Використання лінгвістичних казок допоможе вчителю розв'язати багато педагогічних проблем, а систематичне використання комп'ютера, зокрема мультимедійних презентацій, на уроці, на мою думку, сприяє:
• концентрації уваги;
• включення всіх видів пам'яті: зорової, слуховий, моторної, асоціативної;
• більш швидкому і глибокому сприйняттю викладеного матеріалуЩоб детальніше ознайомитися із використанням казок та мультимедійних презентацій, пропоную цикл уроків з української мови "Слово . Значення слова" (на сайті 6 уроків та презентації до них)
Тема уроку: Слова із прямим і переносним значенням. Спостереження за значенням слів. (Слайд №1)
Мета уроку: Формувати в учнів уявлення про пряме і переносне значення слів;спостерігати за вживанням їх у прямому і переносному значенні;удосконалювати орфоепічні навички; розвивати навички учнів зв’язного висловлювання своєї думки; виховувати пізнавальний інтерес.
Обладнання: роздаткові картки, карта моря «Лексикологія», карта острова « Пряме і Переносне», корабель, телеграми (2), будиночки (2), презентація.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу.
– Як зробити день веселим?
Усміхнися всім навколо:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День тобі –
Веселим буде!
С.Заброцька (Слайд №2)
– Як приємно бачити усміхнене обличчя, почути ласкаві, звернені до тебе слова. І тоді твій настрій стає піднесеним, веселим. Так само і людям приємно почути від тебе приємні, лагідні слова, побачити твою веселу усмішку. Давайте повернемося до свого сусіда і подаруємо свої усмішки один одному.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
– Дорогі діти! Я запрошую вас у чудову подорож по казковому морю, яке має назву «Лексикологія». (Додаток 1) Це море незвичайне, чарівне. У морі є острови з дуже цікавими мешканцями та поважним і гордим королем Слово. А мають ці острови такі назви: «Пряме і Переносне», «Багатозначне», «Синонім», «Антонім», «Підсумковий», «Контрольний». Пропоную відправитись у подорож по островах на кораблі «Знання». ((Додаток 2) Уявіть, що наша класна кімната – це великий корабель. На широкій палубі розміщені прекрасні комфортабельні каюти-парти, де можна працювати, фантазувати, мислити. Ви будете юнгами, а я - вашим капітаном. На нашому кораблі існують певні порядки, закони. Всі члени команди повинні їх виконувати.
Гра «Мікрофон» .
Скажіть, якими ви повинні бути під час плавання?
(Бути активними, працьовитими, беззаперечно виконувати накази капітана. Не вештатись без справи по кораблі, бо потрапимо за борт. Мислити, фантазувати, бути у доброму настрої.)
І перший острів, на який ми з вами завітаємо, називається «Пряме і Переносне». (Додаток 3) Це дуже веселий острів, на якому все посміхається. Усміхаються жителі острова, усміхаються дерева, усміхається сонечко, усміхається все навколо.
– Та на острів потрапити зможе лише той, хто матиме квиток.
(Запис дати, класної роботи)
Каліграфічна хвилинка.
- Як ви гадаєте, яке улюблене слово жителів острова? (Усміхається)
(вимовляємо [ц´ц´а], а пишемо –ться )
- Яке ж буквосполучення запишемо на каліграфічній хвилинці?
(буквосполучення „ться“, слово „усміхається“)
Давайте складемо два речення зі словом «усміхається». (Націлюю дітей на те, щоб одне речення було складене із прямим значенням, а інше - з переносним). (Діти усміхаються. Сонечко усміхається.)
- Як ви розумієте перше речення? А друге?
(У казці, в художньому творі)
- Молодці, тепер ми можемо зійти на острів.
Оголошення теми і мети.
Як ви думаєте, чому ми потрапили на цей острів. Про що, на вашу думку, хочуть розказати нам його мешканці? (Діти самостійно визначають тему уроку)
ІІІ. Робота над темою уроку.
- Щоб перевірити, що вам хочуть нового розказати жителі острова, дізнаєтесь, коли розшифруєте повідомлення, яке прийшло по азбуці морзе на вашу адресу.
Робота в групах. (Зашифровані правила).
Зараз ви поділитеся на дві групи і спробуєте розшифрувати свої повідомлення. (Додаток 4) (Діти розшифровують).
-Командири команд, підійдіть до дошки і назвіть свої палатки. (Додаток 5) (На дошці 2 будинки. 1 команда вивішує правило про пряме значення. 2 команда - про переносне). Жителі острова вами дуже задоволені і пропонують екскурсію по острову. Всі місця на цьому острові чарівні, тому вам потрібно виконувати різні завдання.
ІV. Первинне застосування набутих знань
Колективна робота
- Перш за все вони хочуть, щоб ви відвідали гору «Колективну». І завдання, які пропонує гірка, необхідно виконати колективно.
До словосполучень з прямим значенням слід підібрати словосполучення з переносним значенням (Слайд №3)
Темний ліс – ліс рук.
Спокійне море – море пшениці.
Тепла куртка – тепла зустріч.
Золотий годинник – золоте волосся.
V. Фізкультхвилинка (Слайд №4 - 13)
Відпочили, а тепер вирушаємо до пальми «Творчість». Тут вас чекає наступне завдання, яке потрібно виконати в парах.
Робота в парах
1 пара – Робота на картках. (Розділити та приклеїти слова у два стовпчики: пряме і переносне значення.)
Веселий дощик, весела дівчинка, золота ложка, золота людина, схлипує дитина, схлипує джерельце, сумує мати, сумує небо.
2 пара – Дивлячись на картину, скласти і записати словосполучення у переносному значенні.
3 пара - З речень виписати словосполучення, вжиті в переносному значенні.
Наснилися мені золоточубі соняшники мого дитинства. Біля річки вбрана калина. Зносить осінь у комори свої багатства. З чорної гори злетіли вечірні сутінки. Швиденько збіглися хмарки, дощем проллялись на поля.
- Наступна наша зупинка буде біля дуба «Самостійний».
Рівнева самостійна робота (зміст рівневої самостійної роботи записаний на роздаткових картках).
I рівень – вправа 126; (записати текст в зошит)
II рівень – скласти речення із словосполученнями і записати в зошит:
золотий ланцюжок, золота пшениця;
каштанове листя, каштанове волосся;
крилатий птах, крилата мрія.
Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні.
III рівень – скласти текст, використовуючи словосполучення:
стежина кличе, заховався боровик, причаїлися підберезники.
Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні.
Перевірка самостійної роботи.
I рівень – самоперевірка;
II рівень – фронтальна перевірка;
III рівень – фронтальна перевірка.
- Ось і закінчується наша подорож по першому острові в морі Граматичному. Залишилося нам лише завітати до яблуні «Підсумків», щоб підвести підсумки та подякувати нашим господарям та самим собі.
VІ. Підсумок уроку
У якому значенні можуть вживатися слова? ( В прямому і переносному)
Гра «Аукціон». Ряди по черзі називають словосполучення із словом «залізний» Виграє той ряд, який останнім скаже словосполучення.
Гра «Впіймай слова в переносному значенні».
Сумує мати, сумує ліс, гостре слово, весела дівчина, срібна тарілка, ліс рук, гострий ніж, пуста людина, ведмежа послуга, співає хор, срібне волосся, співає вітер, свіжа думка.
Домашнє завдання (диференційоване) (Слайд №14)
Нарешті ми дійшли до будинку «Домашніх завдань».
1. Вправа 127, С. 58; правило, С. 57.
2. Скласти загадку, вірш, гумореску, використовуючи слова в переносному значенні та багатозначні слова; правило, С. 57..
Література:
Програма для середньої загальноосвітньої школи. Для 1-4 кл. – К.: Початкова школа, 2006
Вашуленко М. С., Мельничайко О.І., Рідна мова: підручник для 3 кл.-К.: Освіта, 2003. – с. 57.
Дидактичні ігри з української мови. К.: Початкова освіта, 2006. – с.13, 41-42.
Календарні плани для 3 класу.
Кальчук М.І., Кучинський М.В. Українська мова 2 клас, 3 частина. Суми: ТОВ НВП «Росток А.В.Т.», 2007
ДОДАТОК 2
ДОДАТОК 5
ДОДАТОК 4
Телеграма №1
К |
С |
А |
Р |
П |
Р |
Я |
Й |
Ю |
Є |
В |
О |
Б |
М |
Ц |
Б |
Ж |
Щ |
У |
З |
Е |
І |
Ь |
Д |
Г |
Я |
Н |
М |
Ф |
Т |
Л |
В |
Ч |
А |
А |
Я |
М |
О |
А |
Е |
Я |
Ц |
Ч |
С |
Р |
П |
Н |
Н |
Я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Телеграма №2
П |
Е |
Р |
Е |
Ш |
Р |
В |
П |
В |
Ш |
Н |
О |
Л |
О |
Л |
Р |
Е |
Н |
С |
А |
Т |
Є |
Ш |
З |
Й |
Щ |
Ж |
Є |
Я |
А |
Н |
І |
З |
Д |
Я |
Н |
Ч |
Ї |
П |
О |
Ї |
І |
Н |
Е |
У |
Г |
А |
Ь |
Ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|