Відділ освіти
Красноградської районної державної адміністрації
Красноградський міжшкільний
навчально-виробничий комбінат
Красноградської районної державної адміністрації
Харківської області
ЗБІРНИК ТЕСТІВ І ЗАВДАНЬ З КРЕСЛЕННЯ
Красноград
2014
Рекомендовано методичною радою
районного методичного центру відділу освіти Красноградської райдержадміністрації
Протокол від __________ № ________
Рецензенти: Ляховський О.Ю., директор Красноградського міжшкільного навчально-виробничого комбінату Красноградської районної державної адміністрації, вища категорія
Автор-укладач: Коваленко О. В., вчитель креслення Красноградського міжшкільного навчально-виробничого комбінату,
І категорія
Збірник тестів і завдань з креслення. – Красноград, 2014. - 55 с.
Даний збірник може бути використаний вчителями трудового навчання та креслення при створенні та впровадженні тестових завдань у власну освітню практику для оптимізації педагогічного контролю.
Висновки експертизи 1.Реєстраційний номер _____________________________________ 2. Напрям «Трудове навчання»_____________________________ 3. Розділ__________________________________________________ Експерти
Голова комісії_______________________________________ П.І.Б. підпис Дата _________________________________________________
|
Висновки експертизиРеєстраційний номер ___________________ Напрям____________________________________ Номінація__________________________________ Назва роботи _______________________________ Автор роботи _______________________________ Експерти
Голова комісії___________________________ Дата _________________________________ |
Зміст
Вступ……………………………………………………………………....4
1. Тести…………………………………………………………………….8
1.Лінії на кресленні (10 клас)………………………………………..8
2.Оформлення креслень (10 клас)…………………………………..9
3.Креслення геометричних тіл (10 клас)………………………….10
2. Завдання для графічних вправ……………………………………….16
3. Розробки уроків з креслення для 10-11 класів……………………...27
Висновки…………………………………………………………………52
Літературні джерела……………………………………………………..54
Вступ
Проблема тестового оцінювання навчальних досягнень учнів постійно перебуває у полі уваги науковців, методистів і вчителів. Ідеї тестової системи оцінювання зумовлені зміщенням акценту з вимірювання обсягу набутих учнем знань на рівень опанування вміннями і навичками, набуття певного рівня компетентностей; переходом від вимірювання рівня учнівських прогалин до оцінювання рівня їх позитивних досягнень; потребою у диференційованому оцінюванні рівня навчальних досягнень кожного учня.
Порівняно з традиційними методами контролю, тестове оцінювання має низку переваг як для діяльності вчителя, так і для учнів. Тести є ефективним засобом для самоконтролю, оскільки допомагають учневі з’ясувати рівень своєї підготовки й усвідомити можливі прогалини у знаннях. При неправильних відповідях з’являється потреба в їх уточненні та поглибленні знань, що сприяє здатності учнів відстоювати власну точку зору.
Важливою перевагою тестів є високий ступінь об'єктивності при оцінюванні знань учнів, оскільки здійснюється точний підрахунок кількості правильних і неправильних відповідей. У звичайних умовах на оцінку відповіді учня впливає низка випадкових та суб'єктивних чинників: особисте ставлення вчителя до учня, до групи в цілому, дисциплінованість учнів, емоційний стан учителя тощо. Результати тестового оцінювання дають можливість ефективніше реалізовувати процес навчання та підвищувати його якість.
Оскільки виконання тестових завдань здійснюється, здебільшого, індивідуально, це дає можливість розробляти різноманітні за складністю варіанти завдань, варіювати час їх виконання, тобто використовувати елементи диференційованого підходу.
Незважаючи на численні дослідження вчених щодо перевірки й контролю знань, тестове оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках креслення не було предметом наукового пошуку. Більшість аспектів цієї проблеми є не розкритими у дидактичній і методичній літературі.
Нині існує низка суперечностей, зокрема між:
- потребами суспільства щодо підвищення рівня розвитку навчальних досягнень учнів та відсутністю підходів до їх оцінювання;
- значущістю тестового оцінювання і необхідністю його розвитку в навчальних закладах та відсутністю відповідного методичного забезпечення;
- потребами оперативного одержання зворотньої інформації про рівень засвоєння навчального матеріалу і відсутністю ефективних методик оцінювання навчальних досягнень учнів із креслення.
Доведено, що контроль навчальних досягнень є важливим компонентом навчального процесу і дає можливість виявити наявність прогалин у знаннях учнів; виявити помилкове або неточне розуміння вивченого матеріалу;
виробити в учнів навички самоконтролю і раціональної організації праці, наполегливість і відповідальність щодо навчальної діяльності;
перевірити повноту знань, усвідомленість і міцність їх засвоєння, вміння їх застосовувати на практиці;
стимулювати розумову активність учнів;
забезпечити оперативний зовнішній і внутрішній зворотний зв'язок у навчанні;
порівняти ефективність праці викладачів, оцінити роботу навчального закладу за якістю навчання і підготовки фахівців.
Завдання та функції педагогічного контролю полягають у своєчасному виявленні рівня засвоєння учнями теоретичних положень навчального предмету, сформованості практичних умінь і навичок, одержання вчителем оперативної інформації про характер пізнавальної діяльності учнів.
Виявлено, що контроль складається з оцінювання як процесу та оцінки як результату перевірки. Оцінка фіксується у шкільній документації у балах.
Доведено, що оцінювання навчальних досягнень учнів повинно здійснюватися з урахуванням таких дидактичних принципів:
плановості і систематичності;
спрощеності та доступності;
гласності й об’єктивності;
справедливості та принциповості;
індивідуальності й диференційованості;
тематичності та послідовності.
Недостатня об'єктивність оцінки, епізодичність перевірки знань і велика затрата навчального часу на різноманітні види контролю негативно впливають на емоційний стан учнів і на увесь процес навчання в цілому.
Виявлено, що оцінювання на уроках креслення здійснюється на основі двох взаємопов’язаних форм перевірки знань учнів, зокрема
1) усна відповідь учня як зв’язний виклад вивченого матеріалу. При оцінюванні усної відповіді учня враховують:
повноту знань, отриманих на уроках (знання з даної теми, а також попередній матеріал);
уміння застосовувати набуті знання до розв’язання практичних завдань, ілюструвати усну відповідь графічними зображеннями, виконаними за допомогою інструментів та від руки;
якість теоретичних і практичних знань;
уміння викласти засвоєний матеріал правильною літературною мовою.
2) перевірка знань, умінь і навичок учнів за допомогою
письмових, графічних і практичних робіт. Оцінюючи графічні роботи учнів, враховують: уміння читати та відтворювати проекційні креслення просторових форм;
відтворювати образи предметів й аналізувати їх форму і конструкцію;
ступінь розуміння засвоєного матеріалу та міцність знань, уміння застосовувати їх під час виконання різноманітних практичних завдань;
самостійнокористуватися інструментами і приладдям, а також навчальними довідковими засобами.
При традиційних методах оцінювання знань учнів у вчителя, як правило, залишається обмаль часу для систематичної перевірки, за відсутності якої наявні прогалини в знаннях учнів. Тому, необхідно на всіх етапах навчальної роботи підсилити контроль на основі вдосконалення його методів.
Для підвищення якості навчання школярів варто скоротити загальну витрату навчального часу на всі види перевірки знань, щоб більше часу приділяти викладу й закріпленню нового матеріалу. В той же час, необхідно надати можливість вчителеві інформувати учнів про результати їхньої роботи. Все це можливо реалізувати за умови забезпечення учнів засобами самоконтролю.
Таким чином виникає суперечність: систематичний контроль покращує якість засвоєння знань учнями, але вимагає більше часу. Ефективні й економні за часом методи перевірки знань, умінь і навичок учнів усього класу – досить важлива проблема загальноосвітньої школи.
Одним із шляхів усунення недоліків існуючих методів оцінювання є механізація та автоматизація окремих видів контролю, які вимагають застосування різних технічних засобів і комп’ютерів.
Останні роки у зв'язку з розробкою методики програмованого навчання і створенням технічних засобів, що підвищують ефективність цього виду контролю знань, посилилася увага до тестового оцінювання.
ТЕСТИ
Лінії на кресленні (10 клас)
(Початковий рівень знань учнів)
1.Щодо товщини якої лінії задаються товщини всіх інших ліній креслення?
1. основна суцільна товста
2. основна суцільна тонка
3. штрихова
2. Товщина штрихової лінії дорівнює
1. s / 2
2. s / 3
3. s/2...s/3
(Середній рівень знань учнів)
3. Товщина суцільної основної лінії
1. 0,6 мм
2. 0,6 ... 1,5 мм
3. 1,5 мм
4. Рамку основного напису на кресленні виконують
1. основною тонкою лінією
2. основною товстою лінією
3. будь-якою лінією
(Достатній рівень знань учнів)
6. Де використовується на кресленні штрих пунктирна тонка лінія? Яка її товщина?
(Високий рівень знань учнів)
7. Накресліть основний напис, нанесіть необхідні розміри.
Оформлення креслень (10 клас)
(Початковий рівень знань учнів)
(Середній рівень знань учнів)
3. Креслярський шрифт буває
1.прямий
2.похилий
3.косий
4. ГОСТ 2.302-68 не допускає масштаб
1.1:1
2.1:3
3.2,5:1
4.1:1000
(Достатній рівень знань учнів)
5. Масштабом називається
1.відстань між двома точками на площині
2.пропорційне зменшення розмірів предмета на кресленні
3.відношення лінійних розмірів зображення до лінійних розмірів об'єкта
6.Чому дорівнює висота малих літер розміру 14 ?
(Високий рівень знань учнів)
7.Напишіть креслярським шрифтом 10 власні прізвище,ім.`я та по-батькові.
Креслення геометричних тіл (10 клас)
(Початковий рівень знань учнів)
1 . Які геометричні тіла ви знаєте?
1.конус
2.квадрат
3.еліпс
4.циліндр
5.призма
2 . Як називається уявний процес розчленування предмета на геометричні тіла,що утворюють його поверхню?
1.технічний рисунок
2.аналіз геометричної форми
3.ескіз
4.проекції
5.піраміда
(Середній рівень знань учнів)
3 . Визначте з яких геометричних тіл утворений об'єкт
1. призма
2. циліндр
3. шестигранна призма
4. циліндр
5. піраміда
4 . Сполученням називається
1. перехід однієї кривої лінії в іншу
2. перехід однієї лінії в іншу
3. плавний перехід однієї лінії в іншу
(Достатній рівень знань учнів)
5 . Сполучення буває
1. зовнішнім
2. внутрішнім
3. змішаним
4. накладеним
5. спрощеним
6. В якому разі відрізок прямої ( ребро) проеціюється в натуральну величину? У точку?
(Високий рівень знань учнів)
7.Накресліть три проекції предмету, нанесіть проекції точок.
Прямокутне проеціювання (10 клас)
(Початковий рівень знань учнів)
1 . При прямокутному проеціюванні будь-який об'єкт має
1. один вигляд
2. два вигляди
3. три вигляди
4. шість виглядів
5. будь-яку кількість виглядів
2 . На кресленні всі проекції виконують
1. в проекційної зв'язку
2. без проекційної зв'язку
3. довільно
(Середній рівень знань учнів)
3 . На фронтальній площині зображується
1. профільний вид
2. вигляд зверху
3. вигляд справа
4. вигляд головний
5. вигляд ззаду
4 . На кресленні невидимий контур деталі зображується
1. штриховою лінією
2. пунктирною лінією
3. суцільною тонкою лінією
(Достатній рівень знань учнів)
5 . Зображення окремого обмеженого місця виробу на кресленні називається
1. головним виглядом
2. місцевим виглядом
3. виглядом ззаду
4. виглядом зліва
5. загальним виглядом
6.Який вигляд називається місцевим? З якою метою його застосовують?
(Високий рівень знань учнів)
7.Накресліть три вигляди даного предмету, нанесіть розміри.
Розрізи і перерізи (11 клас)
(Початковий рівень знань учнів)
1 . Розріз – це
2 . Розріз , виконаний по площині симетрії деталі
1. позначається на кресленні літерами, наприклад , А- А
2. не позначається на кресленні
3. підписується " Розріз по площині симетрії "
(Середній рівень знань учнів)
3 Осі ізометричної проекції розташовані одна до одної під кутами
1. 120, 120, 120 градусів
2. 135, 90, 135 градусів
3. 90, 180, 90 градусів
4 . До складних розрізів відносяться
1. фронтальний
2. ступінчастий
3. похилий
4. профільний
5. горизонтальний
6. ламаний
7. винесений
(Достатній рівень знань учнів)
5 . Переріз на кресленні може бути виконано
1. накладеним
2. винесеним
3. накресленим
4. профільним
5. простим
6. В яких випадках можна поєднувати половину вигляду і половину розрізу? Якою лінією їх розділяють?
(Високий рівень знань учнів)
7. Накресліть доцільну кількість зображень, нанесіть розміри.
Завдання для графічних вправ (10 клас)
Висновки експертизиРеєстраційний номер ___________________ Напрям____________________________________ Номінація__________________________________ Назва роботи _______________________________ Автор роботи _______________________________ Експерти
Голова комісії___________________________ Дата _________________________________ |
Лінії на кресленні
Спряження
Висновки експертизиРеєстраційний номер ___________________ Напрям____________________________________ Номінація__________________________________ Назва роботи _______________________________ Автор роботи _______________________________ Експерти
Голова комісії___________________________ Дата _________________________________ |
Висновки експертизиРеєстраційний номер ___________________ Напрям____________________________________ Номінація__________________________________ Назва роботи _______________________________ Автор роботи _______________________________ Експерти
Голова комісії___________________________ Дата _________________________________ |
Висновки експертизиРеєстраційний номер ___________________ Напрям____________________________________ Номінація__________________________________ Назва роботи _______________________________ Автор роботи _______________________________ Експерти
Голова комісії___________________________ Дата _________________________________ |
Поділ кола на частини
Креслення плоских деталей
Побудова виглядів
Побудова виглядів
Побудова аксонометричних проекцій
рррр
Побудова аксонометричних проекцій
Перерізи (11 клас)
Перерізи (11 клас)
Розрізи (11 клас)
Поєднання вигляду з розрізом (11 клас)
Розробки уроків з креслення для 10-11 класів
Урок №1
Дата
Клас: 10
Тема: Спряження.
Мета:
навчальна: формувати знання видів та елементів спряження, навчати будувати зображення на основі спряження.
виховна: виховувати уважність, охайність.
розвиваюча: розвивати, точність, спостережливість, уважність, розвити вміння та навички з побудови спряження геометричних тіл.
профорієнтаційна: сформувати систему обізнаності учнів щодо особливостей професій кресляра та інженера.
Обладнання: плакат „Побудова спряження”, мультимедійна презентація по темі, різнорівневі роздаткові картки-завдання.
Очікувані результати: учні повинні знати про правила побудови спряження на кресленні; вміти виконувати спряження геометричних тіл.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: геометрія, нарисна геометрія
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
(Тема уроку: Спряження – записується на дошці)
Тема сьогоднішнього заняття: Спряження. На цьому уроці ми з вами розглянемо загальні відомості про спряження, визначимо, що таке центр і точки спряження, розглянемо види спряження та правила їх побудови.
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Вправа «Закінчи речення»
1. Геометричні побудови (Ділення на рівні частини відрізків і кола, будува кутів)
2. Аналіз графічного складу зображень? (Це розділення процесу виконання креслення на окремі графічні операції)
3. Розділити коло на чотири рівних частини треба так (Для цього потрібно провести два взаємно перпендикулярних діаметра)
Індивідуальне опитування
(Викликати учнів виконати зображення на дошці)
1. Як розділити коло на три рівних частини? (Для цього потрібно поставити ніжку циркуля в кінці діаметра і описати дугу радіусом, який рівний радіусу кола)
2. Як розділити коло на шість рівних частини?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Що ми можемо побачити, якщо подивимось на шаблон, який знаходиться на даному плакаті – на ньому прямі лінії плавно переходять в криві (показувати на плакаті цей перехід). Такий же плавний перехід може бути між двома прямими і двома колами.
Так що ж таке спряження? Спряження – це плавний перехід одної лінії в іншу. (Запишіть в зошит)
Для побудови спряження потрібно знати центри спряження і точки спряження. Центри спряження – центр дуги спряження, а точки спряження – це точки в яких одна лінія переходить в іншу (Запишіть в зошит).
Подивиться на плакат. На ньому зображено загальні способи побудови спряження двох ліній, які перетинаються, а також спряження кола і лінії.
Для початку давайте розглянемо, як виконується спряження двох ліній, які перетинаються. У нас є прямі, які дають прямий, гострий і тупий кути. Потрібно побудувати спряження цих прямих дугою заданого радіуса.
Для усіх трьох випадків застосовується загальний спосіб побудови (Записуйте: Загальний спосіб побудови спряження для прямих, що перетинаються).
1. Знайти точку О – центр спряження. (Записати в зошит). Центр спряження повинен лежати на відстані радіуса R від заданих прямих. Такій умові відповідає точка перетину двох прямих, розміщених паралельно на відстані R від заданих прямих. Для побудови цих прямих потрібно з довільно вибраних точок кожної заданої прямої провести перпендикуляри. Відкласти на них довжину радіуса R. Через отримані точки проводимо прямі, паралельні заданим. В точці перетину цих прямих отримуємо центр О спряження.
2.Знайти точки спряження. Для цього проводимо перпендикуляри на наші прямі з центру спряження. Отримані точки і є точками спряження.
3. Провести дугу з центру спряження від одної точки спряження до іншої. Для цього ставимо опорну ніжку циркуля в точку О, проводимо дугу заданого радіуса R між точками спряження.
Тепер давайте з вами розглянемо як виконується спряження кола з прямою (Записуйте: Спряження кола з прямою).
У нас відомі радіус даного кола R, і радіус дуги спряження R1.
Побудова виконується так:
1. Для находження центра спряження з точки О кола проводимо дугу допоміжної окружності радіуса R + R1. На відстані R1 від прямої АВ проводимо паралельну їй пряму до перетину з дугою R + R1. Точка О1 буде центром спряження.
2. З’єднавши прямою точки О і О1, тобто центи окружності і дуги спряження, отримуємо точку спряження М. Опустивши перпендикуляр з точки О1 до прямої АВ, знаходимо іншу точку спряження N.
3. З’єднавши дугою R1 точки M і N спряження, отримуємо плавний перехід від кола до прямої.
IV. Закріплення нових знань.
Давайте з вами закріпимо матеріал, який ми сьогодні вивчили.
1. Що ж називається спряженням?
2. Які потрібно знати точки для виконання спряження?
А тепер давайте спробуємо виконати спряження двох ліній, які перетинаються під тупим кутом.
Виконуємо побудову. Я на дошці, а за мною у зошитах (виконую креслення на дошці, якщо бачу, що у якогось учня добре виходить, то тоді пропоную йому продовжити побудову на дошці).
Зараз будемо будувати спряження прямої і кола (Хто хоче піти до дошки і спробувати це зробити?).
VI. Підведення підсумку уроку.
Отже, на сьогоднішньому занятті ми з вами повторили види геометричних побудов та познайомились із спряженням двох ліній і лінії з колом.
Виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання.
Учням роздаються картки-завдання, з різним рівнем складності, для виконання вдома.
Урок № 2
Клас: 10
Дата:
Тема: Нанесення розмірів.
Мета:
навчальна: вивчити основні правила і норми нанесення розмірів на кресленні.
розвиваюча: навчитися наносити розміри на проекції предметів різних форм; розвивати просторове мислення (уявлення про форму предметів).
виховна: виховувати уважність, охайність.
профорієнтаційна: сформувати систему обізнаності учнів щодо особливостей професій кресляра та інженера.
Обладнання креслярські інструменти, зошит, мультимедійна презентація по темі, різнорівневі роздаткові картки-завдання.
Тип уроку: комбінований .
Очікувані результати: учні повинні знати про правила нанесення розмірів на кресленні., вміти правильно наносити розміри на кресленнях.
Міжпредметні зв’язки: геометрія, нарисна геометрія, технології, трудове навчання.
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Фронтальне опитування попереднього матеріалу
Учні відповідають на питання письмово, позначаючи № (номер) питання (питання не записують).
Питання:
1.Що називається кресленням ? Назвіть креслярські інструменти
2.Що в кресленні називають стандартом ЕСКД?
3.Які розміри має лист формату А4?
4.Яке призначення суцільної тонкої лінії? Яка її товщина?
5.Яке маркування олівця для проведення суцільної тонкої лінії?
6.Накресліть горизонтальну суцільну тонку лінію.
Через 5 хвилин учитель пропонує здати листочки на перевірку.
ІІІ..Мотивація.навчальної.діяльності
Для з'ясування помилок і неточностей, допущених при опитуванні, на уроці, після здачі аркушів, учитель викладає правильні відповіді:
1) Креслення - це документ, що містить зображення предмета, виробу (або архітектурного спорудження) і інші дані (розміри, масштаб, технічні вимоги), необхідні для його виготовлення (будівництва) і контролю.
2) Стандарт ЕСКД - це нормативний документ, що встановлює єдиного правила виконання й оформлення конструкторських документів для всіх галузей промисловості (єдина система конструкторської документації), затверджений Державним комітетом зі.стандартизації.
3).А4.-.розміри.сторін.210x297.
4) Суцільна тонка лінія призначена для нанесення розмірних і виносних ліній, штрихування, ліній-винесень, ліній побудови. Товщина.S/3.до.S/2.
5) Олівці для проведення суцільної тонкої лінії повинні бути твердими T,.2T,.3T.
6) Суцільна тонка і Суцільна товста основна.
IV. Вивчення нового матеріалу з практичним закріпленням.
Розвиток технічної графіки останнім часом показав, що графічні зображення, до яких відноситься креслення, можуть бути виконані машинним способом за допомогою спеціальних програм комп'ютерного забезпечення. Це значно спрощує виконання креслень і прискорює розробку проектно-конструкторської документації, але необхідно виконувати деякі умови. Вивчення нової теми одиниці виміру. Існує два види розмірів: кутові і лінійні. На практиці використовуються лінійні, тому що вони проставляються в міліметрах без позначення (мм) розміру і характеризують довжину, ширину, висоту, товщину, діаметр, радіус різних частин зображуваного предмета. Кутові розміри вказуються в градусах, хвилинах і секундах з позначенням одиниць виміру (6°, 5', 10") і характеризують величину кута.
При нанесенні розмірів, насамперед, треба визначити необхідність кожного розміру на кресленні. Загальна кількість розмірів повинна бути мінімальною, але достатньою для виготовлення і контролю. Наносити зайві розміри або повторювати їх на кресленні не.варто.
Підставлені розміри повинні забезпечити не тільки можливість побудови зображення, але і виготовлення того, що зображено.
Стандартом установлені правила нанесення розмірів. Лінія, використовувана для виконання розмірів - суцільна тонка.
Виносні лінії. При нанесенні розмірів для вказівки границь виміру, і виносу розміру за контур зображення, проводять прямі. Лінії, що називають виносними. Їх варто проводити перпендикулярно прямолінійному відрізку елемента деталі, розмір якого вказують. Лінії, в основному, розташовують поза контуром зображення виду (проекції) предмета.
Виносні лінії, що виходять за стрілки, повинні бути рівними від 2 до 5 мм і однаковими на всьому кресленні. Виносні лінії допускається проводити від лінії невидимого контуру тільки при нагоді, якщо відпадає необхідність виконувати додаткове зображення.
Розмірні лінії. Для визначення границі виміру частин, форми предмета проводять як пряму лінію, так і дуги окружності, над якими надписують розміри, називають розмірними лініями.
Ці лінії зображують суцільними і проводять паралельно прямолінійному відрізкові елемента деталі, розмір якого вказується. Розмірні лінії проводять між виносними лініями, осьовими, іноді допускається проводити безпосередньо до ліній видимого контуру.
По можливості варто уникати перетинання розмірних і виносних ліній.
Не допускається використання ліній контуру, осьових, центрових, а так само виносних ліній у якості розмірних.
Стрілки. Розмірні лінії, що упираються у виносні, осьові, контурні
обмежують стрілками. Форма стрілки представляє визначену геометричну фігуру, що має задані параметри.
Ці параметри зберігаються на всьому кресленні, обраного формату. (Величина стрілок повинна бути однакової на всьому листі).
Якщо неможливо розмістити стрілки на кінцях розмірної лінії, то їх розміщують із зовнішньої сторони виносних.
При недоліку місця на розмірній лінії, стрілки можна замінити зарубками (під кутом 45° до розмірної лінії), або крапками. Допускається переривати контурну або виносну лінію, що обмежує місце.положення.стрілки.
Розмірні числа. Надписані числа, що показують розміри над розмірними лініями називаються розмірними числами. Існує спосіб нанесення розмірних чисел на кресленні, що допомагає визначити величину вимірюваного відрізка. Він дозволяє провести пряму лінію без розриву і надписати число над нею. Розмірні числа не слід розділяти або перетинати якими б те ні було лініями креслення.
Цифри розмірних чисел при різних нахилах розмірних ліній варто розташовувати як показано на малюнку, уникаючи проведення розмірних ліній у межах кутів 30° і числа виносяться на лінії-винесення.горизонтально.
Розмірне число наносять ближче до середини.
При відсутності додаткових зображень (проекцій) визначальну форму предмета перед розмірним числом наносять знак ((квадрат), якщо сторони елемента деталі плоскі грані. Знак ((діаметр), якщо елемент складається з тіл обертання, знак R (радіус) при округлених кутах (сполученнях).
Класифікація розмірів. Для забезпечення читання розмірів, що вказуються на кресленнях, їх можна розбити з погляду визначення величини й ув'язування елементів на сім груп розмірів: габаритні, конструктивні, координуючі, технологічні, визначаючі форму деталі, настановні.і.приєднувальні.
Габаритні розміри - найбільші розміри деталі по ширині, висоті, довжині. В основному ці розміри використовуються для вибору заготовки деталі, контролю розмірів у випадку установки деталі в пристрій.
Розміри, що визначають форму - визначають лінійні, кутові, заокруглення, що характеризують форму елементів деталі.
Способи нанесення розмірів. Установлено два способи нанесення розмірів: координатний і ланцюговий.
Координатний - нанесення розмірів від однієї сторони (основної бази) або драбинкою, при цьому способі розміри дають чітка побудова предмета.
Ланцюговий - нанесення розмірів ланцюжком (один за іншим), але цей спосіб виключає один розмір (частини деталі, несхильний обробці) і тут потрібний довідковий розмір.
Відстань між рівнобіжними розмірними лініями вибирають одну для всього креслення від 6 до 10 мм. Товщина плоскої деталі позначається буквою s з наступною вказівкою розмірного числа. Довжина виробу позначається малою буквою латинського алфавіту – L.(ель).
Іноді на кресленнях наносять довідкові розміри.
Довідковими - називають розміри , що не піддаються контролеві. На кресленні вони відрізняються знаком *.
Над основним написом роблять запис: *- розмір для довідок.
VІ. Закріплення матеріалу
Для закріплення нового матеріалу використаємо диференційований підхід. Клас об’єднуємо у кілька груп. Перша група (середній та низький рівень знань) на картках отримує запитання:
1) На підставі чого можна судити про величину деталі? (розміри).
2) У яких одиницях виміру виражають розміри на кресленнях? (у мм, градусах, хвилинах, секундах).
3) Яку відстань залишають між контуром зображення і розмірних ліній? (від 6 до 10 мм).
4) На скількох мм повинні виступати виносні лінії за кінці стрілок? (від 2 до 5 мм).
5) Які розміри називаються габаритними? (найбільші розміри предмета по довжині, висоті, ширині).
6) Якими знаками позначаються довжина, товщина, квадрат, радіус, діаметр, розмір для довідок.
Друга група (достатнього рівня успішності учні):
Завдання: зробити креслення для виготовлення молотка. Нанести всі відповідні розміри.
Третя група (високого рівня успішності учні)
Завдання: Побудувати креслення деталі, зображеної на малюнку, з нанесенням всіх необхідних розмірів.
VІІ. Підведення підсумків уроку
VІІІ Домашнє завдання.
Проаналізувати та вивчити конспект.
Урок № 3
Дата:
Клас: 11
Дата:
Тема уроку: Умовності та спрощення під час виконання проекційних креслень.
Мета уроку:
навчальна: ознайомити учнів з умовностями та спрощеннями, які допускаються при виконанні креслень;
виховна: виховувати уважність, охайність.
профорієнтаційна: сформувати систему обізнаності учнів щодо особливостей професій кресляра та інженера.
розвиваюча: розвивати логічне та аналітичне мислення, просторову уяву.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: Зошит, креслярські інструменти, мультимедійна презентація по темі, різнорівневі роздаткові картки-завдання.
Очікувані результати: учні повинні знати про умовності та спрощення під час виконання проекційних креслень, вміти правильно виконувати спрщення на кресленнях.
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання, технології, геометрія.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина.
II.Актуалізація опорних знань учнів
Мозковий штурм «Способи проеціювання».
III Мотивація навчальної діяльності учнів.
Корекція та аналіз графічних робіт учнів.
IV Вивчення нового матеріалу.
Умовності та спрощення на кресленнях.
Виразність креслення забезпечується не тільки вдалим вибором необхідних зображень, а й скороченням їх графічного складу. Це досягається застосуванням різних умовностей та спрощень на кресленнях. Розглянемо найбільш уживані з них.
Якщо предмет симетричний, то його зображення дозволяється викреслювати не повністю. Межею зображення у цьому разі має бути вісь симетрії або лінія обриву. Останню проводять так, щоб показати трохи більше половини вигляду.
Щоб зробити коротшим зображення довгого предмета, застосовують умовний розрив. Розрив застосовують для предметів з однаковим або рівномірно змінним поперечним перерізом. Місце обриву показують тонкою хвилястою лінією .
Якщо предмет має кілька однакових рівномірно розміщених на його поверхні елементів, то на кресленні допускається показувати один-два з них із зазначенням їх кількості. Розміщення інших елементів показують умовно. Іноді, щоб показати розміщення кількох однакових елементів на поверхні предмета, вдаються до заміни повного зображення схематичним.
Замість повних зображень окремих елементів поверхонь предметів (отворів, прорізів) допускається зображувати тільки їх контури.
V Закріплення знань. Виконання завдань за картками.
VI Підведення підсумку заняття.
Перевірка домашнього завдання.
Аналіз помилок. Оцінювання роботи учнів.
VII Домашнє завдання. Зробити аналіз геометричного складу будь-якого предмету побуту.
Урок № 4
Дата:
Клас: 11
Дата:
Тема уроку: Деталювання.
Мета уроку:
навчальна: формувати знання учнів з деталюванням за складальними кресленнями.
виховна: виховувати уважність, охайність.
розвиваюча: розвивати, точність, спостережливість, уважність.
профорієнтаційна: сформувати систему обізнаності учнів щодо особливостей професій кресляра та інженера.
Обладнання: плакат „Деталювання”, мультимедійна презентація по темі, різнорівневі роздаткові картки-завдання.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні повинні знати про технологію деталювання, вміти деталювати складальні креслення.
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання, технології, геометрія.
ХІД УРОКУ
I. Організаційна частина.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Що називають деталлю?
Які деталі називають типовими?
Які деталі називають спеціальними?
Назвіть рознімні з’єднання.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Бесіда.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про деталювання
Щоб зробити виріб, який складається з кількох деталей, спочатку треба виготовити ці деталі. Для виготовлення деталей потрібні їх креслення. Креслення окремих деталей, з яких складається виріб, виконують за його складальним кресленням.
Процес виконання деталей за складальним кресленням виробу називають деталюванням.
Перед початком деталювання слід прочитати складальне креслення. Це дає змогу визначити будову виробу, взаємодію його складових частин і їх призначення. Сам процес деталювання передбачає умовне розчленування виробу на окремі деталі і виконання креслення кожної з них. За цими кресленнями виготовляють деталі і потім з них складають вироби.
Звернемось до прикладу. На рисунку наведено порядок роботи, наочне зображення і складальне креслення затискача. Він складається з основи 1, до якої за допомогою штифта 5 приєднано прижим 3, і гвинта 2 з нерухомою рукояткою 4. Пристрій призначений для затискання округлих деталей під час їх обробки на верстаті. Для цього деталь вкладають у прямокутний паз на основі 1 і закріплюють при-жимом 3 за допомогою гвинта 2.
На рисунку наведено наочні зображення деталей, з яких складається затискач, та їх креслення. Кожне креслення містить зображення, вибрані залежно від форми деталі, та її розрізи.
Ви вже знаєте, що кожний виріб складається з оригінальних деталей, призначених тільки для даного виробу, і стандартних. Під час деталювання виконують креслення тільки оригінальних деталей. На стандартні деталі виконувати креслення не треба, бо вони виготовляються на спеціалізованих підприємствах. Інші підприємства їх купують і використовують вже готовими для складання своїх виробів. Оригінальні деталі кожне підприємство виготовляє для своїх виробів самостійно.
Затискач, складальне креслення якого наведено на рисунку, має 4 оригінальні і 1 стандартну деталь. Тому під час деталювання виконано креслення чотирьох його деталей.
2. Послідовність деталювання
Щоб полегшити деталювання, його потрібно виконувати у певній послідовності. Рекомендується такий порядок деталювання складального креслення:
1. Читання складального креслення виробу в розглянутій раніше послідовності. Вивчення його будови. Головну увагу звертають на форму деталей, їх призначення і взаємодію.
2. Уявне розчленування виробу на окремі деталі, з яких він складається.
3. Визначення деталей, креслення яких треба виконати (згадайте, які деталі не підлягають деталюванню). Починають деталювання з простих за формою деталей. Уявне видалення цих деталей полегшує визначення форми складніших.
4. Визначення необхідних зображень, потрібних для креслення кожної деталі. Кількість зображень повинна бути мінімальною, але достатньою для повного вивчення форми і розмірів деталі. Кількість і склад зображень на кресленні деталі можуть не відповідати зображенням складального креслення.
5. Вибір масштабу зображень. Під час деталювання не обов'язково дотримуватись однакового масштабу для всіх деталей. Невеликі деталі, особливо складної форми, зображують у більшому масштабі.
6. Компоновка і послідовна побудова зображення. На кресленнях деталей зображують і ті елементи, які на складальному кресленні не показують або показують спрощено (наприклад, фаски).
7. Нанесення розмірів. їх вимірюють на зображеннях складального креслення з урахуванням масштабу. Ті розміри конструктивних елементів, які відсутні на складальному кресленні, визначають з довідників. Для спряжуваних поверхонь (тобто поверхонь, які взаємодіють між собою) погоджують розміри.
Зображення на складальному кресленні дають уявлення про будову виробу та форму всіх деталей, з яких його складено.
V. Закріплення знань.
Для чого виконують деталювання?
Які деталі не підлягають деталюванню? Що означає погодження розмірів деталей під час деталювання?
VI. Практична робота.
Виконати деталювання однієї деталі у зошитах.
VII. Підведення підсумку заняття.
Аналіз помилок.
Оцінювання роботи учнів.
VIII. Домашнє завдання:
Виконати деталювання двох спеціальних деталей на вибір за своїм складальним кресленням.
Урок № 5
Дата:
Клас: 11
Тема уроку: Загальні відомості про будівельні креслення.
Мета уроку:
навчальна: формувати знання учнів про загальні відомості про будівельне креслення;
виховна: виховувати уважність, охайність.
розвиваюча: розвивати, точність, спостережливість, уважність.
профорієнтаційна: сформувати систему обізнаності учнів щодо особливостей професій кресляра та інженера.
Обладнання: зразки експлікацій власних будинків, мультимедійна презентація по темі, різнорівневі роздаткові картки-завдання.
Тип уроку: комбінований.
Очікувані результати: учні повинні отримати уявлення про будівельне креслення та його значення під час будівництва будь-якої споруди, вміти виконувати експлікацію будинків.
Міжпредметні зв’язки: трудове навчання, технології, геометрія
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мозковий штурм «Види зображень на кресленні»
III.Мотивація навчальної діяльності учнів. Бесіда.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1 Загальні відомості про будівельні креслення
Будівлі та споруди зводять за будівельними кресленнями, їх поділяють на архітектурно-будівельні (креслення житлових, громадських і виробничих будівель) та інженерно-будівельні (креслення інженерних споруд: мостів, шляхопроводів, залізниць, гідротехнічних споруд тощо).
За призначенням будівельні креслення ділять на креслення будівельних виробів і на будівельно-монтажні креслення. За кресленнями будівельних виробів на підприємствах будіндустрії виготовляють окремі частини і деталі будівель і споруд. За будівельно-монтажними кресленнями на будівельних майданчиках здійснюють складання і зведення будівель і споруд.
Виконують будівельні креслення за правилами прямокутного проеціювання на основні площини проекцій (фронтальну, горизонтальну і профільну) із застосуванням розрізів. Але, зважаючи на специфіку зображуваних предметів, будівельні креслення мають деякі особливості.
Зображення на будівельних кресленнях. Основними зображеннями на будівельних кресленнях є фасад, план і розріз.
Фасад — це зображення зовнішнього боку будинку. Вигляд будинку спереду — головний фасад, вигляд зліва чи справа — бічний фасад. На фасадах показують розміщення дверей, вікон, архітектурні деталі будинку. Фасад дає загальне уявлення про розмір будинку і пропорції його окремих частин. Розміри на фасадах не наносять.
План будинку (чи його поверху) — це розріз горизонтальною площиною на рівні, трохи вищому від підвіконня. Для багатоповерхового будинку плани виконують для кожного поверху. За планом можна визначити форму і розміри будинку, взаємне розташування приміщень у ньому (так само і для поверху), розміщення вікон і дверей, товщину стін і перегородок тощо. На планах наносять умовні зображення санітарно-технічного обладнання, систем опалення, водопостачання.
Перерізи стін, виконані з матеріалу, який є для будинку основним, не штрихують. Окремі ділянки з іншого матеріалу штрихують. Для кожного приміщення на плані зазначають площу (у квадратних метрах). Площу вказують цифрою без позначення одиниці і підкреслюють лінією.
На плані показують розбивочні осі — лінії, які проходять вздовж зовнішніх і внутрішніх капітальних стін. З проведення цих осей починають побудову плану будинку. Вертикальні осі на плані позначають арабськими цифрами, взятими в кружечки, а горизонтальні — великими літерами (теж у кружечках).
Щоб показати внутрішню будову будинку, його висоту (чи висоти поверхів), на будівельних кресленнях застосовують вертикальні розрізи (поздовжні чи поперечні). Одержують вертикальні розрізи за допомогою вертикальних січних площин, котрі, як правило, проходять по віконних і дверних прорізах. Позначення розрізів виконують як звичайно, але замість великих літер проставляють римські цифри.
Вертикальні розрізи (поздовжні чи поперечні). Одержують вертикальні розрізи за допомогою вертикальних січних площин, котрі, як правило, проходять по віконних і дверних прорізах. Позначення розрізів виконують як звичайно, але замість великих літер проставляють римські цифри.
Зверніть увагу на те, що контури стін і перекриттів між поверхами на планах та в розрізах показують суцільною товстою основною лінією.
Над зображеннями будівельних креслень роблять написи за типом: «Фасад», «План другого поверху», «Розріз II—II».
Розміри на будівельних кресленнях вказують у міліметрах без позначення одиниці вимірювання.
Розмірні лінії обмежують короткими штрихами під кутом 45" до цих ліній.
На фасадах розмірів не наносять. На планах розміри наносять із зовнішнього боку забражень у кілька рядів. У першому рядку (ближчому до зображення) наносять розміри віконних і дверних прорізів і простінків замкнутим ланцюжком. У другому рядку — розміри між кожною парою суміжних осей (теж замкнутим ланцюжком). Третій рядок містить розміри між крайніми осями на плані. Крім того, на плані наносять внутрішні розміри приміщень: довжину, ширину, ширину дверних прорізів та інші.
На розрізах наносять розміри між осями, висоту приміщень, віконних і дверних прорізів.
Крім розмірів на розрізі, а іноді й на фасаді, наносять висотні позначки. Позначкою називають число, яке показує висоту точки над нульовою площиною. За нульову позначку найчастіше обирають рівень підлоги будинку (чи першого поверху).
Позначки наносять в метрах, числа записують на поличці знака. Число на позначці показує, наскільки вище або нижче (зі знаком мінус) від нульової позначки знаходиться рівень, вказаний даною позначкою. Нульову позначку записують числом 0,000.
Наведені на рисунку позначки 2,500 і 4,870 свідчать про те, що висота приміщень у будинку 2,5 м, а найвища точка будинку має висоту 4,87 м. Позначка -2,000 означає, що поверхня підлоги у підвалі нижча від підлоги будинку на 2 м.
Масштаби будівельних креслень. Оскільки будівлі і споруди мають великі розміри, на будівельних кресленнях застосовують масштаби зменшення 1:100, 1:200, 1:400. Для невеликих будинків і для фасадів застосовують масштаб 1:50. Це дає змогу краще виявити на фасаді архітектурні деталі. Масштаби різних зображень можуть бути різними, тому масштаб звичайно вказують біля кожного з зображень.
V. Практична робота (в парах). Виконання ескізу одноповерхового будинку(за власним вибором: стиль ,енергоспоживання, екологічність і так далі).
VI. Закріплення знань.
1. Для чого призначені креслення будівельних виробів і будівельно-монтажні креслення?
2. Як називаються основні зображення на будівельних кресленнях?
Як їх одержують?
3. Про що можна дізнатися з фасаду?
4. Що являє собою план будинку? Про що можна дізнатись з нього?
5. Для чого на будівельному кресленні застосовують розріз
будинку?
6. Що таке висотна позначка? Що вважають нульовою позначкою?
VII. Підведення підсумку заняття
Аналіз та оцінювання практичної роботи.
VIII Домашнє завдання: Проаналізувати експлікацію власного будинку чи квартири.
Висновки
Основними перевагами застосування тестового оцінювання у навчально-пізнавальній діяльності учнів на уроках креслення є забезпечення необхідного рівня охопленості перевіркою навчальних досягнень учнів; об'єктивність, простота й формалізованість процедури оцінювання знань, умінь і навичок; можливість одночасної перевірки великої кількості суб’єктів тестування; оперативне одержання зворотньої інформації про якість засвоєння навчального матеріалу.
Порівняно з традиційними методами контролю, тестове оцінювання має беззаперечні переваги як з позиції діяльності вчителя, так і діяльності учнів. При цьому жорстка процедура перевірки практично виключає суб'єктивізм при оцінюванні навчальних досягнень школярів. Систематичність при застосуванні тестового контролю формує в учнів дисциплінованість.
Тестування як метод педагогічної діагностики перебуває на стадії розвитку і не позбавлене суттєвих недоліків. Створення якісного педагогічного тесту передбачає трудомісткий і довготривалий процес, порушення ж правил складання тестових завдань часто призводить до зниження їх надійності.
Тестове оцінювання з креслення розглядається як метод об’єктивного контролю якості засвоєння знань і вмінь учнів, при якому використовуються графічні контрольні роботи, які спираються на спеціально створені матеріали – тести.
Використання тестів на уроках креслення сприяє:
- формуванню позитивної мотивації учнів до навчально-пізнавальної діяльності;
- підвищенню якості знань, рівня оволодіння вміннями й навичками (вміння виділяти головне, аналізувати, порівнювати, здійснювати самоконтроль тощо);
- зростанню рівня самостійності, особливо в учнів із низькими навчальними можливостями;
- формуванню адекватної самооцінки;
- оперативності оцінювання навчальної діяльності школярів.
Аналіз існуючих форм тестових завдань засвідчив доцільність використання на уроках креслення тестів закритої форми, яка забезпечує не лише відтворення набутих знань, але й сприяє логічному мисленню, творчому пошуку, вмінню співставляти, конструювати відповідь, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, застосуванню знань на практиці тощо.
Матеріал данного посібника може бути використаний учителями трудового навчання і креслення при створенні, апробації та впровадженні тестових завдань у власну освітню практику з метою оптимізації педагогічного контролю.
Літературні джерела
1.Сидоренко В.К., Дятленко Л.М. Програма курсу за вибором «Креслення» для загальноосвітніх навчальних закладів. Лист Міністерства освіти і науки України від 19.11. 2013 №1/11-17679. 2.Аниловски К. Учителя и инновации. Книга для учителя. - М., 1991.
3.Антонович Є.А., Василишин Я.В., Шпільчак А. Креслення.- PDF, 2010.-С.- 255
4.Амонашвили Ш.А. Воспитательная и образовательная функции оценки учения школьников. - М.: Педагогика, 1984.
5.Бондар В. Теорія і технологія управління процесом навчання у школі. -К., 2000. -192 с.
6.Ботвинников А.Д., Виноградов В.Н., Вышнепольский И.С., 2008. Черчение.
7. Вишневський O.L, Кобрій О.М., Чепіль MM. Теоретичні основи педагогіки: Курс лекцій / За ред. О.Вишневського. - Дрогобич: Відродження, 2001. - 268 с.
8.Вересоцька Н.І. Аналіз підходів до класифікації контролю навчальних досягнень учнів / Н.І. Вересоцька // Вісник Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г.Шевченка: Зб. наук. праць. – Чернігів: ЧДПУ, 2007. – Вип. 53. – С. 154-157.
9.Вересоцька Н.І. Використання тестового контролю при оцінюванні результатів навчальної діяльності учнів / Н. І. Вересоцька // Освітянські обрії: реалії та перспективи: Зб. наук. праць. – К.: ІПТО, 2007. – № 1. – С. 48-51.
10.Власов.В. С. Кульчинський Збірник завдань з ДПА з креслення 11 клас.- Центр навчально-методичної літератури, 2014.-С.-120.
11.Елкин В.В., Тозик В.Т., 2009. Инженерная графика.
12.Лазарев С.И., Горелов А.А., Стукалина Н.В., 2009. Инженерно-строительная геометрия, Практикум. .
13Лозова В.І., Москаленко П.Г., Троцько Г.В. Педагогіка. Навчально-методичний посібник. -К., 1993.
14.Львова Ю.Л. Творческая лаборатория учителя. — 3-е изд. перераб. Идоп.-М., 1992.
15.Миронов Б.Г., Панфилова Е.С., 2010. Сборник упражнений для чтения чертежей по инженерной графике.
16.Ніколаєв С. Проведення олімпіад з креслення. Москва. Просвещение. 1981.-С.-126.
17.Остапчук О.,Осіпов А.Тести і задачі для перпвірки знань учнів 8-9 класів з креслення.-Тернопіль.СМП Астон,2005.-С.-31-32.
18.Сидоренко В.К.Підручник з креслення (профільний рівень)11 клас.- Освіта, 2011.-С.-244
19. Степакова В.В., Курцаева Л.В., Айгунян М.А.,Черчение. 2012.
Миронов Б.Г., Панфилова Е.С., 2010. Сборник упражнений для чтения чертежей по инженерной графике.
20.Стешенко В.В. Структуро-логічна схема підготовки вчителя трудового навчання.1999. –№ 1 (12). – С. 23-31
21.http://videc.at.ua/load/plani_konspekti_urokiv_z_kreslennja_v_8_klasi/1-1-0-8
1