Урок "Складнопідрядні речення причини, мети"

Про матеріал

Відкритий урок з української мови в 9 класі з поглибленим вивченням української мови та літератури

Перегляд файлу

Клас___  9 – А                                                                              Дата ___12.12.2019

Тема. Складнопідрядне речення з підрядними причини, мети

Мета: ознайомити учнів із складнопідрядними реченнями причини, мети та умови, формувати вміння розпізнавати такі речення, визначати в них граматичні основи, частини головну й підрядну, способи приєднання підрядної частини до головної, креслити схеми речень, вживати ці речення у власному висловлюванні; розвивати пунктуаційну грамотність, мовлення, логічне мислення, пам’ять, навчити учнів розпізнавати добро.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, мультимедійні засоби навчання та їх програмне забезпечення, роздатковий дидактичний матеріал, сигнальні картки, дитяча залізниця.

Методи й прийоми: бесіда, метод спостереження над текстом, робота з підручником, проблемне питання, вибіркова робота, робота в парах, словникова робота, використання ІКТ, QR-коди, самостійна, індивідуальна та творча робота.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Емоційне налаштування.

-Доброго дня, любі діти! Я прошу Вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила Вас. Кожен на хвилинку зміг замислитися над чистими джерелами своєї душі.

Поверніться, будь ласка, один до одного, покладіть свої долоні своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки. Це тепло його серця і тепло душі. Воно зігріває Вас, так як і багатство Ваших душ може зігріти ближнього. Прошу сідати.

ІІ. Оголошення теми, мети, очікувані результати (Слайд 1).

2.1.Слово вчителя.

- Запрошую Вас у цікаву подорож країною Добра. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати складнопідрядні речення з підрядними причини й мети. Ці знання допоможуть вам зробити мовлення більш точним, змістовним, виразним, а також ми будемо говорити про чесноту, без якої світ став би жорстоким. Це не випадково, адже напередодні наша країна відзначала День благодійності, що являє собою фундамент доброти, людяності, милосердя.

А ім'ям нашого уроку будуть слова Генрі Торо : «Доброта – це єдине справжнє вбрання, бо воно ніколи не псується»

2.2. Запис теми та ім'я уроку в зошити.

2.3. Прийом «Зал  очікувань».

- Які цілі ставите перед собою.

- Сформулюйте завдання уроку, виходячи з теми та ім'я уроку.

ІІІ. Підготовка до сприйняття матеріалу та актуалізація опорних знань, умінь, навичок.

 

3.1. Робота із сигнальними картками(Слайди 3-6 ).

 «Так – ні» (сигнальні картки червоного й зеленого кольорів).

1. Речення Я бачив у житті багато зла, але й воно не змінило мого ставлення до добра є складнопідрядним. (ні, складносурядним)

2. Речення Ми любимо людей за те добро, яке ми їм зробили  СПР з підрядним означальним(Так)

3. Речення Здійснюйте добро, поки ви існуєте є СПР з підрядним часу. (Так).

4.Речення  Доброта - єдиний одяг, який не зношується належить до СПР з підрядним з’ясувальним .(Ні, означальне).

5. Речення Немає величі там, де нема простоти, добра і правди є СПР з підрядним місця (так).

6. Речення Хто хоче приносити користь, той і з буквально зв'язаними руками може зробити безодню добра належить до СПР з підрядним з’ясувальним (так).

7. Речення Ніхто не багатий настільки, щоб викупити своє минуле є СПР з підрядним міри й ступеня (так).

8. Речення Справжня доброта виростає з серця людини, неначе квітка є СПР з підрядним порівняльним. (ні, просте з порівняльним зворотом).

9. Речення Людина  затикає вухо від зойку убогого, мов сама не боїться бути на його місці є СПР з підрядним з’ясувальним. (ні, порівняльним).

10. Речення Роби так, щоб твою доброту міг  почути глухий і побачити сліпий є СПР з підрядним способу дії (так).

3.2. Робота з ім'ям уроку(Слайд 2).

- Прочитайте вислів, поясніть його.

- Яке це речення за будовою? Поставте питання.

- Який вид СПР? Але сьогодні ми будемо вивчати і мети, навчимося їх розрізняти.

ІV. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.

4.1. Шпаргалка «Це елементарно»(Слайд 7).

- Удома ви ознайомилися з новим теоретичним матеріалом, підготували міні-шпаргалки, розробляли критерії , за якими розрізняють СПР причини й мети.

Матеріал для вчителя

Складнопідрядним реченням з підрядним причини називається речення, підрядна частина якого вказує на причину або містить обґрунтування того, про що сказано в головній частині, і відповідає на питання чому? через що? з якої причини?
З головною частиною підрядне причини з'єднується сполучниками бо, щоб, затим що, оскільки, позаяк, парним сполучником а що...то та сполучними висловами типу завдяки тому, що; у зв'язку з тим, що; на тій підставі, що; з тієї причини, що; з того приводу, що і под., наприклад: «У словах баский, боязкий, в'язкий... знак м'якшення не пишеться, оскільки тут з, с разом із к не творять суфіксів -зк-, -ск-» (Укр.правопис); «Щось моя невістка не одчиняє при мені своєї скрині, мабуть тим, що порожня» (І. Нечуй-Левицький).
У розмовному мовленні, художньо-белетристичному та газетно-публіцистичному стилях відчутно переважають сполучники бо, щоб, тому що. Сполучник бо виражає тільки причинові відношення. Підрядні речення зі сполучником бо завжди стоять після головного: «Не злякать вам нікого, холодні сніги, Бо розтопе вас сонце блискуче...» (О.Олесь); «Нешвидко бігла тягарівка, бо вибоїни на дорозі з вигурком підкидали щохвилини» (В.Барка).
Інші підрядні причини можуть стояти перед головним, після головного й у середині головного речення: «Хлопці боялись поворухнутись, щоб не злякати» (О.Гончар); «А що їм добре, то й забули про мене» (Марко Вовчок).
Складені сгюлучники тому що, тим що, через те що, затим що можуть розчленовуватися або стояти в підрядному реченні.

 

Підрядні речення мети вказують на обставину, заради якої відбувається чи не відбувається дія, що про неї повідомляєть­ся в головному реченні, і відповідають на питання обставин мети (навіщо? для  чого? з якою  метою?).

До головного речення підрядні мети приєднуються за до­помогою сполучників підрядності щоб, щоби, аби, хай, нехай, для того щоб, задля того щоб, з тим щоб, з тією метою щоб, в ім 'я того щоб тощо: Ні ранковий туман, ні будень не завадили сотням киян прийти до храму, щоб прилучитися до священної літургії на честь Архістратига Михаїла (3 газети). Піднімайтесь, не соромтесь, щоб і ви бачили далеко і високо, щоб і вас люди бачили на висоті (М. Стельмах). Для того щоб сміх перевернув світ, точкою опори має бути власне серце (Є. Дудар). Сюю просьбу шлю твоїй музі, хай вона, як зозуленька в лузі, звеселить твого смутного друга (Леся Українка).

Складені сполучники, як правило, розчленовуються на вказівне слово, яке ставиться переважно в кінці головної частини, і простий сполучник щоб (у такому разі між ними ста­виться кома): Зібралися тут лише для того, щоб нудитися (О. Гончар). Широкоплечі стави та озера порозлягалися в затишних балках, по нивах, мов задля того, щоб ясне сонце й синє небо повсякчас любувалися та видивлялися у їх чистих, прозорих водах (Панас Мирний).

Якщо обидві частини складнопідрядного речення з підряд­ним мети мають спільного діяча (суб'єкт), то присудок у підрядній частині виражається неозначеною формою дієслова (підрядне речення — інфінітивне): Пішла вночі до ворожки, щоб поворожити (Т. Шевченко). Він рад буде навіть поступитися чим-небудь, аби привести діло до кінця (Панас Мирний). Таке складнопідрядне речення можна перетворити, щоправда не завжди, на просте: Вийшов з хати карбівничий, щоб ліс оглядіти (Т. Шевченко). — Вийшов з хати карбівничий ліс оглядіти.

V. Виконання практичних завдань.

5.1. Вибірковий диктант(Слайди 8-9).

Виписати з тексту СПР причини й мети, побудувати схеми. Доповнити останнє речення власними судженнями.

Притча

Один єврей, законник, щоб виправдати себе (бо євреї вважали "ближніми своїми" тільки євреїв, а решту людей зневажали), запитав Ісуса Христа: "А хто ж мій ближній?"

Щоб навчити людей вважати своїм ближнім усяку іншу людину (хто б це не був, з якого б народу не походив і якої б віри не був, а також щоб ми мали співстраждання і милосердя до всіх людей, подаючи їм посильну допомогу в їхній біді й нещасті), Ісус Христос відповів йому притчею.

Один чоловік ішов з Єрусалима до Єрихона і потрапив до рук розбійників, які забрали в нього одяг, побили його і пішли, залишивши його ледь живим.

Випадково тією дорогою ішов єврейський священик. Він подивився на нещасного і пройшов мимо.

Так само і левит (єврейський духовний служитель) був на тім місці, підійшов, щоб, поглянути на знедоленого. Розвернувся  й пішов далі.

Потім тією ж дорогою їхав самарянин (євреї зневажали самарян настільки, що не сідали разом за стіл, навіть намагалися не розмовляти з ними). Самарянин зглянувся над ним, тому що  не зміг пройти повз побитого. Він підійшов до єврея, перев`язав йому рани, полив їх оливою й вином. Потім посадив його на свого осла, привіз у готель і там піклувався про нього. Наступного дня самарянин дав господарю готелю два динарії, бо мав  від`їжджати. Він сказав: "Подбай про нього тому що мене не буде певний час. Якщо витратиш більше,то я, коли повернусь, віддам тобі".

Після цього Ісус Христос запитав законника: "Як ти думаєш, хто з цих трьох був ближнім для людини, яка потрапила до рук розбійників?"

Законник відповів: "Той, який змилосердився над ним (тобто самарянин)".

Тоді Ісус Христос сказав йому: "Іди, роби так само, бо ……. ".

5.2. Завдання "Розгадай код"(Слайди 10-12).

Для кожного речення свій номер: 1 – СПР з підрядним обставинним причини; 2 – СПР з підрядним обставинним мети.

1. Давай нужденному, аби світло твоєї душі не затьмарилося.

2. Доброта – це сонце, бо воно знаходиться у внутрішньому світі людини
3. Робити добрі справи потрібно, тому що  вони повертається бумерангом.
4. Робіть добрі справи, щоб життя мало сенс.

5. Доброта – найцінніша річ, оскільки її не можна купити.

Правильний код: 21121

5.3.Творче конструювання (Слайд 13-14).

- Коли ми їдемо потягом чи іншим видом транспорту, то звертаємо  увагу на бігборди чи сіті-лайти.

VІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.

6.1. ЗНО- тести (15-20).

Установити відповідність

1.

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне причини

А Куди голова задумає, туди ноги понесуть.

2 обставинне умови

Б Що темніша ніч, тим яскравіші в ній маяки.

3 обставинне місця

В Коли терпінню приходить край, народ мов буря.

4 обставинне міри і ступеня

Г Держімося землі, бо земля держить нас.

 

Д Не бійся правди, хоч вона гірка.

2.

Вид підрядного речення

Приклад

1 означальне

А Народ, що не знає своєї історії, є народом сліпців.

2 з’ясувальне

Б Я сідаю на горбик зігрітий, щоб ключі журавлині зустріти.

3 обставинне місця

В Струни чекають, щоб пальці торкнулись до них.

4 обставинне мети

Г Дарма що сніг хрумкотить під ногами, але весна своє бере.

 

Д Я їду туди, де мене чекає вільний степ, тихі задумливі озера, пісні на чумацьких дорогах… 

3.

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне часу

А Украй стривожилась земля, коли в похід послали атом.

2 обставинне причини

Б Стояли двоє посеред весни там, де вербичка віття нахилила.

3 обставинне умови

В Чим більший поет, тим глибші корені його творчості.

4 обставинне міри і ступеня

Г Як рясно квітує горобина, то добрий буде урожай вівса.

 

Д Журяться квіти, що на світанні скоро їх вкриють сніги, білі сніги.

4.

Вид підрядного речення

Приклад

1 обставинне місця

А У гущині заростей, де повітря стояло непорушно, було жарко.

2 обставинне мети

Б Мабуть, солов’ї знають, де весна зимує.

3 з’ясувальне

В А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя.

4 означальне

Г Щоб прийшло на землю сподіване щастя, треба великої праці.

 

Д Я відкриваю світ собі щодня, хоч, може, він стократ уже відкритий.

5.

Частина речення

Вид підрядного речення

1 Проспівай мені ту пісню, що… .

А обставинне допустове

2 Було холодно, неначе… .

Б обставинне порівняльне

3 Не знає спокою, хто… .

В обставинне причини

4 Люблю цей світ, бо….

Г означальне

 

Д з’ясувальне

6.

Частина речення

Вид підрядного речення

1 … працював, немовби

А обставинне порівняльне

2 … прийшла, щоб …

Б обставинне міри і ступеня

3 … зіщулився, бо …

В обставинне мети

4 … напишу, якщо …

Г обставинне причини

 

Д обставинне умови


Відповіді (Слайд 21):


1.            1-Г  2 – В 3 – А 4 – Б

2.            1 – А 2 – В 3 – Д 4 – Б

3.            1- А   2- Д   3-Г   4 – В

4.            1 – В 2 – Г 3 – Б 4 – А

5.            1 – Г 2 – Б 3 – Д 4 – В

6.            1 – А 2 – В 3 – Г 4 – Д


6.2.  Робота з QRкодами.

I:\діти.gif


 

 

VІI. Підбиття підсумків уроку.  Рефлексія

7.1. «Колесо балансу»

- Чи справдилися ваші очікування?

- Що нового ви дізналися?

- Що запам’яталося вам?

- Чи всі люди можуть бути добрими?

- Яку дорогу для свого реалізації добра оберете ви?

7.2. «Коло думок»

- Я роблю добро, бо……

7.3. Картка самооцінювання (Слайд 22)

VІIІ. Домашнє завдання(Слайд 23).

  1. Скласти ментальну карту СПР.
  2. Виписати з художньої літератури 8 складнопідрядне речення з підрядними причини, мети.

 

 

 

 

Картка самооцінювання

Домашнє завдання

  1. Вправа
  2. Завдання в Learning Apps

Картка самооцінювання

Прізвище, ім'я учня __________________________________

Дата _________

0 – не маю жодного поняття,

1 – посередньо орієнтуюся,

2 – так, я це знаю, вмію.

Отриману суму помножте на 2 – це Ваш результат!

Критерії

0-2 б.

Формулюю пояснення теоретичного матеріалу

 

Умію наводити приклади, пояснювати їх

 

Працюю над мовним матеріалом самостійно

 

Добре розвۥ'язую тести ЗНО

 

Аргументовано висловлюю власні думки

 

Проявляв активність на уроці

 

Загальна оцінка

 

Оцінка за тести ЗНО (0-12 балів)

 

Загальна кількість балів

 

 

docx
Додано
15 березня 2020
Переглядів
2446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку