Тема. Складнопідрядні речення з підрядними означальними та
підрядними з’ясувальними. Тренувальні вправи
Мета: поглибити знання учнів про складнопідрядні речення; формувати уміння розпізнавати складнопідрядні речення з підрядними означальними та підрядними з’ясувальними; розвивати в учнів уміння ставити мету; спонукати до пошукової діяльності, активного мислення школярів; сприяти розвитку словникового запасу, діалогічного мовлення; виховувати бажання самовдосконалюватися.
Тип уроку: застосування здобутої інформації, поглиблення знань, умінь, навичок.
Обладнання: мультимедійна дошка, учнівська презентація, картки.
Перебіг уроку
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Слово вчителя. Доброго дня, діти.
Завдання. Скажіть, будь ласка, яке питання постійно залишається актуальним під час спілкування педагогів та батьків з вами? (Якими ми маємо бути?) А яка нова проблема постала перед вами у 9 класі? (Ким бути?)
Проблема уроку: ким і яким має бути випускник сучасності? Відповідь на це запитання ви дасте в кінці уроку.
Актуалізація опорних знань
Слово вчителя. Відомий учений Павло Попов писав: «Є діячі, життя яких не менш цінне й повчальне, ніж їхні твори». Мова йде про видатного українського мислителя Григорія Савича Сковороду, який стверджував: «Якщо ти усвідомлюєш, для чого ти народжений і працюєш з приємністю, ти щасливий. Ори землю або носи зброю, займайся купецькою або мистецькою справою — роби те, для чого народжений... Повне щастя найперше не в досягненні якогось результату, а в самому процесі праці за покликанням».
Тож перейдемо до виконання завдань нашого уроку.
Словниковий диктант.
Офіс-менеджер, ріелтор, аудитор, військовослужбовець, секретар, автомеханік, стюард, продюсер, дизайнер, експедитор, бухгалтер, промоутер, менчендайзер,банкір, арт-директор, газоелектрозварювальник, судномеханік, белетрист, режисер, коректор, провізор, візажист, модельєр, диспетчер, кур’єр.
(Оцінювання шляхом взаємоперевірки).
Оголошення теми й мети уроку.
Етап орієнтації виконання плану діяльності
Є такий вислів: «Якщо порівняти життя зі сходом на гору, то життєва мета – це те, що примушує тебе підніматися вгору». Визначте мету нашого уроку, яка змусить нас більше дізнатися й стати не тільки розумнішими, а й мудрішими. (Учні визначають мету уроку).
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдання.
Повторення теоретичних відомостей про види складнопідрядних речень, складнопідрядні речення з підрядними означальними та підрядними з’ясувальними.
Теоретичний брейн – ринг.
Слово вчителя. «Життя наше – це подорож, а дружня бесіда - це візок, що полегшує мандрівникові дорогу», - сказав Григорій Сковорода.
Пропоную вам поділитися на дві команди: 1 команда – «Означальники», 2 – «З’ясувальники».
Завдання: в дружній бесіді за 3 хвилини приготувати запитання команді – супротивнику за темою, яка відповідає назві цієї команди («Означальники» за складнопідрядними реченнями з підрядними з’ясувальними, «З’ясувальники» за складнопідрядними реченнями з підрядними означальними). Відповідають всі члени команди по – черзі. Виграє команда, яка відповіла на найбільшу кількість запитань.
Слово вчителя. Епіграфом до наступного етапу нашого уроку можна вважати слова відомого філософа: «Розум гострий у багатьох, але не всі навчилися мислити».
Прошу розділитися на 6 груп. Кожній з груп я дам текст про Григорія Савича Сковороду і завдання до нього.
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для першої групи (1 рівень складності)
Вказати в таблиці, які серед запропонованих речень складнопідрядні?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
|
|
+ |
+ |
+ |
+ |
|
+ |
Завдання для другої групи (2 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях є підрядні з’ясувальні речення?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
+ |
|
+ |
|
+ |
+ |
|
|
Завдання для третьої групи (2 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях є підрядні означальні речення?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
Завдання для четвертої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях використано сполучні слова?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
Завдання для п’ятої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях використано вказівні слова?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання для шостої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях підрядне речення стоїть у середині головного?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
+ |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
Звіт про виконання завдання.
Слово вчителя
За словами Григорія Савича, життя оживає тоді, коли думка наша, люблячи істину, досліджує її стежини. Наше завдання: дослідити складнопідрядні речення з підрядними означальними та підрядними з’ясувальними.
Робота в групах (6 хв.)
Завдання для першої групи (1 рівень складності)
Складіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними за поданими присудками в головних реченнях та питаннями до підрядних.
Завдання для другої групи (1 рівень складності)
Завершити народні прислів'я, записати їх. Вказати вид підрядного речення.
Не рубай стовпа, ... . Нема того краму, ... . Де ділися ті часи,… .
Ніж такий тупий, … . Така біда, ... . Це тая Солоха, що... . Діждемо пори, … .
Для довідок.
… на якому сидиш. ... щоб купити маму. ... що в рот ішли ковбаси. ... що й киселя не ріже. ... що хоч з мосту та в воду. ... кури полоха. ... що й ми виліземо з нори.
Завдання для третьої групи (2 рівень складності)
Накресліть схему поданих речень речення.
Того, хто вивчатиме життя і науку Сковороди, вражатиме виняткова суцільність його істоти, довершеність його духовного обличчя.
Роби те, до чого народжений.
Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини.
Завдання для четвертої групи (3 рівень складності)
Зробіть синтаксичний розбір поданого речення.
Того, хто вивчатиме життя і науку Сковороди, вражатиме виняткова суцільність його істоти, довершеність його духовного обличчя.
Роби те, до чого народжений.
Завдання для п’ятої групи (3 рівень складності)
Складіть за поданими схемами складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Завдання для шостої групи (3 рівень складності)
Складіть за поданими схемами складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.
Демонстрація результатів роботи груп.
Слово вчителя
Кожен хоче чогось у житті досягти, щоб мати можливість пишатися собою. Успіх приходить до того, хто вміє видобути все найкраще з власних можливостей. При цьому не має значення, йдеться про професійні досягнення чи особисте приватне життя.
Свої успіхи в оволодінні теоретичними відомостями пропоную підтвердити під час виконання тесту та написання міні – твору «Людина, якою я хочу стати».
1 група – виконує тест
2 група – пише міні-твір «Людина, якою я хочу стати».
Рефлексія. Підсумок уроку.
Великий педагог В. Сухомлинський сказав: «Задумайтеся про свою долю. Тільки той може стати справжньою людиною, хто дивиться вперед, визначив, що йому треба зробити за свої роки. Праця – основа всього мудрого і прекрасного на землі. Хто не знає джерела своїх духовних благ, той живе порожнім, беззмістовним життям».
- Чи досягли ми поставленої мети уроку?
- Ким і яким має бути випускник сучасності?
Домашнє завдання.
І. З’ясувати за тлумачним словником значення невідомих назв професій, які записували під час словникового диктанту.
ІІ. 1 рівень: вивчити правила ст.69, виконати вправу 205;
3 рівень: підготувати презентацію складнопідрядних речень з підрядними обставинними.
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для першої групи (1 рівень складності)
Вказати в таблиці, які серед запропонованих речень складнопідрядні?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для другої групи (2 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях є підрядні з’ясувальні речення?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для третьої групи (2 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях є підрядні означальні речення?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для четвертої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях використано сполучні слова?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для п’ятої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях використано вказівні слова?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Додаток № 2)
1) Його колишні колеги по академії, що стали ченцями Києво-Печерської лаври, закликали його до того, що доволі блукати по світу, що час причалити до гавані, бо всім уже відомо про його таланти, що пора вже звернутися до церкви, яка прийме його, як мати своє чадо. 2) Але Григорій Сковорода відповів, що не може собі дозволити затулити ризами серце від світу. 3) І, мабуть, жодного разу не зрадив він обрану у житті роль. 4) Відомо, що навіть велике кохання, яке несподівано прийшло в його життя, не змогло переінакшити філософа. 5) Дійсно, Сковорода пішов під церковний вінець, щоб з'єднати свою долю з дівчиною, яку палко покохав. 6) Однак в останню мить, збагнувши, що у такий спосіб зраджує обрану роль у світі, утікає з церкви. 7) Потім, правда, пояснив коханій, що для неї життя з ним не було б щасливим, оскільки він не уявляє себе біля родинного вогнища. 8) Він прагнув нікому не завдавати клопотів своєю особою. 9) За свідченням сучасників, навіть в останній день свого життя Сковорода сам викопав собі могилу, переодягнувся, підклав під голову торбинку з немудрими спожитками, щоб уже ніколи не мандрувати стежинами рідної України...
Робота в групах (3 хв.)
Завдання для шостої групи (3 рівень складності)
Вказати в таблиці, у яких складнопідрядних реченнях підрядне речення стоїть у середині головного?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Звіт про виконання завдання.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для першої групи (1 рівень складності)
Складіть складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними за поданими присудками в головних реченнях та питаннями до підрядних.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для другої групи (1 рівень складності)
Завершити народні прислів'я, записати їх. Вказати вид підрядного речення.
Не рубай стовпа, ... . Нема того краму, ... . Де ділися ті часи,… .
Ніж такий тупий, … . Така біда, ... . Це тая Солоха, що... . Діждемо пори, … .
Для довідок.
… на якому сидиш. ... щоб купити маму. ... що в рот ішли ковбаси. ... що й киселя не ріже. ... що хоч з мосту та в воду. ... кури полоха. ... що й ми виліземо з нори.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для третьої групи (2 рівень складності)
Накресліть схему поданих речень речення.
Того, хто вивчатиме життя і науку Сковороди, вражатиме виняткова суцільність його істоти, довершеність його духовного обличчя.
Роби те, до чого народжений.
Справжня любов народжується тільки в серці, що пережило турботи про долю іншої людини.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для четвертої групи (3 рівень складності)
Зробіть синтаксичний розбір поданого речення.
Того, хто вивчатиме життя і науку Сковороди, вражатиме виняткова суцільність його істоти, довершеність його духовного обличчя.
Роби те, до чого народжений.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для п’ятої групи (3 рівень складності)
Складіть за поданими схемами складнопідрядні речення з підрядними означальними.
Робота в групах (6 хв.) (додаток № 3)
Завдання для шостої групи (3 рівень складності)
Складіть за поданими схемами складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними.
1