Українська мова 3 клас
ТЕМА: «Зв’язок прикметників з іменниками»
Мета: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови;
формувати вміння встановлювати зв’язок прикметників з іменниками ;
вдосконалювати вміння розрізняти прикметники серед інших частин мови;
розвивати і збагачувати словниковий запас, образне мислення та зв’язне
мовлення, вміння редагувати текст;
виховувати дбайливе ставлення до природи, бажання
оберігати і допомагати природі.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок
Обладнання: картини природи, сигнальні картки, мікрофон,картки для індивідуальної роботи, предметні малюнки, підручник ( М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко. Рідна мова: підручник
для 3 кл. Київ, «Освіта», 2003); картки для роботи в парах, у групах
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Будем гарно працювати,
Будемо багато знати.
Перевірка готовності дітей до уроку.
2. Вправа «Очікування».
Тому… Всі
Працюємо – активно.
Думаємо – оперативно.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-А зараз ми пригадаємо частину мови,яку розпочали вивчати.
2.Вправа «Мозковий штурм»
- Усе, що про прикметник знаємо, пригадаємо.
-Яка частина мови називається прикметником?
-На які ознаки вказує прикметник?
-З якою частиною мови зв’язаний прикметник у реченні?
-Яка роль іменника в нашому мовленні?
3.Перевірка домашнього завдання
- Зараз ми перевіримо ,як же ви засвоїли ці знання, перевіривши домашнє завдання.
Вправа 335.( Теплий день - холодний день,зимовий ранок- літній ранок,темна кімната – світла кімната, високий берег – низький берег,нове взуття - старе взуття,молоді дерева- старі дерева)
(Сигнальні картки «Так» чи «Ні» )
Деякі діти працюють з картками
Картка 1
До поданих прикметників доберіть антоніми.
добрий — ____________________________________
щедрий — ___________________________________
міцний —____________________________________
глибокий —__________________________________
скелястий (берег) —___________________________
гучний (голос) —______________________________
Картка 2
До виділених слів доберіть антоніми.
Гора не висока, а_______________ ;
вода не гаряча, а ______________ ;
хліб не свіжий, а________________ ;
трава не свіжа, а_______________ ;
газета не свіжа, а_______________ ;
перець не солодкий, а___________ ;
лимон не солодкий, а____________ ;
полуниця не кисла, а____________
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
Розпочнемо без зупинки
З каліграфічної хвилинки
Каліграфічна хвилинка.
В вв вес сн на Ввв
- А утворити слово із поданих складів вам допоможе загадка.
Зійшли сніги, шумить вода,
Земля вже квіти викида.
Буяє травка молода,
Все мертве оживає.
Коли, діти, це буває?(Весна)
Робота біля дошки
- Записати слово весна й підібрати спільнокореневі ( весна, весняний, веснянка, навесні).
- Визначте частини мови.
Зробити звуко-буквений аналіз слова веснянка.
Прикметник розберіть за будовою.
В Е С Н Я Н И Й
Робота в парах.
Утвори словосполучення ІМЕННИК + ПРИКМЕТНИК.
Робота в парах
( У кожної пари є картка із завданням. Користуючись «Схемою-опорою», виписати словосполучення.)
Взаємоперевірка.
Висновок. Учні ще раз повторюють, з якою частиною мови пов'язаний прикметник.
V.Вивчення нового матеріалу.
1.Робота з підручником
Вправа 336
По стовбурах товстих дерев постукує мороз, падає легкий сріблястий іній.
(Завдання за підручником )
-Доберіть спільнокореневі слова до слова «сніг» ( Сніжок, сніжинка) ( Відкриваємо третю зимову картинку).
-Чи подобається вам така зима? Тож пограємо у гру «Юні поети».
-Допоможіть відгадати зимові слова. Доберіть рими.
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така…(чудова)
Мороз у лід озера кута-
Зима тоді всі кажуть…(люта).
А як насуне хмара сива,
Зима по-своєму ……(красива).
Гілок під інеєм не видно,
Тоді вона , звичайно ,…..( срібна).
Срібло – це метал білого кольору, використовується для виготовлення ювелірних виробів, посуду.( Показ ілюстрацій ( вироби із срібла).
Впр.337(Самостійна робота за варіантами)
Перевірка самостійної роботи. Висновок. Правило.
Фізкультхвилинка(відео)
2.Робота в парі. «Знайди і виправ помилки»
Біла цвіт на калині,
Білий стежка у долині,
Біла хмари на небі,
Білий личко у тебе.
Заміни прикметники так, щоб похмура картина природи змінилася на сонячну.
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого
1.Колективна робота. «Хто більше добере прикметників?»
Груша (яка?) солодка, кисла, жовта, велика..
Мама (яка?) ніжна, лагідна, добра, чуйна…
Загадки про родину
Ніжна, лагідна і мила,
На цей світ нас народила,
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька ……(матуся).
Це голубонька рідненька-
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є …..(бабуся)
Сивий, мудрий і поважний,
Заклопотаний, відважний,
Всього я в житті навчусь,
Бо у мене є ……(дідусь)
VІІ. Закріплення знань.
Довгий тоненький зелений листок,
А серединка в мене жовтенька,
Личко не кругле, а трохи довгеньке.
Квітка я ніжна, блакитна, дрібна,
А як запахну – приходить весна. (Пролісок)
П – пахучий
Р – ранній
О – особливий
Л – лагідний
І – іскристий
С – стрункий
О – оригінальний
К – красивий
ВЕСНА
Прийшла … весна. Побігли … струмки. З’явились … квіти, мов … сонечка. Прилетіли … птахи. … діти зробили шпаківні.
(Наприклад: тепла, дзюркотливі, весняні, маленькі, перелітні, турботливі, чудові)
Висновок. – Як змінився текст із прикметниками?
VІІІ.Підбиття підсумків уроку
1.«Вільний мікрофон»
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ УРОКУ.
Мої очікування справдились. Дякую вам за злагоджену, результативну працю. Ви – молодці!
Будьте всі здорові, як вода,
Багаті, як земля,
І красиві, як весна!
Х.Домашнє завдання:
с.141, впр.339; впр.340, скласти загадку про місяці чи сонце, вживаючи прикметники.