Розробка уроку "Слова, протилежні за значенням (антоніми)" - розширює уявлення учнів про антоніми, ознайомлює з терміном; вчить користуватися антонімами в мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачує словниковий запас учнів; розвиває пам'ять, усне мовлення учнів; виховує пізнавальний інтерес.
Тема. Слова, протилежні за значенням (антоніми).
Мета. Розширити уявлення учнів про антоніми, ознайомити з терміном; вчити користуватися антонімами в мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, усне мовлення учнів; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання. Мультимедійні пристрої, опорні схеми, предметні малюнки, прислів’я .
Хід уроку
(1 слайд)
Створення позитивного настрою.
(Ставши в коло, взявшись за руки учні бажають своєму однокласнику (однокласниці) – «Доброго ранку!».
Інтерактивна гра «М’яч»
(Учитель кидає м’яч і задає запитання. Учень, який упіймав м’яч, дає відповідь на запитання).
Запитання:
(в прямому – золота каблучка, в переносному – золоті руки)
(слова, що пишуться однаково, але звучать по різному. Наприклад: замок-замок).
(Птах-горобець-пернатий-він)
Це фразеологізми.
1. Проблемна тема. (5 слайд)
(6 слайд)
Восени білі (чорні) хмари пливли по небу. Лагідний (сердитий) вітер гойдав віти дерев. Жовте листя радісно (сумно) од вітру. Настала тепла (холодна) дощова осінь. (7 слайд)
Білі-чорні;
Лагідний-сердитий;
Радісно-сумно;
Тепло-холодно.
1. Каліграфічна хвилинка. (9 слайд)
Аа ам ан ва
Антоніми – протилежні за значенням слова.
(8 слайд)
2. Робота над віршем «Два брата».
(10 слайд)
- Знайдіть, будь-ласка, серед поданих антонімів і запишіть:
слова, назви предметів (іменники: день-ніч);
слова, що вказують на ознаку предмета (прикметники: працьовитий-ледачий);
слова, що вказують на дію предмета (дієслова: говорить-мовчить).
(11 слайд)
1. Інтерактивна вправа «Робота в парах»
Кожна пара отримує конверт із набором слів, протилежних за значенням .
(Треба знайти антоніми й скласти їх парами)
Сумний стояти
День радісний
Бігати ніч
2. Робота з підручником (13 слайд)
Вправа 146
3. Домашнє завдання
Вправа 151 на ст. 84 (дати усно відповіді на три запитання)
(14 слайд)
(Інтерактивна вправа «Робота в групах»).
Продовжить прислів’я :
ХІ. Підбиття підсумків. (15 слайд)
Інтерактивна вправа «Знайди пару» (пазли).
День-ніч, мир-війна, близько-далеко тощо.