Українська мова 9-й клас
План-конспект уроку
Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними
Мета: поглибити знання учнів про СПР; розглянути особливості СПР з підрядними з’ясувальними; практично застосувати такі речення в мовленні; розвивати логічне мислення, вміння і навички робити самостійно висновки та узагальнення; вдосконалювати вміння учнів працювати в парах, залучати дітей до творчої діяльності; виховувати кращі людські якості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник; текстовий матеріал; прислів’я, приказки, презентація до теми, (мультимедійне забезпечення).
Очікувані результати: засвоєння учнями основних понять із теми; дотримання синтаксичних і стилістичних норм мовлення; вміння вирізняти СПР з’ясувальні з-поміж інших синтаксичних конструкцій; удосконалення вмінь творчо моделювати речення.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ФОНУ.
1. Слово вчителя.
- Добрий день! Розпочинаємо нашу роботу. Нехай вона стане для вас корисною і цікавою, а кожне слово, почуте вами, нехай западе вам у серце і проросте там чудовим зернятком. Як колосочок зростає з маленької зернинки, так і шлях до знань починається із роботи на уроці. Тому бажаю вам успіху та натхнення!
2. Давайте затвердимо правила роботи на уроці (я озвучую – дитина прикріплює на дошку):
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. (слайд 1)
Слово вчителя
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Актуалізація опорних знань
1) Фронтальне опитування «Інтелектуальна розминка»: .(слайд 4)
Складнопідрядним називається складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані підрядними сполучниками чи сполучними словами.
.(слайд 5)
2) Гра «Третє зайве» (робота в парах). Для закріплення знань з теми «СПР означальне» (слайд 8)
- Із поданих трьох речень вибиріть одне зайве і запишіть його у зошит. Зверніть увагу, що робота проводиться по рядах.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ НА ОСНОВІ МОТИВУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Слово вчителя
Слово вчителя: Отже, в результаті дослідження ми з’ясували, що данні речення є складнопідрядними, підрядна частина яких може стояти після головної, перед і всередині і відповідати питання додатків; підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини. Це переважно дієлова - присудки; ПЧ з головною може з’єднуватися сполучниками підрядності та сполучними словами.
Пропоную вам накреслити схему речення, яке ви записали з попереднього завдання.
(слайд 10)
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота з підручником.
Слово вчителя.
А тепер розгорніть підручник, де пояснюється тема нашого уроку (§____ ). Уважно ознайомтесь із матеріалом, який є на с. ________.
А ще, у СПР з’ясувальному ПЧ з’ясовує, роз’яснює зміст не тільки дієслів-присудків, а й прикметників та прислівників.
До дошки 3 учні (по одному з кожного ряду). Записати речення на дошці, визначити головне і підрядне, визначити присудок і вказати, якою частиною мови він виступає.
(УЗАГАЛЬНЕННЯ! після розбору слайд 11)
V. ЗАСВОЄННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ І ВПРАВ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ.
1. «Творче моделювання» (слайд 12)
Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядними з’ясувальними. При цьому зміст утворених речень повинен передавати проблемне питання нашого уроку.
Слово вчителя.
Недарма кажуть: скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному. Я рада, що ви думаєте гарно і правильно.
І сподіваюсь, що ваші думки переростуть у гарні дії і вчинки.
2. «Мовний експеримент»
Слово вчителя:
А що робити, коли ви не можете дослівно повторити думку якоїсь видатної особи, забули, як точно вона звучить? (Відповіді учнів)
Так ви заміняєте ПМ на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. (слайд 13)
Перед вами 2 речення з ПМ (вислови видатних людей), перетворіть їх на речення з непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення ПМ на непряму мову. Свої речення запишіть на дошці (2 учні).
VI. Узагальнення вивченого на уроці.
«Цифровий диктант» Перевірка теоретичних знань з даної теми. (слайд 15)
Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом даного речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).
А тепер обміняйтесь зошитами,(включити слайд 16) зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на екрані).
2. Робота з текстом.
Слово вчителя: Перед вами речення, записані в хаотичному порядку. Нижче – схеми до цих речень, записані попорядку. Відновіть текст за поданими схемами. Озвучте його. (Роздати кожному картку (слайд 17)
Примітка: Правильно відновлений текст – на екрані. Учні перевіряють. (слайд 18)
Слово вчителя:
Тож пам’ятайте мою настанову, пораду, щоб не було соромно ні перед собою, ні перед Богом.
VII. Підсумок уроку.
Перевірка рівня первинного засвоєння матеріалу. Метод «Мікрофон». (слайд 19)
2.Домашнє завдання: §____ опрацювати теоретичний матеріал с.____, вправа ______
VIІI. Оцінювання. Рефлексія. (слайд 20)
_________________________________________________________________________________________________________
РЕФЛЕКСІЯ
1