Урок "Слова, що мають кілька значень. Багатозначні слова."

Про матеріал

Мета уроку: Формувати поняття про багатозначність слів в українській мові, тренувати вміння правильно вживати багатозначні слова в мовленні; розширити уявлення учнів про значення слів і їх вживання; розвивати усне мовлення учнів; виховувати інтерес до вивчення української мови.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

 

 

Тема уроку:  Слова, що мають кілька значень. Багатозначні слова.

 

Мета уроку:  Формувати поняття про багатозначність слів в українській мові,        тренувати вміння правильно вживати багатозначні слова в мовленні; розширити уявлення учнів про значення слів і їх вживання;   розвивати усне мовлення учнів;  виховувати інтерес до вивчення української мови.

 

Обладнання : маршрутна карта моря «Лінгвістики», карта острова «Багатозначності»,  «Дерево Вирішень» з яблучками, мікрофон, написи: «Легко», «Важко», «Ще важче», презентація.

 

Тип уроку:       комбінований.

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційна частина

 

Приготуйтеся швиденько,

Станьте біля парт рівненько,

Ми урок розпочинаєм,

Багато нового пізнаєм.

                            Я.Заєць

 

 Вправа « Мікрофон»

(Учитель ставить запитання, а учні, передаючи мікрофон, висловлюють свою думку щодо поставленого запитання)

- Якими ви повинні бути на уроці?

(Дисциплінованими, уважними, активними, наполегливими...)

 Вправа « Очікування»

Перед вами «Дерево  Вирішень». (Додаток 1) Запишіть на квіточках очікувані результати від сьогоднішнього уроку. (Діти записують те, що вони чекають від уроку).

Прикріпіть ці квіточки на нашому дереві, а в кінці уроку ми побачимо, чи

досягнете ви очікуваного результату.

-  Чи готові ви продовжити  мандри морем «Лінгвістики»?

-Для того щоб відпливти із порту «Повторення», ви повинні виконати певні завдання.

II.  Актуалізація опорних знань

 

1. Бесіда

  •      Які слова за значенням вивчили ви на попередньому уроці? ( З прямим і переносним)
  •      Наведіть приклади словосполучень, в яких слова вживаються в переносному значенні.

2. Перевірка домашнього завдання

3. Робота в групах

Перш ніж виконати наступне завдання, давайте прочитаємо девіз. ( Слайд №1)

Подивіться на дошку. ( На дошці 3 плакати із написами: «Легко», «Важко», «Ще важче». (Додаток 2) Під кожним плакатом знаходяться конверти із завданнями різної складності) Ви бачите 3 конверти із завданнями різної складності, підійдіть і виберіть завдання, яке ви зможете виконати.

1 конверт «Легко».  – Картка №1

- Випишіть слова, вжиті в переносному значенні:

Веселий дощик, веселе сонечко, весела дівчинка.

Срібний годинник, срібний голос, срібне колосся.

Схлипує море, схлипує дитина, схлипує вітер.

Гострий ніж, гострий слух, гостре слово.

Золота ложка, золота людина, золоті руки.

Сумує ліс, сумує мама, сумує небо.

 

2 конверт «Важко». – Картка №2

- Підкресліть однією лінією слова, вжиті в прямому значенні, в переносному значенні - двома лініями. З однією парою слів складіть і запишіть речення.

Золотий годинник – золоті руки.

Гостре слово – гострий ніж.

Гарячий погляд – гарячий камінь.

Залізна воля – залізна стріла.

3 конверт «Ще важче» - Картка №3

- Допишіть до поданих словосполучень, вжитих у прямому значенні, словосполучення, вжиті у переносному значенні. Складіть та запишіть речення з однією парою слів.

Каштанове листя – каштанове волосся.

Весела дівчина – веселе літо.

Гіркий перець – гіркий урок.

Сизий голуб – сизий туман.

(Відповідає один учень з групи).

 

IІI. Повідомлення теми, завдань уроку

В чарівній країні Мови

Незвичайні є моря.

Серед них – казкове море « Лексикологія».

Ми сьогодні разом з вами

Побуваємо на нім,

І чарівний острів «Багатозначності»

Ми відвідаєм усі.

Там є вулиці, і площі,

І маєтки чарівні.

Тож у подорож рушаєм

І цікаві завдання шукаєм.

-  Для того, щоб відкрити браму на наш чарівний острів, ми повинні відгадати загадку. (Слайд № 3)

Це слово три значення має:

То двері воно зачиняє,

То тягнеться ніжно до мами,

То букви виписує вправно.

                               (Ручка)

(  Додаток 3 )

Каліграфічна хвилинка

- Яке буквосполучення в цьому слові вам найважче написати? ( уч )

- Отже, на каліграфічній хвилинці ми запишемо буквосполучення "уч", слово "ручка".

- Що ви дізналися із загадки про слово?

- З’єднайте слова з відповідними малюнками. (на дошці малюнки різних ручок, діти з’єднують з відповідним значенням)

- Складіть три речення зі словом – відгадкою, яке мало  різне значення.

-  Як ви думаєте, з якими словами ми познайомимося на цьому острові? Яка тема нашого уроку? ( Слайд № 4)

"Мікрофон"

- Яку  назву ви дали б словам, що мають кілька,  багато значень? (Багатозначними)

- Так, дійсно ці слова називаються багатозначними.

Наше завдання на уроці:

- ознайомитися з багатозначними словами;

- навчитися правильно їх вживати у мовленні.

IV.Сприйняття та первинне усвідомлення учнями нового матеріалу

  • Вмощуємося зручніше, вирушаймо в подорож по острову. ( Додаток 4)
  • Наша перша зупинка – площа «Лексики». Дізнайтесь, яке  завдання  чекає  тут нас.

         Завдання 1.     Розподільний диктант. (Слайд №5)

                          Записати слова у два стовпчики.

               У перший – однозначні слова,  в другий – багатозначні.

Півники, чорнобривці, лисички, калина, мова, вушко, дятел, голки, ніжки, зайчик.

З багатозначними словами скласти і записати кілька словосполучень.

- Наша наступна зупинка – вулиця «Однозначності». На ній розташовані казкові будиночки однозначних слів.

Завдання 2. (Слайд №6)

За даними тлумаченнями записати слово.

Чи є інші значення цих слів?

Як називаються такі слова?

Стрічка з марлі для перев’язування ран. (Бинт)

Великий сосновий ліс. (Бір)

Гурт овець, кіз. (Отара)

Вода, доведена до кипіння. (Окріп)

Липка речовина, вживається для міцного з’єднання частин чогось. (Клей)

Споруда, обладнана спеціальними  машинами, призначена для розмелювання зерна. (Млин)

Ще одне завдання виконано, тож рушаймо далі.

- Ось перед нами маєток «Багатозначності». Тут живуть багатозначні слова. Потрапити  в свій маєток вони не можуть, тому що  забули чарівні слова. Давайте їм допоможемо.

3. Робота в малих групах.

Робота з книгою. Виконання вправи 130.

Складіть речення зі словом "ключ“. Запишіть усі речення. (Слайд №7)

1 групі – ключ, що відчиняє двері;

2 групі – ключ у нотному рядку;

3 групі – ключ, що загвинчує гайку;

4 групі – журавлиний ключ.

- Нарешті ми дійшли до парку «Відпочинок».

V.Фізкультхвилинка (Слайд № 8-20)

VІ. Застосування учнями нових знань

 

- Наступна зупинка -  музей «Самостійності». Всі знають, що вести себе у музеї потрібно тихенько, тому  завдання  виконаємо самостійно, дотримуючись тиші.

  1. Рівнева самостійна робота (зміст рівневої самостійної роботи записаний на роздаткових картках).

І рівень ( Картка №1. )

Спишіть. Підкресліть слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення.

У тихому гаю Лисичка щастя мала. Сироїжки, лисички, опеньки, маслюки належать до їстівних грибів. Василько знітився, не знав, де руки діти. Діти весело бігали.

II рівень ( Картка №2. )

Спишіть речення. З виділеними словами складіть речення,  щоб слова мали  інше значення.

Топити в печі. Добре мати багато книжок.

IІІ рівень ( Картка №3. )

Спишіть. Відгадайте загадки. Подумайте, чи повязані загадки і відгадки з словами, що звучать і пишуться однаково? Складіть самі такі загадки – жарти.

  • Якою косою трави не накосиш?
  • Який тур не цікавить зоологів?
  • З якої байки плаття не пошиєш?

 

Перевірка самостійної роботи.

I рівень – самоперевірка; (Слайд № 21)

II рівень – фронтальна перевірка;

IІІ рівень – фронтальна перевірка.

VІІ .Підсумок уроку

Ось і промайнула наша подорож, як одна мить, і потрібно нам прощатися вже  із цим островом. Залишилося завітати на вітряк «Підсумків». (Додаток 5)

- Що нового ви дізналися на острові «Багатозначності»?

- З якими словами ознайомилися на уроці? (З багатозначними)

- Які слова називаються багатозначними? ( Які мають кілька значень)

- Наведіть приклади багатозначних слів.

- Що на уроці вам сподобалося виконувати найбільше?

- Які завдання виконувати було важко?

VIІI. Домашнє завдання.  (Слайд №22)

I рівень - вправа 132;

II рівень - вправа 135;

IІІ рівень – вправа 136.

 

 

 

 

 

 

 

 

Література:

Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006

Вашуленко М. С., Мельничайко О.І., Рідна мова: підручник для 3 кл.-К.: Освіта, 2003.

Дидактичні ігри з української мови. К.: Початкова освіта, 2006.

Збірник фізкультхвилинок для учнів початкових класів. Львів.: Просвіта, 2002.

Календарні плани для 3 класу.

http://www.lenagold.ru/fon/clipart/t/tv2.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                ДОДАТОК 1

Дерево «Очікувань»

images (2)APPLE1 

 

 

 

 

 

 

APPLE1 

 

 

 

 

 

APPLE1 

 

 

 

 

 

 

 

 

d19c1baf6a53 

 

ДОДАТОК 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3

 

images (2) 

 

 

 

 

images (4) 

 

 

 

images (15) 

 

 

 

 

 

 

 

 


d19c1baf6a53 

4aebda19baaf 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
19690
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку