Урок " Слова з прямим і переносним значенням"

Про матеріал

Урок української мови з використанням методів критичного мислення, які допоможуть вчителю сформувати уявлення про пряме і переносне значення слова, навчать самостійно вживати слова із прямим і переносним значенням у своєму мовленні.

Перегляд файлу

Розвиток критичного мислення учнів на уроках в 3 класі

                        Урок №1. Української мова

Тема уроку: Слова з прямим та переносним значенням.

Мета уроку: Формувати уявлення про пряме і переносне значення слова; навчити самостійно вживати слова із прямим і переносним значенням у своєму мовленні; розвивати зв’язне мовлення учнів. Повторити і закріпити відомості про головні члени речення, зв’язок між словами у реченні. Виховувати любов до рідної мови та природи.

Обладнання: картки для роботи в парах, ілюстрації про осінь.

                                                                   Хід уроку.

 

1. Гра „Пароль”:

— Може одержати перепустку на урок той, хто назве слова, що означають терміни, які ми використовуємо на уроках рідної мови. Наприклад: синоніми, іменник, присудок.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

2.1.Загадка

Без пензлика, без олівця розфарбувала деревця. (Осінь).

— Розгляньте ілюстрації про осінь і знайдіть зайву. (Зайва ілюстрація про літо).

В школах дзвоник продзвенів,

Школярів дім знань зустрів.

В лісі виросли грибочки,

У опеньках всі пеньочки…

  • Про який місяць загадка? За якими ознаками ви відгадали, що це вересень.
  • Чому цей місяць має таку назву?

Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом – вічнозеленою рослиною, яка росте в Україні, особливо на Поліссі, в Карпатах. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте саме у вересні рожево-бузкові квіти вересу найпишніше вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори.

                                                Легенда про Осінь

За народним переказом, Осінь – старша дочка  Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі – четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:

- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі і все своє золото. Будь щедрою і і люди полюблять тебе.

І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам свої щедрі дарунки полів, садів, лісів та чарує нас своїм осіннім золотом.

- Які вірші ви знаєте про осінь?

  • Якими барвами розмалювала художниця –осінь дерева та трави ?
  • Що радує око в осінньому лісі?
  • Що навіває сум?

2.2. Асоціативний кущ.

 „ Кольори осені”(можна записати у вигляді кущика).

 Золоті (блискучо – жовті)

 Пурпурові (багряний, червоно-фіолетовий)

 Жовтогарячі (оранжеві, жовті з червонуватим відтінком)

 Зелені

 Коричневий (брунатні), жовті, мідні

— Чому осінь називають золотою?

— Який із осінніх кольорів нагадує золото?

— Чи насправді вони золоті?

— Яку властивість металу (золота) перенесено на листя дерев?

3. Повідомлення теми та мети уроку.

 Мотивація навчальної діяльності.

— Сьогодні на уроці ми вирушимо до чудової мовної країни Лексикології, а править тією країною Слово.

Знайдіть у тлумачному словнику, що таке лексика (це сукупність слів певної мови). Лексикологія – наука про слова. Помічником у правителя Слова є слова з прямим і переносним значенням.

Цей урок навчить нас:

1) знаходити слова у прямому і переносному значенні;

2) вживання їх у своєму мовленні;

3) працювати в парах;

4) любити свою рідну мову.

— Яке слово у загадці вжито у переносному значенні?

4.Осмислення (Робота над новим матеріалом).

4.1. Робота над віршем „ Жовтень" Надії Приходько.

Тихо ньсіо ходить гаєм. (Тихо осінь ходить гаєм.)

Ліс довкола аж г...р...ть. (Ліс довкола аж горить.)

Ясен тялис осипає. (Ясен листя осипає.)

Д...б нахмурений їтьсто. (Дуб нахмурений стоїть.)

— Запишіть вірш у зошити. Підкресліть слова, які вжито у переносному значенні.

— Прочитайте лише головні слова у кожному реченні.

— Поставте питання до присудка І речення?

  • Поставте питання до другорядного члена останнього речення.

         - Не тільки вірші прославляють осінь. Зараз позмагаємось, хто найбільше знає народних приказок про осінні місяці.

Як вересніє, то й дощик сіє.

Вересень пахне яблуками, а жовтень капустою.

Жовтень ходить по краю, та й виганяє пташок з гаю.

Листопадовий день, як заячий хвіст.

Листопад не лютий, проте запитає, чи одягнутий, чи взутий.

Робота з репродукцією картини І. Левітана “Золота осінь”.

Описувати осінь можна і за допомогою фарб. Розгляньте репродукцію картини

 І. Левітана « Золота осінь».

  • Як ви гадаєте, до якого місяця осені цей пейзаж найбільше підходить?
  • Яку назву цій картині ви б дали?
  • Яку назву дав їй художник? Чому?
  • Які почуття викликає цей пейзаж?

4.2. Колективна робота за вправою 123 – усно.

— Для чого вживаємо слова у переносному значенні?

— Прочитайте правило в підручнику.

4.3. Робота в парах за картками.

Створіть павутинку: (з’єднати стрілочкою словосполучення з його значенням).

 золота ложка                                                солодкий мед

 золоті руки                     Переносне               весела дівчина

 веселі сніжинки             значення                 гострий ніж

 золотий ланцюжок        Пряме                     сумує небо

 гострий ніж                  значення                  сумує мама

4.4. Гра „ Третій зайвий".

1) сумує ліс, сумує дитина, сумує небо;

2) золота прикраса, золоті руки, золота обручка;

3) срібний голос, срібна ложка, срібне волосся.

4.5. Вибірковий диктант.

— Дівчатка виписують словосполучення, у яких слова вжиті у прямому значенні, а хлопчики – в переносному.

Гострий ніж, гостре слово, гостра коса, солодкий цукор, плаче небо, плаче дитина, висока гора, гора зерна, вишневе варення, вишневе плаття.

 Фізхвилинка.

Станьмо, діти, швидко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Руки вгору піднімаєм

І горіхи всі зриваєм,

Щоб узимку ласувати.

Ширше,діти, треба стати -

Будем дрова ми рубати.

Раз – підняли руки вгору,

Два – змахнули всі додолу

І рубаємо завзято,

Хай тепло приходить в хату.

Руки на пояс поставимо всі,

Будем стрибати, мов горобці.

Скік вперед і скік назад,

Крильця вниз всі опустили

І за парти тихо сіли.

4. Закріплення вивченого матеріалу.

4. 1. Колективна робота за  вправою 125.

Зараз ви будете дослідниками.  Об’єкт   дослідження – текст вправи 125.  Прочитайте уважно текст мовчки і приготуйтесь дати відповідь на запитання до тексту.

Гра .Так чи ні".

 – Ставте порядковий номер запитання і поруч „+", якщо правильне твердження, або „—, якщо воно помилкове.

1. Ви прочитали текст?

2. У ньому розповідається про вересень?

3. До тексту є заголовок?

4. Жовтень скликає дітей до школи?

5. Зимі ворота відкриває листопад?

6. У тексті є слова, вжиті у переносному значенні?

Відповідь: 1.+,  2.—, 3.+,  4.—,  5.+,  6.+.

– Яка тема цього тексту? Яка його головна думка?

– Як ви розумієте зміст 1-го речення? Перебудуйте його у спонукальне.

 – Поясніть значення виділених слів.

4.1.1. Словесне малювання.

– Які картини до прочитаного тексту ви намалювали б?

4.1.2. Завдання на вибір (самостійно).

а) списати речення до схеми:

--------– ... ... ========

б) списати речення про жовтень. Підкреслити головні члени речення;

в) поставити два запитання до тексту.

Перевірка. Оцінювання.

Усне обговорення за запитаннями:

 З якою метою ви робили цю вправу?

 Які думки та почуття вона у вас викликала?

Чому ви особисто навчились?

4.1.3. Гра „Перевтілення”.

— З чим можна порівняти осінні листочки?

— Уявіть себе листочком. Листочком якого дерева ви хотіли б стати? Чому?

(Я б хотіла стати листочком_________ тому, що ...) .

5.Консолідація.

5.1. Складання загадки.

— Попрацюйте знову в парах і складіть загадку про осінні листочки.

Золоті___________ (метелики)

З дерева летять.

Крильцями своїми

Тихо__________ (шелестять).

5.2. Підсумок уроку.

Діти, хочу вам зізнатися, що дуже пишаюся вами. Мені подобається ваша старанність на уроці.

— Чого навчились на уроці?

— Хто сьогодні задоволений собою?

— Хто сьогодні виконав завдання краще, ніж учора?

— Кому треба попрацювати вдома?

6. Домашнє завдання.

 Вправа на вибір 126 або 127,повторити правила.

Спасибі всім, хто працював,
Уважно слухав, рахував.
Хто мені у всьому помагав,
Та тим, хто в гості завітав.

 

docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
14591
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку