Урок з української мови
( з використанням інтерактивних вправ)
(3 клас)
Тема. Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів.
Мета. Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до праці.
Обладнання. Мовний матеріал, прислів'я, ілюстрації про працю дітей, малюнок хлопчик-префікс, проектор, презентація до уроку, 2 поштові скриньки;план уроку на окремому листку; роздатковий матеріал: картки зі словами для розбору, листок паперу та ножиці, додатковий матеріал з вправами на листках, діаграма Вена, різнорівневі картки;таблиці «Гілка росту».
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
I.Організація класу до уроку.
Інтерактивна вправа «Роз'єднай слова». (Фронтальна робота. 1 хв.)
Девіз уроку:
Працюйнаполегливошвидкостаранно,
Щобкожнахвилинаневтратиласьмарно. (Слайд 1)
II. Перевірка домашнього завдання. (Фронтальна робота. 2 хв.)
1.Діти читають прислів'я про працю.
-А один учень записав таке прислів'я, прочитайте його
Робота людину прикрашає. (Слайд 2)
— Як ви розумієте зміст прислів'я?
2.Бесіда вчителя. (1 хв.)
-Для вас, дітки праця – це робота. Людина повинна працювати. Праця приносить користь,радість, задоволення, красу. Людина має залишити після себе слід на цій землі, а це завдяки роботі. Будь-то посаджене дерево чи добре діло для когось.
3.-Доберіть споріднені слова до слова прикрашає. (Фронтальна робота. 2 хв.)
(Краса,красуня, прекрасний, красивий.)(Оговорити з дітьми про чергування в корені –краш- та -крас-)
Гра «Пошта» (Індивідуальна робота. 3 хв.)
Діти розбирають 3 слова за будовою та кидають кожне слово в свій поштовий ящик (2 поштові ящики), на якому написана схема слова
Красуня, прекрасний, красивий
(Оцінювання за роботу учнів 5-6)
Самоперевірка .(Слайд 3.)
- Порівняйте ці слова за будовою, що можна сказати?
( У слові прекрасний - префікс)
IІI. Вивчення нового матеріалу.
1.Каліграфічна хвилинка. (Індивідуальна робота. 2 хв.)
-Подивіться на дошку. Що можуть означати ці буквосполучення? (Префікси)
Роз над ви з від на по за пере про у пре при
-Запишіть ці сполучення, чередуя до кінця строчки.
2.Словникова робота. Аналітичний контроль над лексичним значенням слів з префіксами. (Фронтальна робота. 2 хв.)
-З першими префіксами з каліграфічної хвилинки запишемо слова.
2 учня біля дошки виконують завдання: перший виконує дії, а другий
записує назви тих дій
1)розрізати лист паперу;
2)надрізати;
3)вирізати трикутник;
4)зрізати кут.
-Що спільного у записаних словах?(Це все дієслова,спільний корінь –різ, це спільнокореневі слова.)
-Виділіть в них корінь. Чим відрізняються ці слова? Що їх розрізнює?
(Ці слова розрізняються по значенню, в них різні префікси)
-Скажіть, чи підказали нам перші завдання (гра «Пошта», каліграфічна хвилинка, словникова робота) тему нашого урока?
-Тема нашого уроку: «Префікс»
3.Робота по темі уроку.
- Протягом уроку ми повинні(Фронтальна робота. 1 хв.):
План уроку
•Дізнатися, що таке префікс.
• З'ясувати, де пишеться префікс в слові.
•Дослідити, для чого потрібен префікс.(Плант уроку повісити на дошку)
-Так, що таке префікс?
4.
-Звернемося до підручника. (1хв.)
-Прочитайте правило.
5. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Казка про родину Кореня.
Творчий диктант .(Фронтальна робота 5 хв.)
Запис на дошці:
При –
За –
Ви –
ЙТИ
Пере –
Зна –
Ді-
Родина Кореня була завжди в дорозі, й тому втомилась. Все йти та йти …, і друзі загубились. От і здавалось, що слово це дуже нещасливе. Та на галявині з'явилася весела і галаслива частинка слова. (Вивісити малюнок).Познайомились. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
Далі частинка За- взялася допомагати.( Зайти.) Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралось Вийти, а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (Пере-.) (Перейти).
Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.
6.Фізкультхвилинка.(2 хв.)
-До нас прийшов префікс по-. Що він пропонує?
-Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись, поприсідати;поспівати,
потанцювати.
7. Спостереження за словотворчою функцією префіксів.
- Чи можна назвати ці слова спільнокореневими?
(Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись,поспівати,
потанцювати )
(Варіант відповіді: -Ні, у них різний корінь та різне значення.)
-А що спільне? (-Префікс однаковий)
-Подумайте, яке значення надає префікс словам? (Варіант відповіді: -Збуджує виконати якусь дію декілька разів, недовго. Але порівняйте - викрутились,виходили)
- Як же зрозуміти значення префікса? (Потрібно проаналізувати декілька різних по значенню слів, яку мають однаковий префікс.)
ІV. Закріплення та систематизація знань.
1.Індивідуальна робота.(4 хв.,оцінити 2-3 учня)
У школу
Першим приходять до школи прибиральниці, щоб до приходу учнів прибрати класи, коридори. Ось і вчителі заходять у школу. Підходять учні. Обережно, під наглядом старших малюки переходять вулицю. Усі учні входять у школу, а після закінчення уроків виходять з неї організовано.
-Випиши виділені слова. Від якого слова вони утворилися? Яка частинка надала словам різного значення? Де вона стоїть? Як називається? Прочитайте слова антоніми, слова, в яких значення наближення до чогось.
Аналогічне буде домашнє завдання та ще відгадаєте та запишите слово
Гра «Відгадай»(на додатковому листочку)
Мій корінь ховається в слові похід,
а префікс – в слові перейти. (Перехід)
2.Інтерактивна вправа. Діаграма Вена. (Робота в парах-2 хв.)
Порівняйте корінь та префікс.
(Наприклад,спільне – частина слова, Відмінне - префікс-це змінна частина слова, завжди на початку слова;корінь-це незмінна частина слова, не завжди на початку слова)
Презентація робіт.(2 хв.)
4. Робота з різнорівневими картками.(Індивідуальна картка 5-6 хв.),(оцінюються всі учні)
Підбери і запиши однокореневі антоніми до слів:
|
З якими префіксами треба записати слова, щоб дії вже завершилися? Префікси виділіть: Читав - …, будував- …, шив - … . |
Як сказати одним словом? -Поєднати за допомогою клея два листа папіру. - Поєднати дві частини тканини за допомогою голки та нитки. - Поєднати за допомогою мотузка. |
V. Підсумок.
Інтерактивний метод «Прес»(Фронтальна робота 2 хв.)
-Повернемося до плану уроку і згадаємо що ми дізналися про префікс?
Префікс – це __________.
Стоїть перед ________
Префікс потрібен для ___________________.
-А закінчити урок хочеться прислів'ям (2 хв)
При роботі швидко час минає.
-А одного разу учениця записала його так. Подумала, що при- -це префікс, а префікси пишуться разом.
Прироботі швидко час минає.( запис на дошці)
- Чи все ми дізналися про префікси?
-Яка мета наступних уроків? ( Дізнатися про правопис префіксів)
- На гілочці росту по темі «Будова слова» відмічаємо префікс.
VІ. Домашнє завдання.
Випишіть виділені слова, позначте у них префікси.
День
День, як пісенька весела,
Обходив міста і села.
Кожен двір і кожен дім
Світлом виповнив своїм.
В кожні очі зазирнув
І спитати не забув:
«Що сьогодні ти зробив, Чи не марно день прожив?»
(В. Струтинський)
Урок з української мови
( з використанням інтерактивних вправ)
(3 клас)
Тема. Префікс. Спостереження за словотворчою роллю префіксів.
Мета. Ознайомити учнів з роллю префіксів у словах, їх словотворчою функцією; вчити з'ясовувати лексичні значення слів з найуживанішими префіксами; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати любов до праці.
Обладнання. Мовний матеріал, прислів'я, ілюстрації про працю дітей, малюнок хлопчик-префікс, проектор, презентація до уроку, 2 поштові скриньки;план уроку на окремому листку; роздатковий матеріал: картки зі словами для розбору, листок паперу та ножиці, додатковий матеріал з вправами на листках, діаграма Вена, різнорівневі картки;таблиці «Гілка росту».
Тип уроку : комбінований
Хід уроку
Інтерактивна вправа «Роз’єднай слова». (Фронтальна робота. 1 хв.)
Девіз уроку:
Працюйнаполегливошвидкостаранно,
Щобкожнахвилинаневтратиласьмарно. (Слайд 1)
II. Перевірка домашнього завдання. (Фронтальна робота. 2 хв.)
1.Діти читають прислів’я про працю.
-А один учень записав таке прислів’я, прочитайте його
Робота людину прикрашає. (Слайд 2)
— Як ви розумієте зміст прислів'я?
2.Бесіда вчителя. (1 хв.)
-Для вас, дітки праця – це робота. Людина повинна працювати. Праця приносить користь,радість, задоволення, красу. Людина має залишити після себе слід на цій землі, а це завдяки роботі. Будь-то посаджене дерево чи добре діло для когось.
3.-Доберіть споріднені слова до слова прикрашає. (Фронтальна робота. 2 хв.)
(Краса,красуня, прекрасний, красивий.)(Оговорити з дітьми про чергування в корені –краш- та -крас-)
Гра «Пошта» (Індивідуальна робота. 3 хв.)
Діти розбирають 3 слова за будовою та кидають кожне слово в свій поштовий ящик (2 поштові ящики), на якому написана схема слова
1)
2)
3)
Красуня, прекрасний, красивий
(Оцінювання за роботу учнів 5-6)
Самоперевірка .(Слайд 3.)
- Порівняйте ці слова за будовою, що можна сказати?
( У слові прекрасний - префікс)
IІI. Вивчення нового матеріалу.
1.Каліграфічна хвилинка. (Індивідуальна робота. 2 хв.)
-Подивіться на дошку. Що можуть означати ці буквосполучення? (Префікси)
Роз над ви з від на по за пере про у пре при
-Запишіть ці сполучення, чередуя до кінця строчки.
2.Словникова робота. Аналітичний контроль над лексичним значенням слів з префіксами. (Фронтальна робота. 2 хв.)
-З першими префіксами з каліграфічної хвилинки запишемо слова.
2 учня біля дошки виконують завдання: перший виконує дії, а другий
записує назви тих дій
-Що спільного у записаних словах?(Це все дієслова,спільний корінь –різ, це спільнокореневі слова.)
-Виділіть в них корінь. Чим відрізняються ці слова? Що їх розрізнює?
(Ці слова розрізняються по значенню, в них різні префікси)
-Скажіть, чи підказали нам перші завдання (гра «Пошта», каліграфічна хвилинка, словникова робота) тему нашого урока?
-Тема нашого уроку: «Префікс»
3.Робота по темі уроку.
- Протягом уроку ми повинні(Фронтальна робота. 1 хв.):
План уроку
-Так, що таке префікс?
4.
-Звернемося до підручника. (1хв.)
-Прочитайте правило.
5. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Казка про родину Кореня.
Творчий диктант .(Фронтальна робота 5 хв.)
Запис на дошці:
При –
За –
Ви –
ЙТИ
Пере –
Зна –
Ді-
Родина Кореня була завжди в дорозі, й тому втомилась. Все йти та йти …, і друзі загубились. От і здавалось, що слово це дуже нещасливе. Та на галявині з’явилася весела і галаслива частинка слова. (Вивісити малюнок).Познайомились. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)
Далі частинка За- взялася допомагати.( Зайти.) Зраділо слово друзям. Вже перепочило і зібралось Вийти, а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку часточку запросили? (Пере-.) (Перейти).
Ось так дружні частинки Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.
6.Фізкультхвилинка.(2 хв.)
-До нас прийшов префікс по-. Що він пропонує?
-Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись, поприсідати;поспівати,
потанцювати.
7. Спостереження за словотворчою функцією префіксів.
- Чи можна назвати ці слова спільнокореневими?
(Походити,пострибати,покрутитись,понахилятись,поспівати,
потанцювати )
(Варіант відповіді: -Ні, у них різний корінь та різне значення.)
-А що спільне? (-Префікс однаковий)
-Подумайте, яке значення надає префікс словам? (Варіант відповіді: -Збуджує виконати якусь дію декілька разів, недовго. Але порівняйте - викрутились,виходили)
- Як же зрозуміти значення префікса? (Потрібно проаналізувати декілька різних по значенню слів, яку мають однаковий префікс.)
ІV. Закріплення та систематизація знань.
1.Індивідуальна робота.(4 хв.,оцінити 2-3 учня)
У школу
Першим приходять до школи прибиральниці, щоб до приходу учнів прибрати класи, коридори. Ось і вчителі заходять у школу. Підходять учні. Обережно, під наглядом старших малюки переходять вулицю. Усі учні входять у школу, а після закінчення уроків виходять з неї організовано.
-Випиши виділені слова. Від якого слова вони утворилися? Яка частинка надала словам різного значення? Де вона стоїть? Як називається? Прочитайте слова антоніми, слова, в яких значення наближення до чогось.
Аналогічне буде домашнє завдання та ще відгадаєте та запишите слово
Гра «Відгадай»(на додатковому листочку)
Мій корінь ховається в слові похід,
а префікс – в слові перейти. (Перехід)
2.Інтерактивна вправа. Діаграма Вена. (Робота в парах-2 хв.)
Порівняйте корінь та префікс.
(Наприклад,спільне – частина слова, Відмінне - префікс-цезмінна частина слова, завжди на початку слова;корінь-це незмінна частина слова, не завжди на початку слова)
Презентація робіт.(2 хв.)
4. Робота з різнорівневими картками.(Індивідуальна картка 5-6 хв.),(оцінюються всі учні)
Рівень 1.(оцінюється в 6 балів)
Підбери і запиши однокореневі антоніми до слів: Вийшов - …, налив - …, приніс - … . |
Рівень 2. (оцінюється в 9 балів)
З якими префіксами треба записати слова, щоб дії вже завершилися? Префікси виділіть: Читав - …, будував- …, шив - … . |
Рівень 3. (оцінюється в 12 балів)
Як сказати одним словом? -Поєднати за допомогою клея два листа папіру. - Поєднати дві частини тканини за допомогою голки та нитки. - Поєднати за допомогою мотузка. |
V. Підсумок.
Інтерактивний метод «Прес»(Фронтальна робота 2 хв.)
Префікс – це __________.
Стоїть перед ________
Префікс потрібен для ___________________.
-А закінчити урок хочеться прислів’ям (2 хв)
При роботі швидко час минає.
-А одного разу учениця записала його так. Подумала, що при- -це префікс, а префікси пишуться разом.
Прироботі швидко час минає.( запис на дошці)
- Чи все ми дізналися про префікси?
-Яка мета наступних уроків? ( Дізнатися про правопис префіксів)
- На гілочці росту по темі «Будова слова» відмічаємо префікс.
VІ. Домашнє завдання.
Випишіть виділені слова, позначте у них префікси.
День
День, як пісенька весела,
Обходив міста і села.
Кожен двір і кожен дім
Світлом виповнив своїм.
В кожні очі зазирнув
І спитати не забув:
«Що сьогодні ти зробив, Чи не марно день прожив?»
(В. Струтинський)