Урок "Складнопідрядне речення" Презентація

Про матеріал

Українська мова ( 9 клас)

Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби зв'язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в складнопідрядних реченнях. Основні види складнопідрядних речень.

Перегляд файлу

Українська мова ( 9 клас)

Тема: Складнопідрядне речення, його будова, засоби звязку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в складнопідрядних реченнях. Основні види складнопідрядних речень.

                        Мета (формувати компетентності): предметні - дати поняття про складнопідрядне речення, його будову і засоби зв’язку в ньому; навчити розрізняти сполучники підрядності й сполучні слова; ознайомити учнів з основними видами складнопідрядних речень; ключові -  формування вміння впізнавати складнопідрядні речення, визначати їх будову; відрізняти складнопідрядні речення від складносурядних і безсполучникових, ставити питання від головної до підрядної частини, креслити схеми складнопідрядних речень; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, спостережливість,  вдосконалювати навички зв’язного мовлення; загальнокультурні – виховання  поваги до духовних цінностей,  до матері, до народних традицій, оберегів,  почуття національної свідомості.

Тип уроку: урок  засвоєння нових знань.

 

Обладнання: підручник, таблиця, роздатковий матеріал.

                                                                    Обереги мої українські,

Ви прийшли з давнини в майбуття,

Рушники й сорочки материнські

Поруч з нами ідуть у життя.

Хід уроку

 

І. Організаційна частина

До ніг моїх лягли круті дороги.
Я йду по них, іду у дивний світ.
А мамин рушничок мені під ноги
Все стелеться увесь з барвистих квіт.

Життя складне од самого світанку,
Все менше шлю додому я вістей.
Але дарунок мамин — вишиванку,
Все дужче пригортаю до грудей.

Вони мене в житті оберігають
А деколи в скрутний, тривожний час
Я простелю рушник — маму  згадаю,
І серцю стане легко, добре враз!

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань і чуттєвого досвіду учнів

Експрес-опитування

Учні слухають твердження, правильне +, хибне – (сигнальні картки, у кожного на парті) , довести чому:

- За наявністю граматичних основ речення можуть бути прості або складні. +

- Складне речення має дві граматичні основи. 

- Складні речення  бувають сполучникові та безсполучникові. +

- Частини складного речення з’єднуємо лише за допомогою сполучників. –

- Сурядний зв’язок передбачає нерівноправність частин речення. –

- Частина складного речення має будову простого речення. +

- Односкладне речення може бути частиною складного речення. +

- Частини складносурядного речення можуть існувати як прості речення. +

- Між частинами складносурядного речення можуть бути такі  розділові знаки: кома і крапка з комою. – (і тире)

Тестові завдання

(слайди 2-5)

Підберіть спільнокореневі слова до слова мама - матуся, мати, матір, матінка, материнська, матусечка, матусенька..

До слова оберіг -

Зберігає, збережено, бережливість, берегти, бережлива, збереження,       приберегла.

Позначте корінь, збереження розберіть за будовою.                                                 

 

ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу. Мотивація навчання.

 Робота біля дошки. Записані  речення, підкреслити граматичні основи. Чи  є  прості речення, що входять до складного, рівноправними за змістом? Від якого речення можна поставити питання до іншого? Поставити такі питання. Як повязані між собою  частини складного речення?

 

1 речення – Вишивка – це молитва без слів, а вишита сорочка  символізує духовне багатство  і високу мудрість українського народу.

 

2 речення – Наші предки  рушниками прикрашали світлицю, щоб злі духи не заходили  до хати.

Схеми речень.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку. 

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1.   Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу (слайд 6 )

1)   Складнопідрядне речення.

Складнопідрядним називають складне  речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані за допомогою   сполучників підрядності або сполучних слів.

2)   Головна й підрядна частини.

Головною називається незалежна, граматично провідна частина СПР, від якої можна поставити питання до підрядної частини.  

 Підрядною називається частина, яка підпорядкована головній, пояснює або всю головну частину в цілому, або один якийсь її член.

3)   Сполучники та сполучні слова в СПР.

Сполучники підрядності   поєднують підрядну частину з головною. Вони не є членами речення, а тільки з’єднують підрядну частину з головною.

Сполучні слова — це ті, які з’єднують підрядну частину речення з головною й виступають членами підрядної частини. Роль сполучних слів виконують відносні  займенники в усіх відмінках (хто, що, який, котрий) та займенникові прислівники (де, куди, звідки).

Фізкультхвилинка

2.   Робота з підручником, стор. 78 – 79 , чого не сказала, вправа 150, провести дослідження, де може стояти підрядна частина у відношенні до головної.

3. Робота з таблицею "Види складнопідрядних речень", у прикладах визначити, де стоїть підрядна частина відносно головної?

4.   Робота в парах

Вправа 165, поділити на 1 і 2 варіанти.

Вправа 167 "Коло думок"

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 

1.  Відновлення тексту ( смужки з підрядними частинами на партах, я зачитую головну частину, учні підбирають підрядну)

1. У кожної людини в житті є щось таке сокровенне, найрідніше, без чого вона не може навіть уявити свого життя.

2. Це рідний батьківський край, де вперше дитиною побачила світ, ясне сонечко, дрібні сльозинки дощу на віконному склі, ріжок молодого місяця між міріадами зір, чисту зелену травичку і тисячі різних квіт.

3. Тут кликали в дорогу перші в’юнкі стежинки, які бігли від батьківського порогу у широкий світ.

4. Це та земля, по якій ми зробили свої перші кроки.

5. Вона єдина, де ми почуваємо себе вдома, затишно і привітно.

6. Людина зі своїм краєм  пов’язана невидимою пуповиною, яка не відпускає від себе, живить душу рідним теплом і дає наснагу.

7. Але варто покинути рідну місцину на деякий час, як затужить серце, болем озоветься душа.

8. Це і є та ностальгія, яка не дає щасливо жити у чужому краю.

9. Недаремно ж люди кажуть, що в рідному домі і стіни допомагають.

10. Тільки в рідному краю людина почуває себе захищеною, стійкою, впевненою, бо вона вдома.

11. І саме такі слова як рушник, мамина вишиванка, український віночок, бабусина пісня завжди будуть нам нагадувати про рідну землю, бо це наші  обереги, які  супроводжують нас усе життя.

12.  І ця криниця ніколи не висохне, доки й існуватиме людство.

13.  Це велике і дуже сильне почуття, яке живить людину, не дає їй збайдужіти, робить активною і сильною.

2. Визначити вид речення (слайди).

 

3. Інтерактивна вправа "Незакінчене речення"

- Складні речення поділяються на сполучникові та  безсполучникові.

- Сполучникові речення поділяються на  складносурядні та складнопідрядні.

- Основна ознака складнопідрядного  речення – це нерівноправність його частин.

- У складнопідрядному реченні завжди є одна головна частина та одна або декілька підрядних.

- Частини складнопідрядного речення поєднуються за допомогою сполучників підрядності та сполучних слів.

- Види складнопідрядних речень – це  з підрядними означальними, з’ясувальними та обставинними.

- Кілька підвидів мають підрядні обставинні частини.

-  Певне слово або словосполучення  пояснюють означальні та з’ясувальні частини речення.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

  • Що дізналися сьогодні на уроці?
  • Що сподобалося?
  • Що запам’яталося найбільше?

Вправа "Асоціація", розбираю віночок, роздаю дітям на згадку квіти, а діти навколо України пишуть  слова, які асоціюються з Україною.

  • Сьогодні ми не згадали про такий оберіг, як пісня, а яка ж Україна, і які ж ми, українці без пісні, тому я хочу урок завершити такими рядками

А я бажаю вам добра, а я бажаю вам тепла,

Любові завтра і сьогодні.

А я бажаю вам добра, щоб наче сад душа цвіла,

Щоб зорі падали в долоні.

На наступний урок бажаю добре вивчити складнопідрядне речення,

на наступний роки - гарно вчитися і обрати правильний шлях в житті,

і на все життя - любити своїх батьків, свою рідну землю і пам’ятати про святі обереги.

Оцінювання

VІІ. Домашнє завдання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Жила Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
4947
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку