Урок "Слова з протилежним значенням (антоніми)"

Про матеріал
Анотація: Конспект уроку з української мови для 2 класу за освітньою технологією «Росток» допоможе вчителям початкових класів у вивченні теми «Антоніми». Розроблена система вправ та завдань спрямована на формування вміння використовувати в мовленні протилежні за значенням слова, ознайомити з терміном; аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати уміння добирати антонімічні пари; розширювати словниковий запас учнів; формувати комунікативні компетентності; виховувати пізнавальний інтерес, спостережливість. Матеріал уроку дає можливість розвивати в учнів творчі здібності та мовне чуття.
Перегляд файлу

 Анотація:          Конспект уроку з української мови для 2 класу за освітньою технологією «Росток» допоможе вчителям початкових класів у вивченні теми «Антоніми». Розроблена система вправ та завдань спрямована на формування вміння використовувати в мовленні протилежні за значенням слова, ознайомити з терміном; аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати уміння добирати антонімічні пари; розширювати словниковий запас учнів; формувати комунікативні компетентності; виховувати пізнавальний інтерес, спостережливість. Матеріал уроку дає можливість розвивати в учнів творчі здібності та мовне чуття.

 

                                                                                       Вчитель початкових класів  

                                                                                       вищої категорії

                                                                                  вчитель-методист

                                                                                  Фурман Тетяна Іванівна

                                                                     ОЗНВК «Чаплинська

                                                                  школа-гімназія»

 

 

      Тема уроку: Слова з протилежним значенням (антоніми).

                Мета уроку:

формування предметних компетентностей:

        дати учням  уявлення про слова, протилежні за значенням, ознайомити з        терміном; учити використовувати їх в усному і писемному мовленні, аналізувати, порівнювати, робити висновки; формувати уміння добирати антонімічні пари; розширювати словниковий запас учнів; розвивати їх  зв’язне мовлення; виховувати пізнавальний інтерес, спостережливість, мовне чуття;

формування ключових компетентностей:

вміння вчитися: формувати здатність переключатися з одного виду роботи на інший;

загальнокультурної: сприяти дотримання норм мовленнєвої культури;

соціальної: навчати продуктивно співпрацювати з учнями у парах, групах.

        Обладнання:

        ноутбук, демонстраційна картка букви «ю», мікрофон, чарівна паличка, смайлик настрою, таблиця «Антоніми», анограма, прислів’я, малюнки дерев, картки, підручник «Українська мова» М. І. Кальчук, Н. І. Карась, 2 клас (3частина за освітньою технологією «Росток»), щоденники вражень.

Тип уроку: комбінований

Методи і прийоми: Мовний: бесіда, розповідь.

Наочний: малюнки, ілюстрації.

Пошуковий: дослідження, творча робота.

Репродуктивний: загадки, прислів’я.

Застосувально-творчий: гра, творча робота.

Інтерактивний: Кубик Блума, «Мікрофон», групова, парна робота.

Хід уроку

I.Організація класу. Створення емоційного настрою.

 На сьогоднішньому уроці я вам бажаю показати свій розум, проявити активність, не втратити гарний настрій. Визначаємо настрій за смайликом.

Усміхайтесь всім і всюди: мамі, вчителю, всім людям.

І тоді життя прекрасне стане радісним для всіх.

II.Актуалізація опорних знань учнів.

1. Бесіда. Гра «Мікрофон».

 - До якого уроку ми приготувалися? Чого ви чекаєте від уроку? (нового, цікавого, навчитись того, чого ще не знаємо). А що для цього нам треба? ( Слухати уважно вчителя і товаришів, запам’ятовувати, чітко відповідати на запитання).

        -  Що таке мова? З чого вона твориться? Що таке слово? Які слова бувають за значенням? Навести приклади прямого і переносного значення слів. Які слова називаються багатозначними? Навести приклади. З якими словами ви познайомились на попередньому уроці? (Синоніми). Чи добре ви зрозуміли, що таке синоніми?

        2. Хвилинка каліграфії.

        Вправа 62.

        - Про яку букву йде мова?

        - Як зробити букву «Ю»?

        Здогадавсь, Іванку?

        - Букву «О» та «І» приб’ю.                                                                                          На коротку планку.

        - Із скількох елементів вона складається?

        Письмо з’єднань: юш юн юр Юр Юш Юл

        Списування речення: В Юри є сестричка Юля.                                                       III. Перевірка домашнього завдання. 

        Вправа 60. Яке слово близьке за значенням до слова веселка ви дібрали?

       (Барвисте коромисло).

Побудувати звукову модель слова «дощ».

Гра «Знайди друзів».

Дітвора                            Ледар                                  Хурделиця

Ледацюга                        Заметіль                              Малюки                             

Віхола                             Діти                                      Лінивець

        Лежень                            Малеча                                Хуртовина

        Гра «Чарівна паличка».

        До кого доторкнеться чарівна паличка, той шукає «зайве» слово у синонімічному ряді слів:

        Україна, Батьківщина, наша держава, людина, наша країна.

        Горизонт, небосхил, обрій, виднокруг, сонце.

        Іти, човгати, крокувати, марширувати, повзти, бігти, плентатися.

        - Для чого в українській мові потрібні синоніми?

        Висновок: Вони допомагають нам  збагатити наше усне мовлення  новими словами, зробити мову мелодійною і барвистою. В писемному мовленні – уникнути повторень (при написанні творів).

        IY. Створення проблемної ситуації . Фіксація «затруднення».

        - Чи можна цю групу слів назвати синонімами? (Ні). Чому? (Вони не близькі за значенням). Прийом «Кубик Блума» (Поясни)

        Вгору, вниз, чорна, біла, багатий, бідний. (Їх можна згрупувати за закономірністю «слова – навпаки»). Як називаються такі слова? (Слова з протилежним значенням).

        Y. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

        Наше завдання на уроці:

        - дізнатися як називаються слова, протилежні за значенням, навіщо вони потрібні  в мовленні;

        - навчитися знаходити їх у реченні, тексті, самостійно добирати та вводити їх в речення. Отож, свої ворота нам відкриває країна слів, протилежних за значенням. Як називається ця країна? Спробуйте здогадатися.                                                                            Анограма :  т  о  А  н  м  и  н  і   (Антоніми).

        YI.  Побудова проєкту виходу із затруднення. Відкриття дітьми нових знань.

        1. Робота з підручником.

       -  А тепер давайте ближче познайомимось з ними. Для цього виконаємо вправу 63(стор. 29). Виконання вправи за зразком.

        Зразок виконання: Добре – погано …

         2. Самостійна робота для учнів біля дошки (коментовано): Добір антонімів:

        Мир – війна                                       Нових – старих.

        Більше – менше                                Сидить – біжить

        Будує – руйнує                                  Вчений – неук

        Незнайко – Знайко

         - Яке значення мають ці слова? Як вони називаються? Що таке антоніми?

        3. Вивчення учнями правила. Таблиця «Антоніми». Робота з підручником        ( стор. 30).

        VII. Фізкультхвилинка під музичний супровід.

        VIII. Включення в систему знань. Застосування знань в нових умовах з метою формування умінь. 

        1. Читання казки про антоніми:

          Два брати жили на світі,

          Був один з них працьовитий,  

          А другий ледачий дуже.

          Слухай казку про них, друже.

          Якщо один брат вставав,

          Другий спать мерщій лягав.

          Той стоїть, а той сидить.

          Той мовчить, а той кричить.

          Той хоробрий і правдивий.

          Той брехливий, полохливий.

          Той розумний, той дурний.

          Той великий, той малий.

          День і ніч брати сварились

          І ніколи не мирились.

          Все, що перший будував,

          Другий миттю руйнував.

          Кожен рать повів свою,

          Стрілись вороги в бою,

          Із високим стрівсь низький,

          На товстого йшов тонкий.

          Стрів білявого чорнявий,

          Огрядного – худорлявий.

          На сумного йшов веселий,

          На тендітного – дебелий.

          Ця кривавая війна –

          Нині сива давнина.

          Хоч брати вже й помирились,

          Після них слова лишились

          Дуже гарні й незалежні,

          Абсолютно протилежні.

          В мові ці слова живуть,

          Їх антонімами звуть. 

          А. Свашенко                                                                                                                                                                                                                                                        

        2. Обговорення тексту. Знаходження слів, протилежних за значенням.

        3. Пояснення вчителя. Без антонімів не можна обійтися в нашій мові. Це слова         

        - «навпаки», тобто слова, протилежні за значенням. Світ тримається на боротьбі протилежностей. Добро перемагає зло, після зими наступає літо, життя перемагає смерть. З давніх пір люди  користуються антонімами. У мовну скарбницю їх вони сховали – у загадки, прислів’я, приказки.

       4. Робота над загадками.  Назвіть антоніми.

       - Вдень блідніє, а вночі ясніє. ( Місяць)

       - Чорна корова всіх поборола.

         Біла прийшла всіх підняла. ( День – ніч )

         Вправа «Фантазери» . Усно придумати речення з однією відгадкою.

       5. Робота в групах. Дослідницька робота.

           Робота над прислів’ями. Визначити слова, протилежні за значенням.                

   -  Чорна земля білий хліб родить.

   -  Правда та кривда, що дорога пряма та крива.

   -  Мала праця краща за велике безділля.

   - Друг судить по розуму, а недруг – по одягу.

  6. Гра «Посадимо антонімічний ліс».

         Сьогодні наша подорож відбувається по Країні антонімів. Давайте на згадку  про неї посадимо в цій країні казковий  антонімічний ліс. Серед запропонованих слів,  які записані на малюнках дерев, знайти антоніми. (На дошці малюнок «Ліс») Розміщуємо за групами: радість – смуток, сонце – місяць, літо – зима, глибокий – мілкий, високий – низький.

        Достаток – злидні, щастя – горе, добро – зло, сміх – сльози, земля – небо, добрий

        – злий.

       Нехай нам на згадку залишаться радість і сміх, щастя й достаток, і нехай ніколине приходять смуток, сльози, горе й злидні.   

        IX. Закріплення і повторення вивченого.

        1. Вибірковий диктант на основі тексту вправи 64 (стор. 29-30). Один учень записує антоніми парами на дошці.

        2. Самоперевірка. Сказати – змовчати, забувається – запам’ятовується, більше

        – менше, маленька – велике, праця – безділля.

        3. Цікаво знати! Доберіть антоніми до слова дружити – (сваритися). А тепер до слів: зошит, ваза. Отже, не всі слова мають антоніми. Які слова ще не мають антоніми. Наведіть приклади. Робота в парах.

        Х. Рефлексія діяльності. Підсумок уроку.

        - Чому новому навчилися на уроці?

        - З якими словами ми ознайомилися? Наведіть приклади слів-антонімів.

        -  Що на уроці сподобалось? Що було важко?

Мені було цікаво дізнатися ….

Я зрозумів, що …..

Мене здивувало ….

Мені запам’яталось ….

Більш за все мені сподобалось ….

       Оцініть свою роботу на уроці картками.

        * Зелена картка – працював активно, старанно, творчо, без помилок.

        * Жовта картка – працював і старався, іноді припускав незначних помилок.

        * Червона картка – працював нижче своїх можливостей, був неуважний.  

        Гра «Вірю-не вірю»: Антоніми – слова, близькі за значенням (Не вірю)

        Мир – війна – це антоніми.  (Вірю). Радість – смуток –це синоніми (Не вірю). Виправ помилки.

        ХI. Домашнє завдання.  Робота в «Щоденниках вражень».  Продовжити висловлювання. Вивчити правило на стор. 30.      

        ХII. Цілі на наступний урок.

        Ми дізнаємось, де живуть слова? Розселимо їх по будиночках залежно від їх вживання. Дамо їм назви. А які? Ви дізнаєтесь на наступному уроці.

 

doc
Додав(-ла)
Фурман Тетяна
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
5485
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку