Вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати в мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.
Тема:Слова з прямим і переносним значенням
Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати в мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідної мови.
Очікувані результати: учень виявляє в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова,
Обладнання: таблиця ,картки,малюнки.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
1. Аналіз самостійної роботи
2. Каліграфічна хвилинка
Щщ ще щі ощ
Щавель щастя
Що посієш, те й пожнеш.
• Склади речення із словом «щавель»
• Як ти розумієш це прислів`я?
III. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про пряме й переносне значення слів.
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (вправа 108, с. 54)
Робота в групах
— Прочитайте сполучення слів у лівому і правому стовпчиках. Порівняйте значення виділених слів у кожному рядку. У яких сполученнях слів виділені слова вжито так, як буває насправді, тобто в прямому значенні, а в яких сполученнях слів значення переноситься на інший чимось схожий предмет?
— Складіть зі словосполученнями речення (усно).
— Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому і переносному значеннях. У словосполученні пшеничне колосся — тобто колосся пшениці — слово пшеничне вжито у прямому значенні; а у словосполученні пшеничне волосся — тобто волосся кольору пшеничних колосків — у переносному значенні.
— Отже, слова в прямому значенні — це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова.
2. Первинне закріплення (вправа 109, с. 54–55)
— Прочитайте і спишіть. Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні. Поясніть, як ви їх розумієте.
— У другому і третьому реченнях назвіть головні і другорядні члени.
3. Творче списування (вправа 110, с. 54–55)
— Спишіть, вставляючи замість крапок слова з довідки. У якому значенні — прямому чи переносному — вжито вставлені слова? Визначте тип тексту (розповідь, опис, міркування). Доберіть заголовок.
— У кожному реченні підкресліть підмет і присудок.
— Спишіть каліграфічний рядок. Зверніть увагу на з’єднання букв мля, ум, ал.
Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі
гне дерева молоді, (присідають)
А вони ростуть, міцніють (піднімаються)
Вгору тягнуться, радіють. (встають навшпиньки, руки тягнуть вгору)
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Робота за таблицею
— До слів, ужитих у прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.
Лист берези Поштовий, похвальний
Чисті руки Совість, небо
Добрий дідусь Вдача, совість
Золоті сережки Руки, пора
Чорна тканина Робота, думки
Темна ніч День, час
2. Вибірковий диктант
— Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому — в другий стовпчик.
В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише гарне, а й корисне.
VІ. Підсумок уроку
— Що вивчали на уроці?
— Що для вас було новим?
— У якому значенні можуть уживатися слова?
— Наведіть власні приклади, використовуючи слова легкий, гострий, сонячний.
VІІ. Домашнє завдання Вправа 111, с. 55.