Урок "Слова, протилежні за значенням (антоніми)"

Про матеріал

Розробка уроку "Слова, протилежні за значенням (антоніми)" - розширює уявлення учнів про антоніми, ознайомлює з терміном; вчить користуватися антонімами в мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачує словниковий запас учнів; розвиває пам'ять, усне мовлення учнів; виховує пізнавальний інтерес.

Перегляд файлу

Тема. Слова, протилежні за значенням (антоніми).

Мета. Розширити уявлення учнів про антоніми, ознайомити з терміном; вчити користуватися антонімами в мовленні для контрастного зіставлення явищ, предметів, ознак, дій; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пам’ять, усне мовлення учнів; виховувати пізнавальний інтерес.

Обладнання. Мультимедійні пристрої, опорні схеми, предметні малюнки, прислів’я .

Хід уроку

  1. Організація класу.

(1 слайд)

Створення позитивного настрою.

(Ставши в коло, взявшись за руки учні бажають своєму однокласнику (однокласниці) – «Доброго ранку!».

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Ми продовжуємо з вами вивчати блок «Слово». (2 слайд)
  • Подивіться на схему й згадайте, що ми вже вивчили з цього блоку. (3 слайд)
  • Отже, давайте з вами перевіримо на скільки ви добре засвоїли опрацьований на минулих уроках матеріал. (4 слайд)

Інтерактивна гра «М’яч»

(Учитель кидає м’яч і задає запитання. Учень, який упіймав м’яч, дає відповідь на запитання).

          Запитання:

  • В якому значенні вживається слово?

(в прямому – золота каблучка, в переносному – золоті руки)

  • Що таке омоніми?

(слова, що пишуться однаково, але звучать по різному. Наприклад: замок-замок).

  • Наведіть приклади синонімічного ряду слів.

(Птах-горобець-пернатий-він)

  • Почервонів як рак (стало соромно).

Це фразеологізми.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

1. Проблемна тема. (5 слайд)

  • На минулому уроці ми з вами складали текст з елементами опису. Але один текст мене збентежив. Прочитайте будь-ласка. І скажіть, чому?

(6 слайд)

  1. Редагування тексту.

Восени білі (чорні) хмари пливли по небу. Лагідний (сердитий) вітер гойдав віти дерев. Жовте листя радісно (сумно) од вітру. Настала тепла (холодна) дощова осінь.  (7 слайд)

  • Прочитайте, будь-ласка, текст який у вас утворився. Чи відповідає він темі.
  • Які слова ми змінили? Давайте згадаємо й назвемо їх парами:

Білі-чорні;

Лагідний-сердитий;

Радісно-сумно;

Тепло-холодно.

  • Які ці слова за значенням (вони протилежні за значенням)
  1. Повідомлення теми й мети уроку.
  • От ми з вами поговоримо про протилежні за значенням слова, дізнаємося як вони називаються та будемо вчитися використовувати їх у мовленні.
  1. Первинне сприймання нового матеріалу.

1.  Каліграфічна хвилинка. (9 слайд)

  • Отже, діти, слова протилежні за значенням – це антоніми.
  • То, як називаються слова, протилежні за значенням. (Антоніми)

Аа  ам  ан  ва

Антоніми – протилежні за значенням слова.

  1. Фізкультхвилинка для очей.

(8 слайд)

     2.  Робота над віршем «Два брата».

         (10 слайд)

  • Які частини мови, ви знаєте?

      -  Знайдіть, будь-ласка, серед поданих антонімів і запишіть:

            слова, назви предметів (іменники: день-ніч);

           слова, що вказують на ознаку предмета (прикметники: працьовитий-ледачий);

           слова, що вказують на дію предмета (дієслова: говорить-мовчить).

  1. Фізкультхвилинка («Маша та Ведмідь»)

(11 слайд)

  1. Первинне закріплення вивченого матеріалу.

1. Інтерактивна вправа «Робота в парах»

Кожна пара отримує конверт із набором слів, протилежних за значенням .

(Треба знайти антоніми й скласти їх парами)

Сумний        стояти

День             радісний

Бігати            ніч

  1. Фізкульхвилинка «Зайчики».

2. Робота з підручником (13 слайд)

Вправа 146

  • ознайомлення із завданням вправи;
  • пояснення значення прислів’їв ;
  • запис четвертого й п’ятого прислів’я з коментуванням.

3. Домашнє завдання

Вправа 151 на ст. 84 (дати усно відповіді на три запитання)

  1. Закріплення вивченого матеріалу

(14 слайд)

(Інтерактивна вправа «Робота в групах»).

Продовжить прислів’я :

  • Праця годує, а лінь…(марнує).
  • Умів узяти, умій… (віддати).
  • Краще гірка правда, ніж солодка…(брехня).

ХІ.     Підбиття підсумків. (15 слайд)

Інтерактивна вправа «Знайди пару» (пазли).

День-ніч, мир-війна, близько-далеко тощо.

 

 

docx
Додано
9 серпня 2018
Переглядів
2436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку