Урок "Тема. Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів."

Про матеріал

Урок з української мови

( з використанням інтерактивних вправ)

(3 клас)

Тема. Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів.

Мета. Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найужи­ванішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до праці.

Обладнання. Мовний матеріал, прислів'я, ілюстрації про працю дітей, малюнок хлопчик-префікс, проектор, презентація до уроку, 2 поштові скриньки;план уроку на окремому листку; роздатковий матеріал: картки зі словами для розбору, листок паперу та ножиці, додатковий матеріал з вправами на листках, діаграма Вена, різнорівневі картки;таблиці «Гілка росту».

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

I.Організація класу до уроку.

Інтерактивна вправа «Роз'єднай слова». (Фронтальна робота. 1 хв.)

Девіз уроку:

Працюйнаполегливошвидкостаранно,

Щобкожнахвилинаневтратиласьмарно. (Слайд 1)

II. Перевірка домашнього завдання. (Фронтальна робота. 2 хв.)

1.Діти читають прислів'я про працю.

-А один учень записав таке прислів'я, прочитайте його

Робота людину прикрашає. (Слайд 2)

— Як ви розумієте зміст прислів'я?

2.Бесіда вчителя. (1 хв.)

-Для вас, дітки праця – це робота. Людина повинна працювати. Праця приносить користь,радість, задоволення, красу. Людина має залишити після себе слід на цій землі, а це завдяки роботі. Будь-то посаджене дерево чи добре діло для когось.

3.-Доберіть споріднені слова до слова прикрашає. (Фронтальна робота. 2 хв.)

(Краса,красуня, прекрасний, красивий.)(Оговорити з дітьми про чергування в корені –краш- та -крас-)

Гра «Пошта» (Індивідуальна робота. 3 хв.)

Діти розбирають 3 слова за будовою та кидають кожне слово в свій поштовий ящик (2 поштові ящики), на якому написана схема слова


Красуня, прекрасний, красивий

(Оцінювання за роботу учнів 5-6)

Самоперевірка .(Слайд 3.)

- Порівняйте ці слова за будовою, що можна сказати?

( У слові прекрасний - префікс)

IІI. Вивчення нового матеріалу.

1.Каліграфічна хвилинка. (Індивідуальна робота. 2 хв.)

-Подивіться на дошку. Що можуть означати ці буквосполучення? (Префікси)

Роз над ви з від на по за пере про у пре при

-Запишіть ці сполучення, чередуя до кінця строчки.

2.Словникова робота. Аналітичний контроль над лексичним значенням слів з префіксами. (Фронтальна робота. 2 хв.)

-З першими префіксами з каліграфічної хвилинки запишемо слова.

2 учня біля дошки виконують завдання: перший виконує дії, а другий

записує назви тих дій

1)розрізати лист паперу;

2)надрізати;

3)вирізати трикутник;

4)зрізати кут.

-Що спільного у записаних словах?(Це все дієслова,спільний корінь –різ, це спільнокореневі слова.)

-Виділіть в них корінь. Чим відрізняються ці слова? Що їх розрізнює?

(Ці слова розрізняються по значенню, в них різні префікси)

-Скажіть, чи підказали нам перші завдання (гра «Пошта», каліграфічна хвилинка, словникова робота) тему нашого урока?

-Тема нашого уроку: «Префікс»

3.Робота по темі уроку.

- Протягом уроку ми повинні(Фронтальна робота. 1 хв.):

План уроку

•Дізнатися, що таке префікс.

• З'ясувати, де пишеться префікс в слові.

•Дослідити, для чого потрібен префікс.(Плант уроку повісити на дошку)

-Так, що таке префікс?

4.

-Звернемося до підручника. (1хв.)

-Прочитайте правило.

5. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Казка про родину Кореня.

Творчий диктант .(Фронтальна робота 5 хв.)

Запис на дошці:
При –

За –

Ви –

ЙТИ

Пере –

Зна –

Ді-



Родина Кореня була завжди в дорозі, й тому втомилась. Все йти та йти …, і друзі загубились. От і здавалось, що слово це дуже нещасливе. Та на галявині з'явилася весела і галаслива частинка слова. (Вивісити малюнок).Познайомились. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
Далі частинка За- взялася допомагати.( Зайти.) Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралось Вийти, а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (Пере-.) (Перейти).
Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.


  • -Діти, то де стоїть Префікс? (Перед коренем.)
  • - А що сталося зі словом йти? Було слово вийти, а стало зайти- це одне й теж слово? (Це слова – антоніми, що їх зробило словами антонімами?в інших словах префікс змінив лексичне значення)
    Висновок. Префікс стоїть перед коренем; служить для утворення нових слів.
    -Бачите і префікс виконує свою роботу. А ми з вами гарно потрудились, тепер відпочинемо.

6.Фізкультхвилинка.(2 хв.)

-До нас прийшов префікс по-. Що він пропонує?

-Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись, поприсідати;поспівати,

потанцювати.

7. Спостереження за словотворчою функцією префіксів.

- Чи можна назвати ці слова спільнокореневими?

(Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись,поспівати,

потанцювати )

(Варіант відповіді: -Ні, у них різний корінь та різне значення.)

-А що спільне? (-Префікс однаковий)

-Подумайте, яке значення надає префікс словам? (Варіант відповіді: -Збуджує виконати якусь дію декілька разів, недовго. Але порівняйте - викрутились,виходили)

- Як же зрозуміти значення префікса? (Потрібно проаналізувати декілька різних по значенню слів, яку мають однаковий префікс.)

ІV. Закріплення та систематизація знань.

1.Індивідуальна робота.(4 хв.,оцінити 2-3 учня)

У школу

Першим приходять до школи прибиральниці, щоб до приходу учнів прибрати класи, коридори. Ось і вчителі заходять у школу. Підходять учні. Обережно, під наглядом старших малюки переходять вулицю. Усі учні входять у школу, а після закінчення уроків виходять з неї організовано.

-Випиши виділені слова. Від якого слова вони утворилися? Яка частинка надала словам різного значення? Де вона стоїть? Як називається? Прочитайте слова антоніми, слова, в яких значення наближення до чогось.

Аналогічне буде домашнє завдання та ще відгадаєте та запишите слово

Гра «Відгадай»(на додатковому листочку)

Мій корінь ховається в слові похід,

а префікс – в слові перейти. (Перехід)

2.Інтерактивна вправа. Діаграма Вена. (Робота в парах-2 хв.)

Порівняйте корінь та префікс.

(Наприклад,спільне – частина слова, Відмінне - префікс-це змінна частина слова, завжди на початку слова;корінь-це незмінна частина слова, не завжди на початку слова)

Презентація робіт.(2 хв.)

4. Робота з різнорівневими картками.(Індивідуальна картка 5-6 хв.),(оцінюються всі учні)

  • Рівень 1.(оцінюється в 6 балів)

Підбери і запиши однокореневі антоніми до слів:

  • Вийшов - …, налив - …, приніс - … .
  • Рівень 2. (оцінюється в 9 балів)

З якими префіксами треба записати слова, щоб дії вже завершилися? Префікси виділіть:

Читав - …, будував- …, шив - … .

  • Рівень 3. (оцінюється в 12 балів)

Як сказати одним словом?

-Поєднати за допомогою клея два листа папіру.

- Поєднати дві частини тканини за допомогою голки та нитки.

- Поєднати за допомогою мотузка.

V. Підсумок.

Інтерактивний метод «Прес»(Фронтальна робота 2 хв.)

-Повернемося до плану уроку і згадаємо що ми дізналися про префікс?

Префікс – це __________.

Стоїть перед ________

Префікс потрібен для ___________________.

-А закінчити урок хочеться прислів'ям (2 хв)

При роботі швидко час минає.

-А одного разу учениця записала його так. Подумала, що при- -це префікс, а префікси пишуться разом.

Прироботі швидко час минає.( запис на дошці)

- Чи все ми дізналися про префікси?

-Яка мета наступних уроків? ( Дізнатися про правопис префіксів)

- На гілочці росту по темі «Будова слова» відмічаємо префікс.

VІ. Домашнє завдання.

Випишіть виділені слова, позначте у них префікси.

День

День, як пісенька весела,

Обходив міста і села.

Кожен двір і кожен дім

Світлом виповнив своїм.

В кожні очі зазирнув

І спитати не забув:

«Що сьогодні ти зробив, Чи не марно день прожив

(В. Струтинський)

Перегляд файлу

Урок з української мови

( з використанням інтерактивних вправ)

(3 клас)

Тема. Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів.

Мета. Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найужи­ванішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до праці.

Обладнання. Мовний матеріал, прислів'я, ілюстрації про працю дітей, малюнок хлопчик-префікс, проектор, презентація до уроку, 2 поштові скриньки;план уроку на окремому листку; роздатковий матеріал: картки зі словами для розбору, листок паперу та ножиці, додатковий матеріал з вправами на листках, діаграма Вена, різнорівневі картки;таблиці «Гілка росту».

Тип уроку : комбінований

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.

 

Інтерактивна вправа  «Роз’єднай слова». (Фронтальна робота. 1 хв.)

 Девіз уроку:

Працюйнаполегливошвидкостаранно,

Щобкожнахвилинаневтратиласьмарно. (Слайд 1)

 

II. Перевірка домашнього завдання. (Фронтальна робота. 2 хв.)

1.Діти читають прислів’я про  працю.

-А один учень записав таке прислів’я, прочитайте його

 

Робота людину прикрашає. (Слайд 2)

 

  Як ви розумієте зміст прислів'я?

2.Бесіда вчителя. (1 хв.)

-Для вас, дітки праця – це  робота. Людина повинна працювати. Праця приносить користь,радість, задоволення, красу. Людина має залишити після себе слід на цій землі, а це завдяки  роботі.  Будь-то посаджене дерево  чи  добре  діло для когось.

 

3.-Доберіть споріднені слова до слова прикрашає. (Фронтальна робота. 2 хв.)

(Краса,красуня, прекрасний, красивий.)(Оговорити з дітьми про чергування в корені –краш-  та  -крас-)

Гра «Пошта» (Індивідуальна робота. 3 хв.)

Діти розбирають  3  слова  за будовою та  кидають кожне  слово  в   свій поштовий   ящик (2 поштові ящики), на якому написана  схема  слова

 

 

                                

1)                         

 

2)                     

 

3)                    

 

Красуня, прекрасний, красивий

                                                   (Оцінювання за роботу учнів  5-6)

Самоперевірка .(Слайд 3.)

- Порівняйте  ці слова за будовою, що можна сказати?

( У слові прекрасний  - префікс)

IІI.  Вивчення нового матеріалу.

1.Каліграфічна хвилинка. (Індивідуальна робота. 2 хв.)

-Подивіться  на дошку. Що можуть означати ці  буквосполучення? (Префікси)

Роз над  ви    з  від на  по за пере  про у пре  при

-Запишіть ці сполучення, чередуя до кінця строчки.

 

 2.Словникова робота. Аналітичний контроль над лексичним значенням слів  з префіксами. (Фронтальна робота. 2 хв.)

-З першими префіксами з каліграфічної хвилинки запишемо слова.

2 учня біля дошки  виконують завдання: перший виконує дії, а другий

записує назви тих дій

  1. розрізати лист паперу;
  2. надрізати;
  3. вирізати трикутник;
  4. зрізати кут.

-Що спільного у записаних словах?(Це все дієслова,спільний корінь –різ, це спільнокореневі слова.)

-Виділіть в них корінь. Чим відрізняються ці слова? Що їх розрізнює?

(Ці слова розрізняються по значенню, в них різні префікси)

-Скажіть,  чи  підказали  нам  перші завдання (гра «Пошта», каліграфічна хвилинка, словникова робота) тему нашого  урока?

 

-Тема нашого  уроку: «Префікс»    

 

3.Робота по темі уроку.

- Протягом уроку ми  повинні(Фронтальна робота. 1 хв.):

План уроку  

  • Дізнатися, що таке префікс.
  •  Зясувати, де пишеться префікс в слові.
  • Дослідити,  для чого потрібен префікс.(Плант уроку повісити на дошку)

 

-Так, що таке префікс?

 

4.

-Звернемося до підручника. (1хв.)

 

-Прочитайте правило.   

 

 

5. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Казка про родину Кореня.

Творчий  диктант .(Фронтальна робота 5 хв.)

Запис на дошці:
http://ua.convdocs.org/pars_docs/refs/13/12718/12718_html_54daf39e.gifПри –



За –



Ви –  

                                         ЙТИ

Пере –



Зна –
                

Ді-

 


    Родина Кореня була завжди в дорозі, й тому втомилась. Все йти та йти …, і друзі загубились. От і здавалось, що слово це дуже нещасливе. Та на галявині з’явилася весела і галаслива частинка слова. (Вивісити малюнок).Познайомились. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
    Далі частинка  За- взялася допомагати.( Зайти.) Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралось Вийти, а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (Пере-.) (Перейти).
   Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову  Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.


  • -Діти, то де стоїть Префікс? (Перед коренем.)
  • - А що сталося зі словом йти? Було слово   вийти, а стало зайти- це одне й теж слово? (Це слова – антоніми, що їх зробило словами антонімами?в інших  словах префікс змінив лексичне значення)
    Висновок. Префікс стоїть перед коренем; служить для утворення нових слів.
    -Бачите і префікс  виконує свою роботу. А ми з вами гарно потрудились, тепер відпочинемо.

6.Фізкультхвилинка.(2 хв.)

-До нас прийшов префікс по-.  Що він пропонує?

-Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись, поприсідати;поспівати,

потанцювати.

7. Спостереження за словотворчою функцією префіксів.

- Чи можна назвати ці слова спільнокореневими?

(Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись,поспівати,

потанцювати )

(Варіант відповіді: -Ні, у них різний корінь та різне значення.)

-А що спільне? (-Префікс  однаковий)

-Подумайте, яке значення надає префікс словам? (Варіант відповіді: -Збуджує виконати якусь дію декілька разів, недовго. Але порівняйте - викрутились,виходили)

- Як же зрозуміти значення префікса? (Потрібно проаналізувати декілька різних по значенню  слів, яку мають однаковий префікс.)

 

ІV. Закріплення та систематизація знань.

1.Індивідуальна робота.(4 хв.,оцінити 2-3 учня)

У школу

Першим приходять до школи прибиральниці, щоб до приходу учнів прибрати класи, коридори. Ось і вчителі заходять у школу. Підходять учні. Обережно, під наглядом старших малюки переходять вулицю. Усі учні входять у школу, а після закінчення уроків  виходять з неї організовано.

 

-Випиши виділені слова.  Від якого слова вони утворилися? Яка частинка надала словам різного значення? Де вона стоїть? Як називається? Прочитайте слова антоніми, слова, в яких значення наближення  до чогось.

Аналогічне буде домашнє завдання та ще відгадаєте та запишите слово

Гра «Відгадай»(на додатковому листочку) 

Мій корінь ховається в слові похід,

а префікс – в слові перейти. (Перехід)

2.Інтерактивна вправа. Діаграма Вена. (Робота в парах-2 хв.)

Порівняйте корінь та префікс.

(Наприклад,спільне – частина слова, Відмінне - префікс-цезмінна частина слова, завжди на початку слова;корінь-це  незмінна  частина слова, не завжди на початку слова)

Презентація робіт.(2 хв.)

4. Робота з різнорівневими картками.(Індивідуальна картка 5-6 хв.),(оцінюються всі учні)

Рівень 1.(оцінюється в 6 балів)

Підбери і запиши однокореневі антоніми до слів:

Вийшов - …, налив - …,  приніс - … .

 

 

Рівень 2. (оцінюється в 9 балів)

З  якими префіксами треба записати слова, щоб  дії  вже завершилися? Префікси виділіть:

Читав - …, будував- …, шив - … .

 

Рівень 3. (оцінюється в 12 балів)

Як сказати  одним словом?

-Поєднати за допомогою клея два листа папіру.

- Поєднати дві частини тканини за допомогою  голки та нитки.

- Поєднати за допомогою  мотузка.

 

 

V. Підсумок.

Інтерактивний метод «Прес»(Фронтальна робота 2 хв.)

  • Повернемося до плану уроку і згадаємо що ми дізналися про префікс?

Префіксце __________.

 Стоїть перед ________

Префікс потрібен  для ___________________.

 

-А закінчити урок хочеться  прислів’ям (2 хв)

 

  При роботі швидко час минає. 

-А одного разу  учениця записала його  так. Подумала, що  при-   -це префікс, а префікси пишуться разом.

 Прироботі   швидко час минає.( запис на дошці)

 

- Чи все  ми дізналися  про префікси?

 -Яка мета наступних уроків? ( Дізнатися про правопис префіксів)

- На гілочці росту по темі   «Будова слова»   відмічаємо префікс.

VІ. Домашнє завдання.

Випишіть виділені слова, позначте у них префікси.

День

День, як пісенька весела,

Обходив міста і села.

Кожен двір і кожен дім

Світлом виповнив своїм.

В кожні очі зазирнув

І спитати не забув:

«Що сьогодні ти зробив, Чи не марно день прожив

(В. Струтинський)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 липня 2018
Переглядів
4806
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку