Урок української мовиу 9 класі.Розділові знаки у складному безсполучниковому реченні

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань про роділові знаки у СБР побудований на народозновчому матеріалі новорічно-різдвяного циклу
Перегляд файлу

 

Розділові знаки

у складному безсполучниковому

 реченні

 

(урок української мови у 9 класі)

 

 

 

 

 

Учитель української мови та літератури

 Олексинської ЗОШ І-ІІ ст.

                                                             Борщівського району

Тернопільської області

                            Седляк Орися Василівна

 

 

 

 

 

 

 

Соціокультурна тема. Традиції та звичаї різдвяно-зимового

періоду в Україні.

 

Тема. Розділові знаки в складному безсполучниковому реченні.

Мета:

систематизувати і поглибити знання учнів про складне безсполучникове речення та розділові знаки між частинами складного безсполучникового речення;

формувати вміння знаходити і виправляти помилки на вивчені правила;

розвивати пунктуаційну грамотність, орфографічні навички,

вміння працювати в групах,будувати алгоритм;

виховувати шанобливе ставлення до народних звичаїв, традицій, пов’язаних із різдвяними святкуваннями.

 

Тип уроку:систематизація й узагальнення знань.

 

Обладнання: таблиця «Розділові знаки у складному безсполучниковому реченні», дидактичний матеріал, мультимедійна дошка,

посібники, збірник колядок та щедрівок

 

Епіграф:

Дай, Боже,в добрий час,

Щоб добро гостило в вас!

Зичу вам на Новий рік,

Щоб щасливий був вам вік.

 (Народна творчість)    

 

Хід уроку

І. Організаційний етап.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

 

      Учитель. Сьогодні ми торкнемося розмаїтої мовної стихії нашого народу, пов’язаної  із звичаями і традиціями новорічно-різдвяного циклу. Прийшли вони до нас із  сивої давнини ,але і сьогодні залишаються найбільшими християнськими святами. Українці з нетерпінням чекають Нового року, Різдва, Меланки, Водохреща. Готуються заздалегідь,щоб чогось не забути, дотриматися всіх традицій і звичаїв. Тому радо приймають у своїх домівках і колядників, і засівальників, і щедрувальників, адже всі вони приходять із щирими побажаннями добра, злагоди, достатку. Про це свідчить і епіграф нашого уроку, взятий із новорічного віншування.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

(учні висловлюють власні очікування від уроку, формулюють основні завдання).

ІV.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Перевірка домашнього завдання.

2.Лінгвістична гра «Сніжки».

Клас ділиться на дві команди, кожна з яких має свого капітана і « лінію захисту»(сильні учні).

Форвард однієї команди кидає «сніжку» - запитання гравцеві з протилежної команди, а потім – навпаки. За правильну відповідь – один бал. За  умови,коли учень не знає  правильної відповіді,  він переадресовує  запитання на «лінію захисту» або капітанові команди. Відповіді мають бути повні, вичерпні, з прикладами.

 

Запитання – «сніжки»

1) Які речення називаються складними безсполучниковими?

2) Чим складні безсполучникові відрізняються від складних сполучникових речень?

3) З якими видами складних сполучникових речень співвідносні складні безсполучникові з однорідними частинами?

4) З яким видами складних сполучникових речень співвідносні складні безсполучникові з неоднорідними частинами?

5) У яких випадках вживається кома у СБР?

6) У яких випадках вживається крапка з комою у СБР?

7) Коли у СБР вживається тире?

8) Коли у СБР вживається двокрапка?

 

V. Основна частина уроку.

1. Слово вчителя.

2. Пояснювальний диктант.

    Прийшла зима, радуючи нас першим снігом, іскристими морозами та холодними вітрами. Під вечір вітер затих і цюкнув мороз, а вночі повалив сніг, тихий, густий, лапатий: сяде на рукавицю, що аж кожну сніжинку  видно. Випав сніг – все навколо повеселішало. Настала пора традиційних зимових святкувань, які  так люблять українці: Святвечір, Різдво, Новий (Старий) рік, Водохреща.

     Є в Україні давня традиція: на Різдво хлопці та дівчата збираються гуртом і йдуть колядувати. Не минають жодної хати – до всіх несуть радісну новину, що Син Божий у Вертепі народився.

    У колядників є двоє головних: хлопець і дівчина, яких називають «березами». «Березою» стає той, хто найкраще знає слова коляди та віншування, має хороший музичний слух та дзвінкий голос.

 

*У тексті диктанту знайти складні безсполучникові речення,пояснити вживання в них розділових знаків.

* Взаємоперевірка диктанту.

* Доповнити розповідь про звичаї, пов’язані зі Святвечором та Різдвом.

Повідомлення учня «Святий вечір або Багата кутя»

 

   З давніх-давен на Україні словом і ділом, всією обстановкою люди створюють у цей день образ багатства, щастя, миру і спокою у своєму домі. Ще вдосвіта господиня приступала до праці: готувала дванадцять страв. В цій багатій, але пісній вечері господиня представляє найголовніші плоди поля, городу і саду. Ніби дає звіт новому рокові  за своє багатство в минулому році.

   Готують на Святвечір кутю й узвар, горох,квасолю, гриби, смажать капусту, рибу, ліплять вареники з картоплею, маком, капустою, гречкою; голубці з пшоном, коржі з маком. Найголовнішою стравою завжди була кутя. Заздалегідь приготовлене зерно пшениці ретельно перебирали, очищали від лушпиння і варили. Приправляли медом, горіхами та маком.

   Все, що є в господарстві,повинно зустріти урочисту хвилину Святвечора на своєму місці. Ніщо не може бути в цей вечір поза домом, у чужих руках – позичене чи десь забуте.

   Зазвичай починали вечеряти, коли на небі з являлася перша зірка.

 

     Лінгвістична гра «Злови помилку»

 

Уважно прослухайте речення. Знайдіть серед них «зайві» (не безсполучникові). Поясніть правила вживання розділових знаків у реченнях.

 

      Нашим далеким пращурам обряд Коляди відомий ще з ІХ сторіччя. Існує припущення, що прийшов він од римлян.

Тамтешні хлібороби протягом тижня – з 17 по 23 грудня( за старим стилем) – гучно відзначали зимові свята, так звані Сатурналії. До них готувалися заздалегідь: відгодовували жертовне порося, готували обрядові страви, обсипали один одного дарунками, організовували різноманітні забави та ігри. Ця обрядодія  безпосередньо повязана з покровителями врожаю, а відтак і багатства - богом Сатурном та його дружиною Опс.

 

   4.Робота в групах.

І група. Завдання. Прочитайте, як українці передбачали погоду,спостерігаючи за природою: рослинами, поведінкою тварин, небесними світилами. Перебудуйте подані складні сполучникові речення на складні безсполучникові.

1.    Якщо ніч проти Нового року тиха і ясна, буде щасливий рік не тільки для людей, а й для худоби.

2.  Якщо іній рясно вкриває всі дерева, буде врожай на збіжжя.

3.  Якщо частина неба закрита на Новий рік хмарами, в тій стороні буде урожай збіжжя.

4.  Якщо сніг випаде в цей день, щасливий рік буде.

5.  Якщо на Водохреща дерева вкриті інеєм, то навесні у відповідний день тижня треба сіяти яру пшеницю.

6.  Якщо на Водохреща день ясний, сонячний, то хліба

в даному році будуть чисті, а якщо понурий, небо вкрите

хмарами, то в хлібі буде багато «сажки».      (Усна народна творчість).

 

ІІ група. Завдання. Прочитайте. Чим ви поясните, що справжні ворожіння відбувалися взимку, особливо на Щедрий вечір? Знайдіть складні безсполучникові речення. Вставте пропущені розділові знаки.

  На особливу увагу заслуговують дівочі гадання. У різних місцевостях України вони різні. Наведемо найбільш популярні.

    Дівчата стають біля плетеного тина і рахують палиці тричі по дев ять якою буде остання таким буде чоловік рахуючої  товстим чи тонким  струнким або кривобоким.

Якщо кілочок сучкуватий  то буде конозистий характер.

Крім того, лічили палиці і попарно якщо в кінці тину залишалося непарне число заміж не вийде.

                                        (З книги «Культура і побут населення України).

 

 

5.  Гра- аукціон.

  Пригадати якнайбільше прислів’їв, приказок чи повір’їв (складних безсполучникових речень), пов’язаних із зимовим циклом.

Наприклад:

  1. Удень йде сніг – на врожай гречки: вранці –ранньої, в обід – середньої,  а ввечері – пізньої.
  2. На Водохреща  день теплий – буде хліб темний.
  3. Коли на Водохреща випав повний місяць – бути великій біді.
  4. Обійдеться на Різдво без свяченого, на Великдень без куті.

5.  На Щедрий вечір витягували зі стріхи солому: якщо з колоском та зерном – подружнє життя буде щасливим.

 

 

  1. Самостійна робота

Складіть речення за поданими схемами.

 

[   ]: [пояснення].                                           [  ]: [причина].

 

[умова] – [  ].                                                  [час] – [   ].

 

[   ], [   ].                                                           [     ];   [    ].

 

 

  1. Робота парами

Складіть алгоритм вживання розділових знаків у складному безсполучниковому реченні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІ. Рефлексія. Оцінювання.

VІІ. Підбиття підсумків.

VІІІ. Домашнє завдання.   Повторити вивчене про СБР.

Підготувати   твір на тему: «Різдвяні традиції моєї сім’ї», використовуючи складні безсполучникові речення .

 

Література

 

1. О.І. Неживий, В.Д.Ужченко. Дидактичний матеріал з народознавства /К.:Освіта,1995.

2. В. Скуратівський. Дідух. / Свята українського народу// К.: Освіта, 1995.

3.Українська мова, 9 кл. [підручник для загальноосвіт. Навч закл.] / О.В.Заболотний,    В.В. Заболотний.- К.: Генеза, 2009.

 

doc
Додав(-ла)
Седляк Орися
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
2 лютого 2020
Переглядів
725
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку