1
Українська мова 2 клас
Тема. Слова протилежні за значенням. Дослідження мовних явищ, робота зі словом чернетка. Спостереження за роллю протилежних за значенням слів.
Мета.
Навчальна:формувати поняття про слова протилежні за значенням; вчити вживати їх в усному та писемному мовленні; розподіляти слова за лексичним значенням; добирати слова для порівняння контрасних явищ; ознайомити з віршем В.Бутрім «В будинку мешкали слова…»
Формувати комунікативну компетентність: вміння аналізувати, характеризувати, класифікувати мовний матеріал; формувати та висловлювати власну думку; формувати соціальну компетентність; вчити працювати в парах.
Розвивальна: розвивати спостережливість, усне мовлення, пам'ять та увагу, розвивати навички каліграфічного письма.
Виховна: виховувати почуття взаємодопомоги, взаємодії, товаришування, партнерства; виховувати інтерес до навчання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Засоби навчання: презентація, картки для психологічного налаштування; картки з завданнями для роботи в парі та роботи з класом, зимові пейзажі, цеглинки LEGO.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок.
Починаємо урок!
До гостей всі поверніться,
Щиро ви їм усміхніться.
На уроці- не крутіться,
А завзято потрудіться!
Емоційне налаштування класу
-Покажіть свій настрій відповідною сніжинкою. Я бажаю вам сьогодні показати свою кмітливість, знання ,бути активними та не втрачати гарного настрою протягом усього дня.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів.
-Сьогодні у нас незвичайний день і незвичайний урок. Адже до нас завітали гості. А поговоримо ми про найдорогоцінніший скарб людини – мову.
Життя людини без мови не мислиме, неможливе. ЇЇ потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.Українська мова ніжна і мила, мелодійна, солов’їна і барвінкова. Вона багатогранна.
В ній є порівняння, слова з прямим і переносним значенням, слова, які звучать і пишуться однаково, а позначають різні поняття, слова близькі та протилежні за значенням.
Діти , я зараз пропоную вам послухати і відгадати загадку
Стало біло навкруги –
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались?
Я....
(Зима)
-Які слова нам допомогли вам зрозуміти, що це зима.
-Підніміть руку, якщо ви любите цю пору року. Я також дуже люблю зиму і з нетерпінням чекаю коли випаде…….сніг.
А ще ми чекаємо улюблених зимових свят…А хто вже порахував,. скільки днів залишилося до свята?
Повторення вивченого матеріалу.
2.Робота з класом.(слайди)
Дібрати назви предметів за назвами ознак.
*Сірий, злий, голодний……….
*Білокора, струнка, кучерява……..
*Овальний, кислий, жовтий…………
Дібрати до поданих слів близькі за значенням слова.
*Чудово-…… (гарно, прекрасно, красиво
*Будинок - …………
*Школяр- …………..
Замінити слова – назви ознак близькими за значенням словами.
*Погожий день- _________________ день;
*Безхмане небо- _________________ небо;
*Люта зима- _____________________ зима.
Робота з підручником
Вправа 196 на сторінці 55- розгадування ребусу.
3.Каліграфічна хвилинка
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку
-Про життя слів написала вірш Валентина Бутрім .І сьогодні на уроці ми ознайомимося з цим віршем та дізнаємося одну таємницю рідної мови.
4.Робота над віршем В.Бутрім «В будинку мешкали слова»
-Як спочатку жили слова?(Щасливо)
-А як стали жити, коли будиночок розвалився?(вороже)
«Щоденні 5» Читаю для когось. сторінка 56, вправа 198 2 хвилини
Учні читають у парах почергово по 2 рядки
-Чим цікавий будинок,у якому жили слова?
«Щоденні 5» Пишу для себе. Робота зі словами
-Письмово виконати 2 завдання вправи 198 3 хвилини
Отже, в українській мові є слова із протилежним значенням.
Сьогодні ми з вами ознайомимося зі словами протилежними за значенням. Дізнаємось, для чого вони потрібні у мовленні, навчимося знаходити ці слова у реченні та тексті, самостійно добирати та складати речення з ними.
-Ой, як же вже хочеться сніжку.
А зазвичай, коли багато снігу ми ліпемо…вареники? Пиріжки? Бабки?
ФІЗХВИЛИНКА «Сніг пухнастий»
ІV Закріплення нового матеріалу
6.Робота з класом.
-Правильно, ось і до нас завітали сніговички (ставлю на стіл)
-Вони однакові? Давайте спробуємо описати та порівняти їх.
Один- низький, інший високий. Один- товстий, другий-стрункий.
Перший усміхнений, другий- похмурий.
Перший –викликає у нас радість, а другий-смуток.
-Так які емоції виклиать у нас ці сніговики?
-Давайте запишемо ці слова (роблю запис на дошці). Які за значенням ці слова? Що ми змогли зробити за допомогою протилежних за значенням слів?(порівняти)
-Так для чого ж нам потрібні слова з протилежним значенням?
Висновок: щоб порівнювати предмети, явища, щоб наша мова була більш виразною та зрозумілою.
-Ось ми і познайомилися з сніговиками. Хай залишаються у нас.
7.Гра « Знайди пару»
На дошці записані слова: тепло, радість, друг, добро, сміх, мир
У кожного учня на парті листочок з написом слова антоніма.
Підходить один учень і прикріплює до дошки.
(Холод, горе/смуток, вороги, зло, сльози)
А тепер доберіть влучне слово, протилежне за значенням до поданих.
-Я вам трішки в цьому допоможу
1. Влітку тепло, а зимою? (холод)
2.Що ви відчуваєте, коли отримуєте зауваження в щоденник? (смуток)
3.А хто заважає Діду морозу готувати подарунки дітям і їх розвозити? Його (вороги)
4.А чим може відплатити Баба Яга, якщо її не запросять на свято? (Злом)
5.А якщо свято буде таки зіпсоване, що з’явиться на очах багатьох дітей? (сльози)
Діти, тепло і холод, радість і смуток/горе, друг і ворог, добро-зло, сміх-сльози.
Що це будуть за слова?
8.Робота класом «Мовні сніжки»
-Та я наче щось чую. О, сніговики пропонують нам пограти в ГРУ- найвеселішу забаву зими-сніжки. Але сніжки будуть незвичайними, а мовними.
(на кожну парту розкладаю по конверту зі сніжинкою, там знаходяться різнокольорові сніжки з надррукованими словами (по сніжці для учня) та білі- з антонімами.
Будьте дуже уважні, щоб вчасно «кинути» свою сніжу !!
-На вулиці морозно, морозець приморозив наші сніжки, і я прошу вийти до дошки тих дітей, у кого сніжки блакитного кольору. А всім іншим потрібно уважно подивитися і до цих сніжків полетять сніжки з протилежним значенням .(Літо-зима; Сухо-мокро;Холодно-тепло)
Вчитель: прочитайте кожен своє слово.
Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.
- Налетіла завірюха, замела все навкруги, вийдіть до дошки ті, у кого сніжки фіолетового кольору. (Чорний-білий;Замерзати-Грітися;Спека-Мороз)
Вчитель: прочитайте кожен своє слово.
Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.
-А чи є в нас рожеві сніжки?(Урок-перерва; Кислий-солодкий; Мовчати-говорити)
-А тепер засяяло сонечко, і залишило на сніжках відблиски своїх промінців. Вийдіть, будь ласка, ті учні, у яких сніжки жовтого кольору. А решта шукає свою пару.(Високо-низько; Веселий-сумний;Засинати-прокидатися)
Вчитель: прочитайте кожен своє слово.
Тепер усміхніться один одному і сядьте на місця.
Діти, так скажіть,а які у нас сніжки об’єдналися? Протилежні чи з однаковим значенням?
Молодці, ви дуже гарно попрацювали і заслуговуєте на відпочинок.
9. Фізкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Як що холодно «Вставайте»
Тепло стало, то: «Сідайте!»
Ось зігрілись трошки ми,
Знову в гості до зими.
Сіли, всі тепер гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Зошит відкриваємо —
Знання далі здобуваємо!
Діти ,які слова протилежні за значенням зустрілись у нас у фізхвилинці?
Вставайте- сідайте.
10. (за розсудом вчителя) Робота з прислів'ями
Українська мова дуже багата і мелодійна. Здавна народвикористовував слова протилежні за значенням у прислів’ях, щоб зіставити явища в навколишньому середовищі. Зараз ви переконаєтесь у цьому.
А зараз ми будемо працювати у парах.
Тільки для початку давайте пригадаємо правила роботи
Правила роботи в парах(на слайді)
1.Думка кожного важлива
2. Уважно слухайте та читайте завдання.
З. Говоріть почергово, не перебивайте один одного.
4. Дотримуйтеся правил піднятої руки.
5. Працюйте так,щоб не заважати іншим.
6.Не бійтеся помилитися, помилку можна виправити
Візьміть конверт , на якому намальована ялинка, вам потрібно прочитати прислів’я, а потім поміркувати, порадитись один з одним і підкреслити слова протилежні за значенням. На цю роботу виділяється 1 хвилина.
Кожна група отримує прислів’я.
1. Літо запасає, а зима з’їдає.
2.Грудень – не брат, а холоднеча – не сестра.
3. Хто влітку працює, взимку не голодує.
4. Грудень рік кінчає, а зиму починає
Так які ж слова ми звами підкреслювали?
7. Робота з усім класом Інтерактивна гра з лего «Вежа»
V. Домашнє завдання. (за розсудом вчителя)
Ви такі молодці, дуже гарно попрацювали, і заслуговуєте на подарунки.
Але отримаєте їх після сніданку. А вдома за допомогою набутих знань з легкістю виправите загадку на сторінці 56(впр.200).
VІ. Підсумок уроку
Ось і добіг до кінця наш урок. А чи запам’ятали ви для чого ж нам потрібні слова з протилежним значенням у нашому мовленні? А для того щоб: (Мікрофон?)
- уникати повторів;
- зіставляти явища в навколишньому середовищі
-описувати предмети.
Ви гарно усі працювали, а тепер:
Давайте усмішки всім дарувати
І друзям і гостям, і мамі, і тату.
Хай радість злітає у небо, як птах
І добрі слова у всіх на вустах.
_Продемонсструйте мені свій настрій .
Оцініть свою роботу на уроці, намалювавши на полях кульку,відповідного кольору.А тепер поміняйтеся зошитами з сусідом по парті. Намалюйте товаришу кульку зверху трохи меншого розміру відповідного ккольору.А тепер передайте свої зошити з останньої парти на першу, щоб і я домалювала вам кружечки відповідного кольору, а завтра ми поглянемо, які ж сніговички з являться у ваших в зошитах..
А тепер, я б хотіла повернутися до слів, які ми розмістили на дошці.
Хай ніколи до вас не приходять холод , сльози, горе/смуток, вороги.
(Вчитель знімає з дошки слова : сльози, горе, а залишає тільки слова: радість, сміх, щастя, мир. ) А ось радість , сміх, щастя нехай завжди панують у ващій оселі.