову деталь. Виникає питання: якою є будова деталі? Які зображення на кресленні потрібні? Деталь має різну форму з кожної сторони, а також складну будову всередині. Вона має отвори,порожнини,виїмки,розташовані в різних площинах . Їх не можна виявити простим розрізом, за допомогою однієї січної площини. Як показати будову такої деталі? Для зображення такої деталі використовують складні розрізи. На сьогоднішньому уроці ми вивчимо утворення, побудову складних розрізів, їх класифікацію та позначення.

                      IV. Повідомлення теми, мети, завдань, уроку.

Відкрийте свої зошити і запишіть тему уроку: «Складні розрізи. Їх позначення»                                                              (Слайд 3).

Дана тема є дуже важливою. Вона як табличка множення в математиці, бо допомагає розуміти креслення виробу, деталі та прочитати його. Отримані знання ви зможете використати не лише у майбутній професії, але уже тепер, на уроках спецтехнології, виробничого навчання, а також «Читання креслень».

Наша мета – отримати знання про складні розрізи, позначення їх на кресленні, навчитись якнайповніше уявляти форму деталі.

 

Перед вами стоять такі завдання:

 

  • Ознайомитись із складними розрізами, їх утворенням та видами.
  • Навчитись позначати їх на кресленні.
  • Виконати практичне завдання.
  • Розвязати кросворд для закріплених за вами знань.

           

Девізом нашого уроку будуть слова відомого французького вченого-інженера Гаспара Монжа:

«Захоплення навчанням допоможе знайти задоволення

в тренуванні розуму і застосуванні знань на практиці»

Гаспар Монж

V. Формування нових знань.

Розповідь викладача з використанням запитань, слайд – фільму, випереджуючих завдань учнів, опорних конспектів,динамічних плакатів, підручників. Створення учням конспекту.

План

  • Складні розрізи.
  • Ступінчасті розрізи.
  • Ламані розрізи.
  • Позначення складних розрізів.

Попередньо окремим учням було дано випереджувальні завдання згідно першого і другого пункту плану. Було запропоновано підготувати короткі виступи до даних питань, які можуть супроводжуватись презентаціями, демонстраціями прийомів роботи, опорними конспектами.

1. Складні розрізи.

             У техніці використовується багато деталей, які мають різні отвори, заглибини.

Пригадаймо з попередніх уроків:

Які зображення ми використовували для того, щоб показати внутрішню будову деталі на кресленні? (Перерізи,розрізи)

Скількома площинами ми уявно розсікали деталі? (однією)

Деякі деталі мають порожнини, виїмки,отвори в різних площинах. Їх не можна виявити простим розрізом, за допомогою однієї січної площини. ( Показано макети таких деталей) Звернемо увагу на слайд                                                ( слайд 4)

Ви бачите деталь, отвори і прорізи в якій розташовані так, що їх неможливо виявити за допомогою однієї січної площини. Якщо ж у розрізі показати тільки один прямокутний отвір, то цього буде недостатньо для з'ясування форми деталі. Виконувати кілька різних розрізів теж недоцільно. Тому згідно з правилами Державного статуту в таких випадках застосовують складний розріз, що виконується більшою кількістю січних площин.

Зверніть увагу, на ваших партах є макети деталей. Проаналізуйте їхню форму і визначте, скільки січних площин необхідно, щоб побачити внутрішню будову вашої деталі.

З завданням ви справились.

Запишемо у зошитах:

Складним називається розріз, утворений при уявному розсіканні предмету двома або більшою кількістю січних площин.

Чи зустрічалися вам подібні за складністю будови деталі на виробничому навчанні?

Демонстрація макету деталі, яку використовують на виробничому навчанні.

Учень: Чи хочете ви, учні, навчитись, як виконувати

Вчитель: будь уважним на уроці, вкінці побачимо, чи отримаєш відповідь.

Пригадайте з уроків геометрії: яким є взаємне розміщення площин у просторі? (площини можуть перетинатися або бути паралельними)

Аналогічно і в нашому випадку, площини можуть бути паралельними або перетинатися. В залежності від розташування січних площин, складні розрізи поділяються на ступінчасті і ламані. Інформацію про ці види розрізів нам готували учні, які мали випереджувальні завдання, і представлять її у вигляді проектів. Отже розглянемо другий пункт плану.

2.Ступінчасті розрізи

Виступ  учня: Розглянемо деталь, зображену на динамічному плакаті. Якщо ми умовно розріжемо дану деталь однією площиною, то неповністю покажемо її внутрішню будову. А тому, щоб показати форму всіх отворів у даній деталі, необхідно розсікти її по кожному з отворів, тобто раціонально виконати розріз даної деталі трьома паралельними площинами. Передню частину відкинемо,а частину, що залишилась, зобразимо в розрізі на місці вигляду спереду. Розріз виконано так, ніби зображення, що міститься на трьох паралельних, суміщені в одну площину. Одержали ступінчастий розріз.

Запишемо в конспекті: Ступінчастим розрізом називається складний розріз, утворений паралельними двома і більше січними площинами(визначення записати в зошиті)

Розглянемо ступінчастий розріз на екрані.

  • Скількома січними площинами виконаний даний розріз?(трьома)
  • Звідки дивимось на деталь при одержанні даного розрізу?(спереду)
  • На якій площині проекцій зображено даний складний розріз?(на фронтальній).

Ступінчастий розріз

 

 

 

Як розміщені уявні січні площини у ступінчастому розрізі?

3. Ламані розрізи

Але чи завжди уявні січні площини, з допомогою яких виявляємо внутрішню будову деталі, проходять паралельно? Відповідь у наступному проекті. (додаток 4)(Слайд6)

Виступ учня: Звернемо увагу на плакат, який допоможе краще уявити, як утворюється ламаний розріз. Бачимо деталь, яка є симетрична відносно двох різних площин, що перетинаються. В таких випадках розріз виконується двома січними площинами, які перетинаються між собою. Одержаний розріз називається ламаний. Ламаний розріз зображають так, ніби похила площина повернута у вертикальне або горизонтальне положення до суміщення з напрямом до основної січної площини. Коли суміщені виявляються паралельними одній з основних площин проекції, ламаний розріз слід розміщати на місці відповідного вигляду. На плакаті похила площина повернута в горизонтальне положення і ламаний розріз розміщений на місці вигляду зверху.

На рисунку 2 похила площина повернута в профільне положення і ламаний розріз розміщений на місці вигляду зліва.

Запишемо означення, висвітлене на дошці.

Ламаним розрізом називається складний розріз, утворений непаралельними січними площинами, тобто площинами, які перетинаються між собою.

Ламаний розріз

Вам уже відомо, як побудувати зображення деталі з допомогою виглядів, розрізів,та перерізів.

А тепер пригадаємо з минулих років : який метод проєкціювання лежить в основі побудови цих зображень? (метод прямокутного проєкціювання). Засновником методу прямокутного проєкціювання є відомий французький вчений-інженер Гаспар Монж

Сідайте зручніше, ми здійснимо невеличку подорож на машині часу  і відвідаємо буремну революційну Францію, в якій жив і працював Гаспар Монж.

(Один з учнів підготував історичне повідомлення про життя і діяльність Гаспара Монжа і з використанням проектора ознайомить учнів).    (слайд 7)

Перед тим як перейти до останього пункту плану нашого уроку, пригадаймо: як ми позначали на кресленні прості розрізи?

4.Позначення складних розрізів

Пригадайте з минулих уроків : як ми позначали положення січних площин у простих розрізах?

Відповідь учня: положення січних площин при побудові складних розрізів позначається розімкнутою лінією з початковим штрихом, кутиками в місцях перегинів січних площині кінцевим штрихом. При цьому, як і при простих розрізах, на початковому і кінцевому штрихах ставлять стрілки, що вказують напрямок погляду. У початку і кінці лінії перерізу , а в разі необхідності, і в місцях перегинів цієї лінії, ставиться одна і та ж велика буква українського алфавіту. Над розрізом робиться напис за типом А-А( тільки двома літерами). Таким чином, у складних розрізах тип лінії для позначення положення січних площин, напрям і форму стрілок, літер для напису над розрізами вибирають так само, як і в простих розрізах і перерізах. Різниця в позначенні простих і складних розрізів лише в тому , що розімкнена лінія має перегини, які позначається кутиками.

 

Частину предмету, яка розсікається, по матеріалу заштриховується суцільною тонкою лінією на відстані 2 чи 3 мм одна від одної під кутом 45,30 або 60 градусів,якщо предмет виготовлений з металу чи твердих сплавів. Неметали заштриховуються перехресним штрихуванням, дерево-лініями деревини. Графічні позначення матеріалів на розрізах є у ваших опорних конспектах, можете пригадати.

На завершення вивчення нашої сьогоднішньої теми подивимось фрагмент фільму про складні розрізи.                                                              (фрагмент фільму)

Чи отримали ви відповідь на свої питання?

IV. Закріплення нового матеріалу

Формування умінь, практичного використання отриманих знань:

  • Опитування по картах-завданнях(8хв)
  • Правила користування картами.
  • Правила безпеки праці.
  • Виконання графічних завдань учням згідно умовних груп засвоєння креслення.
  • Розв’язування кросворду                                                          (Ддаток7)(Слайд9)

VII. Підведення підсумків

  • Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку.
  • Аналіз помилок, зроблених учнями на уроці,та способи їх усунення.
  • Повідомлення та обговорення оцінок.

Отже, сьогодні на уроці ми повторили вигляди,перерізи, прості розрізи. Розглянемо складні розрізи та їх позначення і закріпили одержані знання,виконавши практичне завдання.

Ви були активними, добре працювали і отримали хороші оцінки.

VIII. Домашнє завдання

  • Опрацювати п.8.2підручника В.К.Сидоренка «Креслення»
  • Виконати вправу 3 на сторінці 133.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 1.

Твердження

Так-Ні

1.

В кресленні використовують для зображення деталей необхідні вигляди.

 

   Так

2.

Виглядом називається зображення повернутої до спостерігача видимої частини предмета.

 

    Так

3.

Якщо якусь частину предмета неможливо показати без спотворення форм і розмірів, застосовують додаткові вигляди.

 

    Так

4.

Додаткові вигляди мають бути позначені на кресленні маленькою літерою.

 

    Ні

5.

На перерізах показують частину предмета,яка лежить перед площиною і те, що лежить в січній площині.

 

    Ні

6.

Частину деталі,яку розсікаємо,по матеріалу заштриховуємо,а отвори залишаємо не заштрихованими.

 

    Так

7.

Позначають переріз двома великими літерами українського алфавіту.

 

     Так

8.

Перерізи бувають винесені,суміщені з виглядом,накладені.

      Так

9.

Накладений переріз – це переріз який розташовують поза зображенням деталі.

      Ні

10.

Розрізи,одержані при розсіченні двома січними площинами,називають простими.

       Ні

11.

Прості розрізи поділяються на: фронтальні,горизонтальні,профільні.

       Так

12.

При поєднанні вигляду і розрізу штриховою лінією розділяють вигляд і розріз,якщо деталь не симетрична.

        Ні

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2

 

Твердження

Так-ні

1.

За основні площини проекцій приймають шість граней піраміди.

   ні

2.

На профільній площині розміщений головний вигляд.

    Так

3.

На вигляді показують невидимі контури предмета штрих-пунктирними лініями.

    Так

4.

Додаткові вигляди утворюються на площинах ,не паралельних основним площинам проекцій.

    Так

5.

Для того, щоб знати форму отворів на валі, застосовують перерізи.

    Так

6.

Перерізом називаються зображення плоскої фігури, утвореної січною площиною при умовному розсіченні деталі.

     Так

7.

На розрізі показують тільки те, що лежить в січній площині, ащо лежить за нею, не зоьражують.

     ні

8.

Винесений переріз - це переріз, який зображають на місці відповідного вигляду.

     ні

9.

Частина предмету, яка розсікається по матеріалу, заштриховується суцільною тонкою лінією на відстані 2 чи 3мм одна від одної під кутом 45 , 30 або 60 ,якщо предмет виготовлений з металу чи твердих сплавів.

     Так

10.

Розміром називається зображення плоскої фігури, утвореної при умовному розсіканні предмету однією чи декількома площинами.

     Так

11.

фронтальний розріз одержують січною площиною, паралельною до профільної площини проекції.

     ні

12.

Якщо січна площина є площиною симетрії, то розріз не позначається.

     Так

 

 

 

 

Варіант 3

Достатній рівень

Вибрати правильний варіант відповіді

  • При зображенні виглядів на кресленні:
  • кожен вигляд має визначене місце;
  • вигляди розміщуються в довільному порядку;
  • крайнім є головний вигляд.
  • Додатковий вигляд має бути позначений на кресленні:
  • великою літерою латинського алфавіту;
  • великою літерою українського алфавіту;
  • малою літерою латинського алфавіту.
  • Стрілки на позначені перерізу показують:
  • звідки дивимось на переріз;
  • де розміщена фронтальна площина стосовно перерізу;
  • де розміщений головний вигляд по відношенню до перерізу.
  • Якщо якусь форму предмета неможливо показати без створення форм і розрізів то:
  • збільшують масштаб;
  • збільшують головний вигляд;
  • застосовують додаткові вигляди.
  • На перерізі показують:
  • те що,  лежить у січній площині і що видно за нею;
  • те що, лежить у січній площині.

Середній рівень

Закінчити речення

  • Виглядом називається зображення повернутої до спостерігача…
  • Вигляд спереду розміщений на … площині проекцій.
  • Перерізом називають зображення плоскої фігури, утвореної…
  • Накладний переріз ‒ це переріз, який розташовують безпосередньо на …

 

Високий рівень

Прочитайте креслення, дайте відповіді на питання.

  • Які вигляди виконана на кресленні?
  • Скільки розрізів виконано на кресленні?
  • Для чого на креслені виконано переріз А-А? Який це переріз?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зюбін Віктор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0