Розвиток зв’язного мовлення – провідний принцип навчання рідної мови в початкових класах. Він охоплює всі сторони мовленнєвої діяльності учнів. Одним із таких уроків є урок розвитку зв’язного мовлення в 2 класі, де діти поповнюють знання про культуру спілкування, знайомляться із словами ввічливості та доброти.
ТЕМА УРОКУ. Слова ввічливості і доброти.
МЕТА УРОКУ: Вчити дітей використовувати слова ввічливості, вводити їх у речення. Поповнювати знання учнів про культуру спілкування, ознайомити з її основними правилами. Розвивати зв’язне мовлення школярів, закріпити навички звертання до людей. Виховувати чемність, культуру спілкування, бажання піклуватися про молодших та шанобливо ставитися до старших.
ОБЛАДНАННЯ: Таблиці «чарівних слів», сюжетні картинки, прислів’я та приказки про ввічливість, заготовка «Абетка ввічливості».
НАОЧНІСТЬ: Презентація: «Мандрівка у країну Доброти та Ввічливості».
ХІД УРОКУ.
1. Організаційний момент.
-Діти, встали всі дружненько! Посміхнулись веселенько! До гостей всі привітались, Й за роботу дружно взялись!
2. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя: - Діти, сьогодні на вас чекає подорож до однієї дуже цікавої країни. ( на дошці з’являється назва) «Країна ввічливості і доброти « ( учні читають разом ) - А як ви думаєте, це хороша країна чи ні - Чому
3. Робота з мовним матеріалом.
* А щоб дізнатися, які жителі населяють цю країну, ми послухаємо учнів, які підготували нам вірші-загадки.
4. Робота з мовним матеріалом.
1) Виступи учнів.
Є слова, що білі-білі, Як конвалії квітки, Лагідні, як успіх ранку Ніжно сяйні, як зірки.
Скажеш слово це, й радіє У людини вже душа Хоч вона і не знайома. Хоч вона тобі чужа.
Хочуть всі завжди їх чути Раді всі їм, як весні І недаром – у народі Звуться вони – чарівні. (на дошці)
-Сьогодні ми багато будемо говорити про ці слова. - -Можливо, хто хоче назвати кілька таких слів?
( учні називають)
Деякі дітки підготували вірші й про ці нехороші слова.
Є слова, як жар, пекучі І отруйні, наче чад… Не цвітуть вони, як квіти І не пахнуть наче сад.
Травлять людям вони Тому їх забути мушу! І ніколи не вживають, Щоб людей не ображать!
2)Бесіда після прослуховування учнів.
-То як називають ці слова?
-Що вони роблять?
3) Робота над віршем «Жахливі слова».
Перед кожним на парті вірш.
а) Зразкове читання вчителем.
б) Самостійне читання учнями.
в) Аналіз прочитаного
- Що трапилося між дітьми ?
- Що злякалось ? ( сонечка, трава)
- Чому ? ( бо отруєні слова)
Є слова жахливі
Є слова лайливі
Не повинні діти ( на дошці )
Слів цих говорити. ( хором )
-Діти, а чи потрібні нам ці слова в нашій чарівній країні « Ввічливості і доброти»? ( ні !)
-Отже, ми про них забуваємо й вирушаємо далі в подорож.
4) Презентація учнями міст Чарівної країни.
Місто «Вітання» Доброго ранку! Доброго дня! Доброго вечора!
Здрастуйте! Здоровенькі були! Вітаю! Привіт!
Всі ці слова жителі цього міста. А до кого ми говоримо Доброго ранку, Доброго дня, Доброго вечора, Здрастуйте ? ( до дорослих ) А Привіт ? ( до друзів )
Місто «Прохання» Будь ласка ! Дуже прошу ! Будьте ласкаві !
Коли використовуємо ці слова ?
Місто «Прощання» До побачення ! Бувайте здорові! Пока !
До зустрічі ! На все добре ! Щасливої дороги !
Місто «Подяки» Спасибі ! Велике спасибі !
Дякую ! Щиро дякую !
Місто «Вибачення» Вибачте, будь ласка ! Пробачте ! Перепрошую !
5) Відгадування загадок.
А зараз перевіримо, як ви все це зрозуміли і запам’ятали ?
а) Кожен знає це слово, відоме й просте
Але всі розуміють, воно золоте !
Наче сонце осяє і туга мине,
Коли хто привітає тебе і мене.
б) Зазеленіє навіть пень
Коли почує ___________________ ( Добрий день ! )
в) Не бачив друга 300 літ
Скоріш кажи йому _________________ ( привіт )
г) Кожне слово для людей
Має значення,
На прощання говори ________________ ( До побачення )
6)Складання речень.
( учні отримують картинки сюжетні, і повинні скласти речення , використовуючи слова ввічливості )
Фізкультхвилинка.( цеглинки лего )
7) Робота з прислів’ями ( в парах ).
( з’єднати стрілкою початок прислів’я і закінчення ) Діти пояснюють їх значення.
8) Групова робота.
( складають розповідь, але перед тим встановлюють порядок картинок ) Які слова повинен був сказати ведмідь ?
Робота над текстом В.Сухомлинського «Скажіть людині « Доброго дня».
1.Зразкове читання вчителем.
2.Самостійне читання учнями.
3.Аналіз змісту тексту.
- Куди йшли батько з сином ?
- По чому видно, що там нікого не було ?
- Кого вони зустріли ?
- Що порадив батько синові ?
- Чи виконав син цю пораду ?
- Що змінилося після того, як хлопчик привітався з бабусею ?
4.Вибіркове читання.
5.Читання в особах.
- Які особи зустрічаються в тексті ?
- То яка головна думка твору ?
- Чому хотів нас навчити автор ?
Гра « Чарівний світлофор «.
Вчитель зачитує різні моральні ситуації, а учні визначають чи ввічливо вчинили герої. Свої відповіді сигналізують червоними і зеленими цеглинками лего.
Виготовлення « Абетки ввічливості «.
1.Завжди вітайся.
2.Якщо провинився – попроси пробачення !
3.Хочеш попросити – говори « будь ласка !«.
5. Заключна частина. Рефлексія.
Вправа « Обмін думками «
То яку людину можна назвати ввічливою ? Як слід звертатися з проханням ? Як просити вибачення ? Що ви найголовніше повинні запам’ятати ?
А завершити урок я хотіла б віршем, який так і називається « Чарівні слова «
До всіх сердець, як до дверей, Є ключики малі. Їх кожен легко підбере, Якщо йому не лінь. Ти мусиш друже, знати їх, Запам’ятать не важко: Маленькі ключики твої - «Я дякую « й « Будь ласка !»
-Метод « Рюкзак».
Учні дають відповіді на запитання : « Які з тих знань, здобутих на уроці, ви візьмете із собою для використання ?»