Урок "Значення слів, пряме і переносне значення"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови у 3 класі за підручником М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко, Н.А.Васильківська за темою "Значення слів, пряме і переносне значення".

Метою данної розробки є вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Українська мова 3 клас                                                                                          Вашуленко

Урок 25

Тема: Значення слів, пряме і переносне значення

 Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, зошит.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1)Перевірка присутніх

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо

І урок розпочинаймо!

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання.

Вправа 107, с. 52

- Прочитайте протилежні за значенням словосполучення, які ви дібрали вдома.

2. Заміна зошитів

3. Каліграфічна хвилинка

4. Робота в парах

- Прочитайте сполучення слів у лівому і правому стовпчиках.

- Порівняйте значення виділених слів у кожному рядку.

- У яких сполученнях  слів виділені слова вжито так, як буває  насправді, тобто в прямому значенні, а в яких сполученнях слів значення переноситься на інший чимось схожий предмет?


Золотий годинник

каштанове листя

кришталева ваза   

золоте колосся

каштанове волосся

кришталева вода


  • Складіть зі словосполученнями речення (усно).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про пряме і переносне  значення слів.

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях. У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні.

У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні.

– Отже, слова в прямому значенні – це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай.

Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова.

  1. Робота за вправою 109, ст. 54
  • Прочитай і спиши.
  • Знайди слова, вжиті в переносному значенні.
  • Поясни, як ти їх розумієш.

Осінь

Осінь кожному знайде роботу. Вересень діток до школи скликає. Жовтень прикрашає в садках дерева. Листопад відчиняє зимі ворота.

  • У другому і третьому реченнях назви головні і другорядні члени.
  1. Фізкультхвилинка

V. узагальнення і систематизація отриманих знань.

1. Робота над текстом

Вправа 110, ст. 54

  • Спиши, вставляючи замість крапок слова з довідки. У якому значенні  - прямому чи переносному – вжито вставлені слова?

У віконце (постукала) зима. Повіяв (сердитий) вітер. (Затанцювали) перші сніжинки. Земля під снігом (засумувала).

  • У кожному реченні  підкресли підмет і присудок.
  1. Гра «Добери слово»
  • До слів ужитих в прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.

 Лист берези                                           Поштовий, похвальний

Чисті руки                                                Совість, небо

Добрий дідусь                                          Вдача, совість

Золоті сережки                                         Рука, пора, коса

Чорна тканина                                         Робота, думки

Темна ніч                                                 День, час  

VІ. Підсумок уроку

  • Що нового вивчили на уроці?
  • У якому значенні можуть уживатися слова?
  • Наведіть власні приклади, використовуючи слова сонячний, золотий, гострий.

VІІ. Домашнє завдання

Вправа 111, ст. 55

  • Утвори і запиши ті словосполучення, у яких  прикметники вжито в переносному значенні.

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2018
Переглядів
16412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку