Урок української мови у 9 класі на тему "Складнопідрядне речення з підрядним з"ясувальним"

Про матеріал
Конспект уроку української мови у 9 класі на тему "Складнопідрядне речення з підрядним з"ясувальним"
Перегляд файлу

Українська мова  9-й клас

План-конспект уроку

Тема: Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними

Мета: поглибити знання учнів про СПР; розглянути особливості СПР з підрядними з’ясувальними; практично застосувати такі речення в мовленні; розвивати логічне мислення, вміння і навички робити самостійно висновки та узагальнення; вдосконалювати вміння учнів працювати в парах, залучати дітей до творчої діяльності; виховувати  кращі людські якості.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник;  текстовий матеріал; прислів’я, приказки, презентація до теми, (мультимедійне забезпечення).                                                                            

Очікувані результати: засвоєння учнями основних понять із теми; дотримання синтаксичних і стилістичних норм мовлення; вміння вирізняти СПР з’ясувальні з-поміж інших синтаксичних конструкцій; удосконалення вмінь творчо моделювати речення.

                                         Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. СТВОРЕННЯ ЕМОЦІЙНОГО ФОНУ.

1. Слово вчителя.

- Добрий день! Розпочинаємо нашу роботу. Нехай вона стане для вас корисною і цікавою, а кожне слово, почуте вами, нехай западе вам у серце і проросте там чудовим зернятком. Як колосочок зростає з маленької зернинки, так і шлях до знань починається із роботи на уроці. Тому бажаю вам успіху та натхнення!

2. Давайте затвердимо правила роботи на уроці (я озвучую – дитина прикріплює на дошку):

  • умій слухати і говорити;
  • поважай усі висловлені думки;
  • будь увічливим та активним;
  • пиши та говори правильно.
  •     Погоджуєтеся з такими правилами? Отож, розпочинаємо урок.

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. (слайд 1)

  • Розгорніть зошити, запишіть дату і класна робота.
  1. (слайд 2) Проблемне питання «Ти знаєш, що ти – людина?» (В.Симоненко)

Слово вчителя

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Оголошення мети уроку.(слайд 3)
  •  поглибити знання про СПР;
  •  розглянути особливості побудови СПР з підрядними з’ясувальними;
  •  практично застосовувати такі речення у мовленні.

3. Актуалізація опорних знань

1) Фронтальне опитування «Інтелектуальна розминка»:  .(слайд 4)

 

  1. Яке речення називається складнопідрядним?

Складнопідрядним називається складне речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані підрядними сполучниками чи сполучними словами.

  1. Які види складнопідрядних речень  вам відомі?

.(слайд  5)

 

  1. Які речення виокремлюють у структурі складнопідрядного речення? .(слайд  6)

 

 

         

 

 

  1. За допомогою чого поєднується головне і підрядне речення? .(слайд  7)

 

 

2) Гра «Третє зайве» (робота в парах). Для закріплення знань з теми  «СПР означальне» (слайд 8)

-  Із поданих трьох речень вибиріть одне зайве і запишіть його у зошит. Зверніть увагу, що робота проводиться по рядах.

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ НА ОСНОВІ  МОТИВУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Слово вчителя

  • Окрім СПР означальних є ще СПР з’ясувальні та обставинні. Щоб з’ясувати, до якого виду належать «зайві» речення з попередньої гри, пропоную провести  мовне дослідження.(слайд 9)
  •     Дослідіть речення (кожен ряд свої), даючи відповіді на подані питання. В ході дослідження особливу увагу зверніть на місце підрядної частини щодо головної, чим з’єднані частини СПР, що пояснює, з’ясовує підрядна частина у головній і яке питання можна поставити від головної до залежної частини.

Слово вчителя: Отже,  в результаті дослідження ми з’ясували, що данні речення є складнопідрядними, підрядна частина яких може стояти після головної, перед і всередині і відповідати питання додатків; підрядна частина з’ясовує, роз’яснює зміст одного зі слів головної частини. Це переважно дієлова - присудки; ПЧ з головною може з’єднуватися сполучниками підрядності та сполучними словами.

Пропоную вам накреслити схему речення, яке ви записали з попереднього завдання.

(слайд 10)



 IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Робота з підручником.

Слово вчителя.

 А тепер розгорніть підручник, де пояснюється тема нашого уроку (§____  ). Уважно ознайомтесь із матеріалом, який є на с. ________.

А ще, у СПР з’ясувальному ПЧ з’ясовує, роз’яснює зміст не тільки дієслів-присудків, а й прикметників та прислівників.

До дошки 3 учні (по одному з кожного ряду). Записати речення на дошці, визначити головне і підрядне, визначити присудок і вказати, якою частиною мови він виступає. 

 (УЗАГАЛЬНЕННЯ! після розбору слайд 11)

 

V. ЗАСВОЄННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ В ПРОЦЕСІ ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ І ВПРАВ ТВОРЧОГО ХАРАКТЕРУ.

1.  «Творче моделювання» (слайд 12)

Продовжіть речення, утворивши СПР з підрядними з’ясувальними. При цьому зміст утворених речень повинен передавати проблемне питання нашого уроку.

 

Слово вчителя.

Недарма кажуть: скільки людей, стільки і думок. Хоча речення мали однаковий початок, але закінчили ви їх по-різному. Я рада, що ви думаєте гарно і правильно.

І сподіваюсь, що ваші думки переростуть у гарні дії і вчинки.

 2. «Мовний експеримент»

Слово вчителя:

  • Чи часто вам доводиться писати твори?
  • Чи часто, щоб довести свою думку у творі, ви звертаєтесь до висловлювань відомих людей?

А що робити, коли ви не можете дослівно повторити думку якоїсь видатної особи, забули, як точно вона звучить? (Відповіді учнів)

Так ви заміняєте ПМ на непряму, тобто передаєте лише зміст висловлювання. Тож я вам пропоную провести мовний експеримент. (слайд 13)

Перед вами 2 речення з ПМ (вислови видатних людей), перетворіть їх на речення з непрямою мовою. Виконуючи це завдання, пригадайте алгоритм перетворення ПМ на непряму мову. Свої речення запишіть на дошці (2 учні).

  • А тепер перевірте себе! (Правильно перебудовані речення на екрані) (слайд 14)
  • А чим відрізняються ці речення? (Відповіді учнів).
  • Який варіант простіше записати? (Відповіді учнів).

VI. Узагальнення вивченого на уроці.

«Цифровий диктант» Перевірка теоретичних знань з даної теми. (слайд 15)

Слово вчителя: Перед вами 6 речень, якщо ви погоджуєтесь зі змістом даного речення, ставте 1 – «Так»; якщо не погоджуєтесь, ставте 0 – «Ні». (Учні виконують диктант).

А тепер обміняйтесь зошитами,(включити слайд 16) зробіть взаємоперевірку. Врахуйте, що кожна правильна відповідь 2 бали. (Код диктанту - на екрані).

2. Робота з текстом.

Слово вчителя: Перед вами речення, записані в хаотичному порядку. Нижче – схеми до цих речень, записані попорядку. Відновіть текст за поданими схемами. Озвучте його. (Роздати кожному картку (слайд 17)

Примітка: Правильно відновлений текст – на екрані. Учні перевіряють. (слайд 18)

Слово вчителя:

  • От і я хочу, щоб ви дослухались до основної думки цього тексту. Адже зовсім скоро деякі з вас покинуть стіни школи і продовжать навчання в інших закладах. Але де б ви не були, щоб ви не робили, з ким би не спілкувались, завжди залишайтеся ЛЮДЬМИ!

Тож пам’ятайте мою настанову, пораду, щоб не було соромно ні перед собою, ні перед Богом.

 VII. Підсумок уроку.

Перевірка рівня первинного засвоєння матеріалу. Метод «Мікрофон». (слайд 19)

  1. Які речення називаються СПР з підрядними з´ясувальними?
  2. На які питання вони відповідають?
  3. Назвіть сполучники і сполучні слова, які з´єднують головну і підрядну частину. 

2.Домашнє завдання: §____ опрацювати теоретичний матеріал с.____, вправа ______

 

VIІI. Оцінювання. Рефлексія. (слайд 20)

_________________________________________________________________________________________________________

РЕФЛЕКСІЯ

  • Я знаю …
  • Я вмію …
  • Мені сподобалося …

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології 9 клас (Караман С. О., Горошкіна О. М., Караман О. В., Попова Л. О.)
Додано
1 лютого 2020
Переглядів
2148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку