Тема: Складні випадки правопису м'якого знаку й апострофа, великої
літери та ненаголошених голосних
Соціокультурна тема: Народна творчість
Мета навчальна:поглибити знання учнів про звуки мови і знаки письма
закріпити й удосконалити вміння учнів правильно писати
слова з м'яким знаком, апострофом, в яких є
ненаголошені голосні в корені;
Мета розвивальна: розвивати комунікативну компетентність, формувати
навички вибирати головне, узагальнювати,
систематизувати;
Мета виховна: виховувати інтерес до вивчення української народної
педагогіки, прищеплювати повагу до засад родинного
виховання.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Обладнання: роздатковий матеріал
Епіграф: Найдорожчий клад, як в родині лад.
Народна творчість
Урок № 14
Тема: Складні випадки правопису м'якого знаку й апострофа, великої
літери та ненаголошених голосних
Соціокультурна тема: Народна творчість
Мета навчальна: поглибити знання учнів про звуки мови і знаки письма
закріпити й удосконалити вміння учнів правильно писати
слова з м’яким знаком, апострофом, в яких є
ненаголошені голосні в корені;
Мета розвивальна: розвивати комунікативну компетентність, формувати
навички вибирати головне, узагальнювати,
систематизувати;
Мета виховна: виховувати інтерес до вивчення української народної
педагогіки, прищеплювати повагу до засад родинного
виховання.
Тип уроку: урок формування умінь і навичок
Обладнання: роздатковий матеріал
Епіграф: Найдорожчий клад, як в родині лад.
Народна творчість
Хід уроку:
І. Повідомлення мети роботи, усвідомлення її учнями.
1.1. Повідомлення теми, мети.
Тема нашого уроку є наступна: «Складні випадки правопису м'якого знаку й апострофа, великої літери та ненаголошених голосних».
Мета уроку: : поглибити знання про звуки мови і знаки письма, закріпити й удосконалити вміння правильно писати слова з м’яким знаком, апострофом, в яких є ненаголошені голосні в корені, розвивати комунікативну компетентність, формувати навички вибирати головне, узагальнювати, систематизувати, виховувати інтерес до вивчення української народної педагогіки, прищеплювати повагу до засад родинного виховання.
Також ми поговоримо на тему «Народна творчість».
1.2.Робота з епіграфом
ІІ.Відтворення теоретичних відомостей, необхідних на уроці.
У цей час біля дошки учень працює самостійно. Завдання: записати фонетичною транскрипцією слова: надходить, мальви, життям, найсвітліший, підводжу, ясні, дощ.
2.4. Робота з підручником
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу .
ІІІ. Виконання учнями вправ.
3.1.Словниковий диктант
З’їсти, без’язикий, свято, з’їздити, бульйон, вишеньці, донечці, щонайменші, камінчик, у тюрмі, з’ярмити, Лук’янівка, комп’ютер, кавказький, русалчин, Грінченко, облич, вишень, ясність, вольєр, кузня, крильця, Гетьманчук, невістці, у жменьці, мавпячий, духмяний, століть, сторіч, всерйоз, шампіньйон, Уманщина, Гуцульщина, рязанський, голці, няньці, різьбяр, Максим Горький, величезний, вітер, палець, пелена, починати, поріг, писати, кисіль, директор, делегат, інженер, великий.
Пояснити правопис підкреслених слів.
Учи сина, як годуєш, бо тоді не навчиш, як тебе годуватиме.
Як не навчиш дитину в пелюшках, то не навчиш і в подушках.
Не навчив батько, то не навчить і дядько.
- Обговорення записаних на дошці прислів’їв і приказок про виховання.
3.4.Робота за підручником.
Вправи 51, 85, 87.
Перевірка записаного.
3.5.Робота за картками в групах:
Запишіть слова в незатранскрибованому вигляді: [готйуц’:а], [снс’:а], [снц’:а], [женц’:а], [прийнат’:], [бурйн], [в’ітйуц’:а], [розйеднн’:а].
Виправте помилки у словах: Омелян, Севаст’ян, Уляна, медальон, браконьєр, медв’яний, харків’янин, вар’яг, Н’ютон, Солов’йов, св’ято, третяк.
У ліву колонку запишіть слова зі вставленою буквою и, у праву – зі вставленою буквою е.
Бл...зенько, справ...дливий, д...ректор, зш...вати, дал...ч, неприм...ренний, зв...чайний, квіт...нь, дж...рело, кр...ниця, в...с...лун, п...тляти.
Кожна група знайомить з результатами роботи, пояснюються орфограми. Відповідати повинна вся група.
3.6. Творча робота
Написати твір-мініатюру за темою „Межи людьми будь людиною”, використовуючи слова з апострофом, м’яким знаком, ненаголошеними
голосними в корені слова, в суфіксах, префіксах.
IV. Перевірка якості самостійної роботи учнів
4.1. Виконання завдань практичного характеру
Виконання роботи за варіантами.
І варіант.
1. Знайдіть слова, в яких не ставиться апостроф: пів...ями, моркв...яний, ад...ютант, торф...яний, без...язикий, при...їхав, при...йом.
2. Запишіть 7 слів з м’яким знаком.
3. Назвіть слова, в яких відбувається чергування голосних: літать, стерти, береза, чекати, тремтіти, тривожити, чіплятись.
4. Знайдіть слово, в якому не пишеться ь: на вишен...ці, нян...ці, жмен...ці, сопіл...ці.
5. Знайдіть слово, в якому пишемо и: кол...ктив, р...монт, к...шеня, ч...кати, з...ма, ж...веш, с...діти.
6. Виконайте фонетичний розбір слів: ячмінь, щогла.
ІІ варіант.
1. Знайдіть слова, де апостроф не пишеться: під...їзд, м...якенько, духм...яний, черов...як, моркв...яний. верб...я, з...економити, Св...ятослав, В...ячеслав, комп...ютер, р...юкзак,б...юро.
2. Знайдіть слова, в яких не пишеться ь: секретар..., змагаєш...ся, чотир...ма, Трет...яков, конферанс...є, Натал...ці, п’ят...десят, мад...яр.
3. Запишіть слова, в яких треба писати букву е: зб...ру, шел...ст, дер...во, в...сло, п...ньок, ст...повий, кр...тичний.
4. Запишіть 7 слів з апострофом.
5. Вставте пропущені букви в суфіксах: мал...нький, мереж...во, пал...чка, кот...к, криш...чка, сон...чко, плет...во, множ...на.
6. Виконайте фонетичний розбір слів: в’ється, пахощі.
V. Завдання додому та інструктаж про його виконання
Виписати 5-7 народних висловів (прислів’їв, приказок тощо), у яких є слова з апострофом, або слова зі складними випадками правопису м’якого знака.
VI. Підведення підсумків уроку
6.1. Робота з епіграфом
- Чи погоджуєтесь ви з епіграфом уроку?
6.2.Рефлексія за методом незакінчених речень
Я знаю...
Я можу...
Я пам'ятаю...
Я вмію...
Я хочу сказати...
Мені сподобалося...
Мене вразило...