Урок "СКЛАДНІ ВИПАДКИ НАПИСАННЯ ТА ВЖИВАННЯ СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ"

Про матеріал
Урок з української мови для 10 класу (профільний рівень) з використанням засобів ІКТ
Перегляд файлу

СКЛАДНІ ВИПАДКИ НАПИСАННЯ ТА ВЖИВАННЯ СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ

МЕТА: повторити і поглибити знання учнів про правопис слів іншомовного походження, сприяти зміцненню навичок правильного написання запозичених слів, розширити знання учнів про місце цих слів в українській мові; удосконалювати правописні навички, ознайомлювати учнів із значенням та походженням іншомовних слів, вчити доцільно використовувати їх у мовленні; розвивати мислення та комунікативні здібності, збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, словники (тлумачний, іншомовних слів); електронний посібник «Словники України»; мультимедійна презентація до теми; флеш-тест «Правопис іншомовних слів»;електронний посібник О.Глазової «Орфографія»; Інтернет.

ХІД УРОКУ:

ЕПІГРАФ: Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування.

                                                                                        А. де Сент-Екзюпері

  1. Організаційний момент.
  2. Вступне слово вчителя.

      А. де Сент-Екзюпері говорив: «Єдина справжня розкіш – це розкіш людського спілкування». Сьогодні ми знову візьмемо тнкий інструмент людської думки та спілкування – слово.

     Мова постійно розвивається: з’являються нові поняття –  з’являються нові слова. Наша мова за словником налічує до 200 тис. слів. До її складу входять не тільки власне українські, а й слова, запозичені з інших мов.

    Допитливий розум людини примушує її пробиратися далеко за межі рідної землі. Там люди зустрічають нові поняття, слова і запозичують їх. Тому в нашій мові, як і в кожній іншій, багато слів-чужинців. Деякі з них настільки давно, що ми й не підозрюємо про їх іншомовне походження. А деякі досить активно входять у наше життя, забезпечують інформацією, допомагають навчатися. Наприклад, комп’ютер, Інтернет, електронний посібник.

 

    3. Повідомлення теми, визначення мети і завдань уроку.

Завдання уроку:

  • повторити правопис слів іншомовного походження;
  • удосконалювати правописні вміння учнів;
  • ознайомлюватися із значенням та походженням запозичених слів;
  • ознайомитися із явищем синонімії власне українських та іншомовних слів;
  • удосконалювати навички використання їх у мовленні;
  • збагачувати лексичний запас учнів.

Пропоную урок провести у формі електронного часопису, адже час іде вперед і добрими помічниками у навчанні нам стали комп’ютер, Інтернет, електронні посібники, мультимедійні технології.

 

1 СТОРІНКА - ОРФОГРАФІЧНА:

 «Скільки мов ти знаєш, стільки разів ти людина».

                                                                                       (Афоризм)

Учні працюють біля комп’ютерів

  1. Запитання для актуалізації знань.

   ПРИГАДАЙМО ВИВЧЕНЕ!

  • На які групи поділяється українська лексика за походженням?
  • З яких мов ми запозичили слова?
  • Наведіть приклади слів іншомовного походження.
  • Які орфограми у словах іншомовного походження ми вивчали раніше?
  1. Робота з текстом: виділити у тексті слова іншомовного походження, пояснити написання и-і у них.
  • Чи вистачає вам знань, щоб працювати над завданням? Де можна знайти потрібну інформацію?

 Проектується слайд ІНФОКАРТКА, паралельно учні інформуються за допомогою буклета, у якому є інформація про українські філологічні сайти (індивідуальне завдання).

 

РОБОТА З ТЕКСТОМ

 

 

  1. Словниковий диктант-взаємоперевірка:

 

5.Проектування слайду «ПОВТОРИ!»

 (Повторення правил написання слів іншомовного походження з апострофом та м’яким знаком).

 

 

6. Словниково-розподільний диктант:

 

Ал…янс, ател…є, п…єдестал, інтерв…ю, міл…ярд, прем…єра, ін…єкція, п…єса, інтер…єр, біл…ярд, порт…єра, миш…як, кур…єр, сен…йор, павіл…йон, кон…юнктура, бяз

 

 

 

7. Проектування слайду «ПОВТОРИ!»:

 

8. Словниковий диктант із ключем:

Робота в парах

   Новел..а, ал..ея, мадон..а, шос..е, ан..отація, Одіс..ей, регрес.., ім..унітет, дес..ерт, віл..а, несес..ер, ан..али, аб..ітурієнт.

Ключ: НАША РІДНА МОВА.

              (Учні повертаються за парти).

2 СТОРІНКА - ЛЕКСИКОЛОГІЧНА:

                                   «Ічужому научайтесь,

                                   Й свого не цурайтесь…»

                                                           Т.Г.Шевченко

 Вправа «МІКРОФОН»

 Проблемне запитання: наявність слів іншомовного походження – це добре чи погано, позитивне чи негативне явище?

  1. ЗАВДАННЯ: визначити і підкреслити слова іншомовного походження.

 

 

 

 

Слово вчителя. На диво чи на жаль, жодного власне українського тут немає. Незважаючи на те, що іншомовних слів у нашій мові багато, без окремих ми можемо просто обійтися. Наприклад, «педіатр» можемо замінити на рідне – «дитячий лікар». У нашій мові є багато власних слів-синонімів до запозичених.

  1. Лото синонімів (підберіть  власне українські слова - синоніми):

  Бульйон, семестр, ілюстрація, горизонт, гігант, чемпіон, аплодисменти, сигнал, армія.

 

     Слово вчителя. Мовознавці радять у процесі спілкування використовувати саме цю лексику, а запозичені слова – тільки тоді, коли не можна підібрати їм відповідника. Наприклад, терміни.

     Так і Інтернеті: шукаючи інформацію, варто звернути увагу на українські сайти і надавати їм перевагу. Підтримаймо своє!

   

 

 

 

 

  1. Робота з текстом пам’ятки «ПРАВИЛА ВЖИВАННЯ СЛІВ ІНШОМОВНОГО ПОХОДЖЕННЯ»

  1. Усне редагування речень:

 

ВИСНОВОК: щоб правильно вживати слово у мовленні, треба розуміти його значення. І тут не обійтися без словників.

 

3 СТОРІНКА – ЛЕКСИКОГРАФІЧНА:

                 «Не бійтесь заглядати у словник:

                 Це пишний сад, а не сумне провалля…»

                                                               М. Т.Рильський

Слово вчителю інформатики – інструктаж щодо користування словником іншомовних слів у мережі Інтернет.

  1. Вправа «ХТО ШВИДШЕ» (робота в парах): за допомогою словника пояснити значення слів-паронімів. Скласти з ними речення.

Континент – контингент

Оптимістичний – оптимальний

Діалект – діалектика

  1. Вправа «ЛАНЦЮЖОК»: працюючи в групі, учні укладають словничок мовознавчих термінів, пояснюють орфограми. Перемагає та група, яка підбере більше слів.

 

ПІДСУМКОВИЙ ЕТАП

  1. Виконання учнями флеш-тесту (робота за комп’ютером). Виконавши флеш-тест, учні отримують оцінку за урок.
  2. Решта учнів виконує творче завдання : скласти твір-мініатюру «Найбільша розкіш – це розкіш людського спілкування», використавши епіграфи як цитати.
  3. Рефлексія. Вправа «НЕЗАКІНЧЕНЕ РЕЧЕННЯ»:
    • На уроці ми розглянули…
    • Я запам’ятав(ла), що…
    • Я вмію…

     

      ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 


docx
Додано
8 грудня 2021
Переглядів
1245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку