Конспект уроку з української мови у 3 класі за підручником М.С.Вашуленко, О.І.Мельничайко, Н.А.Васильківська за темою "Значення слів, пряме і переносне значення".
Метою данної розробки є вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
Українська мова 3 клас Вашуленко
Урок 25
Тема: Значення слів, пряме і переносне значення
Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, зошит.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1)Перевірка присутніх
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Вправа 107, с. 52
- Прочитайте протилежні за значенням словосполучення, які ви дібрали вдома.
2. Заміна зошитів
3. Каліграфічна хвилинка
4. Робота в парах
- Прочитайте сполучення слів у лівому і правому стовпчиках.
- Порівняйте значення виділених слів у кожному рядку.
- У яких сполученнях слів виділені слова вжито так, як буває насправді, тобто в прямому значенні, а в яких сполученнях слів значення переноситься на інший чимось схожий предмет?
Золотий годинник
каштанове листя
кришталева ваза
золоте колосся
каштанове волосся
кришталева вода
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях. У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні.
У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні.
– Отже, слова в прямому значенні – це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай.
Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова.
Осінь
Осінь кожному знайде роботу. Вересень діток до школи скликає. Жовтень прикрашає в садках дерева. Листопад відчиняє зимі ворота.
V. узагальнення і систематизація отриманих знань.
1. Робота над текстом
Вправа 110, ст. 54
У віконце (постукала) зима. Повіяв (сердитий) вітер. (Затанцювали) перші сніжинки. Земля під снігом (засумувала).
Лист берези Поштовий, похвальний
Чисті руки Совість, небо
Добрий дідусь Вдача, совість
Золоті сережки Рука, пора, коса
Чорна тканина Робота, думки
Темна ніч День, час
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання
Вправа 111, ст. 55